Facebook moet openheid bieden aan zijn gebruikers! Je zou het bijna vergeten maar niet alleen in Nederland is er discussie over de macht van Facebook. Gisteren plaatste de New York Times een stuk over de zogeheten ‘Built-in Bias’ van Facebook. En The Guardian schrijft dat het Facebook-team dat de trending topics bijhoudt, wel degelijk op eigen initiatief verhalen toevoegt als ze dat nodig vinden. We realiseren het ons niet, maar Facebook is de meest invloedrijke bron van nieuws. Dagelijks krijgen meer dan een miljard mensen hun informatie en nieuws over de wereld binnen via de Nieuwsfeed. Facebook is naast een gezellig social media platform gewoon het grootste mediabedrijf ter wereld. Dat maakt Facebook enorm machtig. Hoe machtig? In een experiment in 2014 bewees Facebook dat het met subtiele aanpassingen aan de Nieuwsfeed -op basis van algoritmes- kan beïnvloeden hoe mensen zich voelen. Als Facebook het wil kan het verkiezingen manipuleren, de denkwijze van mensen veranderen en bepaald beleid voortrekken. Gelukkig zegt Facebook de Nieuwsfeed van mensen niet op dergelijke manieren te manipuleren en heeft het excuses aangeboden voor het experiment. Maar de macht blijft onverminderd groot, zoals we nu ook zien in de discussie rondom Ebru Umar en PvdA-collega Keklik Yücel. Facebook maakte haar profiel tijdelijk ontoegankelijk nadat zij een kritisch bericht had geplaatst over Erdogan en de manier waarop de vrijheid van meningsuiting in Turkije met voeten getreden wordt. Facebook weigert openheid te bieden over de vraag waarom dat gebeurde. Hoe komt zo'n besluit tot stand? Doen medewerkers dat? Of worden berichten automatisch op basis van een algoritme verwijderd? Bijvoorbeeld na een bepaald aantal ‘reports’ totdat een mens ernaar kan kijken? Heeft Turkije gevraagd het bericht te verwijderen - Yücel schreef haar bericht immers in Turkije - en kwam Facebook er pas later achter dat het bericht gepost is door een Nederlands Kamerlid? We weten het niet. Wat D66 betreft heeft Facebook als machtig bedrijf een verantwoordelijkheid richting zijn gebruikers. Zoals de zorgplicht banken verplicht klanten gedegen te informeren over financiële markten en producten, wil D66 dat technologiebedrijven gebruikers ook op een duidelijke manier openheid geven over het beleid voor het verwijderen van posts. Maar kijkende voorbij de hype van de dag gaat deze discussie niet alleen over de vraag waarom berichten verwijderd worden. De online ervaring en beleving van mensen (welke posts we zien op Facebook, of welke resultaten we terugkrijgen op een zoekopdracht in Google) wordt namelijk in grote mate bepaald door algoritmes. Deze algoritmes kunnen grote impact hebben op onze persoonlijke ontwikkeling en onze maatschappij. Als onze Facebook Nieuwsfeed bijvoorbeeld alleen maar berichten toont op basis van ‘likes’, eerder ingenomen standpunten of voorkeuren, dan kunnen we vast komen te zitten in een zogeheten ‘echo chamber’ of ‘filter bubble’. Een online omgeving waarin we geen andere meningen, uitgangspunten of perspectieven meer zien. Een soort digitale verzuiling dus. Net als de verzuiling in de jaren 60 is dat funest voor de vrijheid van mensen. Dit was niet voor niks één van de redenen waarom D66 is opgericht. Dit soort rekenregels, die bepalen of we bericht A of B zien, zijn allesbehalve neutraal of objectief. In die algoritmes zitten vooroordelen ingebakken van de makers, waar geen controle op is. Daarom vindt D66 dat Facebook, en andere grote internetbedrijven, openheid moeten geven over de manier waarop de getoonde content tot stand komt. Dat betekent ook openheid over de werkwijze en de gevolgen van die geheimzinnige algoritmes. Hierbij gaat het natuurlijk niet om de code van de algoritmes zelf maar om de (ingrijpende) gevolgen ervan. Zoals het bij de bijsluiter van medicijnen ook niet gaat om bestanddelen maar om de mogelijke bijwerkingen. Voor algoritmes met een grote impact op onze privacy en online beleving moet een bijsluiter komen die gebruikers informeert over het effect.
14 documenten
https://youtu.be/2JO4udD84fI40 jaar ...
https://youtu.be/2JO4udD84fI
Cannabinol & The Inhalers met hun protestlied over het gedoogbeleid. Hiermee zullen zij live optreden op cannabis Bevrijdingsdag 2016 "40 jaar gedogen" Canna...
Vandaag is het dan zo ver! Het ...
