Al jaren wordt er gekeken naar een veiligere manier om de Maliebaan in te richten zodat je hier door kunt fietsen. Woordvoerder Susanne Schilderman: “Na vele varianten en uitgebreide gesprekken met de bewoners hebben wij gekozen voor variant 3+.”

Donderdag wordt de herinrichting van de Maliebaan behandeld in de gemeenteraad. Voor D66 Utrecht zijn veiligheid en door kunnen fietsen de belangrijkste overwegingen om te kiezen voor variant 3+. Susanne Schilderman: “Wij hebben ontzettend veel bewoners gesproken. Wij hebben ook het voorstel dat een aantal bewoners heeft gedaan goed bekeken. Wij kiezen voor veiligheid en voor doorfietsen. Dat gaf voor ons de doorslag om voor variant 3+ te kiezen.”

Bewoners D66 Utrecht heeft veel met bewoners gesproken. Susanne Schilderman: “Zowel bewoners die ons benaderd hebben als mensen die wij ook graag over de Maliebaan wilden horen. We zijn heel blij met alle bewoners die hierbij betrokken zijn geweest en zich hebben ingezet voor een betere Maliebaan. Zowel de bewoners die Plan B hebben aangedragen als de mensen die zich hebben ingezet voor variant 3+. Daarom vonden wij het ook belangrijk dat plan B ook verkeerskundig beoordeeld werd.” Dat is nu gebeurd. Op basis van de veiligheid voor fietsers en de mogelijkheid om door te fietsen kiest D66 Utrecht voor variant 3+.

Verbindingsweg De Maliebaan is een belangrijke verbindingsroute voor mensen van en naar de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat. Zowel voor de auto als de fiets op dit moment. In de variant 3+ kun je op de middenbaan enkel fietsen. D66 Utrecht kiest voor veiligheid en wil dat mensen daar door kunnen fietsen. Dat kan beter met variant 3+ dan Plan B.

Vier voorstellen Er wordt al jaren gesproken over de herinrichting van de Maliebaan. Het college deed eerder al vier voorstellen, maar daar zat voor D66 Utrecht niet de juiste versie tussen. Door veel met bewoners te praten, informatie op te halen en onderzoeken naast elkaar te leggen, hebben we uiteindelijk een keuze kunnen maken.