Nieuws van politieke partijen in Amsterdam inzichtelijk

2 documenten

De pride moet er zijn voor en door ...

Amsterdam BIJ1 Amsterdam BIJ1 Amsterdam 27-06-2019 14:49

De pride moet er zijn voor en door de LHBTQI+ gemeenschap en hun rechten. BIJ1 is tegen Pinkwashing van bedrijven en politieke partijen. Het grootste gedeelte van deelnemende boten op de Canal Pride bestaat uit bedrijven terwijl een minimaal aantal boten voor LHBTQI+ staat. Door de enorme commercialisering sluit de Pride de gemeenschap uit. Daarom hebben we een motie ingediend om meer organisaties de gelegenheid te geven om de Pride week te organiseren. Zo kunnen alle gemeenschappen gerepresenteerd worden en op gelijkwaardige manier aan tafel zitten.

Amsterdamse Haven betrokken bij verdwijnen Amazoneregenwoud

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Amsterdam 25-04-2018 00:00

In De Groene Amsterdammer werd op 24 april 2018 een uitgebreid onderzoeksartikel gepubliceerd over de Nederlandse betrokkenheid bij de aanleg van de ‘Corredor Norte’. Ook de Amsterdamse haven blijkt betrokken bij projecten in de Braziliaanse Amazone. Het Havenbedrijf Amsterdam verkent de mogelijkheid om de Braziliaanse deelstaat Tocantins te helpen een nieuwe vaarroute te ontwikkelen, waarvoor een 43 kilometer lange rotspartij moet verdwijnen. De PvdD wil weten hoe dit zich verhoudt tot alle duurzame doelstellingen van de haven en stelde schriftelijke vragen . De Corredor Norte is een infrastructuurproject dat duizenden kilometers amazonewoud zal doorkruisen om soja efficiënter te vervoeren. De Nederlandse betrokkenheid moet zorgen voor meer export en meer omzet voor het Nederlandse bedrijfsleven. Het platform voor onderzoeksjournalistiek Investico onderzocht de duurzame beloftes die door het ministerie van Buitenlandse Zaken waren gedaan ten aanzien van de projecten waar Nederland aan bijdraagt. Hierbij werd ontdekt dat de projecten ontbossing, gewapend conflict en landroof in de hand werken. Ook de Amsterdamse haven is betrokken bij projecten in de Braziliaanse Amazone. Zo werden er strategische plannen voor de Braziliaanse binnenvaart geschreven door de promo-organisatie van de Amsterdamse haven met behulp van subsidies. Het Havenbedrijf Amsterdam verkent de mogelijkheid om de Braziliaanse deelstaat Tocantins te helpen een nieuwe vaarroute te ontwikkelen, waarvoor een 43 kilometer lange rotspartij moet verdwijnen. Deze ingrijpende operatie heeft ook veel invloed op het onderwaterleven, aangezien de rotspartij een belangrijke paaiplaats is voor de vissen. De internationaal projectmanager van het Havenbedrijf Amsterdam Mark Hoolwerf zegt dat de haven zich meer op agribulk zoals soja gaat richten om duurzaamheidsredenen, vanwege het terugdringen van kolen. Agribulk als soja is in de Havenvisie 2030 een belangrijke pijler voor de biobased, circulaire economie. Lees de vragen hier .

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.