Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

6 documenten

Raadsvergadering 4 november 2019 (laatste) Begroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 05-11-2019 16:07

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1281314/187657/IMG_8871.JPGWe zagen als kleine gemeente kans inwoners goed en vroeg te betrekken bij beleidskeuzes over hun eigen dorp. Zowel dorpenoverleg als dorpsbudget dragen hieraan bij. Dit geeft dorpen die meedenken en meedoen. Eigen dorpshuis en voorzieningen, dorpenbudget en belonen van zelfwerkzaamheid horen bij die eigen verantwoordelijkheid....

College, raadsleden, aanwezigen hier of thuis via internet, het is een historisch moment, De laatste begroting en het laatste jaar voor Loppersum wordt hiermee ingeluid.

Bestuur, organisatie en toekomst..

We zagen als kleine gemeente kans inwoners goed en vroeg te betrekken bij beleidskeuzes over hun eigen dorp. Zowel dorpenoverleg als dorpsbudget dragen hieraan bij. Dit geeft dorpen die meedenken en meedoen. Eigen dorpshuis en voorzieningen, dorpenbudget en belonen van zelfwerkzaamheid horen bij die eigen verantwoordelijkheid. Blij zijn we ook met het dorpenprogramma waarin de dorpen laten meedenken over projecten in  het kader van het NPG. Goed om deze pareltjes ook mee te nemen in Eemsdelta.

Nog een pareltje is de grote inzet van vrijwilligers bij coöperaties, verenigingen en dorpsactiviteiten. Ook o.a. voor bij het begeleiden van statushouders zijn vrijwilligers in de eigen woonplek erg belangrijk om ze een thuis te geven in eigen dorpen en mee te laten doen. Blijft er voor deze begeleiding van deze nieuwe inwoners ook voldoende ruimte in Eemsdelta? Hoe denkt men dit te borgen? Blijft het Lopster steunpunt vluchtelingenwerk  voor deze vrijwilligers gehandhaafd?

Gaswinning, versterking en duurzaamheid en energietransitie.

Gaskraan steeds verder dicht, toch blijven er bevingen. Ondanks hard werken zijn de vordering in schadeafhandeling en versterking teleurstellend. We hopen dat verschuiving naar BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en eventuele invoering van een aannemersvariant het tempo zal verhogen. Toch moeten veel inwoners nog veel te lang op duidelijkheid wachten.

U geeft aan dat u versterking en verduurzaming wilt koppelen. Tegelijk hebben veel inwoners met verduurzaming van hun woning gewacht. Zij rekenden of hoopten dat ze tijdens de versterking ook goed konden verduurzamen. En dat hiervoor ook de middelen zouden zijn ( € 20.000,00 bij nieuwbouw en € 7.000,00 bij versterking). Wat dat betreft zijn er veel verwachtingen gewekt en het kan niet zo zijn dat die niet ingelost worden omdat er niet of minder versterkt wordt. We blijven van mening dat het een ereschuld is aan dit gebied, dat ze als eerste van het gas af kan. Bij verduurzaming (blz. 32) zegt u de energietransitie betaalbaar te willen maken en ondersteuning te willen bieden om van het gas af te komen. We willen dit graag concreter invullen.

In de dorpskernen van Loppersum staan veel oudere vrijstaande woningen. In het dorpenprogramma vertelden veel inwoners aan, dat verduurzamen van hun woning voor hen een hoge prioriteit heeft. Ze zagen dit graag ondersteund doordat er NPG gelden hiervoor beschikbaar komen. Bij verduurzamen van deze oudere woningen liggen standaardoplossingen niet voor de hand. Vaak zal er maatwerk nodig zijn. We stellen als ChristenUnie daarom voor om als gemeente Loppersum of samen als Eemsdelta NPG gelden aan te vragen voor een duurzaamheidsadvies op maat voor alle oudere woningen. (versterkt en niet versterkt). Met name ook voor die woningen die geen schade hadden en buiten de versterking vallen, is het bijzonder wrang, dat ze buiten alle regelingen vielen, omdat hun huis goed onderhouden was.  Dit als eerste stap, en dan bij verdere uitwerking van de duurzaamheidsplannen een warme Plus (via cofinanciering) te zetten op de landelijke subsidiemogelijkheden bij de uitvoering. Dit is op ons aandringen ook meegenomen in de kaders voor besteding van de NPG gelden. Zo kan de ereschuld, dat het winningsgebied als eerste van het aardgas af kan, ingelost worden en tegelijk perspectief op een duurzame welvaart ontstaan.

Sociaal domein.

