Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over D66 inzichtelijk

7 documenten

D66 Lansingerland zoekt ondersteuning op gebied van communicatie

D66 D66 Lansingerland 19-05-2019 10:16

Hou je van schrijven, filmpjes maken, persberichtjes maken en van politiek.? Heb je een paar uurtjes per maand over? Dan maken we graag kennis met je. Je kunt contact opnemen met Ineke den Heijer (fractievoorzitter) of Ronald van der Stad (secretaris)

D66 voorstander van herontwikkeling locatie Treurniet

D66 D66 Lansingerland 07-11-2018 18:53

Begin oktober is in de commissie ruimte gesproken over de herontwikkeling van locatie Treurniet in Berkel Centrum. Een inpassingslocatie waarbij de omgeving beter betrokken wil worden. Een schetsplan werd aan de commissie voorgelegd.

D66 is een groot voorstander van het herontwikkelen van deze fabriek naar wonen. De bedrijfsactiviteiten onder het huidige bestemmingsplan zorgde voor geurhinder, geluidsoverlast en verkeershinder dicht op de woongebieden en het winkelcentrum. Omturnen naar appartementen voor starters en het behoud van een voorgenomen gemeentelijk monument zou een ideale basis kunnen vormen wanneer het oude en het nieuwe een prachtig ensemble vormt, werkbaar, exploitabel en met draagvlak van omwonenden.

Vraagtekens monumentale status In de commissie was D66 zeer kritisch over de plannen zoals zij werden gepresenteerd. Liggend aan ’t lint waar Berkel en Rodenrijs uit is voortgekomen, bestaande uit lage bebouwing, werd gesproken over het neerzetten van een landmark waarbij voor-, achter- en zijgevels van de maalderij worden aangepast. Vloeren mogen worden aangepast en op het dak komen twee extra bouwlagen. Wat betreft het behoud van de maalderij als monument hebben wij dan ook onze vraagtekens. Het karakter van een monument is wat het oorspronkelijk was en daar blijft in de nieuwe situatie weinig van over.

Stedenbouwkundige visie Daarnaast heeft de raad geen stedenbouwkundige visie besproken. Hoever willen we de hoogte in? Het coalitieakkoord, de visie op het lint en de structuurvisie 2040 en vele debatten die de afgelopen jaren over het lint zijn gevoerd zouden hier duidelijkheid over moeten geven voor met name het lint. Wethouder Arends vroeg aan de commissie echter toestemming voor één of twee extra bouwlagen. Naar het idee van D66 is dit in strijd met diverse visies alsmede het ambitiedocument, waar het schetsplan zich aan ontleent. Het ambitiedocument stelt namelijk: “Te grote aantasting van de cultuurhistorische setting levert geen ruimtelijke gronden meer op voor een uitzonderingspositie van de locatie Treurniet binnen het lint van de Rodenrijseweg.” Het dorpskarakter, waar het lint met name bepalend in is, wordt door het plan aangetast.

Participatie Een andere reden om kritisch te zijn is het gebrek aan draagvlak voor de nu voorliggende plannen. Ronald van der Stad: “We zitten dicht op de invoering van de omgevingswet waarbij de verantwoordelijkheid voor het creëren van draagvlak komt te liggen bij de uitvoerende partij. Via die wet wordt er een verantwoordingsplicht naar de omgeving afgedwongen. De integrale afweging van belangen moet dan vooraf én beter plaatsvinden. Bij de herontwikkeling van locatie Treurniet heeft de communicatie met omwonenden niet tot het gewenste draagvlak geleid. Participatie is niet centraal gesteld en als uitgangspunt genomen. Een treurige constatering voor zowel de omgeving als het proces zo vlak voor de invoering van deze nieuwe wet”.

Draagvlak van de omgeving ontbreekt op dit moment. Omwonenden hebben een waslijst aan punten meegegeven waar de schets niet voldoet aan het ambitiedocument. Daarnaast blijven veel vragen en zorgen van omwonenden onbeantwoord. D66 heeft verder de nodige vragen gesteld die van belang zijn voor een goede uitvoering van het plan. Er is onvoldoende bekend over grondwater bij veendijken, we weten nog niet wat er op deze locatie aan verontreiniging in de bodem zit en op andere plaatsen aan het lint worden we verrast door verzakkingen en scheuren in woningen bij werkzaamheden die de gemeente uitvoert.

