Nieuws van politieke partijen in Nissewaard inzichtelijk

3 documenten

Rijkswaterstaat in gesprek met Nissewaard Lokaal

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 14-09-2019 12:04

Rijkswaterstaat wil op korte termijn in gesprek met Nissewaard Lokaal. Aanleiding is het onderzoek naar ongevallen op de A15 dat Nissewaard Lokaal heeft uitgevoerd. Dat liet wethouder Igor Bal weten in de commissie Leefomgeving van afgelopen woensdag op vragen van de partij.

Door het toenemend aantal ongevallen op de A15 in de laatste maanden, vroeg Nissewaard Lokaal aan haar achterban wat een mogelijke oorzaak kon. De conclusie? Het merendeel van de ongevallen lijkt te ontstaan door asociaal weggedrag. Zowel auto’s als vrachtauto’s lijken zich onder meer niet te houden aan de maximum snelheid op de matrixborden. Ook last-minute invoegers bij de afslag naar Spijkenisse zorgen voor gevaarlijke situaties.

Dit kan worden opgelost door de rijbaan naar Spijkenisse al voor de tunnel af te zetten met een doorgetrokken streep, stelden de ondervraagden. Wel is handhaving dan belangrijk, adviseerde Nissewaard Lokaal.

Inmiddels lijkt Rijkswaterstaat ook daar maatregelen voor te hebben genomen. Vandaag werd bekend dat Rijkswaterstaat, de politie en Openbaar Ministerie gaan samenwerken om de veiligheid te verbeteren op het traject. De komende maanden zal er intensief worden gecontroleerd.

Nissewaard Lokaal: ‘Veel ongevallen A15 lijken te vermijden’

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 16-06-2019 09:44

Veel ongevallen op de A15 lijken te vermijden. Tot die opmerkelijke conclusie komt Nissewaard Lokaal na inwoners om advies te hebben gevraagd. Op de Facebookpagina’s van Nissewaard Lokaal en A4-zuid vroeg de partij waarom er volgens de inwoners zoveel ongelukken gebeuren in en rond de Botlektunnel. Hun reactie? Het merendeel ontstaat door asociaal weggedrag. De enorme verkeersdrukte op dit stuk snelweg helpt niet mee en maakt de situatie nog complexer.

Zowel auto’s als vrachtauto’s lijken zich niet te houden aan de maximum snelheid op de matrixborden. Zeker in de spits, wanneer de file naar de afslag voor Spijkenisse al in de tunnel begint, kan dit tot gevaarlijke situaties leiden. Automobilisten die links de file voorbij rijden en op het laatste moment rechts de afslag nemen zorgen voor gevaarlijke situaties en verergeren de problemen en het oponthoud.

Een oplossing is, volgens de ondervraagden, om de rijbaan naar Spijkenisse voor de tunnel al af te zetten met een doorgetrokken streep. Op deze manier kunnen asociale automobilisten niet meer straffeloos invoegen. Wel is handhaving dan belangrijk, stelt Nissewaard Lokaal. Daarnaast stellen de ondervraagden voor om de dubbele uitvoegstrook naar het Hartelkruis te wijzigen in een enkele uitvoegstrook.

Tenslotte moet er ook aandacht zijn voor de bestaande infrastructuur. Doordat er op een korte afstand veel op- en afritten zijn en rijbanen bij elkaar komen, zijn er veel zijwaartse bewegingen van automobilisten die een of meerdere rijstroken moeten opschuiven. Dit vraagt ook extra aandacht en concentratie van weggebruikers, zeker als zij niet bekend zijn in het gebied.

Nissewaard Lokaal wil in de commissie Leefomgeving de resultaten van het onderzoek aanbieden aan verkeerswethouder Igor Bal en hem verzoeken om in overleg met Rijkswaterstaat maatregelen te nemen.

Eerste ervaringen EBS vragen om verbetering

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 17-01-2019 10:35

De eerste ervaringen met EBS vragen om verbetering. Dat stelde Nissewaard Lokaal tijdens de commissie Leefomgeving. In de commissie vroeg de partij naar de eerste ervaringen met de nieuwe vervoerder, omdat de partij een aantal klachten heeft ontvangen. Wethouder Igor Bal (VVD) gaf aan dat er wat aanloopproblemen waren, maar dat EBS inmiddels de zaken redelijk op de rit heeft. Zo bleek in de beginfase dat niet altijd de busnummer voor op de bus zichtbaar was. Volgens Bal een probleem voor de reiziger, omdat die niet weet waar de bus heen gaat. Ter compensatie zouden reizigers in deze bussen niet hebben hoeven te betalen voor de rit.

Bal kon zich goed voorstellen dat er meer partijen waren met klachten en nodigde alle partijen uit deze klachten aan de wethouder toe te sturen. Inmiddels vinden de onderhandelingen plaats voor 2020 en Bal gaf aan dat eventuele tekortkomingen daar in meegenomen kunnen worden. Wel waarschuwde hij dat niet alles veranderd kan worden. Het afgenomen aantal bushaltes of het overstappen op lijnen is afgedekt in de concessie. Hier is weinig aan te veranderen, hield hij de aanwezige commissieleden voor.

Nissewaard Lokaal zegde toe om alle binnengekomen klachten aan de wethouder te sturen, maar wilde specifiek aandacht voor één probleem. Zo blijkt buslijn 85, die loopt vanaf De Akkers, via Vogelenzang en De Hoek naar Metro Centrum, te worden gereden met kleinere taxibusjes. Het gevolg is dat in de spits niet alle passagiers mee kunnen en bij de halte moeten blijven staan. Staan mag namelijk niet in deze taxibusjes. Nissewaard Lokaal heeft gevraagd om in de ochtend- en avondspits daar op korte termijn toch grotere bussen in te zetten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.