In de woonwijken in en rondom de binnenstad zijn de stoepen vaak smal en hebben de bewoners geen eigen schuur of andere plek om de fiets te stallen. Dat levert hinder en soms zelfs onveilige situaties op. Om meer veilige stallingsruimte op straat te maken voor fietsen en straten voor iedereen prettiger te maken om in te wonen, vragen we de gemeente om een pilot te starten met fietsvlonders.
Een fietsvlonder is een plank met daarop 4 fietsbeugels met plek voor 8 fietsen. De vlonder is net zo groot als een parkeerplek voor auto’s. Bewoners kunnen deze fietsvlonder bij de gemeente voor de duur van (bijvoorbeeld) drie maanden aanvragen. Gedurende die periode wordt deze vlonder op een parkeervak geplaatst. Zo vergroten we tijdelijk de stallingsmogelijkheden van fietsen op een specifieke locatie. Tijdens deze periode bekijken de gemeente en de buurt samen of er voldoende draagvlak is voor een permanente fietsenstalling. Als er geen ernstige bezwaren zijn, kan de gemeente een permanente stallingsvoorziening plaatsen. Het trottoir wordt daar bijvoorbeeld breder gemaakt en de fietsbeugels worden geplaatst. De fietsvlonder verhuist naar een andere straat waar een aanvraag is gedaan.
Raadslid Geert Verbruggen: “De fietsvlonder heeft zicht bewezen in steden als Rotterdam en Den Haag. Fietsvlonders zijn een redelijk eenvoudige maatregel om, samen met bewoners en bedrijven, de problematiek van gestalde fietsen op specifieke plekken op een duurzame en vernieuwende manier op te lossen. Hiermee werken we aan een plezierige, veilige en bereikbare leefomgeving.”
Zie hier de schriftelijke vragen.