Nieuws van politieke partijen in Amsterdam inzichtelijk

3 documenten

Dennis Boutkan over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’

PvdA PvdA Amsterdam 26-06-2020 13:19

Door: Dennis Boutkan Deze week heb ik in de raad een debat aangevraagd over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’. In deze coronatijd moeten we echt nadenken hoe we de luchtvaart anders gaan inrichten. Amsterdam zit hier met een dubbelbelang: dat van onze inwoners en als aandeelhouder van Schiphol (20%).

Het is een nota vol beloftes, maar vooral een aankondiging van meer onderzoeken, meer overleg en weinig concrete doelen. Na jaren praten en polderen zou je een duidelijkere koers verwachten. 

Onze fractie vind dat er veel meer balans moet zijn tussen Schiphol en de leefomgeving, dus ook Amsterdam. De nota geeft geen scherpe visie op een alternatief krimpscenario, maar gaat vooral uit van groei die ‘verdiend’ kan worden. Dit kabinet gaat uit van een mogelijke jaarlijkse groei van 1 tot 1,5%, waarmee we in 2050 uitkomen op 800.000 vluchten. In 2019 was dat nog 500.000. Dat enorme aantal is zorgelijk. Daarom moet Amsterdam zijn zorg uitspreken over een groeiscenario tot 800.000. 

Met ons standpunt wat we iets willen doen aan overtoerisme moet dit worden vertaald naar minder groei en minder vakantievluchten. Krimp kan je daarbij niet uitsluiten. Wat daarbij helpt is dat passagiers een eerlijke prijs voor vliegen gaan betalen. Vliegen is namelijk veel te goedkoop en de kosten worden afgewenteld op de belastingbetaler en het milieu. Maak tickets dus duurder door een btw heffing op tickets, accijns op kerosine en een vliegtax.

De impact van Schiphol op de gezondheid voor Amsterdammers is stevig: fijnstof, ultrafijnstof en geluidshinder. We dragen verantwoordelijkheid over een paar miljoen mensen in de Schiphol regio. De nota kondigt weliswaar verdere onderzoeken naar gezondheid aan, ik vind dat Amsterdam binnen de Metropool Regio veel meer het voortouw kan nemen om gezondheid en welzijn hoger op de prioriteitenlijst te krijgen.

De fractie van de PvdA Amsterdam is ook voor een totaalverbod op nachtvluchten. Het kabinet stelt geen enkele duidelijke voorwaarde aan het verminderen van nachtvluchten, maar laat dit volledig open. Ook hierop is de nota teleurstellend. Over geluidhinder stelt het kabinet dat luchthavens de geluidsoverlast moeten verminderen. Het ‘hoe dan’ en op welke termijn blijft achterwege en wordt vastgelegd in latere luchthavenbesluiten door het Rijk. Een gemiste kans om echt iets te doen aan geluidsoverlast! Vlak voor de lock down zou ik met collega raadsleden uit de buurgemeenten en onze PvdA woordvoerder Schiphol Gijs van Dijk een werkbezoek brengen aan Uithoorn om te praten over geluidsoverlast. Na de vakantie gaan we in de herkansing, want we moeten hierin ook samen optrekken.

Het vervoer naar Schiphol toe is ook een factor van belang. We zijn absoluut voorstander van het doortrekken van de Noord/Zuid Lijn naar Schiphol/Hoofddop. Door de capaciteit die daardoor vrijkomt op het spoor en station Schiphol kan je meer (HSL) treinen laten rijden. Een belangrijke stap om autoverkeer te verminderen. Om het OV te stimuleren kan je een OV ticket verplicht onderdeel maken van een vliegticket. 

Verder komt 80% van de 68.000 Schiphol medewerkers met de auto, dit geeft een enorme druk op infrastructuur en klimaat. Schiphol werkgevers kunnen dit beïnvloeden. De luchthaven is onderdeel van de ‘Coalitie Ander Reizen’ en kan hierin een voortrekkersrol spelen. Een goed voorbeeld is ASML in de regio Eindhoven, die gewoon medewerkers ophaalt bij transferpunten. 

Daarnaast zijn meer investeringen in een snel treinennetwerk van belang en de stad kan scherper lobbyen voor méér snelle treinen. Verder vinden wij dat ultrakorte vluchten moeten worden afgeschaft. Die zijn belastend voor het milieu en dragen niks bij aan de kwaliteit van het ‘netwerk’. Pre corona waren er overigens zo’n 330 directe bestemmingen waar je naar toe kon vliegen.

De luchtvaartnota is ook teleurstellend als het gaat om goede werkomstandigheden voor duizenden medewerkers die dag in dag uit voor veel te weinig loon veel te hard moeten werken.

Al jarenlang kaart de PvdA dit probleem aan vanuit Amsterdam, vanuit de provincie en vanuit de Kamer. Goed werk is namelijk een recht. Grondpersoneel, de bagagediensten, schoonmakers en beveiligers; velen van hen werken op flexibele, slecht betaalde uitzendcontracten. Daar waar een baan zekerheid en geluk op moet leveren, levert het hen en hun gezinnen enorm veel onzekerheid en stress op. 