We delen uw zorg over de tekorten op de jeugdzorg. Het kan niet zo zijn dat de gemeenten hier blijvend op moeten toeleggen. Maar dan is het belangrijk ook zelf de kosten op orde te hebben.  In 2019 was incidenteel het tekort ruim 30 %. U geeft voor 2020 aan dat het aantal cliënten gelijk blijft maar begroot wel 7% meer. Tegelijk raamt u, op grond van harde ambities,  meerjarig een beperking van de tekorten in de jeugdzorg. Dit roept vragen op. Hoe wilt u hierop bezuinigen als het aantal cliënten gelijk blijft en de declaraties stijgen. Hoe denkt u deze bezuinigingen te bereiken? En wie wordt het kind van de rekening? Onze jeugd niet hopen we. Mogen we er vanuit gaan dat de voorgestelde bezuinigingen ook hard zijn zodat geen overschrijdingen meer plaatsvinden? En als er al harde ambities zijn om te bezuinigen, waarom zien we die dan niet terug in dit komend jaar 2020. Verzwakken we de claim op het rijk niet als we zelf aangeven dat er bezuinigingen mogelijk zijn?    

We zijn blij met de aandacht voor het versterken/toekomstbestendig maken van zowel Wiemersheerd  als het Hypolytushoes. Beide horen in onze dorpen en het blijft zaak hun functie zo goed mogelijk in te passen. Worden bij plannen over gebruik en herbestemming goed overlegt met de betrokken zorgcoöperaties?

Wij maar ook onze kinderen kunnen genieten van nieuwe schoolgebouwen, en de buurt op het schoolplein geniet mee ook buiten schooltijden. Onze complimenten.

Duurzaam verharden van de fietspaden biedt niet alleen ruimte voor gezond en PASsend  woon-werkverkeer, maar ook een ontspannen route voor lokale recreatie.

Wonen en leefomgeving

Goed dat er pilot projecten zijn opgepakt als warmtenet en aardgasvrije wijken. We zien echter nog liever dat alle burgers de kans en de financiële ruimte krijgen om hun woning te verduurzamen.

De medeverantwoordelijkheid van inwoners voor een goed onderhouden openbare groene ruimte (pag. 31) zagen we graag concreet ingevuld in acties zoals: meepraten over de invullen en het beeldbestek, beloning via dorpenbudget van zelfwerkzaamheid bij het beheer en/of opruimacties, mede nu er toch al met het dorpenbudget geëxperimenteerd wordt.

Financiën.

De begroting lijkt goed in evenwicht. Wel is er enige zorg over de vermogenspositie n.a.v. de teruglopende ratio weerstandsvermogen en de financiële kengetallen. Het is goed om Loppersum op een kwalitatief goed niveau de gemeente Eemsdelta in te loodsen. Maar we hebben de indruk dat dit wel een beetje ten koste van een goede financiële positie is gegaan.  Zowel ons weerstandsvermogen als de andere financiële kengetallen zijn matiger dan bij onze partners in Eemsdelta.

Bij de kadernota hebben we nog vraagtekens gezet bij de OZB-verhoging van 2,5 %. Gezien de krappe begroting stemmen we nu echter in. Maar wel met een uitdrukkelijk verzoek om de hand verder op de knip te houden. We hebben jarenlang inwoners voorhouden dat herindeling leidt tot kostenbesparing en een betere gemeente. Dan kunnen we straks in Eemsdelta niet aankomen met verhoging van 10% of meer. Dat is funest voor het vertrouwen in de politiek. Beter nu een wethouder die op de centen zit, dan straks inwoners die opgezadeld worden met tekorten. Laten we dat in ieder geval leren van onze heringedeelde buren.

De laatste begroting van dit jaar, maar tegelijk een opmaak voor een nieuwe start in Eemsdelta. Een gemeente waar inwoners uit dorpen en wijken meepraten en meedoen. Er is nog veel te doen, om er wat moois van te maken. Er wordt hard gewerkt door college, raad en ambtenaren om dit vorm te geven. Tegelijk biedt het voor onze medewerkers mogelijk een nieuwe toekomst. Belangrijk dus om hen zorgvuldig in te passen in Eemsdelta.

Veel keuze moeten nog worden gemaakt, voor de eigen toekomst en die van de gemeente. De fractie van de ChristenUnie wenst jullie daarin zorgvuldigheid toe in het afwegen en wijsheid in het kiezen. We hopen dat onze God en Vader u daarvoor de rust, de tijd en het inzicht wil geven. En wensen onze inwoners nog een goed jaar in Loppersum en een goed begin in Eemsdelta, beide onder Zijn onmisbare Zegen.

Deze bijdrage van Bé Prins is hier terug te luisteren.

Foto's van de sprekers tijdens deze laatste begrotingsvergadering vindt u hier.

Raadsvergadering 4 november 2019 (laatste) Begroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 05-11-2019 16:07

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1281314/349520/IMG_8871.JPGWe zagen als kleine gemeente kans inwoners goed en vroeg te betrekken bij beleidskeuzes over hun eigen dorp. Zowel dorpenoverleg als dorpsbudget dragen hieraan bij. Dit geeft dorpen die meedenken en meedoen. Eigen dorpshuis en voorzieningen, dorpenbudget en belonen van zelfwerkzaamheid horen bij die eigen verantwoordelijkheid....

