Nieuws van politieke partijen in Etten-Leur inzichtelijk

6 documenten

Kadernota

CDA CDA Etten-Leur 12-07-2020 12:27

“Voor ons ligt de kadernota 2021-2024. Deze kadernota zal er een zijn die mij en ons allemaal zal blijven herinneren. Het is immers 2020 het Coronajaar. Voor ons als CDA Etten-Leur een jaar waarin veel gevraagd wordt van ons als inwoners, onderwijsinstellingen, bedrijven, verenigingen etc. Daarnaast een jaar waarin wij wederom met forse financiële tegenvallers te maken hebben. Deze forse tegenvallers liggen met name in het Sociaal Domein.” Deze tekst sprak ik uit tijdens de behandeling van de kadernota in de Raad op 29 juni jongstleden. Er is daarover in de pers gezegd dat de coalitiepartijen geen bijdrage hebben geleverd op de vraag hoe we de tekorten kunnen oplossen. Het CDA herkent zich niet in deze kritiek. Sterker nog we hebben ons gericht op de uitgangspunten die er toe moeten leiden dat we voor 2021 weer een sluitende begroting hebben en binnen de begroting ook ruimte houden om te sparen. Het college heeft daarbij een plan om tenminste € 3 miljoen te besparen. Wanneer wij net als andere politieke partijen ons verlanglijstje hadden ingediend, zou dit het proces vertragen en komen wij niet tot echte verandering welke nu zo nodig is. Het CDA heeft er vertrouwen in dat het college samen met de organisatie een uitgewerkt voorstel bij de begrotingsbehandeling aan ons kan tonen. Een voorstel met een sluitende begroting voor de komende jaren. Een voorstel met een sociaal gezicht, een voorstel wat voor Etten-Leur houdbaar is op langere termijn, een voorstel waarin verenigingen zich gekend voelen, een voorstel waarin het nog steeds goed ondernemen is voor onze ondernemers, een voorstel waaruit blijkt dat wij het samen doen, een voorstel wat Etten-Leur nog steeds laat bruisen! Wij willen als CDA in het proces graag meedenken. Dus als het college een overzicht kan presenteren waaruit de keuzes duidelijk zijn, zal het CDA haar verantwoordelijkheid nemen. En als het college goed naar de technische vragen van het CDA heeft gekeken, kunnen ze daar zaken afleiden waar wij denken te kunnen besparen. Daarnaast verwachten wij van het college dat er ook gesproken en geluisterd word naar de 5 O’s. Wij worden vanzelfsprekend graag tussentijds bijgepraat over de ontwikkelingen van die 3 gesprekken en keuzes welke het college denkt te gaan maken. En niet alleen de keuzes maar juist de dilemma’s. Want echt, alleen samen kunnen wij deze klus klaren. Wij vertrouwen erop dat het college gaat slagen in deze uitdaging. Ook vertrouwen wij erop dat het college hierbij vooral kijkt naar besparingen en extra inkomsten welke niet door onze inwoners betaald worden middels lasten verhogingen. Om die reden hebben we het college de volgende verwachting meegegeven: - Een sluitende meerjaren begroting. - Stijgende reserves. - Zorg voor de mensen die onze steun extra nodig hebben. - Stimuleren van zelfredzaamheid. - Denken in creatieve, innovatieve oplossingen. - Buiten een normale indexering geen lastenverzwaring voor onze inwoners! Ronnie Buiks (email: ronnie.pol@outlook.com )

