Lelystad Airport als zelfstandig groeiende luchthaven is totaal onacceptabel. Dat zei onze Annemieke Wissink-Berkers dit weekend in talkshow Politiek in de Pol. Ze reageerde op het voorstel van minister Van Nieuwenhuizen om het vliegveld ook open te stellen voor nieuwe vliegmaatschappijen. "Dat betekent dat omwonenden voor de gek gehouden zijn. Zo ga je niet met mensen om." Lelystad als autonoom vliegveld in plaats van als overloop van Schiphol is voor ons onbespreekbaar. We zijn tegenstander van zelfstandige groei en van vrachtverkeer, helemaal waar het gaat om laagvliegroutes. Mocht de regering dit plan toch doorzetten, dan is dit volgens ons een nieuw besluit. Dat betekent nieuwe procedures, nieuwe inspraak en een nieuwe milieu-rapportage. Dan doen we het hele proces nog een keer, en dan wél goed.
4 documenten
Het evaluatierapport over ...
PvdA Overijssel 09-07-2018 11:10
Het evaluatierapport over belevingsvlucht bevestigt opnieuw dat herindeling van het luchtruim noodzakelijk is voordat Lelystad Airport opent. Tijdens de belevingsvlucht waren de geluidsniveaus in een aantal gebieden hoger dan vooraf berekend in deMilieueffectrapportage (MER). Wij blijven bij ons standpunt: eerst herindelen, dan pas vliegen! https://www.rtvoost.nl/nieuws/295186/officieel-rapport-belevingsvlucht-op-dit-moment-niet-acceptabel-om-lelystad-airport-te-openen
Het is niet acceptabel om Lelystad Airport te openen zolang het luchtruim niet opnieuw is ingedeeld. Extra onderzoek naar de geluidsniveau's is nodig. Dat is de conclusie van het eerste officiële rapport over de belevingsvlucht. Minister Van Nieuwenhuizen ontvangt het evaluatierapport....
De aangepaste milieueffectrapportage ...
PvdA Overijssel 19-04-2018 10:41
De aangepaste milieueffectrapportage van Lelystad Airport wordt aangeboden aan de Tweede Kamer. Uit het stuk krijgen we een beter beeld van de hoeveelheid lawaai die Overijsselaars te verstouwen krijgen. Veel andere zaken blijven toch nog onduidelijk. Vragen blijven er bijvoorbeeld over de milieuschade én we missen nog steeds een harde datum over 'hoogvliegen'. Voor ons blijft gelden: eerst het luchtruim herindelen zodat er niet laag over Overijssel gevlogen wordt, dan pas vliegen op Lelystad. https://www.destentor.nl/lelystad-airport/mer-voor-lelystad-naar-de-echte-milieuschade-is-niet-gekeken~a50c39fb/
De berekening van de klimaatschade door de uitbreiding van Lelystad en Schiphol is onvolledig. Daardoor is het niet duidelijk welk gezondheidsrisico's omwonenden gaan lopen. Dat stellen 26 ondertekenaars vandaag in een brandbrief aan het kabinet.
Alweer een miskleun in het dossier ...
PvdA Overijssel 13-02-2018 11:26
Alweer een miskleun in het dossier Lelystad Airport. De deskundige die de fouten in het milieurapport over het vliegveld moest herstellen, is getrouwd met de directeur van de commissie die het rapport moet beoordelen. Een schijn van belangenverstrengeling die natuurlijk voorkomen had moeten worden. De deskundige is inmiddels teruggetreden Onze inzet blijft hetzelfde. Geen gesjoemel: eerst herindeling van het luchtruim en dan pas vliegen. Dat is het unanieme standpunt van provinciale staten en daar houden we aan vast. https://www.rtvoost.nl/nieuws/286013/actiegroep-hoogoverijssel-verbijsterd-over-zoveelste-fout-rond-lelystad-airport
De actiegroep HoogOverijssel is verbijsterd over het nieuws dat er opnieuw fouten zijn gemaakt in de procedures rond Lelystad Airport. "Het lijkt wel of het primaire doel is dat de uitbreiding gewoon door moet gaan. Kostte wat het kost", aldus Ben Schrijver van het actiecomité.