Aan de commissie is gevraagd richting te geven aan een project dat technisch en financieel moeilijk uitvoerbaar is zoals het nu voorligt. Wat D66 betreft is het om die reden dan ook te vroeg om richting te kunnen geven. D66 is van mening dat bij een inpassingslocatie de input vanuit de omgeving zwaarwegend dient te wegen. D66 pleit daarom voor meer tijd en voortzetting van de participatie tussen ontwikkelende partijen en de omgeving.

Tweede Kamerlid Jan Paternotte bezoekt D66 Lansingerland

D66 D66 Lansingerland 01-08-2018 13:04

Op dinsdag 17 juli jl. ging Tweede Kamerlid Jan Paternotte (D66) op uitnodiging van de D66 Lansingerland in gesprek met verschillende bewonersorganisaties die zich uitspreken over de overlast en mogelijke uitbreiding van het aantal vliegbewegingen rond Rotterdam The Hague Airport. Hij had daarna samen met partijgenoten een besloten onderhoud met de directie van de luchthaven. Betrokkenen reageren vervolgens op een gepubliceerd verslag van dat gesprek.

Redactie en fotografie door Freek J. Zijlstra van De Heraut.

De fractie van D66 gebruikt het zomerreces gedeeltelijk voor het maken van werkbezoeken, samen met partijgenoten. Op het lijstje stond ook het voornemen om Tweede Kamerlid Jan Paternotte bij te praten over luchthaven Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Paternotte is sinds vorig jaar lid van de Tweede Kamerfractie voor D66 en heeft zich inmiddels het luchtvaartdossier eigen gemaakt. Hij maakt een rondje langs de regio’s waar problematiek rond (uitbreidings)overlast van luchthavens speelt. Ronald van der Stad van D66 Lansingerland wilde Paternotte zo breed mogelijk informeren, en plande een ontmoeting met lokale bewonersorganisaties. Ook stond een bezoek met rondleiding op RTHA en een gesprek met de directie gepland. Er was eerst sprake van een gezamenlijk overleg waarbij bewonersgroepen, directie en De Heraut aanwezig zouden zijn. Op het laatste moment zijn dat twee aparte bijeenkomsten met een verschillende focus geworden. Tijdens een bijeenkomst in het gemeentehuis van Lansingerland gingen de D66 fracties in gesprek met de bewonersgroepen; later op de middag gingen zij op locatie RTHA in gesprek met de directie, waarvan een kort verslag werd gemaakt.

Veel feitenuitwisseling Paternotte liet zich vergezellen door beleidsmedewerker Maarten van Gaans. Namens gebiedscommissie Hillegersberg-Schiebroek (HiS) was de initiatiefnemer van het (burger)meetnet Atze Boerstra afgevaardigd. Verder waren Richard Abbenhuis en Bé Bosman namens de Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV), Marijke van Seventer uit de Rotterdamse wijk 110 Morgen, en Sandra van der Lubbe namens Leven in Schiebroek (LIS) aanwezig. Voorts schoven D66 fractieleden Robin de Roon uit Rotterdam en Anneke Wijbenga en Bastiaan Winkel van Provinciale Staten Zuid-Holland aan. De vereniging BTV heeft ongeveer 900 leden, waarvan 19 in Bleiswijk, 45 in Berkel en Rodenrijs en 145 in Bergschenhoek. In korte pitches werden de landelijke en regionale afvaardigingen op de hoogte van eigen activiteiten gebracht. Aan de orde kwamen onder andere afwijkingen van vliegpaden, verlate nachtvluchten en milieu- en gezondheidseffecten. https://lansingerland.d66.nl/tweede-kamerlid-jan-paternotte-bezoekt-d66-lansingerland/ De inzet van de heli (12% van het totaal aantal vliegbewegingen in 2017) blijkt maatschappelijk redelijk geaccepteerd te worden; dat ligt anders voor de grote luchtvaart (37%). Evenals in voorgaande jaren is dit jaar het aantal vluchten in de zomermaanden vrijwel verdubbeld ten opzichte van januari; die overlast wordt door inwoners ’s zomers extra zwaar ervaren (zie grafiek).