College, raadsleden, aanwezigen hier of thuis via internet, het is een historisch moment, De laatste begroting en het laatste jaar voor Loppersum wordt hiermee ingeluid.

Bestuur, organisatie en toekomst..

We zagen als kleine gemeente kans inwoners goed en vroeg te betrekken bij beleidskeuzes over hun eigen dorp. Zowel dorpenoverleg als dorpsbudget dragen hieraan bij. Dit geeft dorpen die meedenken en meedoen. Eigen dorpshuis en voorzieningen, dorpenbudget en belonen van zelfwerkzaamheid horen bij die eigen verantwoordelijkheid. Blij zijn we ook met het dorpenprogramma waarin de dorpen laten meedenken over projecten in  het kader van het NPG. Goed om deze pareltjes ook mee te nemen in Eemsdelta.

Nog een pareltje is de grote inzet van vrijwilligers bij coöperaties, verenigingen en dorpsactiviteiten. Ook o.a. voor bij het begeleiden van statushouders zijn vrijwilligers in de eigen woonplek erg belangrijk om ze een thuis te geven in eigen dorpen en mee te laten doen. Blijft er voor deze begeleiding van deze nieuwe inwoners ook voldoende ruimte in Eemsdelta? Hoe denkt men dit te borgen? Blijft het Lopster steunpunt vluchtelingenwerk  voor deze vrijwilligers gehandhaafd?

Gaswinning, versterking en duurzaamheid en energietransitie.

Gaskraan steeds verder dicht, toch blijven er bevingen. Ondanks hard werken zijn de vordering in schadeafhandeling en versterking teleurstellend. We hopen dat verschuiving naar BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en eventuele invoering van een aannemersvariant het tempo zal verhogen. Toch moeten veel inwoners nog veel te lang op duidelijkheid wachten.

U geeft aan dat u versterking en verduurzaming wilt koppelen. Tegelijk hebben veel inwoners met verduurzaming van hun woning gewacht. Zij rekenden of hoopten dat ze tijdens de versterking ook goed konden verduurzamen. En dat hiervoor ook de middelen zouden zijn ( € 20.000,00 bij nieuwbouw en € 7.000,00 bij versterking). Wat dat betreft zijn er veel verwachtingen gewekt en het kan niet zo zijn dat die niet ingelost worden omdat er niet of minder versterkt wordt. We blijven van mening dat het een ereschuld is aan dit gebied, dat ze als eerste van het gas af kan. Bij verduurzaming (blz. 32) zegt u de energietransitie betaalbaar te willen maken en ondersteuning te willen bieden om van het gas af te komen. We willen dit graag concreter invullen.

In de dorpskernen van Loppersum staan veel oudere vrijstaande woningen. In het dorpenprogramma vertelden veel inwoners aan, dat verduurzamen van hun woning voor hen een hoge prioriteit heeft. Ze zagen dit graag ondersteund doordat er NPG gelden hiervoor beschikbaar komen. Bij verduurzamen van deze oudere woningen liggen standaardoplossingen niet voor de hand. Vaak zal er maatwerk nodig zijn. We stellen als ChristenUnie daarom voor om als gemeente Loppersum of samen als Eemsdelta NPG gelden aan te vragen voor een duurzaamheidsadvies op maat voor alle oudere woningen. (versterkt en niet versterkt). Met name ook voor die woningen die geen schade hadden en buiten de versterking vallen, is het bijzonder wrang, dat ze buiten alle regelingen vielen, omdat hun huis goed onderhouden was.  Dit als eerste stap, en dan bij verdere uitwerking van de duurzaamheidsplannen een warme Plus (via cofinanciering) te zetten op de landelijke subsidiemogelijkheden bij de uitvoering. Dit is op ons aandringen ook meegenomen in de kaders voor besteding van de NPG gelden. Zo kan de ereschuld, dat het winningsgebied als eerste van het aardgas af kan, ingelost worden en tegelijk perspectief op een duurzame welvaart ontstaan.

Sociaal domein.

We delen uw zorg over de tekorten op de jeugdzorg. Het kan niet zo zijn dat de gemeenten hier blijvend op moeten toeleggen. Maar dan is het belangrijk ook zelf de kosten op orde te hebben.  In 2019 was incidenteel het tekort ruim 30 %. U geeft voor 2020 aan dat het aantal cliënten gelijk blijft maar begroot wel 7% meer. Tegelijk raamt u, op grond van harde ambities,  meerjarig een beperking van de tekorten in de jeugdzorg. Dit roept vragen op. Hoe wilt u hierop bezuinigen als het aantal cliënten gelijk blijft en de declaraties stijgen. Hoe denkt u deze bezuinigingen te bereiken? En wie wordt het kind van de rekening? Onze jeugd niet hopen we. Mogen we er vanuit gaan dat de voorgestelde bezuinigingen ook hard zijn zodat geen overschrijdingen meer plaatsvinden? En als er al harde ambities zijn om te bezuinigen, waarom zien we die dan niet terug in dit komend jaar 2020. Verzwakken we de claim op het rijk niet als we zelf aangeven dat er bezuinigingen mogelijk zijn?    

