Nieuws van politieke partijen in Gemert-Bakel inzichtelijk

8 documenten

Regionale Energiestrategie en Zonne-energie

CDA CDA Gemert-Bakel 22-06-2020 10:01

Besturen is vooruitzien. Dit is een gezegde waaraan ik als CDA raadslid moest denken bij de onderwerpen die afgelopen week op de agenda van de raadscommissies stonden. Ook in deze vanwege het Coronavirus moeilijke tijd heeft het geen zin om stil te blijven zitten en niets te doen. Er is immers nog werk genoeg te doen en het CDA wil zaken bereiken voor onze gemeente. Een kleine greep uit de vele onderwerpen die er afgelopen week op tafel lagen: Kadernota 2021, goedkeuring bestemmingsplannen voor het Stedelijk gebied en het Buitengebied, Woonvisie 2020-2024, afwegingskader zonne-energie en de concept Regionale Energiestrategie(RES). Op 9 juli nemen we als gemeenteraad hierover de besluiten. Bij alle besluiten die genomen worden staat voor het CDA voorop een gedragen besluit voor onze inwoners te nemen. Rentmeesterschap, de wereld beter achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen staat voor ons hoog in het vaandel. Daarom licht ik er nu een tweetal onderwerpen uit waarover we gesproken hebben. Deze gaan over het voor het CDA belangrijke duurzaamheid. Een hiervan is de RES. Hierbij moeten we als 21 gemeenten van zuidoost-Brabant een Regionale Energiestrategie ontwikkelen die gaat over onder andere de besparing van energie, opwekken van duurzame elektriciteit en warmtetransitie in bebouwde omgevingen. Een concept hiervan ligt nu voor waar alle gemeenteraden op mogen reageren. Definitieve besluitvorming vindt pas plaats vlak voor de zomer van 2021. In de RES regelen we de hoeveelheid energie en waar we de mogelijkheden geven om deze duurzame energie op te wekken. In 2050 willen we af van fossiele brandstoffen en willen we naar energie uit zon , wind en biomassa. Om dit mogelijk te maken moeten we keuzes maken waar en onder welke voorwaarden we dit toestaan. De overheid dwingt ons om als regio die keuzes te maken. Doen we niets dan wordt het ons van overheidswege opgelegd. Dit wil het CDA zeker niet. We staan nu aan de lat voor minimaal onze eigen energiebehoefte. Een van de manieren om duurzame energie op te wekken is via zonne-energie. Het afwegingskader zonne-energie dat op de agenda stond biedt ons als gemeente de mogelijkheid om te sturen op mogelijkheden, locaties en initiatieven voor opwekking: wat staan we waar wel en wat staan we niet toe. Zo zijn er recent initiatieven voor zonneweiden. Voor het CDA is hierbij o.a. belangrijk dat: niet alle goede (landbouw)gronden worden volgebouwd, er goede landschappelijke inpassing is op locaties en beperking van grootte tot 4 en 6 hectare. Een mooie locatie voor een grote zonneweide is mogelijk nabij vliegbasis De Peel. Belangrijk is ook dat als het op een locatie mogelijk is er een goede omgevingsdialoog is met de omwonenden. Het is dan uiteindelijk aan de ondernemers en omwonenden om te bepalen of het er daadwerkelijk komt. Over 30 jaar in 2050 zullen we pas weten of we met de besluiten die we nu nemen de doelstellingen gehaald hebben.. Niets doen is geen optie. Wim Meulenmeesters Raadslid CDA Gemert-Bakel Gemertbakel.cda@gmail.com

