Nieuws van politieke partijen in Den Helder inzichtelijk

12 documenten

#DenHelder vandaag buigt de #fractie ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 06-07-2019 06:34

#DenHelder vandaag buigt de #fractie zich over de vele #moties en #amendementen ingediend bij de kadernota 2020-2023 U kunt meelezen via https://gemeenteraad.denhelder.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2019/08-juli/15:30 punt 6

#DenHelder strand #Huisduinen Arie ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 23-04-2019 19:06

#DenHelder strand #Huisduinen Arie Booy HUISDUINEN Fietsers en voetgangers die naast Fort Kijkduin naar de kuststrook willen, worden belemmerd door een kluwen van paaltjes, slagboom en borden. Nieuwedieper Nico Dirks merkte de situatie op tijdens de afgelopen warme dagen. Hij zegt: ,,Onlangs is de situatie rondom de slagboom bij Fort Kijkduin veranderd. Het is er niet beter op geworden. Fietsers, brommers en voetgangers uit twee richtingen moeten zich over het smalle voetpad naast de slagboom een weg zien te banen. Daar zitten dus ook fietsen tussen met een karretje erachter.” Dirks schetst de situatie die hij meemaakte: ,,Een fietser die naar het strand toe gaat, moet nu eerst afstappen, met een scherpe bocht tussen de paaltjes door, waarbij hij met zijn rechterschouder aan een nutteloos, maar wel scherp, paaltje blijft hangen. Tevens staat er een informatiebord dat tot doel heeft dat mensen stil staan om het te lezen!” Volgens de gemeente Den Helder is het echter een tijdelijk ongemak. De slagboom wordt ingekort zodat fietsers over het asfalt kunnen passeren en niet het trottoir op hoeven.

Bijna 1800 snoepjes uitgedeeld aan ...

Stadspartij Den Helder Stadspartij Den Helder Den Helder 13-04-2019 13:09

Bijna 1800 snoepjes uitgedeeld aan Halve van Den Helder wandelaars bij Sportcomplex De Brug. De meeste wandelaars hadden wel trek in een snoepje

#Advies gemeenten #DenHelder en ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 28-03-2019 18:13

#Advies gemeenten #DenHelder en Texel: ga niet het #zeewater in Casper Duin Vandaag om 17:38 DEN BURG Rijkswaterstaat is vrijwel klaar met het opruimen van de twee resterende olieslierten die vanochtend zo’n zeven kilometer van de westkust van Texel werden aangetroffen bij een inspectievlucht. Vier olievogels zijn binnengebracht bij de opvangcentra. Dat meldt coördinator Simone Jay van Stichting Olievogelopvang Nederland (SON)-Respons. Er zijn twee besmeurde vogels binnengebracht bij Ecomare en eenzelfde aantal bij vogelasiel De Paddestoel. Een van de in Den Helder binnengebrachte vogels was een zeekoet die in Petten was gevonden. Bij Ecomare is een zeekoet afgeleverd, die er zo slecht aan toe was dat hij uit zijn lijden is verlost. Jay: ,,Het aantal zou nog licht kunnen oplopen. Het is mogelijk dat er vogels met olie besmeurd zijn, die het nu nog volhouden maar later toch op het strand aanspoelen.’’ De woensdag aangetroffen olievlek betrof een relatief kleine hoeveelheid olie van ongeveer vier tot zeventien m3 die zich op ongeveer elf kilometer ten westen van Texel bevond. De gemeenten Den Helder en Texel adviseren om de komende dagen niet het water in te gaan. Dat geldt voor mens en dier.

