TWAALF JAAR KNOKKEN VOOR STATION LANSINGERLAND -ZOETERMEER
Nog even tevreden terugblikken op de opening van het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer. Vorige week zondag om 7.30 uur stopte de eerste trein richting Gouda daar. Nu nog in een verlaten omgeving vol bouwactiviteiten maar in mei 2019 helemaal klaar. Dan wordt het een drukke plek met halteplaatsen voor RandstadRail 4 naar Oosterheem en Zoetermeer centrum, ZoRo-lijn 170 naar Rodenrijs en Rotterdam, bus 173 naar Bleiswijk en natuurlijk de NS-Sprinter naar Gouda/Utrecht en Den Haag CS. Bovendien is het station via de nu bijna verlichte Landscheiding per fiets vanaf Bergschenhoek en Berkel in zo’n 20 minuten te bereiken. Vanaf Bleiswijk doe je er even lang over. In totaal zijn er ook nog eens 750 P+R plekken voor auto’s te bereiken via de Laan van Mathenesse. Een écht OV-knooppunt dus in het hart van de Metropoolregio.
Goed om stil te staan bij wat er allemaal aan vooraf ging. Aan het stationsproject is liefst 12 jaar gewerkt. Het plan ontstond vlak na de start van onze gemeente in 2017. In de jaren ervoor lag de toenmalige gemeente Bleiswijk overhoop met Zoetermeer over de ontwikkeling van gronden aan beide zijden van de A12 op het gebied van Bleiswijk gelegen waren maar aangekocht waren door Zoetermeer. De nieuwe gemeente Lansingerland en Zoetermeer begroeven in dat jaar de strijdbijl en gingen via een gemeenschappelijke regeling hand in hand verder met de ontwikkeling van het gebied dat de naam Bleizo kreeg. Essentieel voor de plannenmakerij was de komst van een station. Dat ging niet zonder slag en stoot. Het heeft vele jaren geduurd voordat het ministerie I&M, NS en ProRail instemden met de bouw. De NS dienstregeling luistert heel nauw dus het was een hele uitdaging om een extra station in de lijn Den Haag CS- Gouda in te kunnen passen. Ook de vervoerswaarde moest aangetoond worden.
In 2007 reed Metro E nog maar net, lag de ZoRo-lijn nog op de tekentafel, woonden er nog maar 50.000 mensen in onze gemeente en waren er nog grote twijfels of er wel voldoende vraag zou zijn naar zo’n grote OV-infrastructuur in en om Lansingerland. Onze fractie heeft daar nooit over getwijfeld en is van meet af aan actief achter de planvorming gaan staan.
Dankzij de enorme volhoudendheid van de projectorganisatie Bleizo en intensieve lobby waaraan ook onze fractie volop deelnam, is het nu toch gelukt. Het station is open, de kop is eraf. In mei 2019 moet het helemaal klaar zijn. Dan is deze nieuwe OV-vervoersknoop volledig operationeel. Mooi!