Tussenbalans

CDA CDA Etten-Leur 10-04-2020 14:20

Samen maken we Etten -Leur is de titel van ons raadsprogramma. We hebben de gewoonte om na 2 jaar terug te kijken en de resultaten die behaald zijn met elkaar te bespreken en te evalueren. Hieronder een korte uitzetting van de behaalde resultaten: 1. Financiën Met de begroting 2020 is er evenwicht gekomen in inkomsten en uitgaven. Er is sprake van een meerjarenbegroting zonder tekorten. Dit is niet eenvoudig geweest. De afgelopen twee jaar is er sprake geweest van tekorten, die grotendeels voortvloeiden uit meer uitgaven in het sociaal domein. De afgelopen jaren is dat gat gedicht met reserves (spaarpot) die de gemeente had. Deze reservepositie heeft de gemeente niet meer. Om die reden is er een programma ingericht waarbij enerzijds bezuinigingen plaats vinden (kosten besparen in de organisatie) en anderzijds meer inkomsten worden binnengehaald (verhoging ozb en parkeertarieven). De verhoging van de afvalstoffenheffing is niet om meer inkomsten te genereren, maar om de kosten te dekken. De verhoging van afvaltarieven is een gevolg van lagere opbrengsten van het ingezameld afval (papier, plastic) en hogere kosten bij de afvalinzamelaars (verbrandingsbelasting, gestegen lonen). Overigens blijft de ambitie om in de nieuwe aanbesteding 2021 over afvalstoffeninzameling te komen tot beheersing van deze kosten. De komende periode zal nadrukkelijk gestuurd worden op het behouden van evenwicht in de begroting. Kostenbeheersing middels efficiënter werken en het maken van beleidskeuzes (wat doen we nog wel, waar kunnen we mee stoppen) is daarbij leidend. Waar mogelijk worden onze reserves weer aangevuld tot een minimaal gewenst niveau (tenminste een reserve van € 7 miljoen aanhouden). 2. RO / Wonen In deze raadsperiode zal de doelstelling om 800 woningen aan de voorraad toe te voegen worden overschreden. Uit een overzicht dat in augustus 2019 met de raad is gedeeld blijkt dat in de periode 2018 tot en met 2022 in totaal 1173 woningen worden gebouwd in Etten-Leur. Het grootste deel betreft binnenstedelijke lokaties met een substantieel aantal woningen (o.a. Stationsgebied, Juvenaat, Van Bergenpark. Couperuslaan, De Streek, Nobelaerterrein, Withof en Houtproductiebos). Ook kleinere projecten in bestaande wijken zoals Hof de Hoop, Carillon, Van ‘t Hofstraat, Kompas en Vier Heemskinderen. In deze kleinere projecten is met name ook oog voor starters en jongeren. Verder is van belang dat een groot deel van deze nieuwbouw appartementen betreft, die geschikt is voor huisvesting van senioren. In dat segment is extra aandacht voor te bouwen middeldure huur (deze raadsperiode: 150 woningen in prijsklasse € 710-€ 1000 huur per maand). De ambitie is om komende periode ook tot afronding van woningbouw in Schoenmakershoek Oost te komen. Voor wat betreft de Nieuwe Nobelaer is te melden dat de gemeente thans in de laatste fase van afronding van het aanbestedingstraject zit. Voornemen blijft om in deze collegeperiode de bouw van de