Routeafwijkingen De overlast door routeafwijkingen van de vastgestelde vliegpaden neemt volgens de bewonersorganisaties toe doordat vliegtuigen na het opstijgen op instructie van de luchtverkeersleiding moeten afwijken omdat het vliegverkeer van RTHA anders kruist met de vliegbewegingen naar en van Schiphol. Schiphol gaat áltijd voor! Als gevolg daarvan wordt op een hoogte tussen de 150 en 300 meter over woonwijken gevlogen, vaak buiten de vastgestelde Tolerantiegebieden. Op deze afwijkingen wordt door de Inspectie Leefomgeving en Transport niet gehandhaafd, omdat de reden voor het afwijken ‘veiligheid’ betreft. Hoe meer vliegbewegingen, des te vaker zal van de vastgestelde routes worden afgeweken! De DCMR Klachtenrapportage over 2017 meldt ook dat de routeafwijkingen blijven toenemen. De woordvoerders van de verschillende bewonersorganisaties gaven geen toegevoegde waarde te zien in de aanstelling van de omgevingsombudsman RTHA. Hij kan dan wel aandachtspunten op de agenda krijgen, maar hij heeft geen enkel mandaat!

Uitstel Luchtvaartnota Recent nieuws is dat minister drs. C. van Nieuwenhuizen-Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) op 22 juni jl. bij brief met de titel ‘Aanpak participatie Luchtvaart en reikwijdte Luchtvaartnota 2020-2050’ aan de Tweede Kamer heeft laten weten dat zij voornemens is om de Luchtvaartnota na de zomer 2019 aan te bieden. Daarna volgen stapsgewijs verschillende fases, die afzonderlijk tot een besluit leiden, waarover vervolgens de Tweede Kamer geïnformeerd zal worden. Dat betekent in concreto dat er begin 2019 een Startbesluit met oplossingsvarianten verschijnt; in de zogenaamde Verkenningsfase (2019-2020) oplossingsvarianten uitgewerkt worden en er een Vaststelling voorkeursvariant komt; tijdens de Planuitwerkingsfase (2020-2023) een nadere uitwerking van de voorkeursvariant komt met de Vaststelling definitieve variant; implementatie van de definitieve variant gerealiseerd wordt vanaf 2023. De fractie van D66 Lansingerland heeft naar aanleiding van deze brief en de second opinion in opdracht van de BTV (op de MKBA van Ecorys uit 2015 in opdracht van RTHA), schriftelijke vragen gesteld aan het college van b. en w. D66 is zich bewust dat deze second opinion het zoveelste onderzoek is in een reeks van MKBA’s.Voor D66 Lansingerland is de meerwaarde van al die verschillende onderzoeken dat het wel duidelijk maakt dat er meer feitelijk inzicht moet komen in de maatschappelijke toevoegde waarde van RTHA. Het gaat niet alleen om economische waarde van het vliegen of de winst van banen, maar ook om de impact op de gezondheid, de kwaliteit van de woonomgeving en het verlies van de waarde van de woning. Het college zal echter pas rond 11 september antwoorden. De fractie is vooral bezorgd over het feit dat de minister heeft aangegeven voorlopig geen besluit over uitbreiding van RTHA te gaan nemen, maar eventueel wél over ‘marginale groei’ tot die tijd.

Gesprek met directie RTHA Ronald van der Stad en Ineke den Heijer maakten een samenvatting van het gesprek dat lokale, regionale en landelijke politici van D66 met Steven van der Kleij (directeur Informatie, Capaciteit en Beleid) en Ron Louwerse (algemeen directeur RTHA) hadden. Uit dat goedgekeurde verslag blijkt het volgende: De directie wil de groeiende behoefte uit de regio om naar vakantie- en zakelijke bestemmingen te vliegen graag mogelijk maken. Daarom wordt gewerkt aan het laten vaststellen van een nieuw luchthavenbesluit. Een aanzienlijk en toenemend deel van de huidige geluidscapaciteit wordt gebruikt voor maatschappelijk verkeer, zoals de traumahelikopter. De minister staat alleen groei van RTHA toe als dit wordt vastgelegd in de nieuwe luchthavennota en als er regionaal draagvlak voor is. Dat draagvlak is er, gebaseerd op het verslag van Joost Schrijnen, nu niet. Een nieuw luchthavenbesluit wordt ook vertraagd omdat de bijbehorende milieueffectrapportage (MER) naar aanleiding van fouten in het onderzoek bij Lelystad zorgvuldig moet worden gecontroleerd.

