Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

2 documenten

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 2 T/M 8 FEB 2019

PvdA PvdA Lansingerland 09-02-2019 13:56

Dit is weekverslag nummer 501 van de PvdA fractie in Lansingerland. Onze week begon heel feestelijk met de viering van het verschijnen van weekbericht nummer 500, een glanzend boekje met een vertelling over Lansingerland in 2030. Burgemeester van de Stadt was onze bijzondere gast en gaf zijn persoonlijke blik op Lansingerland in datzelfde jaar. Verder doen we verslag van de bespreking van het project ‘fietsveiligheid rotondes’ en een bespreekpunt van Leefbaar 3B over middeldure huur, beide in de commissievergadering Ruimte. We stelden daarnaast schriftelijke vragen over detectivewerk door buurtbewoners.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

Burgemeester Van de Stadt

BURGEMEESTER BLIKT VOORUIT NAAR 2030

Burgemeester Pieter van de Stadt was onze gastspreker tijdens de jubileumviering van het 500ste weekbericht op 4 februari. Hij liet zich in zijn verhaal inspireren door de oproep die de voormalig vicevoorzitter van de Raad van State en prominent PvdA’er Herman Tjeenk Willink deed in zijn recent verschenen boek “Groter denken, kleiner doen”. De burgemeester gaf aan het met deze oproep eens mee te zijn. “De bindende kracht om iedereen mee te krijgen is verdwenen uit onze samenleving. De overheid heeft het hier laten liggen”. Politiek links vond het niet meer nodig om controleurs te hebben in tram en trein terwijl ter politiek rechterzijde veel publieke functies op afstand werden gezet. De publieke taak van de overheid moet worden geherwaardeerd, aldus de burgemeester, om onze rechtstaat veilig te stellen. Een evenwichtigere en rechtvaardigere maatschappij met een krachtige publieke sector is nodig. De overheid moet geen ondernemertje gaan spelen zoals in het verleden gewoon was in de grondpolitiek. De overheid moet niet handelen vanuit de private kant maar vanuit de publieke kant en moet veel rolvaster worden. Hierbij staat het algemeen belang centraal. Wat die is, bepaalt de gemeenteraad. Dat is hun rol.

Lansingerland ligt in het middengebied tussen Den Haag, Delft, Zoetermeer, Pijnacker-Nootdorp en Rotterdam. “Het is onze bestuurlijke opdracht om dit gebied met kracht te ontwikkelen. Voor Lansingerland is van belang dat de menselijke schaal tussen de grote steden blijft bestaan. Dat vraagt om kleinschalig handelen en kleine projecten”. “Groter denken” brengt voor Lansingerland groei van het aantal inwoners met zich, “Kleiner doen” het versterken van onze mooie kernen, aldus de burgemeester.

Hij constateerde dat de verkeersituatie in Lansingerland op weg naar 2030 door de komst van elektrische auto’s ingrijpend zal gaan veranderen. “Aan een elektrische auto kun je in de toekomst op digitale afroep komen, die rijdt dan voor je deur als je hem nodig hebt”. “Lansingerland heeft gelukkig nog voldoende ruimte om te bouwen in Bergschenhoek op Wilderszijde, in Berkel Noord, op Bleizo en ook in Bleiswijk. Veel groen in onze omgeving is essentieel net als de verdere uitbouw van hoogwaardig openbaar vervoer”. Hij onderstreepte nog maar eens het grote belang van goede, snelle en veilige fietspaden. “De ligging van Lansingerland maakt de fiets een écht alternatief!” Hij noemde ook het belang van kunst & cultuur en initiatieven van onze inwoners in een snel groeiende gemeente.

Burgemeester Pieter van de Stadt hecht aan het stelsel van woningcorporaties. Wel vraagt hij zich af of het bestaande onderscheid tussen sociale huurwoningen en de vrije sector nog wel toekomstbestendig is. “Het lijkt mij wenselijk dat de hoogte van de huur inkomensafhankelijk wordt gemaakt waarbij een faire huurprijs wordt gehanteerd. De hoogte van de huurprijs is daarbij niet meer woningafhankelijk maar inkomensafhankelijk. Zo creëer je ook betere kansen voor bijvoorbeeld jongeren”.

