HEILOO EN HET (OPENBAAR) VERVOER
De gemeenteraadsfractie van de VVD Heiloo maakt zich ernstig zorgen over een aantal zaken die van groot belang zijn voor de bereikbaarheid van Heiloo en de Noord-Zuid verbindingen in Noord Holland. Om een aantal zaken te noemen: 
* de Velsertunnel is vanaf heden t/m januari 2017 afgesloten zonder dat voldoende met de gevolgen rekening is gehouden; een extra rijstrook in de Wijkertunnel zal volgens ons niet voldoende effect hebben. 
* De NS en Prorail hadden proactief hierop kunnen inspelen door de Kennemerlijn naar Haarlem qua frequentie te gaan intensiveren, maar het tegenovergesteld is gebeurd: de intercity verbinding is beëindigd en het is een stoptrein geworden waardoor de reistijd alleen maar is toegenomen. Ook een herstel van de directe verbinding met Den Haag, waarvoor wij al jarenlang pleiten, is niet in beeld. Zo krijg je de mensen niet uit de auto.....
* De frequentie van de treinverbindingen met Amsterdam en verder had heel makkelijk kunnen worden verhoogd tot 4 keer per uur door zowel de intercity verbinding van en naar Den Helder als die van en naar Schagen ook in Heiloo te laten stoppen (zoals wel gebeurt in Castricum); ook deze kans werd niet benut.
* Er zijn nog steeds te weinig treinstellen beschikbaar tijdens de spits waardoor de treinen overvol zijn. Vergelijkingen met sardientjes in te kleine blikjes zijn niet van de lucht en volgens ons terecht.
Over bovenstaande problematiek heeft de fractie van de VVD Heiloo contact opgenomen met onze regionale Tweedekamerleden Rudmer Heerema (Alkmaar) en Barbara Visser (Zaanstad). Zij hebben onderstaande vragen aan de minister en de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu gesteld. Wij zijn benieuwd naar de antwoorden. Wij houden u op de hoogte.
René van Splunteren, fractievoorzitter VVD Heiloo

1.       Bent u bekend met de adviesaanvraag dienstregeling 2017 en haar bijlage?

 

2.       In 2016 is er tijdwinst geboekt op het treintraject Alkmaar – Haarlem – Den Haag door strakkere overstaptijden en minder stationstops. In het advies wordt geadviseerd om terug te gaan naar de reistijd van 2015 en voorgaande jaren en extra te stoppen op de stations van Heiloo en Castricum. Wat betekent dit voor de reistijd? En daarmee de ingezette verbetering van de deur tot deur reis?

 

3.       Op welke manier maakt u mogelijk dat er wel op de stations in Heiloo en Castricum gestopt kan worden, maar de reistijd niet meteen met 20% toeneemt?  Bent u bijvoorbeeld bereid om aan de NS te vragen of de aansluiting van de intercity Alkmaar – Haarlem op de intercity Haarlem – Den Haag kan worden verbeterd door de vertrektijd in Alkmaar bijvoorbeeld 2 minuten te vervroegen? Zo nee, waarom niet? Kunt u aangeven hoe de reistijdverdeling er uitkomt te zien indien de advies aanvraag dienstregeling 2017 wordt opgevolgd? Vindt u deze uitkomsten passen in de ambitie om de klant op 1,2 en 3 te zetten?

 

4.       Kunt u uitleggen waarom er groot onderhoud aan de Velsertunnel wordt uitgevoerd, terwijl er te weinig treinstellen voor Noord-Kennemerland beschikbaar zijn? Vindt u dit wenselijk mede gelet op de ambities om de deur tot deur reis te verbeteren?

 

5.       Verwacht u een chaos in het openbaarvervoer in Noord-Kennemerland vanwege het feit dat er te weinig treinstellen beschikbaar zijn in combinatie met het feit dat het alternatief om per auto te gaan zeer beperkt is vanwege diverse weg- en spoorwerkzaamheden in de provincie Noord-Holland? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen worden er genomen om deze chaos tegen te gaan? En welke afspraken zijn er gemaakt om te voorkomen dat een belangrijke woon/werkregio niet meer bereikbaar is?

 

6.       De leden van de VVD fractie maken zich zorgen over de bereikbaarheid van de provincie Noord-Holland met alle huidige en voorgenomen weg- en spoorwerkzaamheden. Deelt u deze zorgen? Zo nee, waarom niet? Welke maatregelen zijn er genomen nu o.a. de Velsertunnel per 16 april voor negen maanden dicht gaat voor groot onderhoud en ook andere (weg-)werkzaamheden rondom Amsterdam in het kader van OV SAAL, als ook de implementatie van het project Zuidasdok plaatsvinden om de bereikbaarheid van de belangrijke economische regio Amsterdam te garanderen? Deelt u de mening van de VVD-fractie dat deze regio nu en in de toekomst, ondanks alle noodzakelijke werkzaamheden, bereikbaar moet zijn, juist vanwege de economische betekenis voor de Nederlandse economie? Zo ja, welke maatregelen zijn er reeds getroffen, hoe monitort u de bereikbaarheid en bent u bereid om aanvullende maatregelen te verkennen en te treffen? 

 

7.       Kunt u uitleggen op welke wijze werkzaamheden nu en de komende 9 jaar aan het spoor en weg worden afgestemd, gelet op alle werkzaamheden die voortkomen uit  OV SAAL, de Velsertunnel en Zuidasdok? In hoeverre wordt hierbij ook de capaciteit en doorstroming van het onderliggend wegennetwerk en (regionaal/lokaal) OV betrokken? Welke afspraken zijn er gemaakt met de bedrijven, overheden en vervoerders ten behoeve van de bereikbaarheid van Noord-Holland, gelet op de grote economische meerwaarde van deze provincie voor de Nederlandse economie? Wordt hierbij rekening gehouden met de consequenties voor het personenvervoer (auto en OV), maar ook het goederenvervoer? Zo ja, op welke wijze? En is er voor het gevaarlijke stoffen vervoer voldoende alternatief beschikbaar?

 

8.       Is er onderzocht wat de economische impact is van de opeenstapeling van alle weg- en spoorwerkzaamheden in combinatie met de voornemens van de NS en andere vervoerders door het ontstaan van langere files door werkzaamheden en overvolle treinen? Zo ja, wat zijn de uitkomsten? Is onderzoek verricht naar de toegenomen kans op vertragingen en overvolle treinen? En welke maatregelen worden hiertegen getroffen?

 

 

9.       In hoeverre houdt de nieuwe dienstregeling rekening met eventuele vertragingen door alle huidige en voorgenomen weg- en spoorwerkzaamheden? Zo nee, waarom niet en bent u bereid om hier alsnog naar te lijken?