Overlast spoor blijft een heikel onderwerp De PvdA blijft scherp op aanpak overlast treinen door Rijen ‘Al vele jaren is de trein een gevoelig onderwerp in onze gemeente. Nog steeds blijven de trillings- én de geluidsoverlast de gemoederen bezighouden. Weliswaar speelt het probleem van de geluidsoverlast nu ogenschijnlijk wat minder, maar kan in de toekomst weer toenemen als er overdag meer personentreinen komen en ’s nachts nog meer goederentreinen’. Aldus Jos Uitterhoeve de ‘treinspecialist’ van de PvdA Gilze en Rijen. Meer treinen De minister van Infrastructuur maakte afgelopen week bekend dat de frequentie van personentreinen uiterlijk in 2040 en mogelijk al in 2030 flink gaat toenemen. Als bovendien in 2025 eindelijk de Betuwelijn in Duitsland klaar zal zijn, begint men waarschijnlijk aan een uitbreiding van de grensovergang Venlo en is de belofte “straks wordt alles beter” een loze belofte. Immers er volgt een stijgend transportaanbod in Noord Limburg en een grotere vraag naar goederen per spoor naar de haven van Antwerpen. Gevolg hiervan is een stijgende belasting van het ‘Brabantspoor’ door Rijen. Ernstige trillingsoverlast Op dit moment vormen de trillingen door treinen een direct probleem. Ongeveer vanaf 2012 bestaat in Rijen langs vooral Spoorlaan Zuid ernstige trillingshinder. Dit nadat de vernieuwing plaatsvond van het spoor. De zware en massieve locomotieven voor en achter de intercitytreinen maken het nog erger en zijn de directe oorzaak voor veel schade en ergernis. Ook als deze zware locs worden vervangen blijft er toch nog trillingsoverlast. Daarnaar zal toch nog gedegen onderzoek noodzakelijk zijn voordat welke oplossing dan ook wordt gerealiseerd voor de huidige spoorwegovergang bij het station. Je kunt het je als burgemeester en wethouders immers niet permitteren om de raad om een krediet te vragen en tijdens de realisatie terug te komen met de mededeling dat het alsnog helemaal anders moet. PvdA blijft scherp Fractievoorzitter Peter von Meijenfeldt: “Als PvdA Gilze en Rijen blijven wij daarom scherp op het vinkentouw als het gaat om de spoorverbinding door Rijen. Ook bij de planvorming voor de onderdoorgang op de Oosterhoutseweg (N631) moet alles op alles worden gezet om extra trillingshinder te voorkomen. Zowel Heijmans, Prorail, de ontwerpers en de gemeente dienen zich daar terdege op voor te bereiden. Het Oranjeplein en omgeving mogen immers geen nieuwe hotspot worden voor trillings- en geluidoverlast in onze gemeente”.