Hij schetste ook de enorme ontwikkeling waar onze glastuinbouw de komende jaren voor komt te staan. “Ledverlichting, zonnepanelen en andere hoogwaardige energiebronnen moeten we als gemeente omarmen”.

Samenvattend gaf de burgemeester aan Lansingerland op weg naar 2030 het volgende mee: “Blijf een bestuurlijk sterke partner in de regio, denk groot & doe klein en zorg voor een betaalbare woningmarkt, voor iedereen toegankelijk en door elkaar”. Dat klonk ons goed in de oren.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

Burgemeester Van de Stadt ontving als eerste de ‘glossy’

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

De harde kern van trouwe lezers was er natuurlijk

ONS 500STE WEEKBERICHT

Onze fractieleider Petra Verhoef bedankte de burgemeester hartelijk voor zijn interessante vooruitblik op 2030 en overhandigde hem als eerste een exemplaar van ons 500ste weekbericht. Dit is een speciale editie. Het schetst een mooie zomerdag in Lansingerland in het jaar 2030. Het verhaal begint vroeg in de morgen, als een jonge vrouw, die met haar man en twee kleine kinderen in de wijk Wilderszijde woont, op de sneltram stapt bij halte Bonfut. Ze is projectleider aan de TU in Delft en werkt aan elektrische vliegtuigen voor korte afstanden. Het verhaal eindigt in het AMG Schmidtpark, waar vele inwoners nog even genieten van de zwoele zomeravond. Wethouder Valmir is er één van. In de vertelling komen bekende en onbekende personen, inwoners en politici, soms ex-politici, aan het woord. Hoe gaat het met hen? Waar wonen ze? Hoe reizen ze naar hun werk? Is het OV beter? Wie doen het vrijwilligerswerk in het jaar 2030? Wie zorgt er voor onze ouderen? Kunnen ze veilig fietsen in het donker? Wie is dan de burgemeester?

Wat we met dit boekje hebben gedaan, daar is een mooie term voor: “futuring”. Als politicus of bestuurder zal je altijd een toekomstbeeld, een wensbeeld moeten hebben van de samenleving. Je visualiseert wat je dan bereikt hebt voor de inwoners. Wat heb je gedaan om daar te komen, wat hebben anderen gedaan met jou of voor jou? Welke hindernissen heb je moeten nemen? Wat was de grootste succesfactor? Als je dat helder hebt, kun je je doelen beter bereiken.

U kunt deze vertelling lezen op 500ste-jubileum-weekbericht-zomaar-een-mooie-zomerdag-in-lansingerland-2030.

Petra bedankte tot slot allereerst Gerard Bovens voor het jarenlange schrijven (tussen januari 2007 en maart 2018), de eigen fractie die steeds zorgt voor voldoende meldenswaardige feiten en last but not least alle trouwe lezers.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

Lees hoe de fractie de toekomst graag ziet

MEER MIDDELDURE WONINGEN BOUWEN

Leefbaar 3B sprak in de commissie Ruimte van 5 februari met de raadsfracties en de wethouder over de mogelijkheid dat 3B Wonen woningen mag gaan bouwen en beheren die een huurprijs hebben tussen de € 710 en € 1.000 per maand.

Valmir Xhemaili, de woordvoerder van de PvdA fractie, deelde deze wens van Leefbaar 3B. “3B-Wonen moet de mogelijkheid krijgen om middeldure woningen in de categorie 710-1000 euro per maand te gaan ontwikkelen en beheren. De middeninkomens raken in de knel omdat ze te weinig verdienen om een woning te kopen, maar teveel voor de sociale huur. Er is een groot tekort aan middeldure huurwoningen; door de financiële crisis 2010-2016 is jarenlang veel te weinig bijgebouwd”, aldus Valmir.