Centrumontwikkeling Bakel & N279

CDA CDA Gemert-Bakel 06-12-2018 19:17

Centrumontwikkeling BakelVorige week waren wij aanwezig bij een drukbezochte (vervolg)bijeenkomst in de Zwaan in Bakel met als onderwerp hoe we het centrum in Bakel toekomstbestendig en levendiger kunnen maken.Harvey Otten heeft hierbij namens DSVB en gemeente een aantal mogelijke scenario’s gepresenteerd. Scenario’s welke tot stand zijn gekomen aan de hand van vele gesprekken met een brede vertegenwoordiging van Bakelse belanghebbenden. Principiële keuzes welke werden voorgelegd:- Het centrum van Bakel is de vd Poelstraat, Dorpsstraat en Wilbertsplein- Bakel wil een centrum voor fietsers en voetgangers waar de auto te gast is- Bakel wil een concentratie van functies in het centrum voor maximale levendigheid. Wij staan achter deze principes wat een belangrijke basis is om de inrichting verder vorm te geven.Vervolgens werden een aantal concrete maatregelen voorgesteld. Zoals het altijd gaat als je iets concreets voorstelt krijg je direct voor- en tegenstanders. Daarom vinden we het ook heel positief dat deze maatregelen in de vorm van een enquête voorgelegd zijn aan het dorp. De uitkomsten hiervan kunnen De Stem Van Bakel en de gemeente het gevoel geven hoe Bakel aankijkt tegen deze voorstellen, waar men zeker op door moet pakken en wat niet op draagvlak kan rekenen. Aan de hand van deze keuzes zal DSVB vervolgens samen met de gemeente een plan opstellen wat uiteindelijk door het college ter beoordeling aan de raad zal worden voorgelegd. Wij vinden het belangrijk nu in kansen te denken in plaats van bedreigingen want als we met elkaar ieder voorstel ter discussie stellen weten we zeker dat er niks gaat gebeuren.Op www.destemvanbakel.nl kunt u de presentatie nazien wat zeker de moeite waard is. N279De afgelopen jaren hebben wij ons als CDA steeds keihard ingezet voor een betere bereikbaarheid van Gemert-Bakel waarbij wij altijd bij ons standpunt zijn gebleven dat wij geen lange omleiding willen maar een 2x2 baans weg naar Veghel.Vrijdag 23/11 hebben diverse afgevaardigden van onze gemeente waaronder Wim Meulenmeesters en wethouder Inge van Dijk van het CDA ingesproken bij de betreffende commissievergadering op het provinciehuis. Vrijdag 7/12 zullen de statenleden hun definitieve keuze bekend maken tijdens de Provinciale Statenvergadering. In afwachting van een hopelijk positief besluit voor GB en onze inwoners zullen wij hier uiteraard ook bij aanwezig zijn. Wij zijn altijd bereid om met u in gesprek te gaan inzake bovengenoemde of andere onderwerpen! Joris van Loon gemertbakel.cda@gmail.com

Centrumontwikkeling Bakel & N279

CDA CDA Gemert-Bakel 06-12-2018 19:17

Centrumontwikkeling BakelVorige week waren wij aanwezig bij een drukbezochte (vervolg)bijeenkomst in de Zwaan in Bakel met als onderwerp hoe we het centrum in Bakel toekomstbestendig en levendiger kunnen maken.Harvey Otten heeft hierbij namens DSVB en gemeente een aantal mogelijke scenario’s gepresenteerd. Scenario’s welke tot stand zijn gekomen aan de hand van vele gesprekken met een brede vertegenwoordiging van Bakelse belanghebbenden. Principiële keuzes welke werden voorgelegd:- Het centrum van Bakel is de vd Poelstraat, Dorpsstraat en Wilbertsplein- Bakel wil een centrum voor fietsers en voetgangers waar de auto te gast is- Bakel wil een concentratie van functies in het centrum voor maximale levendigheid. Wij staan achter deze principes wat een belangrijke basis is om de inrichting verder vorm te geven.Vervolgens werden een aantal concrete maatregelen voorgesteld. Zoals het altijd gaat als je iets concreets voorstelt krijg je direct voor- en tegenstanders. Daarom vinden we het ook heel positief dat deze maatregelen in de vorm van een enquête voorgelegd zijn aan het dorp. De uitkomsten hiervan kunnen De Stem Van Bakel en de gemeente het gevoel geven hoe Bakel aankijkt tegen deze voorstellen, waar men zeker op door moet pakken en wat niet op draagvlak kan rekenen. Aan de hand van deze keuzes zal DSVB vervolgens samen met de gemeente een plan opstellen wat uiteindelijk door het college ter beoordeling aan de raad zal worden voorgelegd. Wij vinden het belangrijk nu in kansen te denken in plaats van bedreigingen want als we met elkaar ieder voorstel ter discussie stellen weten we zeker dat er niks gaat gebeuren.Op www.destemvanbakel.nl kunt u de presentatie nazien wat zeker de moeite waard is. N279De afgelopen jaren hebben wij ons als CDA steeds keihard ingezet voor een betere bereikbaarheid van Gemert-Bakel waarbij wij altijd bij ons standpunt zijn gebleven dat wij geen lange omleiding willen maar een 2x2 baans weg naar Veghel.Vrijdag 23/11 hebben diverse afgevaardigden van onze gemeente waaronder Wim Meulenmeesters en wethouder Inge van Dijk van het CDA ingesproken bij de betreffende commissievergadering op het provinciehuis. Vrijdag 7/12 zullen de statenleden hun definitieve keuze bekend maken tijdens de Provinciale Statenvergadering. In afwachting van een hopelijk positief besluit voor GB en onze inwoners zullen wij hier uiteraard ook bij aanwezig zijn. Wij zijn altijd bereid om met u in gesprek te gaan inzake bovengenoemde of andere onderwerpen! Joris van Loon gemertbakel.cda@gmail.com

