Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

4 documenten

Unanieme steun voor CDA-motie Sociaal Mobiel Vervoer

CDA CDA Amstelveen 24-12-2019 11:40

Amstelveen – Het college van Amstelveen gaat onderzoek doen naar de mogelijkheden om in de gemeente Sociaal Mobiel Vervoer te realiseren. Het college werd daar tijdens de laatste raadsvergadering van 2019 toe opgeroepen in een unaniem door de gemeenteraad gesteunde motie van het CDA. Sociaal Mobiel Vervoer is een vorm van aanvullend doelgroepenvervoer. Vrijwillige chauffeurs maken in een elektrisch wagentjes korte ritjes met ouderen en mindervaliden naar bijvoorbeeld kapper, huisarts, supermarkt en ziekenhuis. Maar ook kan gedacht worden aan activiteiten in de buurt. De wagentjes mogen maximaal 45 kilometer per uur. Opheffen sociaal isolement CDA-raadslid Sandra van Engelen is indiener van de motie. ‘Sociaal Mobiel Vervoer kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verkleinen of opheffen van sociaal isolement. Het is een bewezen oplossing in de strijd tegen vereenzaming. In plaatsen als Haarlem, Groningen en Alkmaar rijdt al jaren een ZoefZoef en in Amsterdam gebeurt het onder de noemer van Max Mobiel.’ Er is volgens Sandra van Engelen grote behoefte aan deze vorm van fijnmazig openbaar vervoer. ‘WMO-vervoer is vaak lang onderweg. En de haltes van het openbaar vervoer zijn vaak ver weg of lastig bereikbaar.’ Van Engelen sprak ter voorbereiding met een oudere die nog thuis woont, maar wel behoefte heeft om deel te nemen aan activiteiten in verpleeghuis Nieuw Vredeveld. “Door zijn lichamelijke beperking kan hij deze afstand niet lopend afleggen. De regiorijder komt hem hiervoor niet ophalen en een taxi kan meneer niet betalen. Daardoor zit hij noodgedwongen thuis. Sociaal Mobiel Vervoer zou echt een uitkomst voor hem zijn.’

Unanieme steun voor CDA-motie Sociaal Mobiel Vervoer

CDA CDA Amstelveen 24-12-2019 11:40

Amstelveen – Het college van Amstelveen gaat onderzoek doen naar de mogelijkheden om in de gemeente Sociaal Mobiel Vervoer te realiseren. Het college werd daar tijdens de laatste raadsvergadering van 2019 toe opgeroepen in een unaniem door de gemeenteraad gesteunde motie van het CDA. Sociaal Mobiel Vervoer is een vorm van aanvullend doelgroepenvervoer. Vrijwillige chauffeurs maken in een elektrisch wagentjes korte ritjes met ouderen en mindervaliden naar bijvoorbeeld kapper, huisarts, supermarkt en ziekenhuis. Maar ook kan gedacht worden aan activiteiten in de buurt. De wagentjes mogen maximaal 45 kilometer per uur. Opheffen sociaal isolement CDA-raadslid Sandra van Engelen is indiener van de motie. ‘Sociaal Mobiel Vervoer kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verkleinen of opheffen van sociaal isolement. Het is een bewezen oplossing in de strijd tegen vereenzaming. In plaatsen als Haarlem, Groningen en Alkmaar rijdt al jaren een ZoefZoef en in Amsterdam gebeurt het onder de noemer van Max Mobiel.’ Er is volgens Sandra van Engelen grote behoefte aan deze vorm van fijnmazig openbaar vervoer. ‘WMO-vervoer is vaak lang onderweg. En de haltes van het openbaar vervoer zijn vaak ver weg of lastig bereikbaar.’ Van Engelen sprak ter voorbereiding met een oudere die nog thuis woont, maar wel behoefte heeft om deel te nemen aan activiteiten in verpleeghuis Nieuw Vredeveld. “Door zijn lichamelijke beperking kan hij deze afstand niet lopend afleggen. De regiorijder komt hem hiervoor niet ophalen en een taxi kan meneer niet betalen. Daardoor zit hij noodgedwongen thuis. Sociaal Mobiel Vervoer zou echt een uitkomst voor hem zijn.’