Vandaag is het dan zo ver! Het referendum over het Associatieakkoord met #Oekraine. D66 heeft volop campagne gevoerd. En ik heb er de afgelopen maanden zoveel over gezegd, dat ik het nu kort houd: Het is belangrijk. Het gaat om handel, vrijheid, veiligheid en democratie. Voor Nederland, Europa en Oekraine. Dus laat je niet weerhouden en ga stemmen! Stem voor samenwerking met een buurland. Kies voor verandering en vooruitgang in plaats van voor isolatie en cynisme.
Vandaag is het dan zo ver! Het referendum over het Associatieakkoord met #Oekraine. D66 heeft volop campagne gevoerd. En ik heb er de afgelopen maanden zoveel over gezegd, dat ik het nu kort houd: Het is belangrijk. Het gaat om handel, vrijheid, veiligheid en democratie. Voor Nederland, Europa en Oekraine. Dus laat je niet weerhouden en ga stemmen! Stem voor samenwerking met een buurland. Kies voor verandering en vooruitgang in plaats van voor isolatie en cynisme.
https://www.youtube.com/watch?v=MRF90 ...
https://www.youtube.com/watch?v=MRF901NjH2w
Nederland bereidt zich voor op een referendum over het associatie verdrag met Oekraïne. Helaas weten veel Nederlanders weing over Oekraïne en wat het associa...
Bovenop het V&D, Ziggo en ...
Bovenop het V&D, Ziggo en Vodafone nieuws van vandaag, ook nog een belangrijke update over de mediawet.
De staatssecretaris moet zijn Mediawet aanpassen en eerst weer terug naar de Tweede Kamer.
Donald Trump zingt na Iowa een ...
Donald Trump zingt na Iowa een toontje lager nu Adele hem verbiedt nog langer haar muziek te gebruiken. Hier een lijstje met andere presidentiële rally hits door de jaren heen.
Republican presidential candidate Donald Trump recently received a legal threat from Aerosmith’s lead vocalist Steven Tyler for using the 1973 song “Dream On” in his campaign. In the past, several music artistes have supported presidential candidates through their songs, while a few others have refu…
Een meerderheid in de Eerste Kamer ...
Een meerderheid in de Eerste Kamer wil dat staatssecretaris Sander Dekker (Media) zijn nieuwe Mediawet aanpast. Volg het nu live via: http://www.npo.nl/live/npo-politiek
Donald Trump was de grote afwezige ...
Donald Trump was de grote afwezige tijdens het FOX News Republican Debate. The Late Show with Stephen Colbert maakte er het volgende van: Trump tegen.. Trump!
Since Donald Trump dropped out of Fox News' final GOP debate, Stephen decided to hold the classiest, Trumpiest debate of all time. Subscribe To "The Late Sho...
Op zondag 6 september was D66 TA ...
Op zondag 6 september was D66 TA Media (samen met diverse wethouders en raadsleden uit de regio Gooi- en Vechtstreek) te gast bij de Open Studio Dagen op het Mediapark in Hilversum. Naast het fantastische uitzicht vanaf de TV toren (van Alticom) in Hilversum, de rondleiding bij Omroep MAX door Jan Slagter en uitleg over Decorbouwer Unbranded waren wij ook te gast bij de NOS in de studio van het Acht uur journaal.
Op 5 en 6 september aanstaande ...
Op 5 en 6 september aanstaande worden in Mediastad Hilversum de Open Studio Dagen georganiseerd. Als thema afdeling mogen wij deelnemen aan een programma van onder andere de NOS. De uitnodiging behelst een exclusief programma op zondag 6 september, dat een beeld geeft van het werk achter de schermen. Leden van de TA-media van D66 zijn van harte welkom. De woordvoerders media uit de Tweede Kamer van alle partijen en enkele politici vanuit andere vertegenwoordigingen die zich op het gebied van media specialiseren, zijn eveneens voor dit programma uitgenodigd. Mediabedrijven uit heel Hilversum laten dit weekend zien met hoeveel vakmanschap en passie media gemaakt wordt. Op het Media Park en in het centrum van de stad staan de deuren van Hilversumse mediabedrijven open voor bezoekers. Daarnaast worden er diverse activiteiten georganiseerd: masterclasses, meet & greets, studiobezoek, optredens en televisiemarathons. Het genodigden programma op 6 september ziet er als volgt uit: 12.30 inloop bij de NOS 13.00 welkom door Jan de Jong, directeur NOS 13.15 masterclass ‘de achterkant van het journaal’ door Jeroen Overbeek, presentator NOS Journaal 14.00 rondleiding door NOS studio’s 15.00 beklimmen televisietoren (KPN) met een bijdrage van Alticom en Stichting Heppie 15.30 einde programma Meer informatie over de Open Studio Dagen vindt u via: www.openstudiodagen.nl. Er zijn beperkt reserveringen mogelijk, hiervoor geldt wie het eerst komt wie het eerst maalt. Aanmelden kan via het formulier op onze website: https://media.d66.nl/agenda/open-studio-dagen-hilversum-exclusief-programma/