Bereikbaarheid: N279

CDA CDA Gemert-Bakel 01-11-2018 15:10

Geen 2x2 huidige tracé?De provincie houdt vast aan 2x1 rijbaan op het traject Asten-Helmond-Veghel, ze gaan de verbreding zoals op het stuk Veghel naar Den Bosch niet doortrekken. Wel vinden ze dat er een extra weg moet komen om de wijk Dierdonk, de lange omleiding over Bakels grondgebied. Massaal is er bezwaar gemaakt tegen deze plannen! Echter Gedeputeerde Staten heeft besloten vast te houden aan eigen plannen. In het Provinciaal Inpassingsplan is te lezen dat de weg zo aangelegd wordt dat hij makkelijk naar 2x2 rijstroken kan worden aangepast. De geschiedenis herhaalt zich. Ook het huidige tracé is in het verleden aangelegd met de mogelijkheid deze te verbreden. Waarom doen we dit nu niet? Metingen wijzen uit dat 2x2 op langere termijn niet overal noodzakelijk is. Als gekozen wordt voor de lange omleiding, dan is op de omleiding zelf geen 2x2 nodig. Het verkeer wordt hier namelijk gesplitst door te rijden op het bestaande tracé (Wolfsputtersbaan) en de nieuwe omleiding. De cijfers misleiden ons dus. Knelpunten Knelpunten voor Gemert-Bakel zitten vooral op het gedeelte langs het kanaal vanuit Helmond via rotonde N272/N279 verder richting Veghel en andersom. Dit wordt niet opgelost met 2x2 op de lange omleiding. Wel met 2x2 langs het gehele kanaal! Wij vinden dat de provincie de miljoenen van de lange omleiding beter kan gebruiken voor verbreding van de weg van Helmond naar Veghel. Dus geen lange omleiding van 50 miljoen en wel 2x2 rijbanen langs het kanaal! Met dit voorstel gaan wij de statenfracties benaderen voordat zij in december een besluit nemen over dit traject. Voor ons en voor de Gemert-Bakelse mensen is NU het moment om ons te laten horen in Den Bosch! De rapporten (milieuschade, geluid en fijnstof) zijn gemaakt op basis van 2x1 rijstrook. Robuust maken op de lange termijn betekend op basis van 2x1 maatregelen 2x2 aanleggen. Indien rapporten van 2x2 vergeleken zouden worden met een lange omleiding, komt deze lange omleiding fors negatief uit op geluid, stikstof en aantasting ruimtelijke kwaliteit. Men geeft dus aan dat 2x2 relatief eenvoudig aan te leggen is, maar dit is alleen vanuit architectuur beredeneerd. We krijgen een lange omleiding over ons grondgebied die 50 miljoen extra kost en een grote impact heeft op de natuur en de bewoners. Het is geen betere oplossing dan het verbreden van het huidige tracé. Voor Gemert-Bakel is het huidige voorstel vlees nog vis. Bovendien krijgt Bakel dan ook slechts een halve aansluiting. Kortom genoeg redenen om ons te blijven verzetten tegen het huidige voorstel. Onderzoeken en feiten steunen ons voorstel om een 2x2-baans weg op het huidige tracé langs het kanaal te realiseren. Ook ondernemersverenigingen steunen deze gedachten. Voor het uiteindelijke provinciale besluit gaan we zoveel mogelijk mensen mobiliseren om ons standpunt over te brengen naar statenleden. Ga mee! Wij zijn van plan om in grote getalen naar Provinciale Staten in Den Bosch te gaan (op 7 of 14 december). Gaat U mee? Laat het ons weten: gemertbakel.cda@gmail.com Joris van Loon en Wim Meulenmeesters, CDA Gemert-Bakel