We zijn blij met de aandacht voor het versterken/toekomstbestendig maken van zowel Wiemersheerd  als het Hypolytushoes. Beide horen in onze dorpen en het blijft zaak hun functie zo goed mogelijk in te passen. Worden bij plannen over gebruik en herbestemming goed overlegt met de betrokken zorgcoöperaties?

Wij maar ook onze kinderen kunnen genieten van nieuwe schoolgebouwen, en de buurt op het schoolplein geniet mee ook buiten schooltijden. Onze complimenten.

Duurzaam verharden van de fietspaden biedt niet alleen ruimte voor gezond en PASsend  woon-werkverkeer, maar ook een ontspannen route voor lokale recreatie.

Wonen en leefomgeving

Goed dat er pilot projecten zijn opgepakt als warmtenet en aardgasvrije wijken. We zien echter nog liever dat alle burgers de kans en de financiële ruimte krijgen om hun woning te verduurzamen.

De medeverantwoordelijkheid van inwoners voor een goed onderhouden openbare groene ruimte (pag. 31) zagen we graag concreet ingevuld in acties zoals: meepraten over de invullen en het beeldbestek, beloning via dorpenbudget van zelfwerkzaamheid bij het beheer en/of opruimacties, mede nu er toch al met het dorpenbudget geëxperimenteerd wordt.

Financiën.

De begroting lijkt goed in evenwicht. Wel is er enige zorg over de vermogenspositie n.a.v. de teruglopende ratio weerstandsvermogen en de financiële kengetallen. Het is goed om Loppersum op een kwalitatief goed niveau de gemeente Eemsdelta in te loodsen. Maar we hebben de indruk dat dit wel een beetje ten koste van een goede financiële positie is gegaan.  Zowel ons weerstandsvermogen als de andere financiële kengetallen zijn matiger dan bij onze partners in Eemsdelta.

Bij de kadernota hebben we nog vraagtekens gezet bij de OZB-verhoging van 2,5 %. Gezien de krappe begroting stemmen we nu echter in. Maar wel met een uitdrukkelijk verzoek om de hand verder op de knip te houden. We hebben jarenlang inwoners voorhouden dat herindeling leidt tot kostenbesparing en een betere gemeente. Dan kunnen we straks in Eemsdelta niet aankomen met verhoging van 10% of meer. Dat is funest voor het vertrouwen in de politiek. Beter nu een wethouder die op de centen zit, dan straks inwoners die opgezadeld worden met tekorten. Laten we dat in ieder geval leren van onze heringedeelde buren.

De laatste begroting van dit jaar, maar tegelijk een opmaak voor een nieuwe start in Eemsdelta. Een gemeente waar inwoners uit dorpen en wijken meepraten en meedoen. Er is nog veel te doen, om er wat moois van te maken. Er wordt hard gewerkt door college, raad en ambtenaren om dit vorm te geven. Tegelijk biedt het voor onze medewerkers mogelijk een nieuwe toekomst. Belangrijk dus om hen zorgvuldig in te passen in Eemsdelta.

Veel keuze moeten nog worden gemaakt, voor de eigen toekomst en die van de gemeente. De fractie van de ChristenUnie wenst jullie daarin zorgvuldigheid toe in het afwegen en wijsheid in het kiezen. We hopen dat onze God en Vader u daarvoor de rust, de tijd en het inzicht wil geven. En wensen onze inwoners nog een goed jaar in Loppersum en een goed begin in Eemsdelta, beide onder Zijn onmisbare Zegen.

Deze bijdrage van Bé Prins is hier terug te luisteren.

Foto's van de sprekers tijdens deze laatste begrotingsvergadering vindt u hier.

Raadsvergadering 24 juni 2019 1e turap

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 27-06-2019 19:14

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1277328/187657/Euro bankbiljetten.jpgDe eerste tussentijdse rapportage inzake de gemeentelijke financiën (1e turap) wordt gepresenteerd. De fractie van de ChristenUnie heeft geconstateerd dat door de betere beloning van het raadswerk en de tekorten op de Jeugdzorg, de grotere tekortposten vormen in deze tussentijdse rapportage.

De fractie van de ChristenUnie heeft geconstateerd dat door de betere beloning van het raadswerk en de tekorten op de Jeugdzorg, de grotere tekortposten vormen in deze tussentijdse rapportage.

Beide Haagse maatregelen leiden bij ons tot tekorten. Maar wie A zegt moet ook B zeggen in Den Haag. Je kunt niet bestellen zonder te betalen!