Nieuwe Nobelaer af te ronden. Als we verder kijken dan 2022 dan zal in deze raadsperiode ook een besluit worden genomen waar nieuwe uitbreidingslocaties voor woningbouw zullen komen. Buitengebied In 2020 zal een partiele herziening van het bestemmingsplan buitengebied plaats vinden. In deze herziening worden de afspraken zoals die zijn opgenomen in het raadsprogramma, verwerkt. Belangrijk daarbij is dat er ruimte blijft voor agrarische ondernemers in het buitengebied om te ondernemen. Tevens is er oog voor vrijkomende agrarische bedrijven. In dat kader komt er meer ruimte voor alternatieve bestemming, is er meer mogelijk om bestaande opstallen te slopen en om te zetten naar nieuwe gebouwen (stal, schuur, garage) en gelden ruimere regels met betrekking tot maximaal te bouwen woonoppervlak. Een leefbaar en onderscheidend buitengebied blijft daarbij voor Etten-Leur in de toekomst onderscheidend. Dit laatste zal ook nog eens extra worden benadrukt in de te ontwikkelen Omgevingsvisie, die in 2021 aan de raad zal worden voorgelegd. 3. Sociaal Domein Armoede In het raadsprogramma heeft het CDA aandacht gevraagd voor armoede onder gezinnen. We hebben aandacht gevraagd voor het netwerk waarin inwoners die in armoede (dreigen te) komen zich bevinden (waaronder hun eventuele werkgever). Het moet bekend zijn welke hulp en ondersteuning mogelijk is en men moet de inwoners daarop zo snel mogelijk wijzen. Dit middels een integrale aanpak. De afgelopen raadsperiode is de functie van meedenkcoach in het leven geroepen. Dit vindt het CDA een gouden greep. Daar kan iedereen terecht met vragen. De GGD is bezig met project armoede en kinderen. Dit komt na Pasen in de Gemeenteraad. Dit dient dan door vertaald te worden naar het lokale armoedebeleid. Het CDA gaat beoordelen of er voldoende aandacht is voor gezinnen met kinderen in armoede. We handhaven nog steeds de 120% norm van het bijstandsniveau. Dus een hoger inkomen dan bijstandsniveau voor iedereen. We komen ook tot betere afspraken tussen alle betrokken instanties, professionele en vrijwilligers, om eenzame en kwetsbare inwoners in onze gemeente vroegtijdig te signaleren. En om ze te wijzen op ondersteuning en de voorzieningen die er zijn; Er is begonnen met het project Vroeg er op af! Dit is ook voor mensen met schulden. Werk We willen inwoners met een uitkering aan het werk krijgen, uitgaande van hun vermogen om te werken. Het inkomen vullen we aan als inwoners niet (geheel) het niveau van een bijstandsuitkering kunnen verdienen; We proberen inwoners die afhankelijk zijn van een uitkering in eerste instantie te plaatsen op een leerwerkplek. Lukt dit niet dan verwachten we dat zij zich inzetten voor een maatschappelijke functie; Dit ging tot de corona crisis de goede kant op. Het CDA heeft met het initiatief Harde Leerschool bij onze rugbyclub een mooie bijdrage geleverd. Dus via sport aan een baan komen. Verenigingsleven De Brede scholen zijn relatief nieuwe gebouwen. Deze dienen te fungeren als hart van de wijk. Dit