Probleem is dat woningcorporaties die in het verleden regelmatig middeldure huurwoningen ontwikkelden, sinds de nieuwe Woningwet in de praktijk buitenspel zijn gezet. Voor commerciële activiteiten is toestemming van de Autoriteit Woningcorporaties vereist. Dit na de misstanden in deze sector in het verleden. Sommige corporaties in Nederland gingen toen wel heel erg het pad van de commerciële projectontwikkelaars op en vergaten hun sociale opdracht.

Het ontwikkelen van middeldure huur is volgens de rijksoverheid een commerciële activiteit. Wil een corporatie woningen in de vrije sector bouwen, dan heeft ze toestemming nodig. Die toestemming krijgt de corporatie pas na het doorlopen van een tijdrovende procedure. Daarvoor moet de corporatie, met medewerking van de gemeente en het WSW, de markttoets, de financiële toets en de rendementstoets doorlopen. Het ziet er naar uit dat deze procedure versoepeld zal gaan worden.

Wethouder Kathy Arends gaf tijdens het commissiedebat aan samen met 3B-Wonen snel aan de slag te zullen gaan. Op de noodzaak om de grondprijzen voor dit type woningen aan te passen komt het college binnenkort terug wanneer de grondprijzen op de raadsagenda staan.

Kijkt u ook nog even naar de schriftelijke vragen die wij vorige week stelden aan het college, rond de bouw van ‘sociaal bereikbare woningen’.

Vragen aan college over woningmarktafspraken regio

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

Gerard en Petra: blij met het boekje

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

 Leo (kandidaat Provinciale Staten) en bestuurslid Mark

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

Astrid en burgemeester in geanimeerd gesprek

GARANTIE VEILIGHEID ROTONDES NOG NIET WATERDICHT

Op dinsdag 5 februari stond bij de commissie Ruimte ook het Project ‘Rotondes Fietsveilig’ op de agenda. Sam de Groot was onze woordvoerder. Het college vraagt 1,3 miljoen euro’s extra aan de raad voor de uitvoering van het project. Zeven rotondes in Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs moeten vanaf eind 2019 opnieuw worden ingericht om de verwachte toename in verkeer aan te kunnen en tegelijkertijd de veiligheid te waarborgen. De vele ongelukken bij de rotondes en door verkeerskundigen geconstateerde onveiligheid vormden het startpunt. De rotondes zijn op dit moment niet veilig. In een gezamenlijke inspanning van alle partijen van de raad is de afgelopen jaren de veiligheid (voor met name fietsers en voetgangers) hoog op de agenda komen te staan. Onze fractie is dus tevreden dat het college dit onderwerp opgepakt heeft en met concrete plannen is gekomen.

De huidige plannen gaan zowel de doorstroming van verkeer als de veiligheid verbeteren, zo wordt althans beloofd door de verkeerskundigen. De vraag is alleen, is het genoeg? Het college vraagt om flink extra budget omdat de vorig jaar gepresenteerde plannen niet voldoende oplossingen boden. Dit terwijl de raad toen verzekerd was dat in afstemming met alle stakeholders en op advies van verkeerskundigen de maatregelen voldoende zouden zijn. Onze fractie heeft de zorg dat de nu voorgestelde maatregelen op de korte termijn misschien wel verbeteringen zullen brengen, maar op de midden-lange of lange termijn tóch niet voldoende blijken te zijn. Onze zorg zit in de voorziene grote toename in verkeersintensiteit van auto’s in de komende jaren, precies op de wegen waar nu ook juist al het fietsverkeer moet kruisen. Fietsverkeer van basisscholen en middelbare scholen en in die context moet er ook naar de veiligheid van de maatregelen worden gekeken. “Niet alles is maakbaar of beïnvloedbaar in zo’n situatie”, zo zei Sam. “Wij zijn ook geen verkeerskundigen, maar we hebben er een stuk minder vertrouwen in dan de andere fracties. Met name de turborotondes baren ons zorgen: je faciliteert dat er veel meer verkeer doorheen kan en toch is het veiliger?”