Ons werk als raadslid beter beloond, dat vinden we een uitstekend besluit van Den Haag, maar dan ook voor de financiering staan. Van wethouder Slager hebben we kunnen horen dat wat betreft dit punt de financiën inderdaad in de Meicirculaire hiervoor zijn geregeld.

Jeugdzorg beter in handen van de gemeente als nabije Overheid. Maar dan ook met geld over de brug komen. Meer zicht op de problemen omdat je er dichterbij zit als gemeente, betekent eerder dat je meer wilt helpen dat dat je kunt bezuinigen op de Jeugdzorg…..

Bezuiniging op de Jeugd is bezuinigen op je toekomst. En de vraag is of je dat moet willen.

De fractie van de ChristenUnie vindt dat het Ministerie structureel met meer geld over de brug moet komen voor de Jeugdzorg. We zijn niet blij met het tekort, maar het geeft naar Den Haag wel de nodige duidelijkheid. Laten we hopen dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) dit in Den Haag ook duidelijk kan maken. Anders moeten we helaas de bal terugleggen in Den Haag. We hopen op een financiering die beter voor elkaar komt.

Deze bijdrage van Bé Prins is hier terug te luisteren vanaf 0:16:10.

Raadsvergadering 24 juni 2019 1e turap

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 27-06-2019 19:14

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1277328/349520/Euro bankbiljetten.jpgDe eerste tussentijdse rapportage inzake de gemeentelijke financiën (1e turap) wordt gepresenteerd. De fractie van de ChristenUnie heeft geconstateerd dat door de betere beloning van het raadswerk en de tekorten op de Jeugdzorg, de grotere tekortposten vormen in deze tussentijdse rapportage.

De fractie van de ChristenUnie heeft geconstateerd dat door de betere beloning van het raadswerk en de tekorten op de Jeugdzorg, de grotere tekortposten vormen in deze tussentijdse rapportage.

Beide Haagse maatregelen leiden bij ons tot tekorten. Maar wie A zegt moet ook B zeggen in Den Haag. Je kunt niet bestellen zonder te betalen!

Ons werk als raadslid beter beloond, dat vinden we een uitstekend besluit van Den Haag, maar dan ook voor de financiering staan. Van wethouder Slager hebben we kunnen horen dat wat betreft dit punt de financiën inderdaad in de Meicirculaire hiervoor zijn geregeld.

Jeugdzorg beter in handen van de gemeente als nabije Overheid. Maar dan ook met geld over de brug komen. Meer zicht op de problemen omdat je er dichterbij zit als gemeente, betekent eerder dat je meer wilt helpen dat dat je kunt bezuinigen op de Jeugdzorg…..

Bezuiniging op de Jeugd is bezuinigen op je toekomst. En de vraag is of je dat moet willen.

De fractie van de ChristenUnie vindt dat het Ministerie structureel met meer geld over de brug moet komen voor de Jeugdzorg. We zijn niet blij met het tekort, maar het geeft naar Den Haag wel de nodige duidelijkheid. Laten we hopen dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) dit in Den Haag ook duidelijk kan maken. Anders moeten we helaas de bal terugleggen in Den Haag. We hopen op een financiering die beter voor elkaar komt.

Deze bijdrage van Bé Prins is hier terug te luisteren vanaf 0:16:10.

Beschouwingen Kadernota 2019 e.v.

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 12-06-2018 15:57

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1221936/187657/IMG_1656aWe mogen samen als raad zo Loppersum de nieuwe gemeente in loodsen. Helaas straks zonder onze vertrouwde kapitein, en door woelige baren van bevingen, opgeschorte versterkingen en éénzijdig afspraken opzeggende ministers heen. Dan is samen optrekken als raad beter dan rollebollend over straat gaan. Laten we er in goed overleg met onze burgers iets goeds van maken........

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1221936/187657/beschouwingen-kadernota-2019-e-v.htmlEen wethouder van financiën met als eerste advies in de kadernota: Kies eieren voor je geld.

Wat voor vertrouwen geeft dat in de begroting die hij ons dit najaar presenteert.

Eerste vraag dus: is dit een advies aan de raadsleden? Moeten we op voorhand al genoegen nemen met minder als we eigenlijk willen? 

https://loppersum.christenunie.nl/k/n17824/news/view/1221936/187657/beschouwingen-kadernota-2019-e-v.html

Het tweede plaatje kun je als dan volgt opvatten: blijkbaar mogen we, als we niet met minder genoegen nemen, onze koffers pakken. Of heeft Hans Alders de koffers laten staan voor min. Eric Wiebes. Wat mij betreft mag hij ze pakken en niet Alders.

Kortgeleden sloten we een raadsakkoord als basis voor de komende 2,5 jaar. Een goede zaak dat we als raad ons hier samen in konden vinden.

