Groeiende files kosten NL tot 3,7 miljard per jaar. De extra reistijd neemt tot 2023 met 28% toe. Ook in Wijk bij Duurstede blijft bereikbaarheid een punt van aandacht. RTV Utrecht interviewde Rob Willems daar vanochtend over. 'Extra asfalt lijkt ons niet de oplossing. Daarmee sta je vaak alleen maar sneller in de volgende file'. De knelpunten die de regionale bereikbaarheid het meeste beperken, moeten het eerste worden aangepakt. Bekijk je het probleem alleen lokaal, dan ligt het ‘waterbed-effect’ op de loer. Ook voor de Wijkse forens is de reis vaak langer dan de N229. En van veel knelpunten rond Utrecht die al aangepakt worden, hebben ook Wijkenaren last.

Bovendien zouden we de bestaande ruimte voor vervoer effectiever moeten gebruiken. Met behulp van technologische innovaties als slimme wegen, verkeersinstallaties en auto’s (die steeds dichterbij komen). Maar ook door meer te investeren in OV en fietspaden voor de steeds populairder wordende elektrische fiets. De leeftijdsgroep van 12-49 jaar nam in 2013 nog 16% van alle elektrische fiets kilometers voor hun rekening. In 2016 was dat al 19% en steeds vaker ook voor woon-werkverkeer. Bij het OV zou gekeken moeten worden naar de ‘last mile’ tot de werkplek. Deze wordt vaak slecht of niet ondersteund, waardoor een reis met de auto soms 80-90% sneller is.

Bij de N229 spelen de problemen met name vanaf Odijk tot Bunnik/ring Utrecht. Eventuele investeringen zouden daar moeten plaatsvinden. Anders is het enige effect dat we een halve minuut later in de file geparkeerd staan. En voor dat deel zijn ook plannen in voorbereiding. Vanuit Houten komt een oostelijke aansluiting op de A12 zodat men ook rechtsaf kan in plaats van over de N229. Dat zou tot een verkeersafname leiden van 0-3%. Bij Odijk bestaan plannen voor een nieuwe woonwijk. Als die er daadwerkelijk komt, zou de N229 verlegd worden en zouden meer banen mogelijk zijn.

Landbouwverkeer door de kernen en parallelwegen leidt steek vaker tot problemen. Voor fietsers en de vele schoolgaande kinderen die de parallelwegen gebruiken, onstaan soms onveilige situaties. GroenLinks vroeg al eerder om een experiment -buiten de spits- met landbouwverkeer op de provinciale weg. Een suggestie waarop ook vanuit de landbouw positief gereageerd werd. Het college heeft de VVD-gedeputeerde in augustus verzocht zo’n experiment toe te staan. Wij hopen dat niet alle ruimte tot experimenteren dichtgetimmerd wordt. Dan doen we nooit nieuwe inzichten op en blijven we vast staan in denken en op de weg.

Links naar de uitzending (begint vanaf 42:48 en 39:38). 

https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/radiomutrecht/utrecht-is-wak...

https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/radiomutrecht/utrecht-is-wak...