Gezien de wens van een meerderheid van de raad om de voorgestelde maatregelen door te voeren in de verwachting dat deze voldoende zijn, zouden wij willen voorstellen om meer zekerheid te creëren door het nauwgezet monitoren van de ontwikkelingen. Wij willen het college gaan vragen om een nulmeting te doen met betrekking tot de ervaren veiligheid van de rotondes en dezelfde meting nogmaals te doen één jaar na realisatie van de maatregelen. Het resultaat van deze metingen zou moeten zijn dat de rotondes als veiliger beschouwd worden. Als dat niet zo is, dan is de beleidsdoelstelling dus niet gehaald en moet er opnieuw aan de rotondes worden gewerkt. Sam kondigde een motie of amendement aan en dus wordt dit onderwerp op 21 februari in de raadsvergadering geen hamerstuk.

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

Rotonde bij het Wolfert en Melanchton

SPEURWERK VAN BUURTTOEZICHT: WENSELIJK OF NIET?

Burgers die goed opletten in de buurt en de politie helpen is niet nieuw. De politie stimuleert dit ook en zet sterk in op samenwerking met burgers. Wel nieuw is dat dit steeds meer ondersteund wordt door digitale technologieën (apps, camera’s en bepaalde sensoren). Daar kleven kwesties aan, rond privacy-schending en profileren van buurtbewoners of bezoekers van een wijk. Onze fractie heeft het college een aantal vragen gesteld, gezien het feit dat de coalitiepartijen op 31 januari 2019 via een amendement bij het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022 de volgende passage hebben toegevoegd onder punt 2 over High Impact Crimes: “We betrekken de inwoners actief bij signalering, preventie en het stimuleren van gewenst gedrag en helpen o.a. Buurttoezicht Lansingerland en WhatsApp buurtpreventiegroepen met communicatie, zichtbaarheid en samenwerking met de belangrijkste partners”.

Op zich klinkt dit nog redelijk neutraal, maar in november 2018 was Buurttoezicht Lansingerland meermalen in de pers. Ze zijn van plan om écht buurtonderzoek te gaan doen en criminaliteit op te gaan lossen. Een citaat van een artikel van Radio Rijnmond: https://www.rijnmond.nl/nieuws/175342/Lansingerlanders-willen-zelf-politieonderzoek-gaandoen

“Met dit specifieke buurtonderzoek kijken we naar sporen, vragen we of mensen eerder iets hebben gezien of vinden we spullen die betrekking hebben op bijvoorbeeld een inbraak.” Om het werk wat makkelijker te maken komt er binnenkort een speciale politieapplicatie die alle informatie aan de politie meteen in een dossier plaatst. “De politie is dan ook erg positief over dit project”, beweerde Edwin Vervaet destijds.

Buurttoezicht Lansingerland (BTL) is (volgens hun website): een zelfstandige organisatie die rekent op steun van en facilitering door gemeente en politie. De kracht van BTL komt voort uit het feit dat er geen formele sturing vanuit de gemeente plaats vindt en juist de vrijwilligers de drijvende kracht zijn”. De PvdA-fractie wilde wel eens weten hoe de samenwerking nu precies zit in deze nieuwe vorm van detectivewerk. De controle op ethisch handelen van de individuele leden van Buurttoezicht met betrekking tot privacy en profilering is lastig, want zij leggen bijvoorbeeld geen eed af, zoals een politieman/-vrouw wel doet.

Na de beantwoording van de vragen door het college zal de PvdA besluiten of het nodig is om er een bespreekstuk van te maken.

