Nieuws van politieke partijen in Alkmaar inzichtelijk

3 documenten

Hoeverweg gevaarlijk!

CDA CDA Alkmaar 09-05-2019 11:56

Betreft: Artikel 42 vragen betreffende zeer gevaarlijke situaties Hoeverweg Datum: 9 mei 2019 Geacht college, Het CDA Alkmaar krijgt, naast dat zij hier zelf ervaring mee heeft, de laatste tijd meer vragen over het oversteken bij de Hoeverweg. Men ervaart het oversteken als gevaarlijk. Het CDA is op de hoogte dat dit een provinciale weg is. De sportcomplexen de Meent en het wielerstadion zijn erg populair. Dit resulteert dat op beide parkeerterreinen geparkeerd wordt, terwijl men op het andere complex moet zijn. Om het ander sportcomplex te bereiken moet men oversteken. Het oversteken op de Hoeverweg wordt ervaren als gevaarlijk, door zowel voetgangers als fietsers. Er zijn geen stoplichten en er is geen zebrapad. In het midden is alleen een verkeerseiland. Het oversteken op deze plek op de Hoeverweg ervaart men als het “kunstig laveren” tussen racende auto’s door. Vanaf de randweg trekken auto’s op en vanaf Egmond is men nog gewend aan 70 km/uur. Meerdere keren ging het oversteken net aan goed. De sportcomplexen worden ook bezocht door veel jongeren. Daarnaast ervaart men dat de verlichting op deze plek op de Hoeverweg onvoldoende is, dat geldt zeker in de wintermaanden. In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA Alkmaar de volgende vragen: 1. Deelt het college de mening van het CDA, dat het oversteken van voetgangers en fietsers op de Hoeverweg gevaarlijke situaties oplevert vanwege hoge snelheden van de auto’s? 2. Is het college ook van mening dat de verlichting voor deze drukke oversteekplaats onvoldoende is? 3. Indien het college de mening van het CDA deelt, dat het oversteken op de Hoeverweg tot gevaarlijke situaties kan leiden, bent u dan bereid om in contact te treden met de provincie om het oversteken (op deze plaats) veiliger te maken? In afwachting op uw antwoord. Met vriendelijke groet, Iris Zeijlemaker CDA fractie Alkmaar

CDA stelt kritische vragen over het openbaar vervoer

CDA CDA Alkmaar 10-01-2019 10:55

Datum: 10 januari 2019 Betreft: Artikel 42 vragen vanaf maart alleen nog kleine bussen Geacht college, Bij de aanbesteding van het openbaar vervoer werden enige routes met weinig passagiers opgeheven. Dit zorgde voor veel ophef, ook in Alkmaar. De reactie van de provincie en Connexxion was dat vooral gekeken werd naar de vraagzijde. Bij veel vraag werd een route versterkt door het verhogen van de frequentie. Het CDA en SPA hebben vernomen, later bevestigd door Connexxion, dat met ingang van maart a.s. alle grote bussen (45 zitplaatsen en mogelijkheid tot staanplaatsen) in onze regio worden vervangen door kleine bussen (19 zitplaatsen en geen staanplaatsen). De buschauffeur wordt erop afgerekend in deze bussen maximaal 19 passagiers en niet 1 passagier meer. Reeds nu op bestaande buslijnen met kleine bussen (19 passagiers) zorgt dit ervoor dat mensen niet meekunnen en soms een half uur of langer moeten wachten. Doordat de bussen soms onvoldoende ruimte bieden voor alle wachtende passagiers bij de bushalte, komt het voor dat maar een deel van een gezin wordt meegenomen. Dit is in onze ogen moeilijk acceptabel. Er zijn vele buslijnen waar de vraag van vervoer hoog is, zeker in de spits naar o.a. scholen en het treinstation. De huidige grote bussen kunnen, zeker door weers- en seizoensinvloeden, de vraag soms amper aan. Regelmatig vernemen we dat het busvervoer vanuit de kernen en het grootste deel van Alkmaar Noord momenteel ook problemen oplevert. Als deze routes vanaf maart worden gereden met kleine bussen leidt dit tot onwenselijke situaties, waarbij niet alle wachtende passagiers meegenomen kunnen worden met de bus. Zoals hierboven reeds aangegeven was de vraagzijde het belangrijkste voor de nieuwe dienstregeling. Voor het CDA en SPA is dit een onacceptabele situatie. In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA en de SPA de volgende vragen: 1. Is het College het met eens dat bovengenoemde toekomstige scenario komende maart volstrekt onacceptabel is? Zo nee, waarom niet? 2. Is het College bereid per direct deze situatie te agenderen bij de provincie en te bespreken met de provincie met als uitgangspunt dat er per maart voldoende capaciteit zal zijn voor een normaal openbaar vervoer? Indien het antwoord ja is, wanneer zal dit gesprek plaatsvinden en indien nee, waarom niet? 3. Mocht er uit bovenstaande overleg onvoldoende oplossingen komen, is het College dan bereid om zelf naar de gemeenteraad met een voorstel te komen om voldoende capaciteit openbaar vervoer te regelen per maart a.s? Indien het antwoord ja is, op welke wijze gaat het college dit doen en indien nee, waarom niet? In afwachting op uw antwoord. Met vriendelijke groet, Iris Zeijlemaker Arie Epskamp Fractie CDA Alkmaar Senioren Partij Alkmaar

CDA Alkmaar bij debat 10 maart 2018

CDA CDA Alkmaar 10-03-2018 10:48

Drie vrouwelijke voorzitters van het CDA Alkmaar op een rij. Van links naar rechts: Iris Zeijlemaker (fractievoorzitter CDA Alkmaar), Wietske Postma (voorzitter CDJA NHN) en Petra van Ollefen (bestuursvoorzitter van CDA Alkmaar).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.