Zwemmen een elementaire behoefte

BURGERBELANGEN AMSTELVEEN BURGERBELANGEN AMSTELVEEN CDA Amstelveen 06-11-2018 12:39

Zwemmen is een elementaire behoefte, zei Sandra van Engelen tijdens de bespreking van de begroting voor 2019, toen zij, samen met Marina Casadei van de SP, bij de wethouder er op aandrong om het schoolzwemmen opnieuw in te voeren. Zelden heeft een CDA-er mij zo aangenaam verrast. Zeker waar het sport en bewegen betreft. Want zwemmen is inderdaad een van de elementaire behoeften bij de opvoeding van de jeugd. Net zoals gymnastiek, taal en rekenen. Maar de nieuwe sportwethouder Rob Ellermeijer heeft zijn twijfels omdat volgens hem het merendeel van de kinderen dan al kan zwemmen. Wel wil hij – na aandringen van diverse raadsleden – het leren zwemmen stimuleren. Alleen denk ik dat daar niets van terecht komt.

Het probleem van zwemmen is namelijk dat de drempel om het te leren veel hoger is dan bij andere sporten. Wil je voetballen, hockeyen of hardlopen dan meld je je aan bij een club en je mag trainen en spelen. Vaak op acceptabele tijdstippen. Maar bij zwemmen ligt dat anders. Sowieso zijn de kosten hoger, maar de tijden waarop je kan leren zwemmen zijn vaak zo vroeg, dat je het liefste je in je bed nog even omdraait. Bovendien is het aantal voetbal-, hockey- of tennisclubs heel wat groter en toegankelijker dan de paar zwemverenigingen hier, die ook nog eens moeten knokken om de paar zwemuren die er voor hen overblijven.

Ik heb er ervaring mee. Toen mijn dochter ging zwemmen moesten we al om kwart voor zeven in Het Keerpunt zijn. Het was ongeveer rondom 1970. De ouders brachten hun kinderen naar het zwembad. Het vroege tijdstip maakte me niet vrolijk, maar we gingen toch. De lestijd kwam ik wel door omdat mijn toenmalige collega, Ben de Graaf, in die tijd een bekend sportjournalist, daar ook altijd was voor zijn dochter. Ben was niet de vrolijkste sportcommentator en zijn chagrijn over de volgens hem altijd bestaande misstanden in de sport stortte hij dan ook onverminderd over mij uit. Zo hoorde je nog eens wat. Het naar zwemles brengen van onze dochters hebben we beiden tot het b-diploma volgehouden, ook omdat we het beiden als een compensatie zagen voor het veelvuldig van huis zijn voor ons werk.

Ook in mijn jeugd was schoolzwemmen een must. Alleen had ik de pech dat de minister besloot om het zwemonderwijs een jaar te vervroegen. Van de zesde klas naar de vijfde klas. De leerlingen van dat tussenjaar moesten het zelf maar uitzoeken. Ik had dan ook nooit leren zwemmen als ik niet uit een sportieve familie was voortgekomen, met een broer en zus als grote zwemliefhebbers. Zij namen mij mee naar de Kweekvijver in het Amsterdamse Bos of naar de aloude Poeloever aan de Badlaan.

Gelukkig vindt het overgrote deel van de ouders (ruim 90%) dat hun kinderen moeten leren zwemmen en daarbij trotseren zij allerlei drempels. Maar zelfs van die groep stelt de Nationale Raad voor Zwemveiligheid (NRZ) vast dat ouders vaak een zwembad in de buurt kiezen en een zwemlesaanbieder die les geeft op tijden dat het de ouders het beste uitkomt, zonder zich ervan te vergewissen of de aanbieder wel hiervoor gekwalificeerd is. Zwemonderwijzer is geen beschermd beroep. Daarom geeft de NRZ licenties aan die zwemleraren die aan de kwaliteitseisen van de branche voldoen en opleiden tot de Nationale Norm Zwemveiligheid. Circa 850 zwemlesaanbieders hebben een licentie om les te geven en officiële diploma’s uit te reiken. Maar, zegt de NRZ, een A- diploma is niet voldoende. Want baantjes trekken in een rustig zwembad is iets anders dan in open water. Daarom stelt de NRZ dat je pas echt kan zwemmen als je alle drie de diploma’s hebt gehaald, A-, B- en C .

Hoe organiseer je dat vraagt Rob Ellermeijer zich af. Nou, gewoon zoals vroeger. In het verleden had Amstelveen een bus gereserveerd, die niets anders deed dan kinderen van school naar zwembad brengen. En als ouders hierin willen helpen des te beter. Als ik Robs reactie in tweede termijn lees lijkt hij bereid ze desnoods zelf naar het zwembad te brengen. Alles wat er toe leidt dat ieder kind leert zwemmen is mooi.