#DenHelder #Binnenhaven ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 09-03-2019 14:59

#DenHelder #Binnenhaven #verkeer Marischka de Jager Vandaag om 07:00 DEN HELDER ’Intelligente’ verkeerslichten moeten de doorstroom op de N250 in met name het zomerseizoen flink verbeteren. Wethouder Heleen Keur verwacht dat deze installaties in de eerste helft van volgend jaar operationeel zijn. De zogeheten intelligente verkeersregelinstallaties (IVRI’s) worden op drie plekken langs de N250 geplaatst. Ze vervangen de al bestaande stoplichten langs de route: op de kruising met de Ruyghweg en de Van Kinsbergenbrug, bij de Weststraat en ter hoogte van de Kanaalweg. Voor het verbeteren van de doorstroming is samen met de provincie en het gemeentelijk samenwerkingsverband De Kop Werkt, geld vrij gemaakt. IVRI’s kunnen aan de hand van GPS verkeersstromen voorspellen en de stoplichten daarop afstellen. ,,Dit gaat een aardige winst opleveren’’, voorspelt wethouder Heleen Keur. Bovendien kan gemotoriseerd verkeer vanaf de Van Kinsbergenbrug - zodra de nieuwe verkeerslichten werken - niet meer rechtsaf de Binnenhaven op rijden. Daardoor krijgen andere verkeersstromen eerder groen licht waarmee wordt verwacht dat ook fietsers niet meer schuin het kruispunt oversteken: vanaf de Van Kinsbergenbrug linksaf de Binnenhaven op. Dit gebeurt nu regelmatig. Wethouder Keur hoopt dat het nieuwe systeem voor het zomerseizoen van volgend jaar operationeel is. Voor aanpassingen aan het kruispunt bij de Kooybrug - waar plannen zijn voor een extra opstelstrook vanaf de N99 voor links afslaand verkeer richting Den Helder - wordt nog overleg gevoerd met Rijkswaterstaat. Deze wil hier eerst testen en simulaties uitvoeren.

#DenHelder #Binnenhaven Marischka de ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 09-03-2019 14:30

#DenHelder #Binnenhaven Marischka de Jager Vandaag om 07:00 DEN HELDER Geen pakjes meer laten bezorgen tussen bepaalde tijden. Omdat zo’n bezorgdienst de boel alleen maar onnodig ophoudt. Het is een van de snelle oplossingen die de gemeente wil doorvoeren om de doorstroming van het verkeer op de Binnenhaven en de N250 te bevorderen. Probeer zoveel mogelijk geen pakjes te laten bezorgen op de vrijdag tussen elf en vijf uur en op de maandagen van negen tot een uur. Tijden, met name in het hoogseizoen, waarop er volop verkeer van en naar Texel gaat over die Binnenhaven. En een bezorgbusje dat binnen die tijden pakketjes af moet leveren, houdt alleen maar op. Het is een niet alledaagse oplossing en valt of staat volledig met de medewerking van bewoners en ondernemers aan de Binnenhaven/N250. Dat realiseert wethouder Heleen Keur zich maar al te goed. Maar het alternatief is misschien nog wel rigoureuzer: een laad- en losverbod op deze tijden. En daar dan ook op handhaven. ,,Daar hebben we het intern over gehad maar dan heb je het over verbieden en handhaven. Dat willen we eigenlijk niet. We willen dit samen met de bewoners en ondernemers aan de Binnenhaven oplossen. We hopen dat bewoners hier zoveel mogelijk aan mee willen werken.’’ Binnenkort gaat er een brief de deur uit waarin een en ander staat uitgelegd. Mogelijk komt er ook nog een bewonersavond. In overleg met de Huisvuilcentrale (HVC) in Alkmaar wordt er ook geen vuil meer opgehaald langs de N250/Binnenhaven op de maandag en de vrijdag. Onderzoek naar de verkeersbewegingen op de N250/Binnenhaven heeft uitgewezen dat naast pakketbezorgers ook vuilniswagens op drukke dagen regelmatig voor opstoppingen leiden. Op de Binnenhaven zijn vrijwel geen uitwijkmogelijkheden voor busjes of vuilniswagens waardoor wordt stil gestaan op de rijbaan

Het feit dat we meerdere vliegen in ...

Stadspartij Den Helder Stadspartij Den Helder Den Helder 12-02-2019 10:04

Het feit dat we meerdere vliegen in één klap gaan slaan gaf de doorslag omdat er op meerdere fronten stappen gemaakt gaan worden, o.a door de provincie.

