Tijdens de laatste vergadering vóór de verkiezingen nam de gemeenteraad stelling tegen de dreigende korting van 1,8 mln op een aantal belangrijke verkeersprojecten. Een motie van die strekking, ingediend door Anne de Boer tijdens zijn laatste optreden als raadslid, kreeg brede steun. Het geld was eerder toegezegd door de provincie Utrecht, maar is op de tocht komen staan als gevolg van de grote tekorten op de aanlegkosten van de tramlijn van Utrecht Centraal naar de Uithof.

Deze bezuiniging vormt een ernstige bedreiging voor onder meer de uitvoering van het verkeerscirculatieplan De Bilt en de aanleg van een veilige fietsroute voor scholieren op de Jan Steenlaan. Anne de Boer: "De provincie vroeg in oktober nog aan de gemeenten in de regio Utrecht om een lijst van subsidiabele projecten. Dat is gebeurd en de ingediende projecten voldeden aan de inhoudelijke eisen. Dan kan het niet zo zijn dat een paar maanden later wordt aangekondigd dat er alsnog geen geld voor beschikbaar komt."

Een aantal partijen wilde een zondebok aanwijzen: het college van de stad Utrecht dat verantwoordelijk zou zijn voor de tekorten op de Uithoflijn of de Biltse wethouder die al eerder met de projecten had moeten starten. Het GroenLinks raadslid wilde aan dit spel niet meedoen. In zijn motie vroeg hij BenW om bij Gedeputeerde Staten krachtig aan te dringen op volledige nakoming van de bestaande bestuurlijke afspraken en af te zien van de voorgenomen kortingen.  Hij kreeg daarvoor steun van vrijwel alle fracties en wethouder Ebbe Rost van Tonningen beloofde er direct uitvoering aan te zullen geven in zijn overleg een dag later met de nieuwe gedeputeerde.