Nieuws van politieke partijen in Dordrecht inzichtelijk

4 documenten

Op 11 juli organiseren wij een ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 18-06-2019 13:00

Op 11 juli organiseren wij een wijkbijeenkomst in Sterrenburg n.a.v. de onlangs verspreidde enquête. Woont of werkt u in Sterrenburg? De enquête is ook online in te vullen via onze website of via bijgevoegde link. U bent van harte welkom op donderdag 11 juli om 20:00 uur in 'Het Sterrenwiel', Dalmeyerplein 80! https://www.survio.com/survey/d/C8D1N4U4M9T4H8A2Z

Veel meer Dordtse scholieren zitten ...

GroenLinks GroenLinks Dordrecht 03-03-2019 16:00

Veel meer Dordtse scholieren zitten thuis Dit was de verontrustende titel in de krant die bij ons, GroenLinks, meteen allerlei vragen opriep. In tegenstelling tot de ministeriële afspraken dat in 2020 geen enkel kind langer dan 3 maanden thuis moest zitten, bleek uit cijfers van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap dat in het schooljaar 2017-2018 in Dordrecht totaal 49 leerplichtige kinderen thuis zat, waarvan 42 langer dan 3 maanden. Als GroenLinks vinden wij dit onacceptabel en zorgwekkend, temeer omdat de GroenLinksfractie in 2017 al aan de bel heeft getrokken bij het college van Dordrecht vanwege de stijgende aantallen “ongeoorloofde” thuiszitters. Gemeenten zijn notabene verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Leerplichtwet. Uit de beantwoording van onze art.40-vragen bleek toen dat er sprake was van 22 thuiszitters en dat er voldoende hulpaanbod was voor de ouders die daarom vroegen!!?? Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht, die in het leven is geroepen om ondersteuning te bieden aan kinderen, ouders en scholen is er helaas niet voldoende in geslaagd om hier een passende oplossing voor te vinden. Opvallend genoeg vindt er in Dordrecht een sterke stijging van de aantal thuiszitters plaats, terwijl het terugdringen van het aantal thuiszitters een van de belangrijkste doelen was van het Passend Onderwijs. Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht heeft eerder geconstateerd dat een van de indicatoren van de “thuiszitters” is dat het onderwijs en jeugdhulpverlening niet op elkaar aansluiten. Waar wacht men nog op om dat proces te versnellen!!?? Allerlei vragen die wij graag met de wethouder(s) willen bespreken. Als GroenLinks stellen wij het welzijn van het kind centraal. Elk leerplichtig kind die ongeoorloofd thuis zit is een teveel. Zie verder het bijgevoegde art.40 vragen die wij samen met de PVDA hebben ingediend. https://buff.ly/2Uisx4I

Veel meer Dordtse scholieren zitten thuis. | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks Dordrecht 03-03-2019 00:00

Dit was de verontrustende titel in de krant die bij ons, GroenLinks, meteen allerlei vragen opriep. In tegenstelling tot de ministeriële afspraken dat in 2020 geen enkel kind langer dan 3 maanden thuis moest zitten, bleek uit cijfers van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap dat in het schooljaar 2017-2018 in Dordrecht totaal 49 leerplichtige kinderen thuis zat, waarvan 42 langer dan 3 maanden. 

Als GroenLinks vinden wij dit onacceptabel en zorgwekkend, temeer omdat de GroenLinksfractie in 2017 al aan de bel heeft getrokken bij het college van Dordrecht vanwege de stijgende aantallen “ongeoorloofde” thuiszitters. Gemeenten zijn notabene verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Leerplichtwet. Uit de beantwoording van onze art.40-vragen bleek toen dat er sprake was van 22 thuiszitters en dat er voldoende hulpaanbod was voor de ouders die daarom vroegen!!?? Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht, die in het leven is geroepen om ondersteuning te bieden aan kinderen, ouders en scholen is er helaas niet voldoende in geslaagd om hier een passende oplossing voor te vinden. Opvallend genoeg vindt er in Dordrecht een sterke stijging van de aantal thuiszitters plaats, terwijl het terugdringen van het aantal thuiszitters een van de belangrijkste doelen was van het Passend Onderwijs.  Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht heeft eerder geconstateerd dat een van de indicatoren van de “thuiszitters” is dat het onderwijs en jeugdhulpverlening niet op elkaar aansluiten.  Waar wacht men nog op om dat proces te versnellen!!?? Allerlei vragen die wij graag met de wethouder(s) willen bespreken.    Als GroenLinks stellen wij het welzijn van het kind centraal. Elk leerplichtig kind die ongeoorloofd thuis zit is een teveel. Zie verder het bijgevoegde art.40 vragen die wij samen met de PVDA hebben ingediend.