#DenHelder #fietsen #veiligheid ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 08-02-2019 07:58

#DenHelder #fietsen #veiligheid #melden DEN HELDER De gemeente Den Helder gaat samen met Veilig Verkeer Nederland, de Helderse Fietsersbond en de Helderse Courant knelpunten voor fietsers binnen de gemeente inventariseren. Daarvoor is inbreng van de bewoners onontbeerlijk. Wie gevaarlijke verkeerssituaties wil inbrengen voor fietsers of verbeteringen wil zien op het gebied van andere zaken die met het fietsen te maken hebben, kan voor 1 maart mailen naar: redactie.hc@nhd.nl *Marischka de Jager DEN HELDER De Helderse Fietsersbond, de lokale afdeling van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Helderse Courant willen knelpunten voor fietsers in kaart brengen. Daartoe worden inwoners van Den Helder en Julianadorp opgeroepen melding te maken van zaken op fietsgebied die wat hen betreft verbeterd kunnen worden. Knelpunten worden vervolgens in overleg met de gemeente besproken. Lees ook: Fietsers in Den Helder kunnen gevaarlijke situaties melden En bij het melden van knelpunten hoeven inwoners niet alleen te denken aan voor fietsers onveilige verkeerssituaties. ,,Je moet het heel breed zien”, zegt gemeentelijk beleidsmedewerker Bert Wolters. ,,Gevaarlijke punten, ontbrekende fietspaden of bebording maar ook het parkeren van fietsen - is er een bewaakte stalling nodig -, oplaadpunten voor elektrische fietsen, is er behoefte aan zogeheten deelfietsen, moeten fietsroutes aangepast. Alles waar fietsers tegenaan lopen, mag gemeld worden.’’ Fietsbeleid De gemeente werkt momenteel aan een gemeentelijk fietsbeleid. Met als doel om het fietsen binnen de gemeente te stimuleren. ,,In het coalitieakkoord staat dat we de meest fietsvriendelijke gemeente van Nederland willen worden. Daarom willen we nu een plan maken waarin zaken zijn vastgelegd.’’ Waar de Helderse Fietsersbond al langere tijd voor strijdt, is het gelijk trekken van voorrang voor fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom net als in Schagen en Alkmaar. Nu is het nog zo dat wanneer de fietspaden vrij liggen van de rijbaan de fietser geen voorrang heeft, ligt het fietspad wél naast de rijbaan in de rotonde dan moeten automobilisten fietsers voorrang geven. Opletten Helemaal opletten is het wanneer er een dubbel fietspad langs een rotonde loopt waarbij fietsers beide kanten op kunnen fietsen - weliswaar zonder voorrang - zoals de rotonde bij de Breewijd/Van Foreestweg en Noorderhaaks. ,,Voor automobilisten een kwestie van de rotonde benaderen met 25 km per uur en bij het verlaten over de schouders kijken. Fietsers moeten vooral richting aangeven’’, zegt Stefan Oudijk namens de Fietsersbond. Op rotondes met enkele fietspaden wordt deze wel regelmatig in beide richtingen gebruikt. Zoals bij de Vijfsprong. ,,Stel je komt van de Javastraat en je moet naar de Polderweg, dan wordt er heel vaak tegen de richting in gefietst’’, weet Koos van Beveren van Veilig Verkeer Nederland. ,,Dan zou je eigenlijk de rotonde driekwart moeten nemen.’’ Ook bij de rotonde aan de Kievitstraat/Ruyghweg en Parallelstraat, met deels dubbele fietspaden, mag vanuit het tunneltje naar de Brakkeveldweg maar een kant op worden gefietst. Ook hier nemen fietsers vanaf de Kievitstraat vaak de kortere route richting het tunneltje. Voor sommige rotondes zou een zogeheten bikescout een oplossing kunnen zijn voor een veiliger fietsomgeving. Deze geeft door middel van lichtsignalen aan wanneer er een fietser aankomt. Andere zaken waar deelnemende partijen verbeteringen willen doorvoeren zijn bepaalde schoolomgevingen. Onder andere in de Lorentzstraat ontstaat bij het halen en brengen van kinderen, veel verkeersdruk. Gemeente, VVN en Fietsersbond hopen op veel inbreng van bewoners. ,,We zijn ook in overleg met provincie en Rijkswaterstaat hoe we zaken beter kunnen aanpakken. Bijvoorbeeld de aanleg van ’doorfietsroutes’ waarbij fietsers zoveel mogelijk in de voorrang zitten’’, zegt Bart Wijnands namens de gemeente. Ook het idee om in de kelder van de voormalige V&D een bewaakte fietsenstalling te realiseren, is een punt van aandacht.