dient echt nog te verbeteren. Dit loopt op veel plaatsen nog niet zoals het zou moeten. Ook zijn er nog te weinig mogelijkheden voor de jeugd om op stap te gaan in Etten-Leur. We zijn hiervoor wel afhankelijk van ondernemers. Maar het faciliteren kan echt nog beter. Het verenigingsleven ligt door Corona stil, dit heeft veel maatschappelijke impact en waarschijnlijk ook een financiële impact die nu nog niet te overzien is. Hier dienen we de komende periode aandacht aan te besteden.Ouderen We zijn een dementievriendelijke gemeenten en maken daarom geld en tijd vrij om vanuit kennis preventieve activiteiten voor ouderen te ontwikkelen en uit te voeren. Er worden cursussen gegeven aan verschillende organisaties omtrent het herkennen van dementie en hoe je daarmee om kunt gaan. De professionals krijgen in eerste instantie de leiding en het vertrouwen om in overleg met de inwoners tijdens de keukentafelgesprekken tot de juiste oplossingen te komen. We houden vast aan een één-loket-functie waarbij de inwoner direct goed wordt verwezen ongeacht wie hij/zij in het netwerk aanspreekt. Dit doen we middels een integrale aanpak. 4. Verdere aandachtpunten Het houden van een betaalbaar en hoog voorzieningenniveau in Etten-Leur (openbare ruimte, sport en cultuur) Aandacht voor sociale minima (versobering van ondersteuning kan leiden tot financiële problemen) en eenzaamheid aanpakken (wijkverenigingen, ouderenorganisaties)Participatie: meer betrokkenheid van inwoners bij planvorming en uitvoering (vrijwilligers)Economisch sterk blijven: aandacht voor revitalisering bestaande industrieterreinen en een vitaal winkelbestand houden (zowel in centrum als in de wijken)Energietransitie: conform plan RES en binnenstedelijk wijkgericht (betaalbaar, haalbaar)Mobiliteit: aandacht voor betere verkeersontsluiting (doorgaand verkeer en binnenstedelijk)Uitstekende voorzieningen onderwijs behouden (basisonderwijs, Munnikenheide College, Katholieke Scholengemeenschap) en waar mogelijk Multifunctionele AccommodatiesArbeidsparticipatie bevorderen (afstand tot arbeidsmarkt kleiner maken, samenwerking bedrijven) Verkeersafwikkeling Leur. Het CDA heeft haar provinciale onderhandelingsdelegatie ingelicht over de verkeersafwikkeling op Leur. Verzoek is dit samen met de provincie te gaan oplossen. Dit door bijvoorbeeld een rondweg of een tunnel. In deze zware periode met vele onzekerheden zien we hoe belangrijk het is dat we een goed landelijk, provinciaal , maar ook lokaal politiek apparaat hebben. We ondersteunen premier Rutte in de aanpak en zijn blij dat de beste mensen (ongeacht hun politieke kleur) nu op de belangrijkste plekken zitten om deze crisis zo goed mogelijk te bestrijden. Wij als lokale politiek onderschrijven deze aanpak helemaal en via onze Burgemeester hebben we de mogelijkheid om de voorzorgsmaatregelen ook op lokaal niveau goed invulling te geven. Dit is nodig voor onze inwoners en op deze manier "maken we samen Etten-Leur” Ronnie Buiks (email: ronnie.pol@outlook.com )

