Kadernota 2023 Gouda,

Voorzitter,

De jaarrekening 2022 geeft een financieel gunstig beeld. Met een nettoresultaat circa 30 miljoen is sprake van het ‘klotsen van geld tegen de plinten’.

Het resultaat is het gevolg van het ontvangen van meer geld van de Rijksoverheid maar ook van het niet realiseren van projecten. Door externe en interne ontwikkelingen w.o. de inflatie, de schaarste op de arbeidsmarkt en ambtelijke druk worden de ambities uit het bestuursakkoord niet tijdig gerealiseerd en ondervinden projecten vertragingen. De vraag hierbij kan worden gesteld of het niet de hoogste tijd wordt om het ambitieniveau van het bestuursakkoord naar beneden bij te stellen in de begroting voor 2024 om een ‘boeggolf’ te voorkomen aangezien de komende drie jaar het beeld rond inflatie en arbeidsmarkt er niet gunstiger op wordt. Deze vraag leg ik met name voor aan de fracties die het bestuursakkoord hebben ondertekend.

Aandacht vraagt mijn fractie voor de uitvoering van de Jeugdzorg en met name het functioneren of beter gezegd het onvoldoende functioneren van de Jeugdbescherming West.

Met het rapport ‘de absurditeit van het systeem’ hebben wij een tipje van de sluier opgetild daar waar het gaat om de ellende rond de uithuisplaatsingen van kinderen. Maar wie de media een beetje volgt, ook rond te toeslagen affaire, kan niet anders concluderen dan dat het huidige systeem niet functioneert en dat de voorgestelde hervormingen niet zullen leiden tot aanzienlijke verbeteringen. Het is te triest voor woorden dat wij als welvarend land op de kinderrechtenranglijst van plaats 4 naar 20 zijn gezakt. Er zal dis echt iets aan de voorkant van de problematiek van jongeren met als gevolg een uithuisplaatsing moeten gebeuren anders blijft het ‘dweilen met de kraan open’. Voor mijn fractie reden om opnieuw aandacht te vragen voor het thema ‘Ontzorgen en stabiliseren’ en zullen daarover een motie indienen. (Ontzorgen en stabiliseren)

Het aantal jeugdigen in Gouda in 2022  dat onder de jeugdbeschermingsregeling is komen te vallen bedraagt 229 en het aantal jongeren dat een OTS indicatie (onder toezicht stelling) heeft gekregen bedraagt 266 te weten een lichte toename. Dat grote onduidelijkheid bestaat over hoeveel jongeren er na een uithuisplaatsing terug zijn geplaatst is triest om te constateren en wat ons betreft krijgt dit het predicaat ‘code rood’. Ook stellen wij vast dat ouders van uithuisgeplaatste kinderen die niet beschikken over voldoende liquide middelen en geen beroep kunnen doen op de bijzondere bijstand in het rechtssysteem op forse achterstand staan bij die ouders die wel wat ‘te makken’ hebben. Voor mijn fractie reden om te verzoeken in het beleid voor 2024 op te nemen dat financiële middelen beschikbaar worden gesteld voor juridische ondersteuning voor genoemde ouders die gerechtelijke procedures moeten voeren tegen advocaten die in dienst zijn of worden ingehuurd door Jeugdbescherming West. Alleen bij een dergelijke ondersteuning is sprake van een gelijk juridisch speelveld. Mijn fractie zal dienaangaande komen met een motie. (juridische ondersteuning ouders van uithuisgeplaatste kinderen)

Voorzitter, ik zei al dat het financieel niet slecht gaat met de gemeente Gouda. De financieel deskundige die ons op 5 juni informeerde over de ‘staat de stand’ van de financiën in Gouda had het over ‘het financiële wonder van Gouda’. Maar hij vergat erbij te zeggen dat dit wonder tot stand was gekomen door onder meer de hoge belastingdruk waar inwoners en ondernemers in Gouda last van hebben. Voor mijn fractie reden om aan te geven dat voor de begroting 2024 wordt uitgegaan van het niet verhogen van de belastingen en tarieven. Wij zullen daarover een amendement indienen. (stabiliseren belastingdruk)

Er valt zo veel meer te zeggen over deze kadernota b.v. Waarom wij niet meer investeren in het onderhoud van wegen, straten en pleinen. Je ziet op dat punt de stad verloederen en wat ons betreft mag daar de komende jaren veel meer geld in worden geïnvesteerd. En wanneer versnellen wij nu daadwerkelijk de woningbouw en kan dat wel met Groen Links en de BBB in het provinciaal bestuur?

Voorzitter, ik gaf al aan dat wij geen grote financiële zorgen hebben op de korte termijn maar op de lange termijn doemt zich het zgn. ‘ravijnjaar’ op. Vanaf 2026 zal, naar het zich laat aanzien, er een forse terugval komen vanuit het Rijk via het gemeentefonds. De nieuwe afspraken die dit voorjaar zijn gemaakt betekent dat per 2026 er een eind wordt gemaakt aan de zogeheten trap op – trap af systeem. Opgeteld dreigt daardoor voor gemeenten een tekort van circa 3 miljard euro of wel voor Gouda ongeveer 25 miljoen per jaar structureel. Voldoende redenen om in het beleid voor 2024 en verder daar de nodige aandacht aan te besteden en te voorkomen dat wij na 2026 worden geconfronteerd met forse besparingen en bezuinigingen bij ongewijzigd Rijksbeleid.

Voorzitter, afrondend

Regeren is vooruitkijken en willen wij op een verantwoorde manier Gouda ook aan onze jongeren en financieel goed doorgeven dan zal daar in het beleid voor 2024 en verder al nu aandacht aan moeten worden besteed. Leefbaar Gouda wil werken aan die gezonde toekomst en wil dat doen samen met onze inwoners. Wij zijn benieuwd hoe dit daadwerkelijk gaat uitpakken.

Dank