D66 Zuid-Holland bracht een bezoek aan Transport en Logistiek Nederland (TLN) in Zoetermeer, dé ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, en was positief verrast door de innovatiekracht binnen de sector. Duurzamer en efficiënter transport staat er torenhoog op agenda.

Algemeen directeur Jan Boeve en beleidsadviseur regionale belangenbehartiging Zuid-Holland Martijn Vonk gaven een uitgebreide toelichting op de ingrijpende veranderingen die op de sector afkomen en de mogelijkheden en kansen die TLN ziet om de druk op wegen te verminderen. Ook praatten zij de fractie bij over de grootste infrastructurele knelpunten in Zuid-Holland, zoals de A12-corridor. Het traject tussen Gouwe en Oudenrijn staat in de top 3 van duurste files voor vrachtverkeer (maar liefst 13 miljoen euro schade in 2016). TLN pleit ervoor om ter hoogte van Bleiswijk een Holland Railterminal te realiseren om lading te kunnen overslaan van de weg naar het spoor. Statenlid Ton van Rijnberk is enthousiast over een dergelijke railterminal. “D66 is een groot voorstander van multimodale goederenstromen, waarbij je continu kijkt wat de beste oplossing is: vervoer over de weg, vervoer over spoor of vervoer over water.”

Rotterdamse haven Na afloop ging de fractie langs bij wegvervoerder H.N. Post en Zonen, een Pijnackers familiebedrijf dat voorop loopt op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Zo rijden de trekkers en vrachtauto’s van het bedrijf dankzij ingenieus planningssysteem en datauitwisseling met de Rotterdamse haven zo min mogelijk zonder lading. Ook zijn extra investeringen gedaan om te voldoen aan de emissie-eisen Euro 6. De CO2-besparing per ton lading die dat oplevert, wordt dagelijks op de website vermeld. Post en Zonen is ook een van de bedrijven die zal meedoen aan de pilot van TNO om ‘truck platooning‘ te testen. Met deze technologie kan via een internetverbinding achter elkaar worden gereden, wat brandstof bespaart voor iedere vrachtauto binnen de colonne. De verwachting is dat truck platooning vanaf 2020 realiteit is.