Tussenbalans

CDA CDA Etten-Leur 10-04-2020 14:20

Samen maken we Etten -Leur is de titel van ons raadsprogramma. We hebben de gewoonte om na 2 jaar terug te kijken en de resultaten die behaald zijn met elkaar te bespreken en te evalueren. Hieronder een korte uitzetting van de behaalde resultaten: 1. Financiën Met de begroting 2020 is er evenwicht gekomen in inkomsten en uitgaven. Er is sprake van een meerjarenbegroting zonder tekorten. Dit is niet eenvoudig geweest. De afgelopen twee jaar is er sprake geweest van tekorten, die grotendeels voortvloeiden uit meer uitgaven in het sociaal domein. De afgelopen jaren is dat gat gedicht met reserves (spaarpot) die de gemeente had. Deze reservepositie heeft de gemeente niet meer. Om die reden is er een programma ingericht waarbij enerzijds bezuinigingen plaats vinden (kosten besparen in de organisatie) en anderzijds meer inkomsten worden binnengehaald (verhoging ozb en parkeertarieven). De verhoging van de afvalstoffenheffing is niet om meer inkomsten te genereren, maar om de kosten te dekken. De verhoging van afvaltarieven is een gevolg van lagere opbrengsten van het ingezameld afval (papier, plastic) en hogere kosten bij de afvalinzamelaars (verbrandingsbelasting, gestegen lonen). Overigens blijft de ambitie om in de nieuwe aanbesteding 2021 over afvalstoffeninzameling te komen tot beheersing van deze kosten. De komende periode zal nadrukkelijk gestuurd worden op het behouden van evenwicht in de begroting. Kostenbeheersing middels efficiënter werken en het maken van beleidskeuzes (wat doen we nog wel, waar kunnen we mee stoppen) is daarbij leidend. Waar mogelijk worden onze reserves weer aangevuld tot een minimaal gewenst niveau (tenminste een reserve van € 7 miljoen aanhouden). 2. RO / Wonen In deze raadsperiode zal de doelstelling om 800 woningen aan de voorraad toe te voegen worden overschreden. Uit een overzicht dat in augustus 2019 met de raad is gedeeld blijkt dat in de periode 2018 tot en met 2022 in totaal 1173 woningen worden gebouwd in Etten-Leur. Het grootste deel betreft binnenstedelijke lokaties met een substantieel aantal woningen (o.a. Stationsgebied, Juvenaat, Van Bergenpark. Couperuslaan, De Streek, Nobelaerterrein, Withof en Houtproductiebos). Ook kleinere projecten in bestaande wijken zoals Hof de Hoop, Carillon, Van ‘t Hofstraat, Kompas en Vier Heemskinderen. In deze kleinere projecten is met name ook oog voor starters en jongeren. Verder is van belang dat een groot deel van deze nieuwbouw appartementen betreft, die geschikt is voor huisvesting van senioren. In dat segment is extra aandacht voor te bouwen middeldure huur (deze raadsperiode: 150 woningen in prijsklasse € 710-€ 1000 huur per maand). De ambitie is om komende periode ook tot afronding van woningbouw in Schoenmakershoek Oost te komen. Voor wat betreft de Nieuwe Nobelaer is te melden dat de gemeente thans in de laatste fase van afronding van het aanbestedingstraject zit. Voornemen blijft om in deze collegeperiode de bouw van de Nieuwe Nobelaer af te ronden. Als we verder kijken dan 2022 dan zal in deze raadsperiode ook een besluit worden genomen waar nieuwe uitbreidingslocaties voor woningbouw zullen komen. Buitengebied In 2020 zal een partiele herziening van het bestemmingsplan buitengebied plaats vinden. In deze herziening worden de afspraken zoals die zijn opgenomen in het raadsprogramma, verwerkt. Belangrijk daarbij is dat er ruimte blijft voor agrarische ondernemers in het buitengebied om te ondernemen. Tevens is er oog voor vrijkomende agrarische bedrijven. In dat kader komt er meer ruimte voor alternatieve bestemming, is er meer mogelijk om bestaande opstallen te slopen en om te zetten naar nieuwe gebouwen (stal, schuur, garage) en gelden ruimere regels met betrekking tot maximaal te bouwen woonoppervlak. Een leefbaar en onderscheidend buitengebied blijft daarbij voor Etten-Leur in de toekomst onderscheidend. Dit laatste zal ook nog eens extra worden benadrukt in de te ontwikkelen Omgevingsvisie, die in 2021 aan de raad zal worden voorgelegd. 