#DenHelder #racebaan Casper ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 06-02-2019 15:42

#DenHelder #racebaan Casper Duin DEN HELDER ,,Het is hier net een racebaan. Goed dat jullie dit doen’’, complimenteert een bewoonster van de Fazantenstraat de wijkagenten en aanwezigen van Veilig Verkeer Nederland afdeling Den Helder die deze dinsdagmiddag een ’vriendelijke’ lasergunactie uitvoeren in de straat. Ook René Brockholz ’schiet’ mee naar het voorbij flitsende verkeer. Woonachtig op de hoek Ruyghweg/Fazantenstraat is het overschrijden van de toegestane maximumsnelheid (30 km/uur) hem al lang een doorn in het oog. ,,Ik weet dat buurtbewoners zich vooral fietsend onveilig voelen op de weg en liever op de stoep gaan rijden. Ik heb zelf een buurtenquête uitgevoerd. Van de respondenten vond 96 procent dat er te hard wordt gereden op de Fazantenstraat.’’ Stickers Wie deze dinsdag door de straat loopt, ziet overal de bij het enquêteformulier uitgedeelde ’30-kilometerstickers’. Op het gebouw en aanbiedingenbord van de snackbar, op lantaarnpalen en op woningen. De ’smileys-matrix’ heeft even in de straat gestaan en is inmiddels verplaatst naar de Stakman Bossestraat. De uitkomst van een meting met zogeheten lussen in de weg leverde een gemiddelde snelheid van 49 kilometer per uur op. ,,De gemeente doet niks met die data.’’ En dus wendt Brockholz zich tot het Participatiepunt van Veilig Verkeer Nederland en wordt er deze middag met twee laserguns data verzameld over de gemiddelde snelheid. ’26, 42’, 51’, geeft de ’schieter’ door aan Brockholz. Hardrijders worden staande gehouden en aangesproken door een van de wijkagenten. Bekeuren mag niet. ,,In een dertig kilometerzone mag je niet bekeuren voor een snelheidsovertreding. Dat is landelijk beleid’’, vertelt Koos van Beveren van Veilig Verkeer Nederland afdeling Den Helder. Bewoners vinden het echter tijd voor actie. ,,Dat hier te hard gereden wordt, valt wel op’’, meldt Fazantenstraat-bewoonster mevrouw Bijl. ,,Je mag hier dertig kilometer per uur. Er is slechts een enkeling die dertig of langzamer gaat. Ik voel me niet onveilig, maar het is goed als er iets gebeurt.’’ Even verderop staan overburen Bart van Haneghem en Dave Hendriks te praten over de lasergunactie en de verkeerssituatie in hun straat. Van Haneghem: ,,Goede actie. Straks is het 16 uur en dan komt de marine uit. De marinemensen rijden stevig door. Voor mijn gevoel gaan ze hier wel met tachtig kilometer per uur voorbij. Vooral die auto’s met die knalpijpen zijn een verschrikking.’’ Hendriks; ,Ik heb die sticker op de voorruit van mijn woning. Al die stickers zie je niet als je met vijftig kilometer per uur voorbij scheurt.’’ Drempels Terwijl het 16 uur wordt en zowel de hoeveelheid auto’s als de snelheid toeneemt, bespreken ze mogelijke maatregelen. Van Haneghem: ,,Ik zie wel wat in bakken op de weg of hogere drempels. Deze drempels zijn te laag, daar schiet je met een aardige gang overheen. Ik begrijp alleen van de mensen hier dat dat niet kan vanwege de hulpdiensten die deze weg gebruiken.’’ Hendriks: ,,De drempels zoals ze op het Schapendijkje liggen, dat zou inderdaad een goede optie zijn. Als je daar twee keer te hard overheen gaat, dan is de bodem van jouw auto kapot. Het probleem is dat deze straat niet ingericht is als dertig kilometerzone. Mooi breed. Die wegversmallingen zoals in Julianadorp, dat vind ik het proberen waard.’’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.