De bereikbaarheid van Den Haag wordt de komende jaren grondig aangepakt. Het Rijk, de provincie, MRDH en gemeente steken samen maar liefst 137 miljoen euro in beter openbaar vervoer en meer ruimte voor de fiets. De investering is noodzakelijk om de groeiende stad letterlijk in beweging te houden. Verkeerswethouder Robert van Asten (D66) is blij met de ontwikkeling. “We gaan het vervoer van de toekomst aanleggen en in 2019 gaan we daar in Den Haag al mee van start”, aldus de wethouder.
Alternatief
De investering voorkomt dat Den Haag dichtslibt. Ruim baan voor snelle fietsroutes en een fijnmazig OV-netwerk zijn volgens D66 de sleutel.  “De stad schreeuwt om een goed alternatief voor de auto. Dat alternatief wordt realiteit met de afgesproken investering. En natuurlijk is goede doorstroming uiteindelijk weer aanjager voor de Haagse economie”, verzekert Van Asten. 
Lightrail
Een belangrijk deel van het geld gaat naar het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst. In die gebieden werken en wonen tienduizenden mensen en dat aantal zal de komende jaren alleen maar groeien. Verbeteringen aan het loop-, fiets- en ov-netwerk in CID-Binckhorst zijn belangrijk om grote knelpunten te voorkomen. Van Asten heeft voor ogen om op termijn een lightrail te realiseren die tussen Scheveningen en Delft zal rijden, met tussenstops in Voorburg, de Binckhorst en op het Centraal Station. “Maar we kunnen op korter termijn al een vrij liggende busbaan aanleggen die veel mensen efficiënt van en naar hun werk brengt”, aldus de verkeerswethouder. 
Reizigersgroei
D66-Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil Nederland in beweging te houden en zegt de toenemende reizigersgroei in het ov op te willen vangen. Met de nu aangekondigde investering blijft het volgens haar mogelijk om ook over twintig jaar prettig tussen werk, school, vrienden en thuis te reizen

The post D66 blij met forse investering bereikbaarheid Den Haag  appeared first on Onze stad.