We mogen samen als raad zo Loppersum de nieuwe gemeente in loodsen. Helaas straks zonder onze vertrouwde kapitein, en door woelige baren van bevingen, opgeschorte versterkingen en éénzijdig afspraken opzeggende ministers heen. Dan is samen optrekken als raad beter dan rollebollend over straat gaan. Laten we er in goed overleg met onze burgers iets goeds van maken. De goede elementen/voorzieningen voor alle dorpen behouden. Daarbij is het goed zoveel mogelijk de inwoners van alle kernen te betrekken. Een bewoners-top en/of een digitale vragenlijst in overleg met dorpsvereniging lijkt hiervoor een modern middel. Of zag u andere mogelijkheden? Daarnaast zagen we graag de functie van de centrumdorpen versterkt en meegenomen in de nieuwe gemeente.

Graag nog wat toelichting op functie leefbaarheidsadviseur t.o.v. dorpencoördinator. Overlap/verschil?

Het is goed om breed en eventueel gerichte opleiding op de toekomstige functies aan te bieden aan onze ambtenaren, om hen zo goed in te laten stromen in de nieuwe organisatie.

Een lage drempel en een totale benadering bij het integraal sociaal loket en het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) vinden we belangrijk. Door een aantrekkende economie trekt ook de werkgelegenheid weer aan. Toch zijn er ook mensen met minder kansen op werk. Goed om via omscholing, werkervaring plaatsen en SROI iets aan te verbeteren. (SROI = Social Return on investment is als voorwaarde op te nemen in aanbestedingen.) Halen we als gemeente het quotumpercentage van de banenafspraak 2018 binnen onze organisatie?

Bij de economie vinden we het belangrijk om de regionale ondernemers te blijven betrekken bij versterking en verduurzaming. Hoe is de stand van zaken met betrekking tot 5G (snelle mobiele netwerken), mogen we dit jaar op de uitvoering rekenen?

De onderwijstransitie staat goed op de rails. Later vertrekken van de trein betekent niet altijd een latere aankomst. Mogen we hier bij de oplevering ook vanuit gaan?

Goed om kleinschalig culturele activiteiten in de dorpen te stimuleren. Ook in de toekomstige gemeente vinden we stimuleren van de culturele activiteiten in de kleine kernen belangrijker dan op de Molenberg in Delfzijl. Het IVAK heeft een andere plek gekregen in de cultuureducatie en uitvoering. Kunt u aangeven of de doelstellingen ongeveer gehaald worden? Zijn er nog voldoende mogelijkheden voor goed en betaalbaar muziekonderwijs voor de muziekkorpsen?

Wordt bij kunstgras oefenhoeken gedacht aan geleidelijk invoering. Kan er iets gezegd worden over de kosten? Voor prioritering van uitgaven is het goed om ook te weten wat de kosten zijn.

Schoolpleinen zijn straks ook beschikbaar als speelplaats voor de buurt. Is dit ook de bedoeling bij deze oefenhoeken.

Is er al zicht op een concrete invulling van de voormalige steenfabriek Rusthoven?

We ondersteunen uw inzet voor een koopgarantieregeling en het behoud van de verzorgingshuizen. Kunt u informatie geven hoe het staat met de plannen voor een zorgtransitie? Biedt het leefbaarheidsfonds van de minister Schouten nog extra mogelijkheden? Voor 5 miljoen is veel goeds te doen. (DvhN)

Onderhoud openbaar groen is één van de mogelijkheden voor zelfwerkzaamheid van het dorp en dus aanvulling van het dorpenbudget. Het zou goed zijn om samen met de dorpsverenigingen de mogelijkheden en belangstelling hiervoor te inventariseren.

We onderkennen de voordelen van bermbeton, maar financieel zijn er meer wensen om in te vullen.

Zijn de resultaten van welstandsluw bouwen zodanig dat uitbreiding gewenst is?

Ga voor koppelkansen: verduurzaming en levensloopbestendig maken, maar ook herinrichting van de wijk en probeer hierbij aan te sluiten bij de pilot voor gasvrije wijken.

Voorlichting over goed verduurzamen -door bijvoorbeeld verdere uitbouw van het Energieloket- en begeleiding van het versterkingsproces mogen niet in de knel komen door herindelingsoverleg.

We ondersteunen de maximale facilitering van de energietransitie, we vinden dat dat ook betekent een soepele regelgeving en lagere leges windmolens en zonnepanelen van energie coöperaties.

We zijn ook blij met de ondersteuning, subsidie en leningen om aardgasvrij te bouwen of te versterken. Juist het bevingsgebied zou als eerste van het gas af moeten, zelfs min. Wiebes heeft daar oog voor.

Maar …. Alles moet ook betaald worden. Dus tenslotte de financiën.