3. Sociaal Domein Armoede In het raadsprogramma heeft het CDA aandacht gevraagd voor armoede onder gezinnen. We hebben aandacht gevraagd voor het netwerk waarin inwoners die in armoede (dreigen te) komen zich bevinden (waaronder hun eventuele werkgever). Het moet bekend zijn welke hulp en ondersteuning mogelijk is en men moet de inwoners daarop zo snel mogelijk wijzen. Dit middels een integrale aanpak. De afgelopen raadsperiode is de functie van meedenkcoach in het leven geroepen. Dit vindt het CDA een gouden greep. Daar kan iedereen terecht met vragen. De GGD is bezig met project armoede en kinderen. Dit komt na Pasen in de Gemeenteraad. Dit dient dan door vertaald te worden naar het lokale armoedebeleid. Het CDA gaat beoordelen of er voldoende aandacht is voor gezinnen met kinderen in armoede. We handhaven nog steeds de 120% norm van het bijstandsniveau. Dus een hoger inkomen dan bijstandsniveau voor iedereen. We komen ook tot betere afspraken tussen alle betrokken instanties, professionele en vrijwilligers, om eenzame en kwetsbare inwoners in onze gemeente vroegtijdig te signaleren. En om ze te wijzen op ondersteuning en de voorzieningen die er zijn; Er is begonnen met het project Vroeg er op af! Dit is ook voor mensen met schulden. Werk We willen inwoners met een uitkering aan het werk krijgen, uitgaande van hun vermogen om te werken. Het inkomen vullen we aan als inwoners niet (geheel) het niveau van een bijstandsuitkering kunnen verdienen; We proberen inwoners die afhankelijk zijn van een uitkering in eerste instantie te plaatsen op een leerwerkplek. Lukt dit niet dan verwachten we dat zij zich inzetten voor een maatschappelijke functie; Dit ging tot de corona crisis de goede kant op. Het CDA heeft met het initiatief Harde Leerschool bij onze rugbyclub een mooie bijdrage geleverd. Dus via sport aan een baan komen. Verenigingsleven De Brede scholen zijn relatief nieuwe gebouwen. Deze dienen te fungeren als hart van de wijk. Dit dient echt nog te verbeteren. Dit loopt op veel plaatsen nog niet zoals het zou moeten. Ook zijn er nog te weinig mogelijkheden voor de jeugd om op stap te gaan in Etten-Leur. We zijn hiervoor wel afhankelijk van ondernemers. Maar het faciliteren kan echt nog beter. Het verenigingsleven ligt door Corona stil, dit heeft veel maatschappelijke impact en waarschijnlijk ook een financiële impact die nu nog niet te overzien is. Hier dienen we de komende periode aandacht aan te besteden.Ouderen We zijn een dementievriendelijke gemeenten en maken daarom geld en tijd vrij om vanuit kennis preventieve activiteiten voor ouderen te ontwikkelen en uit te voeren. Er worden cursussen gegeven aan verschillende organisaties omtrent het herkennen van dementie en hoe je daarmee om kunt gaan. De professionals krijgen in eerste instantie de leiding en het vertrouwen om in overleg met de inwoners tijdens de keukentafelgesprekken tot de juiste oplossingen te komen. We houden vast aan een één-loket-functie waarbij de inwoner direct goed wordt verwezen ongeacht wie hij/zij in het netwerk aanspreekt. Dit doen we middels een integrale aanpak. 4. Verdere aandachtpunten Het houden van een betaalbaar en hoog voorzieningenniveau in Etten-Leur (openbare ruimte, sport en cultuur) Aandacht voor sociale minima (versobering van ondersteuning kan leiden tot financiële problemen) en eenzaamheid aanpakken (wijkverenigingen, ouderenorganisaties)Participatie: meer betrokkenheid van inwoners bij planvorming en uitvoering (vrijwilligers)Economisch sterk blijven: aandacht voor revitalisering bestaande industrieterreinen en een vitaal winkelbestand houden (zowel in centrum als in de wijken)Energietransitie: conform plan RES en binnenstedelijk wijkgericht (betaalbaar, haalbaar)Mobiliteit: aandacht voor betere verkeersontsluiting (doorgaand verkeer en binnenstedelijk)Uitstekende voorzieningen onderwijs behouden (basisonderwijs, Munnikenheide College, Katholieke Scholengemeenschap) en waar mogelijk Multifunctionele AccommodatiesArbeidsparticipatie bevorderen (afstand tot arbeidsmarkt kleiner maken, samenwerking bedrijven) Verkeersafwikkeling Leur. Het CDA heeft haar provinciale onderhandelingsdelegatie ingelicht over de verkeersafwikkeling op Leur. Verzoek is dit samen met de provincie te gaan oplossen. Dit door bijvoorbeeld een rondweg of een tunnel. In deze zware periode met vele onzekerheden zien we hoe belangrijk het is dat we een goed landelijk, provinciaal , maar ook lokaal politiek apparaat hebben. We ondersteunen premier Rutte in de aanpak en zijn blij dat de beste mensen (ongeacht hun politieke kleur) nu op de belangrijkste plekken zitten om deze crisis zo goed mogelijk te bestrijden. Wij als lokale politiek onderschrijven deze aanpak helemaal en via onze Burgemeester hebben we de mogelijkheid om de voorzorgsmaatregelen ook op lokaal niveau goed invulling te geven. Dit is nodig voor onze inwoners en op deze manier "maken we samen Etten-Leur” Ronnie Buiks (email: ronnie.pol@outlook.com )

