Regionale Energie Strategie (RES) Afgelopen raadsvergadering stond de startnotitie RES op de agenda. Het college heeft de raad ter consultatie een eerste versie van de Concept Startnotitie Regionale Energie Strategie voorgelegd. Veel is nog niet duidelijk, immers het Ontwerp Klimaatakkoord is nog steeds niet ondertekend. Het was ons al eerder duidelijk dat de ambitie van de Cleantech regio hoger ligt dan het landelijke. De Cleantech regio bestaat uit de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen. Ze werken samen met ondernemers, onderwijs en onderzoek aan een energieneutrale en duurzame economie en samenleving. Landelijk is het uitgangspunt om tot een CO2 reductie van 49% in 2030 ten opzichte van 1990 te komen. De Cleantech regio sprak altijd de ambitie uit om tot een reductie van 55% te komen. Tot onze verbazing is in de startnotitie het woord ambitie vervangen door resultaatverplichting. Dat is een wezenlijk verschil. Op de vraag hoe dit is ontstaan, kregen we verschillende antwoorden. Hoe dan ook, we hebben samen met de VVD en Gemeentebelangen een motie ingediend om vast te houden aan eerder gemaakte afspraken en dat is gelijk aan het landelijke standpunt. Het wordt nog een hele opgaaf om daaraan te voldoen en daarbij hoort een zorgvuldig proces. Of het nu om zonneakkers of windmolens gaat, alles heeft invloed op de directe leefomgeving van omwonenden, bedrijven en het buitengebied. Dan kun je niet in korte tijd een vlekkenkaart maken met gebieden die geschikt zijn voor het opwekken van duurzame energie. Dit verdient een goed participatief proces, ofwel alle beslissingen die worden genomen, worden tijdig gedeeld met alle partijen. Om het college dit signaal af te laten geven in de Cleantech regio, hebben we hiervoor ook een motie mede-ingediend. Behalve regionale afspraken vinden we dat de gemeente Lochem een eigen plan moet maken. Veel inwoners hebben geen idee wat de omvang van de opgave CO2 reductie is. Is het verminderen van CO2 uitstoot alleen niet genoeg of moet je als gemeente ook duurzame energie opwekken? Hoeveel dan en waar? Wie gaat dat betalen? Als het in de steden niet kan, is dan het buitengebied aan de beurt? Wat wordt de aanpak van de gemeente Lochem richting 2030 of de inspanningsrichting naar 2050? Kortom, wat staat de inwoners te wachten? Heel veel vragen. Daarom waren we mede-indiener van een motie met daarin het verzoek aan het college om een plan te maken voor de participatie van inwoners bij een eigen programma klimaat, energie en landschap voor de gemeente Lochem. In dit programma in ieder geval duidelijk op te nemen welke activiteiten de gemeente Lochem gaat inzetten om de doelen te bereiken. En daarbij een vlekkenplan op te stellen waarop te zien is wat de effecten voor een bepaald gebied zijn. We vinden dat inwoners voldoende tijd moeten krijgen om hun mening hierover te kunnen geven. Ook hier geldt: zorgvuldigheid boven snelheid. Dorpsraden In 2009 hebben de dorpsraden en de gemeente Lochem een convenant ondertekend. Daarin zijn verschillende samenwerkingsafspraken opgenomen. We constateren dat het in meerdere kernen lastig is om bestuursleden te vinden. Vrijgekomen functies worden niet ingevuld. In veel kernen wordt het aantal van minimaal 50% huishoudens dat lid is van de dorpsraad, niet gehaald. We vragen ons af in hoeverre de dorpsraad altijd een representatieve gesprekspartner namens een kern is. De rekenkamercommissie kwam in haar rapport in 2017 tot een soortgelijke conclusie. Toch worden de dorpsraden voor sommige beleidsstukken door de gemeente als gesprekspartner geraadpleegd. Tegelijkertijd vinden dorpsraden dat ze niet altijd betrokken of geïnformeerd zijn over bepaalde ontwikkelingen in hun kern. Of inwoners herkennen zich niet in de mening van de dorpsraad. De stad Lochem kent geen stads- of wijkraad. Via Schriftelijke Vragen hebben we het college voorgelegd of de manier waarop de dorpsraden in de gemeente Lochem samengesteld zijn en/of bestuurd worden, niet aan een herziening toe is. Asbestdaken Tijdens het vragenhalfuur stelden we vraag of de gemeente Lochem in beeld heeft hoeveel asbestdaken er in onze gemeente zijn. Op 31 december 2024 zijn asbestdaken verboden en worden gemeenten geacht te gaan handhaven. Eind 2017 zijn in opdracht van de provincie Gelderland alle asbestverdachte daken in Gelderland geïnventariseerd. Deze inventarisatie is gedaan op basis van luchtfoto’s, het Actueel Hoogtebestand Nederland en de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) van november 2017. Met de BAG van maart 2018 zijn gesloopte panden en panden waarvoor al een sloopmelding is ingediend, verwerkt in de inventarisatie als ‘gesaneerd’. De kaart kan door gemeenten dagelijks worden geactualiseerd en daarmee hebben gemeenten en de provincie een overzicht van de stand van het aantal asbestdaken. Volgens de asbestdakenkaart zijn er in de gemeente Lochem nog veel verdachte daken, terwijl ze intussen gesaneerd zijn en in veel gevallen ook voorzien van zonnepanelen. In tegenstelling tot andere gemeenten houdt de gemeente Lochem deze kaart niet bij. Volgens de wethouder is de administratieve belasting hiervoor te groot. De gemeente is wel bezig met een plan van aanpak. Maar zou het niet logischer zijn om eerst een actueel overzicht te hebben en dan te kijken wat er nodig is aan voorlichting of eventuele ondersteuning om de asbestdaken te saneren? Coby Wiltink-Roeterdink, Erik Hoentjen en Hermien Wiselius-Kottelenberg.