Nieuws van D66 in 's-Gravenhage inzichtelijk

2 documenten

Fijnmazig ov Binckhorst met bijdrage ontwikkelaars

D66 D66 's-Gravenhage 30-11-2018 11:09

Een fijnmazig tram, metro of lightrail netwerk van en naar de Binckhorst is een grote stap dichterbij. Den Haag krijgt mogelijk een bereikbaarheidsfonds dat wordt gebruikt om modern openbaar vervoer van te betalen. Dit heeft raadslid Daniël Scheper (D66) met een voorstel geregeld tijdens de bespreking over de Binckhorst tijdens de Haagse gemeenteraadsvergadering. Het fonds wordt onder meer gevuld met bijdragen van projectontwikkelaars die willen bouwen in het gebied. De afdracht maakt het mogelijk om een modern ov-netwerk te betalen. 
 
Raadslid Scheper: “Het is gangbaar om voor allerlei voorzieningen een bijdrage te vragen aan ontwikkelaars. We vragen bijvoorbeeld al een bijdrage voor de bouw van voldoende winkels. Het is heel logisch om ook voor goed openbaar vervoer een gepaste bijdrage van ontwikkelaars te vragen”, stelt het D66-raadslid 
Waarde 
Scheper vindt hoogwaardig ov onmisbaar in de stad van de toekomst. Het draagt volgens hem bij aan de kwaliteit en leefbaarheid van de Binckhorst. Daarbij komt dat de aanwezigheid van hoogwaardige ov-voorzieningen een positief effect zullen hebben op de waarde van de nog te ontwikkelen gebouwen. Het is voor ontwikkelaars daarmee ook interessant om actief bij te dragen aan goede ontsluitingen van de Binckhorst.
 
Modern
De extra afdracht is nodig, omdat de financiële middelen die de Rijksoverheid beschikbaar heeft voor openbaar vervoer niet voldoende zullen zijn. “We ontwikkelen op de Binckhorst een ontzettend mooi gebied waar wonen, werken en recreëren samenvallen. Natuurlijk moeten we de gebruikers dan ook een modern aanbod van openbaar vervoer bieden. Dat maakt het gebied toekomstbestendig”, aldus Scheper. 

 

The post Fijnmazig ov Binckhorst met bijdrage ontwikkelaars  appeared first on Onze stad.

D66 blij met forse investering bereikbaarheid Den Haag

D66 D66 's-Gravenhage 27-11-2018 14:51

De bereikbaarheid van Den Haag wordt de komende jaren grondig aangepakt. Het Rijk, de provincie, MRDH en gemeente steken samen maar liefst 137 miljoen euro in beter openbaar vervoer en meer ruimte voor de fiets. De investering is noodzakelijk om de groeiende stad letterlijk in beweging te houden. Verkeerswethouder Robert van Asten (D66) is blij met de ontwikkeling. “We gaan het vervoer van de toekomst aanleggen en in 2019 gaan we daar in Den Haag al mee van start”, aldus de wethouder.
Alternatief
De investering voorkomt dat Den Haag dichtslibt. Ruim baan voor snelle fietsroutes en een fijnmazig OV-netwerk zijn volgens D66 de sleutel.  “De stad schreeuwt om een goed alternatief voor de auto. Dat alternatief wordt realiteit met de afgesproken investering. En natuurlijk is goede doorstroming uiteindelijk weer aanjager voor de Haagse economie”, verzekert Van Asten. 
Lightrail
Een belangrijk deel van het geld gaat naar het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst. In die gebieden werken en wonen tienduizenden mensen en dat aantal zal de komende jaren alleen maar groeien. Verbeteringen aan het loop-, fiets- en ov-netwerk in CID-Binckhorst zijn belangrijk om grote knelpunten te voorkomen. Van Asten heeft voor ogen om op termijn een lightrail te realiseren die tussen Scheveningen en Delft zal rijden, met tussenstops in Voorburg, de Binckhorst en op het Centraal Station. “Maar we kunnen op korter termijn al een vrij liggende busbaan aanleggen die veel mensen efficiënt van en naar hun werk brengt”, aldus de verkeerswethouder. 
Reizigersgroei
D66-Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil Nederland in beweging te houden en zegt de toenemende reizigersgroei in het ov op te willen vangen. Met de nu aangekondigde investering blijft het volgens haar mogelijk om ook over twintig jaar prettig tussen werk, school, vrienden en thuis te reizen

The post D66 blij met forse investering bereikbaarheid Den Haag  appeared first on Onze stad.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.