Zie de vragen op: Vragen over speurwerk van Buurttoezicht

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

Het beruchte kruispunt van N-209 bij Bleiswijk

PVDA: ZEKER ZIJN VAN EEN VEILIGE N209

De N209 is een zorgenweg. Op deze weg vielen in vier jaar tijd vijf doden. Vooral het traject tussen Bergschenhoek en Bleiswijk geldt als erg gevaarlijk. Bij een onderzoek van de ANWB in 2014 plaatsten de leden de N209 in de top 3 van gevaarlijkste provinciale wegen in Zuid-Holland. Het Kabinet trok vorig jaar 50 miljoen uit om de verkeersveiligheid op provinciale wegen te verbeteren. Het ligt voor de hand dat er dus ook extra geld wordt uitgetrokken om de N209 veiliger te maken. Dit geldt niet alleen de veiligheid voor het autoverkeer maar ook die van de vele fietsers die deze weg moeten oversteken. Zie hierover: https://zuidholland.pvda.nl/nieuws/fietstunnel-bleiswijk/

Een snelle verbetering van de N209 is des te meer nodig omdat, na het gereed komen van de A16-Rotterdam, de druk op deze weg nog groter zal gaan worden. Bovendien zullen het aantal inwoners en de economische activiteiten in de hele regio die de N209 doorkruist, blijven groeien. Dit vraagt om een stevige ingrepen om deze weg, wat capaciteit, verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en geluidshinder, écht veilig en duurzaam te maken.

Voldoende reden dus om als PvdA Lansingerland de komende 2 maanden veel aandacht te gaan besteden aan de komende Provinciale Staten verkiezingen. Met de PvdA ‘spitzen’ kandidaten Anne Koning en Leo Bruijn wordt de bestaande goede samenwerking tussen de fracties van de PvdA Zuid-Holland en die van Lansingerland voor de komende vier jaren zeker voortgezet en worden er samen oplossingen gezocht om de N209 veilig te maken. ‘Zeker zijn van een veilige N209’ is waar de PvdA voor staat!

Op maandag 4 maart vanaf 20.00 uur houdt de PvdA een discussie met als thema “Zeker zijn van een veilige N209”. Aan dit debat doen een PvdA top-kandidaat voor de Provinciale Staten verkiezingen en een fractielid van de PvdA Lansingerland mee. Ook de directie van de Melanchthon Business School doet mee. Natuurlijk kunnen de bezoekers aan deze discussie meedoen.

De bijeenkomst is bij de Melanchthon Business School, Wilgenlei 2B, 2665 KN Bleiswijk. Iedereen (!) is van harte welkom. Noteer het alvast in uw agenda!

Tot slot: De komende week is weer een redelijk rustige. Maandag is Hamid bij de BAC (Begeleidingscommissie Accountantscontrole). Op woensdag zijn er presentaties in Rotterdam rond de MRDH. Op 14 februari pitchen burgers hun plannen in de raad in het kader van het Lansingerlands Initiatief. Wij waren geen fan van deze ‘show’, die niks te maken heeft met de broodnodige laagdrempelige burgerparticipatie. Toch zal er wel iemand van onze fractie zijn. Wel zo netjes naar deze burgers. Heb een goede week!

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

De kap van bomen voor de A16 in het Bergse bos is begonnen

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

De kap van bomen voor de A16 in het Bergse bos is begonnen

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-2-t-m-8-feb-2019/

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 2 T/M 8 FEB 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 5 T/M 11 JAN 2019

PvdA PvdA Lansingerland 12-01-2019 18:16

Dit is weekverslag nummer 496 van de PvdA fractie in Lansingerland. In dit eerste weekbericht van 2019 wensen we u allereerst heel veel goeds voor het nieuwe jaar. Afgelopen vrijdag hees de burgemeester de regenboogvlag en zei: “Lansingerland wil een inclusieve gemeente zijn waar iedereen zich thuis voelt”. We brengen nieuws over windmolens, OV en over het Waarstaatjegemeente-onderzoek. Er waren presentaties over RTHA en de jeugdzorg op woensdag. Beide onderwerpen komen terug in de commissievergaderingen van volgende week.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

