Het Platform Onderwijs van D66 Groningen organiseert dinsdag 24 april een debatavond over rendement in het onderwijs. In de bovenzaal van het Land van Kokanje aan de Oude Boteringestraat 9 zijn te gast de Groningse schrijver Lucas Zandberg, voorzitter van de Openbaar Onderwijs Groep Theo Douma en de bestuursvoorzitter van de Hanzehogeschool en D66-Eerste Kamerlid Henk Pijlman. De avond begint om 20:00 uur en is gratis toegankelijk.

De invloed van rendementsdenken op het onderwijs is overal zichtbaar: toetsing, leerlingvolgsystemen, bindend studieadvies en hoge studie- en werkdruk zijn veelal herleidbaar tot rendementsambities. D66 onderwijsminister Ingrid van Engelshoven wil weg van het rendementsdenken in het onderwijs: ‘Deze manier van denken leidt ertoe dat er steeds meer kinderen op de snelste manier door het onderwijsgebouw worden gejast’.

Tijdens de debatavond gaan drie gasten dieper in op het onderwerp rendement in het onderwijs.

Lucas Zandberg De Groningse schrijver Lucas Zandberg debuteerde in 2007 met de historische roman Mijn leven is van mij. De Rendementsdenker is zijn vierde roman en gaat over de tegenstelling tussen een jonge, bevlogen docent en een onderwijsmanager die docenten ziet als ‘assessoren’ die toetsen moeten afnemen. De Rendementsdenker werd goed ontvangen en door literaire website Tzum aangeprezen als ‘verplichte kost voor iedereen in het onderwijs’ . Theo Douma Theo Douma is voorzitter van de Openbaar Onderwijs Groep, de stichting voor het openbaar onderwijs in Groningen die voor ruim 20.000 leerlingen in het po en vo onderwijs verzorgt. Hoe werkt rendementsdenken door in de scholen van de grootste onderwijsstichting van Groningen? ‘Leraren moeten een centrale rol krijgen,’ zegt Douma in het Dagblad van het Noorden. ‘Het is hun vak. Zij hebben er verstand van.’

Henk Pijlman Oud onderwijswethouder Henk Pijlman is bestuursvoorzitter van de Hanzehogeschool en Eerste Kamerlid voor D66. Pijlman heeft een uitgesproken visie op onderwijs en hekelt regelmatig het rendementsdenken: ‘Onderwijsinstellingen moeten worden afgerekend op hun maatschappelijke waarde en niet op het rendement’.

Platform Onderwijs Het Platform Onderwijs fungeert als denktank voor de gemeenteraadsfractie en de afdeling van D66 Groningen. Leden van het platform zijn werkzaam in alle geledingen van het onderwijs. Regelmatig vergadert het platform over actuele onderwerpen. Eerder werden al debatavonden over onder meer passend onderwijs georganiseerd.

Het bericht D66 organiseert debatavond over rendement in het onderwijs verscheen eerst op Groningen.