Dit jaar is de snorfiets verbannen van de meeste Amsterdamse fietspaden. Snorfietsers moeten nu, met een helm, op de rijbaan rijden. Uit een evaluatie van de maatregelen blijkt deze week dat de stad daardoor een stuk veiliger is geworden. Precies wat GroenLinks samen met de actiegroep ‘Geef het Fietspad Terug’ en de Fietsersbond al jaren betoogden.

 

Al sinds 2011 pleitte GroenLinks ervoor om de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan de verplaatsen. Omdat er een landelijke wetswijziging voor nodig was, werd de maatregel pas in april van dit jaar ingevoerd.

Het aantal fietsers is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Dat is mooi nieuws, want fietsen is gezond en goed voor de luchtkwaliteit. Maar tegelijkertijd nam ook het aantal snorfietsen op het fietspad toe. Deze brede en vaak veel te snelle voertuigen zorgden op de steeds drukker wordende fietspaden voor gevaarlijke situaties en vervuilde lucht wat de fietsers direct inademen. Er bleek daarom ook groot draagvlak te zijn in de stad om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen.

 

Veiliger en Schoner

Uit de evaluatie blijkt dat het aantal geregistreerde ongevallen met letsel waar een snorfiets bij betrokken was, sinds april sterk is gedaald. In de periode april tot en met oktober ging het in voorgaande jaren om gemiddeld 100 ongevallen, nu zijn het er 30. Bovendien zijn er minder bijna-aanrijdingen en ruzies tussen snorfietsen en andere weggebruikers. Het overgrote merendeel van de snorfietsers rijdt op de rijbaan en draagt een helm. Ook is het aantal geregistreerde snorfietsen flink gedaald.

Zeeger Ernsting, raadslid voor GroenLinks is erg tevreden: “Dit is heel goed nieuws voor de Amsterdamse fietsers. De fietspaden zijn de afgelopen maanden een stuk veiliger geworden. Als fietser word je niet meer van je sokken gereden door snorfietsen die veel te hard rijden en hun uitlaatgassen in jouw gezicht blazen”.

 

Tweede Kamer aan zet

Maar als het aan GroenLinks ligt, is de strijd nog niet gestreden. Want de maatregelen gelden nu nog niet door de hele stad. In de stadsdelen Zuidoost en Nieuw-West vind je nog veel bromfietspaden of fietspaden waar de snorfiets nog wel op mag rijden. Daarom blijven wij ons inzetten voor veilige fietspaden, door de hele stad.

Nu is gebleken dat de maatregel zo effectief is, willen andere steden aan de slag met de invoering in hun gemeente. Wat daarbij enorm zou helpen is da Den Haag nu eindelijk landelijk regelt dat alle snorfietsen worden verplaatst naar de rijbaan.