Nieuws van politieke partijen in Medemblik inzichtelijk

5 documenten

Zienswijze over het gewijzigde ...

PWF Progressief West-Friesland PWF Progressief West-Friesland Medemblik 28-02-2019 11:25

Zienswijze over het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport Van de Lokale afdeling Milieudefensie Medemblik Gemachtigden: Siem Zeilemaker. Maria Weeber Aan de directie participatie Ovv Lelystad Airport Postbus 20901 2500 EX Den Haag 28-1-2019 Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen, Excellentie, Hierbij ontvangt u mijn reactie op het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport en de geactualiseerde milieueffectrapportage. De plannen voor Lelystad Airport komen erop neer dat vanaf 2020 boven grote delen van Nederland laag wordt gevlogen. Dit is onacceptabel. Voor onze regio West-Friesland betekent dit geluids- en milieuoverlast bij Andijk en Twisk. Naast deze geplande laagvliegroutes is er een aanmerkelijke toename van het Schiphol luchtverkeer in West-Friesland. Zonder dat hier ook maar is overlegd met besturen en inwoners alhier. Een gewijzigd luchthavenbesluit voorleggen aan ons, kan alleen als er een totaal schema bij zit van vluchtverkeersbewegingen alhier. Dit is selectieve en onrechtmatige besleidsvoering. Mijn verbetervoorstel is: opschorting van de opening van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en dan onderzoeken of Lelystad nog nodig is. Mijn bezwaren tegen het gewijzigde luchthavenbesluit Lelystad Airport en de geactualiseerde milieueffectrapportage zijn de volgende: 1. Laagvliegen mag niet de nieuwe norm worden in Nederland. Nergens in de wereld wordt er over een dergelijk lange afstand laag gevlogen. Dat is niet voor niets; het is op alle fronten onverantwoord. 2. Laagvliegen gaat ten koste van waardevolle natuur-, stilte- en Natura 2000-gebieden. Dit is in strijd met het beleid in onze provincies; 3. Laagvliegen tast het woon- en leefklimaat in ernstige mate aan; 4. Laagvliegen zorgt voor geluidsoverlast voor honderdduizenden mensen; 5. Laagvliegen tast de toeristische sector aan. De toeristische economie van vele gebieden in het oosten is gebaseerd op natuur, rust en recreatie. Laagvliegen betekent een ernstige aantasting van deze kernwaarden. In het MER is deze economische gevolgschade niet in beeld gebracht. 6. Nut en noodzaak van een opening van Lelystad Airport op 1 april 2020 zijn onvoldoende aangetoond; 7. De milieubelasting, veiligheids- en gezondheidsrisico’s die het gevolg zullen zijn van laagvliegen zijn niet of onvoldoende onderzocht; 8. Laagvliegen en uitbreiding van de luchtvaart in zijn algemeenheid dragen negatief bij aan klimaatverandering terwijl onze regering juist maatregelen daartegen zou moeten nemen. 9. Ik ben het er niet mee eens dat ik nu alleen een zienswijze kan indienen tegen de actualisatie van het MER. Als ik in 2014 had geweten van de laagvliegroutes, had ik zeker toen al een zienswijze ingediend over het MER 2014. Ik verzoek u nu de zienswijzeprocedure op te rekken inclusief het MER 2014. 10. Ik ben het er niet mee eens dat ik nu al een zienswijze in moet dienen terwijl er nog geen akkoord is van de Europese Commissie. Men wil in Brussel pas in Mei 2019 antwoord geven op de uitspraak over de vakantievluchten. Hoe kan er nu een MER liggen, terwijl daar geen overeenstemming is? 11. Ik ben het er niet mee eens dat de informatiebijeenkomsten pas in februari zijn. Deze verkort de termijn van 6 weken voor het indienen van een zienswijze. Ik verzoek u de zienswijzeprocedure te verlengen tot eind maart. 12. Ik verzoek u dat u in het luchthavenbesluit zelf vastlegt dat vrachtverkeer op Lelystad Airport niet is toegestaan. 13. Ik verzoek u om in het MER alle milieueffecten van alle vliegroutes en varianten in beeld te brengen. Niet alleen van de B+ route. 14. Ik verzoek u de milieueffecten van boven de 3000 voet op te nemen in het MER. 15. Ik ben het er niet mee eens dat er wordt geëxperimenteerd met vliegroutes. Het verschuiven van de vliegroutes is nooit een verbetering omdat de overlast van (piek)geluid verplaatst wordt naar andere woonkernen zoals in NH bij Twisk, op de Noord-Veluwe: Elburg, Oldebroek, ‘t Harde, Epe, Heerde, Oene. Het experimenteren en verplaatsen van de vliegroutes na de formele inspraakprocedures kan echt niet. Mijn verbetervoorstel is: opschorting van Lelystad Airport, versnelde herindeling van het Nederlandse luchtruim en besluitvorming over openstelling nadat is gebleken dat laagvliegen boven Nederland nooit hoeft plaats te vinden. Namens Milieudefensie, afdeling Medemblik, Maria Weeber Siem Zeilemaker

Wist je dat 35% van alle vluchten ...