Amstelveen, 6 november 2018 Frits Suèr

CDA wil actie tegen overlast gratis parkeergebieden

CDA CDA Amstelveen 23-10-2018 06:55

Amstelveen – CDA Amstelveen wil dat de gemeente actie onderneemt tegen de overlast op parkeergebied Zonnestein en bij de gratis parkeerplaatsen op Uilenstede en Kronenburg. In het gebied Zonnestein wordt veel gewandeld (al dan niet met honden). Voor kinderen is het een geliefd speelterrein. Omwonenden hebben recent hun zorgen geuit omtrent het feit dat sedert afgelopen zomer zeer regelmatig en voor meerdere dagen op de parkeerplaat tegenoverde Zonnesteinflatautobusjes geparkeerd stonden. Het betreftveelalauto’s met buitenlandse nummerborden. ‘In dit gebied geldengeen parkeervergunningen, iedereen mag vrijelijk parkeren’, zegt CDA-raadslid Sandra van Engelen. ‘Het wordt wat de omwonenden betreft echter een ander verhaal wanneer dat parkerenovergaat in kamperen.’ Overlast Gedurende de zomermaanden hebben zich bij die parkeerplaats regelmatig situaties van overlast voorgedaan: klapstoeltjes en tafeltjes kwamen tevoorschijn en deze namen de gehele stoep in beslag zodat wandelaars er niet langs konden. Bovendien werden de bosjes die grenzen aan de parkeerplekals openbaar toilet en prullenbak gebruikt. ‘Een even onwenselijke als onverkwikkelijke situatie’, aldus Van Engelen. Nu het jaargetijde verandertlijkt het kamperen te zijn afgelopen. ‘Wat blijft zijn busjes met buitenlandse nummerborden die af en aan rijden. Allerlei spullen worden verhandeld. Er vindt uitwisseling plaats van personen ennog altijd wordt in de busjes geslapen.Deze situatie wordt door de bewoners, nu het sneller donker wordt, als zeer onprettig/onveilig ervaren omdat niet duidelijk is wat gaande is.’ Mondelinge vragen Tijdens de commissievergadering ABM op donderdag 18 oktober heeft CDA-burgerraadslid Ties Eigenhuis reeds mondelinge vragen gesteld over de situatie. Burgemeester Bas Eenhoorn heeft aangegeven dat het probleem bekend is bij de gemeente. Er zijn in de afgelopen periode al 31 bekeuringen uitgedeeld. Parkeerdruk Uilenstede/Kronenburg Ook maakt het CDA zich zorgen over de toenemende parkeerdruk op Uilenstede en Kronenburg. De gratis parkeerplaatsen in dit deel van Amstelveen worden overdag in toenemende mate bezet door forenzen voor de Zuidas en Schiphol. Dit leidt tot onveilige situaties. Dat is de reden dat het CDA deze week schriftelijke vragen heeft gesteld over de situatie. ‘Het betreft mensen die de gratis parkeergebieden in Amstelveen gebruiken als alternatief voor de longpark op Schiphol en Zuidasforenzen die hun dure BMW net over de grens met Amsterdam parkeren, hun vouwfiets pakken en vervolgens naar hun kantoorbaan fietsen’, zegt CDA-burgerraadslid Clint Nieuwendijk. De parkeerdruk in het gebied neemt toe. Deze is in elk geval hoger dan de 80% die de gemeente Amstelveen als voorwaarde stelt om in een gebied betaald parkeren in te voeren. Deze regel (uit 2017) wordt volgens het CDA echter niet gehandhaafd. Het probleem is nog verslechterd door de komst van nieuwe hotels. Nieuwendijk: ‘Inmiddels is gebleken dat bezoekers van deze hotels de parkeerplaatsen van het hotel massaal ontwijken, omdat er voor deze plaatsen betaald moet worden.” Het feit dat er overdag veel auto’s geparkeerd staan, trekt veel criminaliteit aan. ‘Op 20 september is een Porsche verdwenen. Op 6 augustus is er voor 6000 euro aan dj-apparatuur gestolen uit een busje die in een afgesloten garage stond. Dit baart veel zorgen bij de bewoners van Uilenstede.’ Het CDA vraagt het college om uitbreiding van de mobiele of vaste cameracontrole. Ook wil de partij weten of er andere preventieve maatregelen kunnen worden ingezet. Ten slotte vraagt de partij ook om een representatiever onderzoek naar de parkeerdruk op Uilenstede en Kronenburg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.