We hechten met u aan een sluitende begroting. Tegelijk zijn er veel plannen die geld kosten. Gelukkig zijn er nog ruime reserves en mogelijke meevallers (bv vuilverwerking). Wat burgers bij elkaar spaarden goed besteden in deze gemeente lijkt daarom gewenst. Mogelijkheden genoeg lijkt ons. De voorgestelde (trendmatige) verhoging van 2,5% voor de belastingen en rechten vinden we echter te hoog. U zelf ook blijkbaar want uw inschatting van loonstijging is 2,2% en van de prijsmutatie 1%. En onze woonlasten zijn hoog in vergelijking met de anderen, in Delfzijl en Appingedam.

Wat die 2,5% betreft zult u eieren voor uw geld moeten kiezen. Maar als wethouder Slager duidelijk onder die 2,5% uitkomt is er geen reden om uw koffers te pakken. Laat die maar voor Min Wiebes staan. Hij verdient die hint eerder en ik hoop van harte dat hij ze ophaalt en inpakt. Dat is mij dit monument wel waard. Dus als je ze nu weer mist dan weet je wie ze heeft.

Tegelijk horen we van tegenvallers bij de jeugdzorg, is in te schatten wat voor consequenties dat heeft voor onze begroting. In verschillende gemeenten wordt de “praktijkondersteuner huisarts” voor de jeugd deels door de gemeente aangesteld en betaald. Is gekeken of dit ook voor Loppersum mogelijkheden biedt om de kosten meer in de hand te houden? We hebben kaders en wensen aangegeven, het is aan u als college daar een goed evenwicht in te zoeken. We wensen jullie daarbij veel wijsheid van onze God en Vader om de goede afweging daarin te maken. In het vertrouwen dat Hij goede plannen ook wil zegenen.

Bijdrage Bé Prins hier te beluisteren.

Beschouwingen Kadernota 2019 e.v.

ChristenUnie ChristenUnie Loppersum 12-06-2018 15:57

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1221936/349520/IMG_1656aWe mogen samen als raad zo Loppersum de nieuwe gemeente in loodsen. Helaas straks zonder onze vertrouwde kapitein, en door woelige baren van bevingen, opgeschorte versterkingen en éénzijdig afspraken opzeggende ministers heen. Dan is samen optrekken als raad beter dan rollebollend over straat gaan. Laten we er in goed overleg met onze burgers iets goeds van maken........

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1221936/349520/beschouwingen-kadernota-2019-e-v.htmlEen wethouder van financiën met als eerste advies in de kadernota: Kies eieren voor je geld.

Wat voor vertrouwen geeft dat in de begroting die hij ons dit najaar presenteert.

Eerste vraag dus: is dit een advies aan de raadsleden? Moeten we op voorhand al genoegen nemen met minder als we eigenlijk willen? 

https://loppersum.christenunie.nl/k/news/view/1221936/349520/beschouwingen-kadernota-2019-e-v.html

Het tweede plaatje kun je als dan volgt opvatten: blijkbaar mogen we, als we niet met minder genoegen nemen, onze koffers pakken. Of heeft Hans Alders de koffers laten staan voor min. Eric Wiebes. Wat mij betreft mag hij ze pakken en niet Alders.

Kortgeleden sloten we een raadsakkoord als basis voor de komende 2,5 jaar. Een goede zaak dat we als raad ons hier samen in konden vinden.

We mogen samen als raad zo Loppersum de nieuwe gemeente in loodsen. Helaas straks zonder onze vertrouwde kapitein, en door woelige baren van bevingen, opgeschorte versterkingen en éénzijdig afspraken opzeggende ministers heen. Dan is samen optrekken als raad beter dan rollebollend over straat gaan. Laten we er in goed overleg met onze burgers iets goeds van maken. De goede elementen/voorzieningen voor alle dorpen behouden. Daarbij is het goed zoveel mogelijk de inwoners van alle kernen te betrekken. Een bewoners-top en/of een digitale vragenlijst in overleg met dorpsvereniging lijkt hiervoor een modern middel. Of zag u andere mogelijkheden? Daarnaast zagen we graag de functie van de centrumdorpen versterkt en meegenomen in de nieuwe gemeente.

Graag nog wat toelichting op functie leefbaarheidsadviseur t.o.v. dorpencoördinator. Overlap/verschil?

Het is goed om breed en eventueel gerichte opleiding op de toekomstige functies aan te bieden aan onze ambtenaren, om hen zo goed in te laten stromen in de nieuwe organisatie.

Een lage drempel en een totale benadering bij het integraal sociaal loket en het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) vinden we belangrijk. Door een aantrekkende economie trekt ook de werkgelegenheid weer aan. Toch zijn er ook mensen met minder kansen op werk. Goed om via omscholing, werkervaring plaatsen en SROI iets aan te verbeteren. (SROI = Social Return on investment is als voorwaarde op te nemen in aanbestedingen.) Halen we als gemeente het quotumpercentage van de banenafspraak 2018 binnen onze organisatie?