Plannen van RTHA De directie van RTHA overweegt nog welk groeiscenario ze willen voorstellen. Gezien de reële weerstand in de regio voorziet de directie een lager groeiscenario. Ze verwachten weinig van het onderzoek naar uitplaatsing van de helikopters. In het luchthavenbesluit zou daarom iets vastgelegd moeten worden over de groei van het helikopterverkeer, dat daarvoor gebruik maakt van de commerciële geluidsruimte. De directie stelt twee gescheiden geluidsruimten voor: Eén voor commercieel en éen voor maatschappelijk vliegverkeer. De vrijgekomen geluidsruimte kan dan benut worden voor de groei van de commerciële luchtvaart. Dan zijn vliegtijden bespreekbaar, bijvoorbeeld een stop op vertrekkende commerciële vluchten na 22.00 uur. Ook een herverdeling tussen de landingsrechten in de zomer- en winterperiode is mogelijk. De luchthaven werkt aan maatregelen die bijdragen aan een betere relatie met de omgeving. Men wil op termijn minder oudere vliegtuigen op de luchthaven toelaten. De mogelijkheden van elektrisch vliegen wordt in samenwerking met TU Delft onderzocht. Ook spreekt de directie met andere mobiliteitspartijen, om te kunnen voldoen aan de stijgende vraag naar internationale mobiliteit. De luchthaven is bezig met verduurzaming van het bedrijf. Er wordt gekeken naar een zonnepanelenpark tussen de Doenkade en de startbaan. Subsidie is hiervoor reeds ontvangen. Bewoners in de omgeving zouden kunnen meeprofiteren.

Maatschappelijke reacties op de RTHA plannen De BTV heeft namens de bewonersorganisaties op het gespreksverslag met de directie gereageerd: “Er wordt gewerkt aan een nieuw Luchthavenbesluit omdat dit aangewezen is vanuit de omgevingsregeling die nu geldt. De luchthaven grijpt dat moment aan om uitbreiding aan te vragen. De luchthaven heeft indertijd de trauma- en politiehelikopter van harte welkom geheten. Er was toen meer dan voldoende ruimte. Nu er krapte ontstaat door het groeien van zowel het vakantieverkeer als helikopterverkeer, ziet het vliegveld het helikopterverkeer als boosdoener. Wat omwonenden betreft is het maatschappelijk helikopterverkeer geaccepteerd. Er kwamen 174 klachten over helikopters tegenover 14.353 klachten over Boeings! Er is in de regio géén draagvlak voor groei, óók niet voor láge groei. Het helikopter uitplaatsingsonderzoek kwam destijds uit de hoge hoed van verkenner Joost Schrijnen. Dit plan is nooit voorgelegd aan omwonenden of het Traumacentrum en wordt nu misbruikt om groei van vakantieverkeer te faciliteren. Het vliegveld heeft een geluidsruimte, dit geldt voor ál het verkeer op het vliegveld. Deze ruimte behoort niet exclusief toe aan de commerciële luchtvaart. Volgens omwonenden komt er geen geluidsruimte vrij, maar komt er geluidsruimte bij. De helikopters blijven vliegen, en er komt extra commercieel verkeer bij. Het resultaat is méér overlast, méér routeafwijkingen, méér vervuiling. Dit is groei via de achterdeur, waar geen draagvlak voor is. Na 21.00 uur vertrekken er nauwelijks vliegtuigen, dit is een loos gebaar. Er komen alleen nog vliegtuigen binnen. Sturen op zomer- en winterlandingsrechten is wettelijk op basis van Europese regelgeving niet mogelijk. Tot slot, omwonenden zitten niet te wachten op gratis stroom; dit neemt de hinder niet weg.”