GroenLinks GroenLinks Medemblik 21-02-2019 06:23

Wist je dat 35% van alle vluchten vanaf Schiphol binnen 750km alweer landt? Dat kan anders 👉 Laten we voor afstanden tot 750 km de trein de goedkoopste en makkelijkste optie maken. Help mee, deel dit bericht en teken de petitie: www.groen.li/treinen 💚 Dankjewel! #meertreinenmindervliegen

NHD: ’Plannen vliegroutes over Twisk ...

GroenLinks GroenLinks Medemblik 19-02-2019 15:11

NHD: ’Plannen vliegroutes over Twisk en Andijk onacceptabel’ Sophie Kuitems De gemeente Medemblik als rustgebied voor de Randstedeling? Daar kan - als de plannen rond de uitbreiding van Schiphol naar Lelystad doorgaan - een streep doorheen. Dat zegt althans de lokale afdeling van GroenLinks. De fractieleden hebben een zienswijze naar minister Cora van Nieuwenhuizen gestuurd waarin ze de plannen rondom de luchthaven onacceptabel noemen. Eerder al ontving de minister een brief van de zeven gemeenten in West-Friesland. Daarin wordt gevraagd om meer duidelijkheid over de plannen en om ’de grenzen van de luchtvaart wettelijk te verankeren’. ,,Die regionale zienswijze is ons veel te algemeen en te vrijblijvend’’, zegt Ria Manshanden, fractievoorzitter van GroenLinks. ,,We willen ons profileren als rustgebied voor de Randstad. Deze vliegroute werkt dan verstorend.’’ Een poging van GroenLinks om samen met de PWF de rest van de raad zover te krijgen een gezamenlijke boze brief namens Medemblik naar Den Haag te sturen, is gestrand. Negentien raadsleden hebben het voorstel van tafel geschoven, zeven stemden voor (behalve GroenLinks en PWF waren dat Bamm en twee leden van Gemeentebelangen). Verdeeld Roelandt Paarlberg (Gemeentebelangen) is een van de tegenstemmers. Hij spreekt op persoonlijke titel, niet namens de partij, benadrukt hij. ,,Gemeentebelangen is onderling verdeeld over deze kwestie. Ik heb tegen gestemd, omdat ik de brief namens de zeven gemeenten ruim voldoende vind op dit moment. Daarin wordt gevraagd om ons, West-Friesland, mee te nemen in de verdere besluitvorming van de minister. Zorgen uiten is altijd goed, maar er zijn nog zoveel onzekerheden rond dit onderwerp... Die moeten we eerst maar even afwachten.’’ Daar is Manshanden het helemaal niet mee eens. Haar partij is sowieso fel tegenstander van de uitbreiding van Schiphol. Die gaat volgens GroenLinks ten koste van het welzijn, de gezondheid en veiligheid van burgers, door de geluidshinder en fijnstof die het vele vliegverkeer met zich mee zou brengen. Vliegroutes Ook inwoners van Twisk en Andijk zijn in verzet gekomen om de nieuwe vliegroutes boven hun dorpen tegen te houden. ,,We willen met deze zienswijze ons solidair tonen met Twisk en Andijk’’, zegt Manshanden. Wie ook een zienswijze naar minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) wil sturen, heeft nog tot 21 februari de tijd. https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190218_10894229/plannen-vliegroutes-over-twisk-en-andijk-onacceptabel Indienen kan via: https://fd2.formdesk.com/minienm/zienswijzenprocedure_ontwerpbesluit_tot_wijziging_luchthavenbesluit_Lelystad/

Naar aanleiding van de ...

GroenLinks GroenLinks Medemblik 16-02-2019 15:09

Naar aanleiding van de milieueffectrapportage (MER) die onlangs is uitgevoerd, ligt er nu een ontwerpbesluit tot wijziging van het luchthavenbesluit Lelystad. Hiertegen kan iedereen, persoonlijk of als organisatie, tot en met 21 februari 2019 een zienswijze indienen. De samenwerkende WestFriese gemeenten hebben dit al gedaan. Echter vonden wij deze zienswijze niet kritisch genoeg ten opzichte van de alsmaar uitbreidende luchtvaartsector. Ook de alternatieven zouden wat ons betreft veel meer meegenomen moeten worden in het vraagstuk rondom Schiphol. Hieronder vindt u onze zienswijze die vandaag is ingediend. Wij roepen de inwoners van WestFriesland op om dit ook te doen. Hiervoor mag onze zienswijze, of delen hieruit, overgenomen worden. Indienen kan via deze pagina van het Ministerie: https://fd2.formdesk.com/minienm/zienswijzenprocedure_ontwerpbesluit_tot_wijziging_luchthavenbesluit_Lelystad/?get=1&sidn=fa51ea552a804fe98d2f93341c793ce2 https://medemblik.groenlinks.nl/nieuws/zienswijze-groenlinks-medemblik-luchthavenbesluit-lelystad-airport

Goed voorbeeld hoe we er met zijn ...

GroenLinks GroenLinks Medemblik 11-02-2018 15:24

Goed voorbeeld hoe we er met zijn allen voor moeten zorgen dat Schiphol niet meer hoeft uit te breiden, ipv te discussiëren hoe de vliegroutes moeten worden. Een Europees sterk trein netwerk zou veel pretvluchten overbodig kunnen maken. https://nos.nl/artikel/2216186-met-de-trein-naar-londen-goed-alternatief-voor-het-vliegtuig.html

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.