Aan de bewonersvereniging Vijfhoevenlaan

Op 31 januari jl organiseerde uw vereniging een bijeenkomst over het GOL.

Namens D66 was onze nr 2 op de kandidatenlijst Charlotte Jacobs aanwezig.

In het weekblad Waalwijk/Drunen wordt verslag gedaan van de bijeenkomst van uw Vereniging.

Wij lezen in dat verslag dat in nagenoeg alle verkiezingsprogrammas -met uitzondering van dat van CDA en Heusden Transparant- de aandacht voor het GOL ontbreekt.

Deze tekst heeft ons verbaasd.

D66 staat kritisch tav de GOL-plannen. En heeft daarover met regelmaat contact met de D66 fractie in provinciale staten.

Het D66-Heusden programma zegt over de wegenstructuur het volgende:

Aansluiting Drunen-West De aanleg van een nieuwe ontsluiting voor Drunen en Waalwijk via de Overlaatweg vinden wij een slechte oplossing om de A59/Maasroute te ontlasten. We willen de kwaliteit van het Overlaatgebied juist versterken. Drunen dient ontsloten te worden via een parallelweg aan de Maasroute. Voor de ontsluiting van Waalwijk is een aansluiting noordelijk van de Maasroute mogelijk. De kosten mogen hierin niet de doorslag geven.

Vlijmen-Oost De nieuwe oostelijke randweg en de vernieuwde Tuinbouwweg dienen goed te worden ingepast in het polderlandschap. De diverse ‘insteken’ dienen veilig oversteekbaar te zijn voor fietsers en voetgangers.

De D66-fractie in Heusden heeft in december jl een motie ingediend bij de gemeenteraad met als doel om het college te bewegen aan de provincie duidelijk te maken dat de aanleg van nieuwe wegen in de Baardwijkse Overlaat onaanvaardbaar is. De motie kreeg naast de indiener D66 slechts steun van Heusden Transparant (en dus niet van het CDA).

D66 is van mening dat er een nieuwe ontsluiting aan de oostzijde van Vlijmen moet komen, omdat handhaven van de huidige aansluiting Vlijmen-west echt onaanvaardbaar is.

Bij de realisatie van een ontsluitingsroute moet nadrukkelijk sprake zijn van een inpassing waarbij het landschap zoveel mogelijk wordt gespaard en de verkeersveiligheid zo groot mogelijk is. De verkeersveiligheid kan worden verhoogd door de snelheid van het verkeer dat vanaf de randweg de wijken in gaat sterk te beperken, door brede fietspaden aan te leggen en door veilige oversteken te creƫren.

Het uitdenken hiervan moet ons inziens nadrukkelijk in overleg met de betrokken aanwonenden te gebeuren.

En wat zeker ook belangrijk is: er dient voldoende geld voor uitgetrokken te worden. In de praktijk is dit vaak de reden waarom overgegaan worden tot second-best oplossingen. Wij zullen hier zeer kritisch op zijn.

Wij hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben over het D66 standpunt. Wij stellen het op prijs als u dit standpunt breed binnen uw vereniging kenbaar maakt.

Met vriendelijke groet

 

Namens D66 Heusden

Aart Jan Gorter