Burgemeester hijst regenboogvlag #Liefde tegenover #Nashvilleverklaring

WAARDERING BURGERS IN LANSINGERLAND GEMIDDELD

 Menig inwoner van Lansingerland zal bij het lezen van het interview in de Heraut van 3 januari 2019 (Interview) met burgemeester Pieter van de Stadt de wenkbrauwen even gefronst hebben bij zijn uitspraak dat het ‘vertrouwen in het gemeentebestuur naar 33% is gestegen’. Dit lijkt op het oog een heel laag percentage. Betekent dit dat 67% overige inwoners geen vertrouwen in het bestuur hebben? We zochten het uit. De uitspraak van de burgemeester is gebaseerd op het recent verschenen onderzoek “Waar staat Lansingerland 2018”. Om inzicht te krijgen in de sterke en minder sterke punten van de gemeentelijke prestaties heeft de gemeente in samenwerking met I&O Research een Waarstaatjegemeente-onderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek worden de uitkomsten van Lansingerland ook vergeleken met de landelijke cijfers en de uitkomsten van een eerder onderzoek in 2016.

Ter geruststelling van de burgemeester en ook de lezers van deze krant, uit het onderzoek blijkt dat 31% van de inwoners (heel) veel vertrouwen heeft in hoe de gemeente wordt bestuurd. Dit betekent niet dat de rest géén vertrouwen heeft, want 57% zit er neutraal in en 13% geeft aan weinig of geen vertrouwen te hebben.

Wat opvalt in “Waar staat Lansingerland 2018” is dat onze gemeente zich nauwelijks onderscheidt van andere gemeenten. Zowel in negatieve als in positieve zijn de afwijkingen marginaal. Onze sport-, zorg- en speelvoorzieningen en winkelcentra voor dagelijkse boodschappen doen het goed en ook de persoonlijke service van de gemeente is okay. Minder te spreken is men over openbaar vervoer, vrijwilligerswerk doen, hulp geven aan buren die om forse zorg vragen en actief zijn bij sportverenigingen. Lansingerland is een “druk, druk, druk gemeente” met veel jonge gezinnen die alle zeilen bij moeten zetten om privé & werk georganiseerd te krijgen dus heel verrassend is dit niet. Ook de inzet van de gemeente als het gaat om leefbaarheid en veiligheid in wijken kan nog wel een extra oppepper gebruiken. Toch is men daar en tegen heel tevreden over het onderhoud in de buurt. De buurten gaan zeker niet achteruit. Maar met de verkeersveiligheid moet het beter.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

Tolhek reconstructie: resultaat burgerinitiatief

Drie op de tien inwoners vinden dat de gemeente hen voldoende betrekt bij de leefbaarheid, veiligheid en het ondersteunen van buurtinitiatieven. Kennelijk zijn de inwoners in overgrote meerderheid niet erg onder de indruk van de reeks van projecten die door de raad tijdens de vorige twee coalities onder leiding van Leefbaar3B zijn vast gesteld om de burgerparticipatie en burgerinitiatieven te vergroten. Of zij zien door de bomen het bos niet meer. De PvdA-fractie signaleerde dit al eerder. De inwoners geven het rapportcijfer 6.1 voor de wijze waarop de gemeente hen bij het beleid betrekt. Lansingerland wijkt hierin niet af van andere gemeenten. Slechts 37% voelt helemaal voor de stelling “Als kiezer heb ik invloed op wat er in de gemeente gebeurt”. De grootste groep kiest bij alle stellingen die over het functioneren van de gemeente gaan voor het veilige ‘neutraal’.

Lansingerland wil de zelfredzaamheid van inwoners bevorderen. Daarin past een grote inzet van vrijwilligers en ook van mantelzorg. De ideologie van de gemeente sluit echter niet aan bij de praktijk van alledag. In Lansingerland zijn minder mensen actief in het vrijwilligerswerk dan elders (39% tegenover 45% in de afgelopen 12 maanden).

Wat moeten we ermee? In ieder geval als raad kritisch zijn bij besluitvorming over plannen van aanpak met betrekking tot burgerparticipatie en initiatieven uit de samenleving. En als het gaat om de inzet van vrijwilligerswerk en mantelzorg moet goed bezien worden of dit wel realistisch is in een gemeente als Lansingerland met veel drukke, jonge gezinnen.

