Nieuws van politieke partijen in Delft over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Wethouder Stephan Brandligt over besturen in crisistijd | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 13-04-2020 00:00

Toen Mark Rutte in maart de lockdown aankondigde, was het alle hens aan dek bij de Gemeente Delft. Ook de Delftse GroenLinks-wethouder Stephan Brandligt maakt lange dagen in deze tijden van crisis. “Ik navigeer tussen branden blussen en voorzichtig denken: ‘hoe nu verder?’”

Welke branden heeft de gemeente tot nu toe geblust?

“Allereerst moet je zorgen voor basale zaken: dat mensen kunnen eten en een dak boven hun hoofd houden. Wij hebben dus een loket voor ondernemers geopend die in de problemen zijn gekomen. Hier hebben inmiddels al 1500 ondernemers tijdelijke uitkering aangevraagd die het Rijk dan betaalt. Ook burgers kunnen bij ons bijstand aanvragen, of uitstel van betaling van de gemeentebelastingen. En kinderen kunnen een computer of laptop aanvragen om thuis te kunnen leren.”

Dat klinkt als veel organisatie in korte tijd.

“Inderdaad, deze nieuwe loketten vroegen ook wat reorganisatie van het gemeentepersoneel: er zijn nu extra mensen nodig om al die aanvragen te verwerken. Gelukkig ging dat vrij snel heel goed. Een overheid moet altijd blijven functioneren, juist in tijden van crisis. Hierdoor kunnen de noodzakelijke dingen toch doorgaan. Ik ben er bijvoorbeeld trots op dat het tot nu toe lukt om de vuilnisophaaldienst door te laten gaan, ondanks het ziekteverzuim. Gelukkig meldden zich veel extra chauffeurs aan. Ook de Delftse voedselbank is tot nu toe nog open gebleven.”

Wat zijn de economische gevolgen voor de gemeente?

“Gemeente moet nu veel geld uitgeven, en loopt tegelijk veel inkomsten mis. De parkeergarages staan bijvoorbeeld leeg, terwijl de vaste lasten hiervoor wel doorlopen. Ook leges voor evenementen worden niet meer betaald. En dat terwijl Delft er al financieel niet goed voorstond. Dat baart me wel zorgen. Aan de andere kant moet je als gemeente nu echt investeren, ook na de quarantaine. In de financiële crisis van 2008 hebben we dat niet gedaan, waardoor de crisis nog langer duurde. Dat moet nu anders.”

Voorlopig zitten we allemaal thuis, in elk geval tot 28 april. Wat verwacht je daarna?

“Op 21 april gaat de Rijksoverheid vertellen wat er gaat gebeuren; dat wordt een spannend moment. Ik denk dat de maatregelen nog wel verlengd worden. Wij hopen als gemeente dat als eerste de scholen weer open mogen. Dat is belangrijk, met name voor de kinderen die in een lastige thuissituatie zitten. Maar in alle gezinnen lopen de spanningen nu op. Als de kinderen weer een deel van de week naar school kunnen, geeft dat de ouders ook wat lucht.”

Biedt deze crisis ook kansen voor Delft?

“Als je ziet hoe makkelijk veel mensen kunnen thuiswerken, dan biedt dan wel mogelijkheden voor bijvoorbeeld de mobiliteitsvisie. We zijn nu steeds verkeersknelpunten aan het oplossen, maar als mensen meer thuiswerken, kunnen we de openbare ruimte misschien toch anders gaan indelen.

Ook is er duidelijk veel behoefte aan lokale initiatieven. Dit sluit aan bij duurzaamheid: stroom wordt lokaal opgewerkt, mensen kopen streekproducten. En de circulaire economie, waarbij grondstoffen worden hergebruikt en we dus minder afhankelijk zijn van andere landen, moet nu echt versneld worden doorgezet. We zijn nu aan het nadenken hoe we burgers hierbij kunnen betrekken.”

Je hebt de energietransitie in je portefeuille. Hoe loopt dat nu?

“Nu de quarantaine wat langer duurt, proberen veel mensen hun werk toch weer op te pakken. Ik merk dat mensen nog steeds enthousiast zijn over de regionale energiestrategie, waarbij Delft een warmtenet wil gaan aanleggen en inzet op zonnepanelen op daken. Dat enthousiasme is misschien nu zelfs wel groter: door de crisis zien veel mensen nog beter in hoe belangrijk verduurzaming is.”

 

Door Mariëtte Bliekendaal

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Delft 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.