Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

30 kilometer is de norm | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 20-02-2020 00:00

GroenLinks wil dat het verkeer in Rotterdam voor iedereen veilig is. Dit is nu niet het geval: jaarlijks komen in Rotterdam 10 tot 15 mensen om het leven in het verkeer. Opvallend is dat driekwart van de slachtoffers op een 50-kilometerweg binnen de bebouwde kom valt.

Veel Rotterdamse straten hebben een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, terwijl een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur leidt tot minder (dodelijke) verkeersongevallen. Daarnaast draagt een lagere maximumsnelheid bij aan schonere lucht. Daarom heeft ons raadslid Jeroen Postma een voorstel ingediend om op meer Rotterdamse straten naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur te gaan.

Jeroen Postma: “Ga met bewoners en gebiedscommissies om de tafel en kijk waar de gevaarlijke 50 kilometerwegen zijn. Verlaag daar de maximale snelheid zo snel mogelijk naar 30.” Het voorstel vraagt om waar nodig te zorgen voor zaken als drempels, wegversmallingen en bredere fietspaden.

Schonere vrachtwagens op de Maasvlakte | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 08-05-2019 00:00

Goed nieuws: de lucht in Rotterdam wordt weer een beetje schoner. Oude vervuilende vrachtwagens zijn niet meer welkom op de Maasvlakte. Na vragen van GroenLinks zijn ontheffingen voor de milieuzone op de Maasvlakte vanaf 1 januari 2020 niet meer mogelijk.

In januari 2014 werd de milieuzone ingesteld. Alleen minder vervuilende vrachtwagens mogen de Maasvlakte op. Veel ondernemers hebben sinds die tijd geïnvesteerd in een moderne, minder vervuilende vrachtwagen. Voor 400 Euro per vrachtwagen was het tot nu toe echter mogelijk om een ontheffing te krijgen. Dat is oneerlijke concurrentie én slecht voor het milieu. Aan deze regeling is nu een einde gemaakt.

Raadslid Jeroen Postma “Het is mooi dat wethouder Judith Bokhove hiermee weer een stap zet in het schoner maken van de lucht in Rotterdam. Investeringen in schoner vervoer moeten beloond worden en vervuilers zijn niet meer welkom. Schonere vrachtwagens zorgen immers voor minder luchtvervuiling op de Maasvlakte en in de stad.”

Deelfietsen hebben de toekomst in Rotterdam | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 19-02-2019 00:00

GroenLinks-wethouder Judith Bokhove introduceert een nieuwe aanpak voor de deelfiets in Rotterdam. De introductie van de deelfiets ging gepaard met overlast door rondslingerende fietsen. Met de nieuwe aanpak neemt de overlast af en het gebruiksgemak toe.

Bokhove voert een vergunningsplicht in voor bedrijven zodat er tegen overlast opgetreden kan worden. Ook komen er speciale parkeerplekken voor de deelfietsen, bijvoorbeeld bij NS-stations, metrostations en P+R-terreinen. Nu staan ze nog overal op straat tussen de ‘normale’ fiets.  

GroenLinks zet zich al jarenlang in voor een fietsvriendelijk Rotterdam. De deelfiets is wat GroenLinks betreft dan ook een welkome aanvulling voor de stad

GroenLinks-raadslid Jeroen Postma: ‘Ik ben heel blij met deze stappen. De deelfiets is een goede manier van vervoer in de stad. Om 'verkeersarmoede' tegen te gaan, zullen de leenfietsbedrijven zich ook richten op gebieden waar weinig gefietst wordt. Nu zorgen we ervoor dat we als stad beter grip hebben op de aanbieders, de plek waar de fietsen worden neergezet en maken we van Rotterdam een echte fietsstad. ’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.