Van Gogh Kerk

CDA CDA Etten-Leur 22-10-2019 11:14

Onlangs heeft de gemeenteraad het voorstel voorgelegd gekregen vanuit het college om de onderhandelingen op te starten ivm verkoop van de Van Gogh Kerk. Dus dat is nog geen definitieve verkoop. Dit dient dan opnieuw in de gemeenteraad behandeld te worden. Het voorstel wat voor lag vanuit het college krijgt van het CDA zeker geen voldoende beoordeling. Als eerste mist het CDA in het voorstel de variant erfpacht. Hier is door het CDA om gevraagd tijdens het seniorenconvent. Toen is toegezegd dat deze variant uitgewerkt ging worden. Jammer dat het college deze toezegging niet is nagekomen. Het CDA heeft aan de wethouder gevraagd deze variant alsnog uit te werken. Hiermee blijft het zogenaamde “bloot eigendom” bij de gemeente Etten-Leur. Daarnaast heeft het CDA aangeven dat het beoogde subsidiebedrag en de bijdrage voor exploitatie onbespreekbaar is. Dit is ongeveer €90.000 per jaar. Dit is niet uit te leggen aan andere verenigingen of stichtingen binnen Etten-Leur. Veel verenigingen en stichtingen, welke ook een positieve bijdrage leveren aan Etten-Leur, moeten het met vele duizenden euro’s minder doen. Daarnaast moeten we in een tijd van bezuinigingen zeker niet dit soort verplichtingen voor een langere tijd aangaan. Het CDA ziet dat de vele vrijwilligers bij de Van Gogh stichting prima werk verzetten. Het CDA ziet ook zeker dat de Van Gogh ontwikkeling goed is voor de aantrekkingskracht van Etten-Leur. Maar andere stichtingen en verenigingen zetten zich daar ook voor in. Het CDA is niet tegen verkoop aan de Van Gogh stichting, maar stelt wel een aantal aanvullende voorwaarden. Deze zijn door het CDA aangegeven tijdens de vergaderingen. 1)Bij verkoop kerk en kosterwoning een eerste recht van terugkoop voor de gemeente Etten-Leur. Dit voor dezelfde prijs als deze verkocht is.2)Bij het niet meer actief zijn van de Etten-Leurse Van Gogh stichting, dient de kerk te koop aangeboden te worden aan de gemeente. Dit voor dezelfde prijs als deze verkocht is.3)Alle onderhoudskosten, gas, water, licht en vaste lasten, vanaf dag 1 voor rekening van de nieuwe eigenaar en daar geen bijdrage aan leveren4)Gemeente Etten-Leur krijgt nog maximaal 4 jaar de tijd om haar raadsvergaderingen te houden in de kerk. Deze data zullen minimaal 1 jaar vooraf bekend dienen te zijn.5)Als er een aanbouw komt zal deze getoetst gaan worden door Welstand. Het CDA gaat er vanuit dat deze op de aangekochte grond gebouwd gaat worden. Dus niet op gemeentegrond.6)Voor het gebruik van de kerk en kosterwoning is het huidige bestemmingsplan leidend. Dus geen aanpassing van het bestemmingsplan7)Het betreft een transactie kosten koper. De opbrengst is minimaal de boekwaarde. Het college heeft tijdens de vergadering een toezegging gedaan aan het CDA met betrekking tot bovenstaande voorwaarden. Als dan de kerk en kosterwoning verkocht gaan worden onder bovenstaande voorwaarde, zal het subsidiebedrag aan de Van Gogh stichting ook beperkt dienen te blijven tot €10.000 en daarnaast €15.000 voor het toeristisch informatiepunt. Ronnie Buiks (email: ronnie.pol@outlook.com )