Op de fiets met de Provinciale Statenfractie van D66

D66 D66 Lansingerland 21-07-2018 08:18

De fractie van D66 in de Provinciale Staten maakte zich de afgelopen jaren hard voor middelen voor het fietsbeleid. Zoals verbetering van bestaande fietspaden, aanleg van nieuwe fietsverbindingen voor woon-werk- en woon-school-verkeer en de zorg voor voldoende stallingen op OV-knooppunten. De provincie voegde hiervoor 12 miljoen euro aan het provinciale fietsbudget. Om de situatie in Lansingerland in kaart te brengen stapten lokale D66-ers met leden van hun partij in de Provincie, op de fiets.

Redactie en fotografie door Peter Tetteroo van De Heraut.

De tocht ging langs verschillende locaties in Lansingerland. Onderweg bespraken de fietsers de verschillende knelpunten. Voorbij kwamen de rotondes op de N472 ter hoogte van de Klapwijkseweg en Boterdorpseweg. De stallingen bij de metrostations werden onder de loep genomen. De snelfietsroute Zoetermeer – Rotterdam kwam ter sprake. Hoe kunnen we een snelle fietsverbinding maken die van Lansingerland naar Rotterdam Alexanderpolder gaat? Handig voor woon-werkverkeer op de fiets. Knelpunt is dan de oversteek over de Rotte. Bij de Bleizo stond men stil bij het fietspad dat straks over het nieuwe RandstadRailstation gaat lopen en Lansingerland verbindt met het Groene Hart. We willen toch niet weer zo’n roltrapverbinding als nu bij het treinstation te Zoetermeer? Nee, gewoon lekker door kunnen fietsen zonder obstakels is de bedoeling. Het oversteken van de N209 blijft een heikel punt. Moet daar een fietstunnel komen? Of kunnen we een andere veilige oplossing bedenken? Er moet (betere) fietsverlichting komen tussen de Lansingerlandse dorpskernen.

Fietsbeleid Provinciale Staten

Na afloop van de twee uur durende fietstocht spraken we met Ineke den Heijer, Ronald van der Stad en Paul Breitbarth (vice-fractievoorzitter D66 in de Provinciale Staten) na over het vervolg. Breitbarth: “Bij de komende begroting voor de Provinciale Staten hoop ik weer een aantal miljoenen te kunnen vrijmaken voor het fietsbeleid. In de komende debatten over de begroting 2019 wil ik ideeën op tafel leggen om knelpunten in de fietsinfrastructuur aan te pakken en daarom fiets ik met veel Zuid-Hollandse gemeenten in hun gebied, zoals vandaag door Lansingerland. De punten die we geconstateerd en besproken hebben neem ik daarbij mee, want hoe concreter de voorstellen, hoe meer kans van slagen.”

Uitvoeringsagenda

In de Provinciale Staten nam men een motie van Paul Breitbarth aan waarin hij voorstelde om de snelfietsroute Zoetermeer – Rotterdam, de fietsoversteken van de N209 en bij Station Lansingerland-Zoetermeer, en uitbreiding van de fietsenstallingen bij de RandstadRailstations Berkel Westpolder en Rodenrijs aan de provinciale uitvoeringsagenda ‘Samen Verder Fietsen’ toe te voegen. De kosten en haalbaarheid worden nu onderzocht.

https://lansingerland.d66.nl/nieuwe-f ...

D66 D66 Lansingerland 29-03-2018 15:51

https://lansingerland.d66.nl/nieuwe-fractie-d66-in-de-startblokken/

Nieuwe fractie D66 in de startblokken

D66 D66 Lansingerland 29-03-2018 14:47

De nieuwe fractie van D66 Lansingerland bestaat uit de raadsleden Michiel Muis, Ineke den Heijer en Erik jonker. Michiel Muis is opnieuw gekozen tot fractievoorzitter. Plaatsvervangend fractievoorzitter is Ineke den Heijer. Fractiesecretaris is Ronald van der Stad.

Duo-raadsleden. De fractie is blij met de grote steunfractie voor deze nieuwe periode. De steunfractie bestaat uit Ronald van der Stad, Brecht Weerheijm, Eddy van Amersfoorth, Eva Heijblom, Jordy Oord en Sander Vermeulen.