Bij de economie vinden we het belangrijk om de regionale ondernemers te blijven betrekken bij versterking en verduurzaming. Hoe is de stand van zaken met betrekking tot 5G (snelle mobiele netwerken), mogen we dit jaar op de uitvoering rekenen?

De onderwijstransitie staat goed op de rails. Later vertrekken van de trein betekent niet altijd een latere aankomst. Mogen we hier bij de oplevering ook vanuit gaan?

Goed om kleinschalig culturele activiteiten in de dorpen te stimuleren. Ook in de toekomstige gemeente vinden we stimuleren van de culturele activiteiten in de kleine kernen belangrijker dan op de Molenberg in Delfzijl. Het IVAK heeft een andere plek gekregen in de cultuureducatie en uitvoering. Kunt u aangeven of de doelstellingen ongeveer gehaald worden? Zijn er nog voldoende mogelijkheden voor goed en betaalbaar muziekonderwijs voor de muziekkorpsen?

Wordt bij kunstgras oefenhoeken gedacht aan geleidelijk invoering. Kan er iets gezegd worden over de kosten? Voor prioritering van uitgaven is het goed om ook te weten wat de kosten zijn.

Schoolpleinen zijn straks ook beschikbaar als speelplaats voor de buurt. Is dit ook de bedoeling bij deze oefenhoeken.

Is er al zicht op een concrete invulling van de voormalige steenfabriek Rusthoven?

We ondersteunen uw inzet voor een koopgarantieregeling en het behoud van de verzorgingshuizen. Kunt u informatie geven hoe het staat met de plannen voor een zorgtransitie? Biedt het leefbaarheidsfonds van de minister Schouten nog extra mogelijkheden? Voor 5 miljoen is veel goeds te doen. (DvhN)

Onderhoud openbaar groen is één van de mogelijkheden voor zelfwerkzaamheid van het dorp en dus aanvulling van het dorpenbudget. Het zou goed zijn om samen met de dorpsverenigingen de mogelijkheden en belangstelling hiervoor te inventariseren.

We onderkennen de voordelen van bermbeton, maar financieel zijn er meer wensen om in te vullen.

Zijn de resultaten van welstandsluw bouwen zodanig dat uitbreiding gewenst is?

Ga voor koppelkansen: verduurzaming en levensloopbestendig maken, maar ook herinrichting van de wijk en probeer hierbij aan te sluiten bij de pilot voor gasvrije wijken.

Voorlichting over goed verduurzamen -door bijvoorbeeld verdere uitbouw van het Energieloket- en begeleiding van het versterkingsproces mogen niet in de knel komen door herindelingsoverleg.

We ondersteunen de maximale facilitering van de energietransitie, we vinden dat dat ook betekent een soepele regelgeving en lagere leges windmolens en zonnepanelen van energie coöperaties.

We zijn ook blij met de ondersteuning, subsidie en leningen om aardgasvrij te bouwen of te versterken. Juist het bevingsgebied zou als eerste van het gas af moeten, zelfs min. Wiebes heeft daar oog voor.

Maar …. Alles moet ook betaald worden. Dus tenslotte de financiën.

We hechten met u aan een sluitende begroting. Tegelijk zijn er veel plannen die geld kosten. Gelukkig zijn er nog ruime reserves en mogelijke meevallers (bv vuilverwerking). Wat burgers bij elkaar spaarden goed besteden in deze gemeente lijkt daarom gewenst. Mogelijkheden genoeg lijkt ons. De voorgestelde (trendmatige) verhoging van 2,5% voor de belastingen en rechten vinden we echter te hoog. U zelf ook blijkbaar want uw inschatting van loonstijging is 2,2% en van de prijsmutatie 1%. En onze woonlasten zijn hoog in vergelijking met de anderen, in Delfzijl en Appingedam.

Wat die 2,5% betreft zult u eieren voor uw geld moeten kiezen. Maar als wethouder Slager duidelijk onder die 2,5% uitkomt is er geen reden om uw koffers te pakken. Laat die maar voor Min Wiebes staan. Hij verdient die hint eerder en ik hoop van harte dat hij ze ophaalt en inpakt. Dat is mij dit monument wel waard. Dus als je ze nu weer mist dan weet je wie ze heeft.

Tegelijk horen we van tegenvallers bij de jeugdzorg, is in te schatten wat voor consequenties dat heeft voor onze begroting. In verschillende gemeenten wordt de “praktijkondersteuner huisarts” voor de jeugd deels door de gemeente aangesteld en betaald. Is gekeken of dit ook voor Loppersum mogelijkheden biedt om de kosten meer in de hand te houden? We hebben kaders en wensen aangegeven, het is aan u als college daar een goed evenwicht in te zoeken. We wensen jullie daarbij veel wijsheid van onze God en Vader om de goede afweging daarin te maken. In het vertrouwen dat Hij goede plannen ook wil zegenen.

Bijdrage Bé Prins hier te beluisteren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.