Nieuws van politieke partijen in Zeewolde inzichtelijk

2 documenten

GroenLinks maakt wet om nachtvluchten te verbieden | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Zeewolde 16-06-2020 00:00

GroenLinks bereidt een initiatiefwet voor om nachtvluchten te verbieden. Momenteel heeft Schiphol een vergunning voor 32.000 nachtvluchten, bijna 90 per nacht. 

Omwonenden vechten al jaren om hun nachtrust terug te krijgen. Het is volgens de partij niet alleen hard nodig om de gezondheid van omwonenden te verbeteren, maar ook heel goed mogelijk. Met Schiphol concurrerende vliegvelden zoals Frankfurt kennen al zo’n verbod en in Londen en Parijs mogen jaarlijks slechts 5000 nachtvluchten vertrekken of landen.  

GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger: “Honderdduizenden mensen hebben last van Schiphol. En de nachtvluchten vinden zij het allerergst. Het is zo makkelijk om daar een einde aan te maken en ik ga er alles aan doen om deze wet door de Kamer te loodsen.” 

In 2018 kwam de World Health Organisation (WHO) met geluidsnormen op basis van medische inzichten. Volgens WHO moeten onze geluidsnormen flink worden aangescherpt omdat het geluid van vliegtuigen kan leiden tot onder meer hart- en vaatziekten, stress en leerproblemen. De nachtelijke vluchten hebben de grootste impact op de gezondheid. 

GroenLinks heeft grote kritiek op minister van Nieuwenhuizen. De minister heeft altijd gezegd dat ze in de luchtvaartnota duidelijkheid zou geven over de nachtvluchten. Na jaren wachten is die nota nu klaar maar nog steeds geen concrete afspraken over vermindering. Ze kondigt meer onderzoek naar het economisch nut van nachtvluchten aan.

Kröger: “Al jaren doet de minister loze beloften. Telkens zegt ze de situatie voor omwonenden te verbeteren maar er gebeurt geen moer, mensen worden met een kluitje in het riet gestuurd. Maar als de minister niet opkomt voor de belangen van deze mensen dan doen we het gewoon zelf.” 

In eerdere Kamerdebatten hebben meerdere partijen, zowel van de oppositie als van de coalitie, zich negatief uitgelaten over nachtvluchten.

 

Veelplegeraanpak voor milieucriminelen nodig | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Zeewolde 07-11-2018 00:00

De kans dat bedrijven die een milieudelict begaan dat vaker doen is groot. De handhaving schiet te kort, de pakkans is klein en de boete laag. De maatschappelijke kosten van de milieudelicten zijn vaak hoog; het brengt de leefomgeving van mensen in gevaar en het verwijderen van giftige stoffen uit bodem en water kost veel geld. GroenLinks wil daarom dat er voor bedrijven die meerdere malen de milieuregels overtreden, een veelplegeraanpak komt. 

Zodat risicobedrijven beter in de gaten worden gehouden en steeds zwaarder bestraft worden en het financieel niet meer loont om een milieudelict te begaan. GroenLinks Tweede Kamerlid Suzanne Kröger stelt het plan vandaag voor tijdens de begrotingsbehandeling.

Kröger: ‘Het zijn steeds weer dezelfde bedrijven die de regels aan hun laars lappen. Ze werken met zeer giftige en gevaarlijke stoffen. Die bedrijven komen nu veel te makkelijk weg met hun misdaden. Net als bij draaideurcriminelen willen we dat deze cowboys steeds harder gestraft worden, dat hun misdaden uit het verleden meegerekend worden in de hoogte van boetes en dat ze geen nieuwe vergunning meer krijgen.’

Veelplegeraanpak milieucriminaliteit

De aanpak voor veelplegers bestaat uit verschillende onderdelen. De handhaving moet beter, de pakkans groter en het moet niet langer winstgevend zijn voor bedrijven om toch een milieudelict te begaan. Een paar euro kostenbesparing voor een bedrijf kan de samenleving soms tonnen schade opleveren. De belangrijkste maatregelen:

•            Bedrijven die vaker milieudelicten plegen worden onder verhoogd toezicht gesteld.

•            Boetes worden steeds hoger en zijn gerelateerd aan de maatschappelijke risico’s en schade

•            Three strikes out: bedrijven die vaker betrapt worden verliezen hun vergunning

•            Er komt extra geld voor handhaving, de ILT (Inspectie voor Leefomgeving en Transport) wordt versterkt, de €12 miljoen aan bezuinigingen worden teruggedraaid. 

•            De eis voor een financiële zekerheidsstelling wordt weer ingevoerd, zodat gemeenten niet opdraaien voor de saneringskosten.

•            Bij de kosten van de vergunning zitten de kosten voor de handhaving inbegrepen. Zodat de risicobedrijven betalen en niet de samenleving.

•            Bij een vergunningaanvraag van een risicobedrijf wordt vaker de BIBOB toegepast om criminelen te weren

 

Veiligheid en handhaving

Afvalbedrijven, chemische bedrijven, plasticfabrikanten en raffinaderijen, werken met explosieve brandgevaarlijke en zeer giftige stoffen. Het is dus van groot belang dat juist deze bedrijven zich strikt aan de regels houden. Toch blijkt uit cijfers van RIVM en ILT dat dit vaak niet het geval is. In 2017 zijn er 511 inspecties uitgevoerd bij bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen, er werden in totaal 664 overtredingen geconstateerd. Steeds vaker is er achterstallig onderhoud en zijn installaties verouderd. Uit het Nationaal Onderzoek Gevaarlijke Stoffen van de transportsector blijkt dat 1/3 van de transportbedrijven die met gevaarlijke stoffen werken de afgelopen vijf jaar geen enkele inspectie heeft gehad. Meer dan de helft van die bedrijven geeft zelf aan dat er naar hun mening teveel rotte appels in de sector werkzaam zijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.