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

BOUW WINDMOLENS IN LANSINGERLAND VOORLOPIG VAN DE BAAN

De nieuwsbrief van Lansingerwind van december 2018 bevatte een opvallend bericht over de stand van zaken met betrekking tot de bouw van windmolens in Lansingerland. Het was de bedoeling dat Lansingerwind samen met Eneco windmolens zou gaan ontwikkelen op Bleizo/Prisma. Lansingerwind berichtte dat de locaties die overbleven, precies staan in het gebied dat wordt verkend als mogelijke woningbouwlocatie. Eneco is vervolgens afgehaakt. Toen bleef alleen Lansingerwind over. Agrarische ondernemers bleken niet te willen meewerken aan de ontwikkeling van windmolens in het gebied. Verantwoordelijk wethouder Abee gaf vervolgens aan dat “er ook door hun geen verdere stappen konden worden ondernomen om windmolens op korte termijn ruimtelijk te kunnen inpassen op Bleizo/Prisma”. Lansingerwind concludeerde dat zij “onder de huidige omstandigheden geen mogelijkheden zien voor ontwikkeling van windmolens in Lansingerland”. Zij vinden dit zeer betreurenswaardig, zeker gezien de inzet en tijd die zij in dit project hebben gestoken. De provincie Zuid-Holland is door hen op de hoogte gesteld.

Onze fractie is zeer verbaasd over deze negatieve ontwikkeling. Bijna een jaar geleden, op 1 februari 2018, stelde de raad het gemeentelijke beleids- en toetskader windenergie vast. Zie: Verslag Gemeenteraadsvergadering 1 februari 2018. (Stuk zelf vindt u op datum in archief: http://lansingerland.archiefweb.eu/#archive)

Met de provincie is toen afgesproken dat Gedeputeerde Staten haar vergunningverlenende bevoegdheid aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland overdraagt en dat de gemeente Lansingerland 12 MW windenergie zal realiseren. Deze opgave is eveneens geborgd in de Routekaart Windenergie die op 7 juli 2017 door de raad is vastgesteld. De gemeente heeft de rol van facilitator in het proces. Over het door het college toen gepresenteerde raadsvoorstel was onze fractie zeer kritisch. Wij vonden en vinden nog steeds dat het college actief moet gaan deelnemen aan de coöperatie die Lansingerwind wil gaan vormen en gaven daarom in een amendement aan dat de gemeente de rol van (mede)oprichter, beheerder, (mede)eigenaar en financier van de corporatie moet krijgen. De inwoners profiteren dan voor 100% mee van de levering van energie en van de financiële opbrengsten. Zie: PvdA Lansingerland Weekbericht 29 jan-4 feb 2018

Ons amendement haalde het toen bij lange na niet. In het genomen raadsbesluit bleef de gemeente dus aan de zijlijn staan en gingen de baten van de windmolens maar zeer ten dele naar de inwoners zélf.

De PvdA-fractie constateert dat het nu zeer onzeker is geworden of Lansingerland de beloofde 12 MW windenergie wel zal gaan leveren. Buiten Bleizo/Prisma waren er geen alternatieve locaties. Onze fractie is heel benieuwd hoe de provincie gaat reageren. Die zal wel niet blij zijn. Overigens is de raad hierover door het college nog niet op de hoogte gesteld. Het is triest om te zien hoe het prachtige burgerinitiatief Lansingerwind door het college zo om zeep wordt geholpen. Inmiddels hebben we afgelopen week schriftelijke vragen aan het college gesteld om te achterhalen wat de consequenties hiervan zijn.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

