“Zo’n buurtbatterij is een oplossing voor instabiele zonnestroom”, zegt de fractievoorzitter. “De productie van deze ‘wiebelstroom’ is namelijk niet constant. Er wordt veel stroom opgewekt als het minder nodig is, en andersom. We moeten ervoor zorgen dat onregelmatig opgewekte stroom regelmatig beschikbaar is.” Bovendien is ons elektriciteitsnet niet gewend aan de wiebelige stroomtoevoer. “Ik juich het van harte toe dat steeds meer mensen zonnepanelen aanschaffen. Maar deze groeiende toevoer van zonnestroom betekent ook met grotere regelmaat een aanslag op ons net, met als gevolg dat de spanning soms veel te hoog wordt.  Daarom kunnen we veel beter kiezen voor alternatieve opslagmethoden, zoals een buurt- of thuisbatterij.”

Pieter Grinwis: “Het college is naar aanleiding van onze motie van bijna twee jaar geleden aan de slag gegaan met pilots met elektrische deelauto’s en een laadplein voor elektrische auto’s bij het ADO-stadion. In de Groene Mient wordt daarnaast gekeken naar mogelijkheden voor een buurtbatterij. Goed nieuws.” Verschillende gemeenten, bijvoorbeeld Woerden, Breda en Haarlemmermeer, hebben inmiddels al zulke batterijen in hun buurten staan. “Laten we hun goede voorbeeld volgen. Het tempo is nu te traag”, stelt Pieter Grinwis. “Die buurtbatterijen worden met de dag goedkoper. Laat de wethouder eens als doel stellen om jaarlijks vijf nieuwe buurtbatterijen te installeren, dat lijkt me een mooi begin.”

Wie met zonnepanelen zijn eigen stroom opwekt, kan via de huidige salderingsregeling deze stroom bij de leverancier verrekenen tegen hetzelfde tarief als hij voor de stroom betaalt. Volgens de huidige plannen van minister Wiebes vervalt deze regeling in 2021. “Met het wegvallen van die regeling wordt het terugleveren van stroom veel minder interessant en wordt het voor particulieren rendabeler om gebruik te maken van een buurt- of thuisbatterij. Of voor woningcorporaties die met het plaatsen van zonnepanelen zo ook de sociale huurder kunnen laten meeprofiteren.”