 

Commissies In de fractie is een besluit genomen over de indeling voor de drie raadscommissies.

Algemeen Bestuur: Michiel Muis en Brecht Weerheijm 1e plaatsvervanger Sander Vermeulen

Ruimte: Ineke den Heijer en Ronald van der Stad 1e plaatsvervanger Eddy van Amersfoorth

Samenleving: Erik jonker en Eva Heijblom 1e plaatsvervanger Jordy Oord

Begeleidingscommissie accountant (BAC): Ronald van der Stad

D66 Lansingerland: Ervaren basis en nieuw talent

D66 D66 Lansingerland 17-11-2017 12:45

D66 Lansingerland bouwt voort op een ervaren team, aangevuld met nieuwe gemotiveerde kandidaten. Dit zorgt voor een sterke lijst voor de verkiezingen op 21 maart 2018.  

“Ik ben ontzettend trots dat de leden weer een ijzersterke lijst hebben gekozen. Nieuwe, jonge talenten staan te trappelen om bij te dragen aan een duurzame groei van Lansingerland!” zegt lijsttrekker Michiel Muis. Muis zit sinds 2010 in de raad en is manager communicatie bij woningcorporatie Staedion. Hij staat voor een transparante, constructieve politiek, met meer invloed van inwoners, goed onderwijs en duurzame groei.

Nummer 2 is Ineke den Heijer. Sinds 2014 raadslid en werkzaam als programmamanager bij de provincie Zuid-Holland. Den Heijer zet zich graag opnieuw met veel enthousiasme en energie in voor de inwoners van Lansingerland. Met name op het gebied van duurzaamheid en burgerinitiatieven.

Erik Jonker, 3e op de lijst, werkzaam bij het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft een passie voor internet, ICT en overheid. Jonker is raadslid sinds 2014. Hij wil zoveel mogelijk inwoners betrekken bij beleid en meer inspraak organiseren.

Jeroen Heuvelink, 4e op de lijst, is de huidige wethouder namens D66. Heuvelink zet zich in de nieuwe periode graag in voor echte kansengelijkheid in onderwijs, jeugd, arbeidsmarkt en participatie.

Brecht Weerheijm, nr. 5, met 19 jaar de jongste kandidaat op de lijst. Weerheijm is opgegroeid in Lansingerland en studeert bestuurskunde. Hij wil leeftijdsgenoten duidelijk maken dat politiek ook voor hen relevant is en hun stem laten horen in de raad.

Eddy van Amersfoorth, nr. 6, sinds 2014 duo-raadslid. Van Amersfoorth is ondernemer en wil andere ondernemers helpen groeien door het inzetten van nieuwe technologie, het bieden van ruimte, minder regels en lagere lasten.

Eva Heijblom, nr. 7, nieuw op de lijst, is directeur bij CAK in Den Haag. Heijblom maakt zich sterk om deze groeiende gemeente in alle opzichten een fantastische leefplek te laten zijn voor iedereen.

Ronald van der Stad, nr. 8, raadslid sinds 2016. Van der Stad wil zich inzetten voor goede zorg en heeft bijzondere interesse in ICT, organisatie en ruimtelijke ontwikkelingen.

Jordy Oord, nr. 9, nieuw bij D66, is bedrijfsjurist bij DSM. Hij heeft specifieke interesse voor duurzaamheid, bereikbaarheid, onderwijs, jeugd, sport en lokale economie.

De volledige kandidatenlijst van D66 Lansingerland:

1. Michiel Muis 2. Ineke den Heijer 3. Erik Jonker 4. Jeroen Heuvelink 5. Brecht Weerheijm 6. Eddy van Amersfoorth 7. Eva Heijblom 8. Ronald van der Stad 9. Jordy Oord 10. Sander Vermeulen 11. Siebe van der Burg 12. Tarik Fawzi 13. Annet van Eck 14. Johan Bijleveld 15. Annelie Boogerd 16  Edu Joolen 17. Rob Snijders 18. Aniek Dane 19. Emmo Kuipers 20. André Hendrikse

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.