Nieuws van politieke partijen in Wassenaar inzichtelijk

2 documenten

D66: aanpak N44…

D66 D66 Wassenaar 09-09-2020 10:17

Het college van Wassenaar doet een voorstel om de verkeersproblemen op de N44 aan te pakken. Het kiest voor een gewaagd scenario waarbij de N44 wordt afgewaardeerd naar een tweebaansweg; aangevuld met Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Verkeerstechnisch heeft D66 nog veel vragen. Zo worden ondertunneling en verdiepte kruisingen niet meer genoemd. D66 wil eerst diepgaand verkeerskundig nader onderzoek en komt met voorstellen.

In de afgelopen maanden heeft het college er hard aan gewerkt om de raad mee te nemen in de voorbereiding van het voorliggende raadsvoorstel. De kern is: de RijnLandRoute (RLR) is medio 2023 klaar en biedt zo de mogelijkheid het verkeer vanuit het noorden om te leiden; bij Wassenaar vandaan.

Voor het college is bij de keuze belangrijk geweest dat andere belanghebbenden het plan van de ondertunneling van de N44 niet steunen. De gemeente Den Haag is niet voor ondertunneling omdat een betere doorstroming op de N44 de verkeersproblemen alleen maar vergroot, is de gedachte. Als eigenaar van de weg is Rijkswaterstaat ook niet voor omdat er nog andere prioriteiten eerst zijn op te lossen aan de A44. Zo bleek in de commissie Fysieke Leefomgeving vorige week.

Het voorstel gaat uit van landschappelijke inpassing en houdt Wassenaar bereikbaar: belangrijk voor D66, maar niet genoeg! De positieve effecten voor milieu en klimaat omarmen wij natuurlijk. Voor D66 staat een oplossingsrichting voorop die ook bewezen verkeerskundig haalbaar is. Kan de RLR straks al het zgn. niet-bestemmingsverkeer weg leiden van ons dorp: zeker ook het vrachtverkeer en hoe organiseer je dat dan? Ook wil D66 dat de gevolgen voor de verkeersdrukte met de komst van 5000 woningen bij Valkenburg worden onderzocht.

D66 is altijd voorstander geweest van verdiepte kruisingen bij de Rozenweg en de Lange Kerkdam: die moeten in de vervolgstudies zeker en plaats krijgen. Voor de inwoners vinden we de toegankelijkheid van ons dorp van groot belang. Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) moet er komen. D66 wil dat dat gedaan gaat worden met elektrische bussen. Van Lightrail zijn wij geen voorstander. Uit studies komt naar voren dat elektrische bussen goedkoper zijn in exploitatie en flexibeler in gebruik dan lightrail. Ook is het mooier voor de beeldkwaliteit; de omgeving wordt niet belast met rails en bovenleidingen.

D66 wil dat het college snel actie onderneemt om de voorgestelde 50 km maatregel ingevoerd te krijgen. Dat is een zgn. “no-regret”-maatregel die prima past in het terugdringen van de overlast.

Fractie D66

Dit artikel is tevens geplaatst in de media van Wassenaar  in week 37. 

The post D66: aanpak N44… appeared first on Afdeling Wassenaar .

D66 Zuid-Holland: Schone en innovatieve mobiliteit

D66 D66 Wassenaar 04-03-2019 10:54

Op 20 maart aanstaande zijn de Provinciale Statenverkiezingen. De provincie is de aangewezen partij om de vervoersproblemen die Wassenaar kent, op te lossen. D66 werkt zowel in Wassenaar als in het provinciebestuur aan een structurele oplossing van de overlast door de N44 en het sluipverkeer door Wassenaar. Meer asfalt is daarbij onmogelijk, want: waar dit te leggen? De oplossing ligt volgens D66 in het stimuleren van innovatieve en schone mobiliteit.

Wassenaar is een uitgestrekt dorp, waardoor er veel korte ritjes met de auto worden gemaakt. De bussen naar Leiden en Den Haag vallen regelmatig uit, ook in de spits, met wachttijden en irritatie tot gevolg. Gratis parkeren in Wassenaar is goed voor de winkeliers, maar stimuleert niet andere schone vormen van mobiliteit. Auto’s van en naar de bollenstreek maken gebruik van sluiproutes door Wassenaar en zorgen voor overlast. De toekomstige bebouwing van de Valkenburg zal leiden tot extra verkeersaanbod. Dat moet in goede banen worden geleid. D66 Wassenaar zet zich er voor in dat de verkeersoverlast richting Wassenaar wordt beperkt.

Voorrang voor de fietser We willen dat de (elektrische) fiets een alternatief is voor afstanden tot 30 kilometer. Mede dankzij D66 heeft de Provincie Zuid-Holland de afgelopen tijd 7 miljoen extra geïnvesteerd in fietsenstallingen en bijna 10 miljoen extra uitgetrokken voor zogenaamde fietssnelwegen, onder andere tussen Leiden en Katwijk. Zo kunnen fietsers zich sneller verplaatsen en hun fiets veilig stallen. En ook in Wassenaar willen we fietspaden naar scholen veiliger maken en zorgen voor goede fietsverbindingen met stations in Leiden, Den Haag en Voorschoten. Het is belangrijk om dan ook meteen te investeren in goede fietsenstallingen met laadvoorzieningen voor elektrische fietsen bij overstappunten. Zo kunnen reizigers eenvoudig switchen tussen vervoersmiddelen.

Fijnmazig vervoersnetwerk Om Wassenaar beter te ontsluiten, wil D66 werken aan een fijnmazig vervoersnetwerk, met goede overstapmogelijkheden en betrouwbare reizigersinformatie. De (snel)busverbindingen voor bewoners in Wassenaar moeten beter, frequenter en betrouwbaarder. Een lightrail tussen Den Haag en Leiden via Wassenaar zou geweldig zijn, maar moet planologisch slim worden ingepast. Om deze plannen te realiseren, maakt de provincie structureel extra middelen beschikbaar, met cofinanciering van gemeenten en Rijk.

Emissievrij rijden Bijna nergens in Europa is de lucht zo vervuild als in Zuid-Holland. Daarom werkt D66 er samen met de provincie en het rijk aan om emissievrij rijden aantrekkelijk te maken. We willen extra investeren in snellaad- en waterstofstations en laadpunten voor auto’s in parkeergarages en op parkeerplaatsen. Tot slot wil D66 dat de Provincie actief bij het lobbyt voor extra belasting op CO2 uitstoot, bijvoorbeeld met kilometerheffing.

Stem D66. Met energie voor de toekomst krijgen we het samen voor elkaar.

Dit artikel is tevens gepubliceerd in de Wassenaarse Krant van 27 februari en op wassenaarders.nl 

The post D66 Zuid-Holland: Schone en innovatieve mobiliteit appeared first on Afdeling Wassenaar .

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.