Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

3 documenten

Gezocht: meer dan 100 leraren

D66 D66 Utrecht 11-06-2019 18:27

D66 wil meer goede leraren voor de klas. Leraren zijn essentieel voor de ontwikkeling van onze stad. Maar in Utrecht dreigt er een lerarentekort te ontstaan. Fractievoorzitter Jony Ferket: “Volgens de prognoses zijn er in Utrecht over vier jaar al meer dan 100 leraren te weinig. Het kan niet zo zijn dat kinderen naar huis worden gestuurd omdat er geen leraar is. Deels is het tekort te wijten aan de hoge uitval van beginnende docenten. Daar moeten we met een Lerarenbeurs op inspelen.”

Start met een Lerarenbeurs

Het aantal onvervulbare vacatures op basisscholen in Utrecht verdriedubbelt de komende jaren. En ook nu al worden kinderen naar huis gestuurd als hun docent griep heeft. Wat daarbij opvalt, is dat veel startende docenten uitvallen. Fractievoorzitter Jony Ferket: “Nieuwe docenten zitten vol potentieel en we hebben hen hard nodig! Laten we vooral niet uit handen geven wat we al hebben. Een beurs in de vorm van een ontwikkelfonds helpt het beroep aantrekkelijk te houden.”

Een Lerarenbeurs maakt het voor scholen mogelijk om extra begeleiding, training en opleiding aan te bieden aan startende docenten. Een beurs kan voor leraren ook een extra prikkel zijn om in Utrecht les te komen geven. Zo draagt de beurs bij aan het behouden en aantrekken van docenten.

Samenwerking en nieuwe oplossingen

D66 vindt dat we ook naar nieuwe oplossingen moeten kijken om het tekort aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van zij-instroom. Jony Ferket: “Potentieel zijn er veel meer Utrechters die voor de klas willen staan. Maar dan moeten ze wel het juiste zetje krijgen. Maak het daarom makkelijk om mee te lopen of tijdelijk te proeven aan het vak!” Een andere oplossing ziet D66 in het stimuleren van duobanen. De gemeente kan bijvoorbeeld een pact met bedrijven en maatschappelijke organisaties sluiten om meer duobanen mogelijk te maken. Zo worden mensen aangesproken die niet fulltime willen doceren, maar hun onderwijsbevoegdheid wel nuttig willen inzetten of deze willen halen. In het onderwijs wordt dit ook wel de ‘hybride docent’ genoemd.

Utrecht zet belangrijke stappen in aanpak lerarentekort

D66 D66 Utrecht 12-02-2019 17:29

In Utrecht dreigt een lerarentekort te ontstaan. En dat terwijl leraren ontzettend belangrijk werk doen: ze bereiden nieuwe generaties voor op toekomstige uitdagingen. Gelukkig laat D66-wethouder Anke Klein dat niet gebeuren. Vanaf 2019 worden er miljoenen gestoken in de aanpak van het lerarentekort.

Investeren in mensen Een belangrijk onderdeel van het nieuwe actieplan van wethouder Klein is dat steeds meer scholen een functie als opleidingsplek krijgen. Ook moeten zij beter worden in het voorkomen van vroegtijdige uitval van leraren in opleiding. Daarnaast moet het beroep van leraar in Utrecht aantrekkelijker worden, zodat meer mensen in de toekomst kiezen voor een loopbaan voor de klas. Bij het vormen en uitvoeren van de nieuwe plannen zijn scholen nauw betrokken.

Blij met actie D66 Utrecht is blij met de actie die nu door de gemeente wordt ondernomen. Fractievoorzitter Jony Ferket: ‘Het is voor Utrecht ontzettend belangrijk dat we voldoende leraren voor de klas hebben. We zien nu al dat er kinderen naar huis worden gestuurd bij griep van de docent. Dat moet echt voorkomen worden.’ Met de aanpak van het lerarentekort wordt een nieuwe stap gezet in de richting van onderwijs voor alle Utrechtse kinderen.

D66: Pak lerarentekort aan met een woning

D66 D66 Utrecht 28-02-2018 10:05

Utrecht moet volgens D66 meer doen om het lerarentekort aan te pakken. Eén van de belemmeringen is dat leraren geen betaalbare woning kunnen vinden in Utrecht. Het stijgende lerarentekort is een groot probleem. Het komend schooljaar zijn op de Utrechtse basisscholen meer dan honderd vacatures. Tijdens de laatste griepepidemie was het tekort aan leraren zeer nijpend. D66-fractievoorzitter Jony Ferket: “Wij grijpen niet zomaar in de woningmarkt in, maar als we nu niet ingrijpen zijn onze kinderen de dupe. Laten we kijken wat we nu kunnen doen om leraren een thuis te bieden.”

Betaalbare woning D66 pleit voor meer middenhuur en betaalbare koopwoningen. Voor specifieke beroepen zoals leraren maar ook zorgpersoneel en agenten leidt dit tekort tot problemen. Een beroepsurgentie (voorrangsregeling) kan helpen om dit probleem op te lossen. Initiatieven als Wonderwoods in het stationsgebied wijzen al een deel van de appartementen toe aan mensen met beroepen die een bijdrage leveren aan de samenleving. D66 stelt voor om deze initiatieven uit te breiden. De gemeente zal een sturende rol moeten nemen om in kaart te brengen hoe leraren een plek kunnen krijgen in de toewijzing van nieuwe middenhuurwoningen. Jony Ferket: “Leraren hebben de belangrijkste baan op aarde. Geef leraren daarom een vaste plek bij het toewijzen van woningen. Ook zullen we in kaart moeten brengen welke andere beroepen naast leraren in aanmerking moeten komen voor deze initiatieven.”

Inventieve mogelijkheden De Utrechtse regio is inventief. Zo werken Utrechtse onderwijsinstellingen in de regio samen om personeelsvragen op te lossen. Eén van de experimenten is om leraren uit Limburg hierheen te halen. ‘Nergens in Nederland is het lerarentekort groter dan in de regio Utrecht’ stelt rector Nico de Jong van het Cals College in Nieuwegein in het AD van 28 februari jl. Verder startte de Marnix Academie in september met een educatieve minor voor de pabo voor studenten van hogescholen en universiteiten. Zij kunnen in zes maanden ervaring opdoen waarna ze snel kunnen instromen in de reguliere opleiding. D66 roept onderwijsinstellingen, woningcorporaties en woningaanbieders op om de handen nog meer ineen te slaan!

Andere oplossingen voor het lerarentekort van D66 D66 wil het beroep van leraar aantrekkelijk maken. Daarom pleit D66 voor een lerarenbeurs waarmee leraren zich kunnen ontwikkelen. Met deze beurs kunnen individuele leraren, maar ook docententeams in het primair en voortgezet onderwijs zich blijven ontwikkelen en professionaliseren. Door leraren een financiële vergoeding te geven voor bijvoorbeeld het opzetten van een onderwijsinnovatieproject zorgen we voor innovatief en aantrekkelijk onderwijs.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.