Ger de Weert voorgedragen als nieuwe CDA wethouder in Etten-Leur

CDA CDA Etten-Leur 09-05-2019 05:40

Het CDA Etten-Leur heeft de selectie van een nieuwe wethouder afgerond. Aan het presidium van de gemeenteraad wordt gevraagd om de voordracht van Ger de Weert als wethouder toe te voegen aan de agenda voor de raadsvergadering van 20 mei. Hij neemt daarmee de plaats in van Jan van Hal die om gezondheidsredenen zijn functie heeft neergelegd. De tijdelijke vervanging door Jan Paantjens, waarvoor wij hem hartelijk bedanken, zal eveneens op die datum eindigen. Ger de Weert (55) woont in Etten-Leur. Hij was tot 1 april 2019 in dienst bij de Rabobank West-Brabant Noord in de functie van directeur Particulieren. Ger de Weert is getrouwd met Luci en samen hebben ze twee volwassen dochters. Sinds 2017 is hij bestuurslid van CDA Etten-Leur. Begin dit jaar is hij benoemd als burgerraadslid. De Weert is tevens bestuurslid CDA regio Markiezaat en penningmeester CDA Brabant. Fractievoorzitter Ronnie Buiks over deze benoeming: “We zijn blij dat we met Ger de Weert een ervaren bestuurder hebben gevonden, die goed aansluit op de taken uit de portefeuille die Jan van Hal in het college van B&W had. Ook zijn financiële achtergrond is voor het CDA belangrijk. We staan immers aan de vooravond van belangrijke beslissingen over het terugdringen van het begrotingstekort van onze gemeente. Zoals afgesproken bij de totstandkoming van dit college is er voorafgaand aan deze benoeming een assessment geweest op geschiktheid voor deze functie. De uitkomst hiervan was positief. “ Naast zijn professionele werkzaamheden is Ger de Weert in de publieke sector als vrijwilliger actief. Zo is hij op dit moment voorzitter van de Stichting Support ONS 2050 die projecten in de energietransitie ondersteunt. Ook is hij lid van een serviceclub. Ger de Weert is gemotiveerd om de nieuwe functie op te nemen. “De maatschappij kan niet functioneren zonder vrijwilligers. Als ik zie hoeveel mensen zich in Etten-Leur inzetten om in verenigingen activiteiten te organiseren ben ik trots op deze mensen. De gemeente Etten-Leur werkt samen met onze inwoners om de leefbaarheid van onze gemeente op een hoog niveau te houden. Daar zal ik me in deze raadsperiode voor inzetten als wethouder.” De komende periode staat een aantal uitdagingen op het programma die de toekomst van Etten-Leur mede bepalen. De Weert wordt als wethouder verantwoordelijk voor Financiën. “Ik mag direct aan de slag met de Kadernota. Het college zal zich buigen over voorstellen om de inkomsten en uitgaven van de gemeente weer in evenwicht te brengen. Het is uiteindelijk aan de Raad om daar definitieve keuzes in te maken.” Binnen het college van Burgemeester en Wethouders wordt de definitieve portefeuilleverdeling bepaald. De verwachting is dat de huidige portefeuilleverdeling in hoofdlijnen ongewijzigd blijft.

Actueel uit de Raad: Couperuslaan en Van Bergenpark

CDA CDA Etten-Leur 18-01-2019 11:56

In het najaar stond de politieke agenda vooral in het teken van nieuwbouwprogramma’s. Mede dankzij de inzet van CDA Etten-Leur in de Raad zijn er voor zowel in het plan Van Bergenpark als de Couperuslaan op onderdelen wijzigingen aangebracht. Deze wijzigingen sluiten beter aan bij de behoeften van omwonenden. Fractievoorzitter Ronnie Buiks licht dit toe. “Bij Van Bergenpark kregen we signalen dat de verkeersontsluiting niet goed was ingepland. We zijn naar omwonenden gegaan en hebben gevraagd op welke wijze de verkeersdruk het beste zou kunnen worden opgevangen. Met deze suggesties is er overleg geweest tussen gemeente en ontwikkelaar NBU. De ontwikkelaar stond open voor verbetertips en deze zijn nu ook in het definitief ontwerp verwerkt.”Niet alleen de verkeersdrukte was een issue. Ook een verhoging van het percentage huurwoningen (20%) en een betere waterhuishouding is via een breed gesteund amendement gerealiseerd. Bij de nieuwbouwplannen bij de Couperuslaan was aanvankelijk veel verzet van omwonenden tegen de geplande hoogbouw. In de communicatie met omwonenden was geen rekening gehouden met het beleid dat de gemeente Etten-Leur heeft opgesteld inzake hoogbouw. Na overleg met omwonenden heeft de CDA fractie dit in de Raad aan de orde gesteld. Daarbij is in overleg met de ontwikkelaar gekeken hoe we naar een passende oplossing konden komen. Etten-Leur wil graag meer woningbouw realiseren maar wel met toepassing van de regels. Met een maximale bouwhoogte van 14 meter en 4 woonlagen is er voor alle partijen een acceptabele oplossing bereikt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.