Hele ruime parkeerplaats nieuwe station

RET BUS 173 VAN BLEISWIJK NAAR STATION LANSINGERLAND-ZOETERMEER

Sinds maandag 7 januari 2019 blijkt het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer op alle dagen prima bereikbaar met RET-bus 173 vanaf station Rodenrijs, Bergschenhoek en, met name, Bleiswijk. Op alle werkdagen tot 19.30 uur en op zaterdag tot 19.30 uur kun je bij dit station op- en uitstappen aan de noordzijde (Zoetermeerse kant) van het station. Op de gehele zondag en op alle dagen na 19.30 uur staat de halte aan de zuidzijde van het station, de Berkelse kant. Het gaat om een half uurdienst. De rijtijd van en naar Bleiswijk is dan ongeveer 10 minuten. Deze dienstregeling is best ingewikkeld. Het ligt voor de hand dat er een brede informatiecampagne volgt, bijvoorbeeld ook via de gemeentelijke nieuwsbrief en website. Het PvdA weekbericht was natuurlijk aanwezig bij het plaatsen van de nieuwe haltepaal aan de zuidzijde van het station op 3 januari 2019. Zie foto.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

RET plaatste bushalte in kerstvakantie

MINDER OV-REIZIGERS VERWACHT DOOR FORSE TARIEFSVERHOGING

De koepelorganisatie van OV-bedrijven verwacht in 2019 een vermindering van 30.000 openbaar vervoerreizigers per dag in het vervoersgebied van de Metropoolregio als gevolg van de tariefsverhoging van in totaal 5.75% door de Metropoolregio. Dit vertelde woordvoerder Pedro Peters in NOS Nieuwsuur van 4 januari 2019: Peters over OV bij Nieuwsuur 4 jan 2019

Een andere expert in deze uitzending verwacht zelfs 2.5% minder reizigers. Minder gebruik van het openbaar vervoer staat haaks op de ambitie om de CO2 uitstoot in onze regio fors terug te brengen. Bovendien treffen hogere tarieven mensen met een laag inkomen nog eens extra. Volgens Nieuwsuur zijn de OV-tarieven in Nederland fors hoger dan elders in de Europese Unie. De tarieven in de Metropoolregio spannen daarbij de kroon. Volgens dagblad Trouw dd. 5 januari 2019 was het openbaar vervoer in november 2018 23 procent duurder dan in 2009. De gemiddelde consumentenprijzen stegen in die 10 jaar met 15 procent. Vervoer werd dus tussen 2009 en eind 2018 relatief duurder. Nederland als geheel geeft tien keer zo veel geld uit aan de auto als aan het openbaar vervoer, aldus Trouw.

De Vervoersautoriteit van de Metropoolregio zegt dat de tariefsverhoging noodzakelijk is, omdat het voor enorme investerings- en onderhoudsopgaven staat, maar constateert volgens het AD/Rotterdam dd. 15 november 2018 ook dat “Het wel kwalijk is voor mensen met een kleine beurs. Voor hen wordt ov langzaam aan onbetaalbaar”.

Eind november 2018 berichtte weekbericht 492 al over deze forse tariefstijging: PvdA Lansingerland Weekbericht 24 t/m 30 nov 2018

Petra Verhoef bevroeg toen wethouder Simon Fortuyn hierover. Hij stelde toen dat “het punt van evenwichtige OV tarieven in de provincie wel op de agenda staat en er is ook overleg met Gedeputeerde Staten geweest. In het eerste kwartaal zal de raad via commissie Ruimte worden geïnformeerd over het tarievenkader”. Daar is dus nu het wachten op. De PvdA-fractie zal zeker de vinger aan de pols blijven houden.

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

 Zonsopkomst station Lansingerland-Zoetermeer

Tot slot: De komende week is dus weer een volle commissieweek met eindelijk weer eens een vergadering van de commissie Samenleving. Op de agenda’s staan onder andere de volgende onderwerpen: samenwerkingsagenda RTHA, centrumvisie en visualisatie herinrichting openbare ruimte Bergschenhoek, integraal veiligheidsbeleid en Jeugdzorg. Volgende week hoort u meer. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

Berkel centrum bijna klaar!

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

 Wachter houdt het in de gaten

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

Dinsdag vragen we of regenboogzebra Herenstraat terugkomt

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

 Burgemeester: “De gemeente is er voor iedereen”

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 5 T/M 11 JAN 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.