Samen zorgen voor het beste onderwijs

D66 D66 Dordrecht 13-02-2019 09:18

Op dit moment wordt in Dordrecht gewerkt aan de nieuwe onderwijsvisie. In het coalitieakkoord van de gemeente Dordrecht is opgenomen dat er met het onderwijsveld in de stad een ambitieuze onderwijsvisie wordt opgesteld. De totstandkoming wordt gerealiseerd in gezamenlijkheid met de stad en moet leiden tot een door de gemeente, scholen, peuter- en kinderopvangcentra opgestelde en gedragen gezamenlijke visie op onderwijs voor kinderen van 0-12 jaar.

Vanuit D66 hebben we het volgende vergezicht op de onderwijsvisie. In Dordrecht willen we graag een gelijk speelveld voor alle kinderen met onderwijs dat voor alle kinderen gelijke ontwikkelkansen biedt. Ontwikkelkansen om de eigen talenten en mogelijkheden maximaal te benutten. Waarbij het voor elk kind gewoon is dat het wordt ondersteund als daar iets extra’s voor nodig is. Of dat nu bijvoorbeeld is omdat een kind een taalachterstand heeft, extra uitdaging in lesstof nodig heeft, talenten heeft op het gebied van muziek of techniek, of vanwege uitdagingen in leren door kinderen met stoornis in het autistisch spectrum of dyslexie.

Het is voor ons onverteerbaar dat kinderen met gelijke intelligentie en talenten op basis van hun achtergrond (laagopgeleide ouders, achterstandswijken etc.) minder vaak doorstromen naar hoger onderwijs. Die kloof begint al vroeg en wordt daarna alleen maar groter.

Voor het VVE, Peuteronderwijs en de kinderopvang zouden we graag terugzien dat er een focus wordt aangebracht op smallere en daardoor intensievere en effectievere zorg voor een kleinere groep. We willen graag dat de middelen worden ingezet voor de groepen waarvoor deze het meest effectief is.

Hoe deze zorg eruit moet gaan zien en voor welke groepen dit het meest effectief is, laten wij graag aan de professionals over. Ook moet er voldoende ruimte blijven voor de professionals om in sommige dossiers uitzonderingen te maken.

Hierbij is voor ons het verhaal achter de voordeur extra belangrijk. Hoe kunnen ouders gemotiveerd en gestimuleerd worden om een zo groot mogelijke bijdrage te leveren aan bijvoorbeeld de taalontwikkeling van hun kind.

Ook voor het basisonderwijs willen we stimuleren dat de kansenongelijkheid zo veel mogelijk verdwijnt. Het onderwijs kan echter kansenongelijkheid niet alleen wegpoetsen. Het is essentieel om onze aanpak binnen het sociaal-maatschappelijk domein samen te pakken. Hierbij denken we dan aan laaggeletterdheid, taal, rijke taalomgeving, opvoed- en opgroeiondersteuning, aanpak armoede en schulden en ouderbetrokkenheidsprogramma’s. Wij zien dan ook graag dat de aansluiting met jeugdzorg beter wordt. Organiseer zorg- en ondersteuning zoveel mogelijk op scholen, verwijs niet naar wijk- en jeugdteams, maar breng dergelijke voorzieningen onder op scholen en maak het daarmee normaal en makkelijk toegankelijk.

En probeer het clusteren van kansarme kinderen tegen te gaan door een bewustere schoolkeuze van ouders te stimuleren en drempels om vrij te kiezen weg te nemen.

Zet ook in op een verlengde schooldag en op huiswerkbegeleiding. Huiswerk speelt in het basisonderwijs nog niet zo’n grote rol, toch is hier ook de invloed van een omgeving die stimuleert tot leren en ontwikkelen van groot belang. Juist die verlengde schooldag kan ook ingezet worden om de ontmoeting tussen verschillende kinderen met diverse achtergronden te bemoedigen. Door activiteiten te richten op behoefte en samen te werken tussen scholen. Ook hier bepaalt de school met zijn professionals wat de beste invulling is voor hun kinderen. .

Het uiteindelijke doel is een sluitend aanbod te krijgen voor kinderen van 0 tot 12 jaar met doorlopende leer- en ontwikkellijnen om tot maximale talentontwikkeling te komen. En waar nodig doorlopende en goed aangesloten zorg en ondersteuning wordt geboden.

Op naar een gezamenlijke, mooie en ambitieuze onderwijsvisie. Samen zorgen voor het beste onderwijs!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.