En ook de veiligheid is hierdoor in het geding. Hoe verwerpelijk drugscriminaliteit ook is, het wekt weinig verbazing dat mensen met hele lage lonen en onzekere contracten vatbaarder zijn voor criminaliteit, zoals recent uit onderzoek bleek. We moeten hen daartegen in bescherming nemen. 

Kosten-efficiëntie en concurrentie op prijs lijken belangrijker voor Schiphol. En dit kabinet staat erbij en kijkt ernaar. Ondanks dat het kabinet in de Luchtvaartnota wel degelijk concludeert dat er problemen zijn met de arbeidsomstandigheden, blijven maatregelen uit en stelt het kabinet verder dat er genoeg “wettelijke waarborgen” zijn en dat de sector hierin zelf ‘verantwoordelijkheid’ moet nemen. Dat is veel te liberaal gedacht. 

Gelukkig zijn wij als Amsterdam ook aandeelhouder en kunnen wij ons ermee bemoeien. Werk op Schiphol mag geen race to the bottom zijn. Schiphol moet zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden en omstandigheden, bijvoorbeeld door het stellen van sociale vestigingseisen aan bedrijven die vanaf Schiphol werken. Want hoe slechter je voor je personeel zorgt, hoe groter de risico’s voor die kwetsbare medewerkers. Zekerheid is voor deze groep medewerkers belangrijk en ik vind dat wij als fractie voor die mensen moeten gaan staan.

Al met al een teleurstellende luchtvaartnota, terwijl dit een tijd is om scherpe maatregelen te nemen, waardoor het milieu, de leefomgeving, goed werk en gezondheid van bewoners top prioriteit wordt.

Het bericht Dennis Boutkan over de concept Luchtvaartnota ‘Verantwoord vliegen naar 2050’ verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Politiek Café De Rode Werf 11 maart: Actie, Actie, Actie!

PvdA PvdA Amsterdam 05-03-2019 09:05

In de week vóór de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de waterschappen op woensdag 20 maart staan veel demonstraties op het programma, in een poging kiezers en volksvertegenwoordigers te beïnvloeden. Zo staat er een klimaatmars gepland, gaan de ‘gele hesjes’ weer de straat op en zijn er diverse bijeenkomsten en acties voor goed onderwijs en betere pensioenplannen.

Maar hebben dergelijke acties  wel invloed op de politiek? Wat is daarvoor eigenlijk nodig? Wanneer werken ze wel en wanneer niet? Gaan deze acties slagen?

Deze vragen gaan we in ons Politiek Café De Rode Werf op maandag 11 maart beantwoorden. We doen dit vanaf 20:00 uur in de Roode Bioscoop!

Onder leiding van Maurits Appeldoorn gaan vertegenwoordigers van deze actiegroepen hierover in gesprek met professor Bert Klandermans, deskundige in de succesfactoren van straatprotesten en Gijs van Dijk, PvdA-Tweede Kamerlid en oud-vice-voorzitter van de vakbond FNV. De ‘gele hesjes’ worden vertegenwoordigd door Ingeborg Westerhoff, de klimaatspijbelaars door Martine Doppen en Merel Vlak, en de pensioenacties door Kitty Jong, vice-voorzitter van de FNV.

Halverwege de avond laten De Kiesvrouwen kort zien hoe zij als theatermakers politieke actie voeren, met als doel jongeren naar de stembus te krijgen.

Programma

20.00     Welkom door Maurits Appeldoorn

20.05     Ingeborg Westerhoff, Merel Vlak en Kitty de Jong vertellen ieder wat ze met hun acties willen bereiken, hoe ze de politiek hiermee denken te beïnvloeden. Met welke resultaten zijn ze tevreden?

20.25     Presentatie Bert Klandermans over wat demonstraties al dan niet succesvol maken

20.45     Reactie actievoerders op presentatie door Klandermans, vragen zaal

21.00     Act door De Kiesvrouwen,

21.10     Gijs van Dijk reageert op de sprekers. Wat voor acties en argumenten kunnen hem als politicus overtuigen, en waarom? En welke ervaringen heeft hij hier zelf mee, als oud-actievoerder bij de FNV?

21.20     Discussie tussen sprekers en vragen uit de zaal

21.40     Einde

Het bericht Politiek Café De Rode Werf 11 maart: Actie, Actie, Actie! verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Aankomende maandag is er een ALV van ...

PvdA PvdA Amsterdam 13-11-2017 14:06

Aankomende maandag is er een ALV van de PvdA afdeling in Nieuw-West. We hebben twee bijzondere gasten: Tweede Kamerlid Gijs van Dijk en partijdirecteur Jan Blom komen vertellen over de stand van zaken van de partij. Daarnaast bespreken we voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018, en de wijzigingen in het bestuurlijk stelsel. Iedereen is welkom!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.