Bereikbaarheid: N279

CDA CDA Gemert-Bakel 01-11-2018 15:10

Geen 2x2 huidige tracé?De provincie houdt vast aan 2x1 rijbaan op het traject Asten-Helmond-Veghel, ze gaan de verbreding zoals op het stuk Veghel naar Den Bosch niet doortrekken. Wel vinden ze dat er een extra weg moet komen om de wijk Dierdonk, de lange omleiding over Bakels grondgebied. Massaal is er bezwaar gemaakt tegen deze plannen! Echter Gedeputeerde Staten heeft besloten vast te houden aan eigen plannen. In het Provinciaal Inpassingsplan is te lezen dat de weg zo aangelegd wordt dat hij makkelijk naar 2x2 rijstroken kan worden aangepast. De geschiedenis herhaalt zich. Ook het huidige tracé is in het verleden aangelegd met de mogelijkheid deze te verbreden. Waarom doen we dit nu niet? Metingen wijzen uit dat 2x2 op langere termijn niet overal noodzakelijk is. Als gekozen wordt voor de lange omleiding, dan is op de omleiding zelf geen 2x2 nodig. Het verkeer wordt hier namelijk gesplitst door te rijden op het bestaande tracé (Wolfsputtersbaan) en de nieuwe omleiding. De cijfers misleiden ons dus. Knelpunten Knelpunten voor Gemert-Bakel zitten vooral op het gedeelte langs het kanaal vanuit Helmond via rotonde N272/N279 verder richting Veghel en andersom. Dit wordt niet opgelost met 2x2 op de lange omleiding. Wel met 2x2 langs het gehele kanaal! Wij vinden dat de provincie de miljoenen van de lange omleiding beter kan gebruiken voor verbreding van de weg van Helmond naar Veghel. Dus geen lange omleiding van 50 miljoen en wel 2x2 rijbanen langs het kanaal! Met dit voorstel gaan wij de statenfracties benaderen voordat zij in december een besluit nemen over dit traject. Voor ons en voor de Gemert-Bakelse mensen is NU het moment om ons te laten horen in Den Bosch! De rapporten (milieuschade, geluid en fijnstof) zijn gemaakt op basis van 2x1 rijstrook. Robuust maken op de lange termijn betekend op basis van 2x1 maatregelen 2x2 aanleggen. Indien rapporten van 2x2 vergeleken zouden worden met een lange omleiding, komt deze lange omleiding fors negatief uit op geluid, stikstof en aantasting ruimtelijke kwaliteit. Men geeft dus aan dat 2x2 relatief eenvoudig aan te leggen is, maar dit is alleen vanuit architectuur beredeneerd. We krijgen een lange omleiding over ons grondgebied die 50 miljoen extra kost en een grote impact heeft op de natuur en de bewoners. Het is geen betere oplossing dan het verbreden van het huidige tracé. Voor Gemert-Bakel is het huidige voorstel vlees nog vis. Bovendien krijgt Bakel dan ook slechts een halve aansluiting. Kortom genoeg redenen om ons te blijven verzetten tegen het huidige voorstel. Onderzoeken en feiten steunen ons voorstel om een 2x2-baans weg op het huidige tracé langs het kanaal te realiseren. Ook ondernemersverenigingen steunen deze gedachten. Voor het uiteindelijke provinciale besluit gaan we zoveel mogelijk mensen mobiliseren om ons standpunt over te brengen naar statenleden. Ga mee! Wij zijn van plan om in grote getalen naar Provinciale Staten in Den Bosch te gaan (op 7 of 14 december). Gaat U mee? Laat het ons weten: gemertbakel.cda@gmail.com Joris van Loon en Wim Meulenmeesters, CDA Gemert-Bakel

Huisvesting arbeidsmigranten

CDA CDA Gemert-Bakel 25-10-2018 07:42

De economie floreert in Oost-Brabant. Daarom is er veel vraag naar personeel. Ook in Gemert-Bakel, met name in de bouw, maak-industrie en de agrarische sectoren. Steeds vaker worden Europese arbeidsmigranten ingehuurd. Die komen naar Nederland om een goede baan te vinden, die beter betaalt dan in eigen land. Hier een toekomst opbouwen willen de meeste niet. Wil de arbeidsmigrant wel blijvend in Nederland wonen dan verwachten wij dat deze integreert. Als ze hier tijdelijk zijn dan zullen ze gehuisvest moeten worden, veilig, zonder overlast voor anderen. Maar door wie? Waar? En hoe? Huisvesting, een zaak van werkgever en overheid. In het verleden liep de situatie uit de hand: veel arbeidsmigranten woonden in slechte, vaak zelfs onveilige panden. Daarom is er overleg gestart tussen het Rijk, gemeenten, woningcorporaties, werkgevers en vakbonden, want alleen door samenwerking kan het huisvestingsprobleem worden aangepakt. De gemaakte afspraken zijn vastgelegd in de Nationale verklaring huisvesting EU-arbeidsmigranten. Ook is de SNF (Stichting Normering Flexwonen) opgericht om normen op te stellen (denk aan ruimte en privacy, sanitair, hygiëne en veiligheid), te controleren en te keuren. Iedereen mag huisvesting aanbieden, maar er zijn nu tenminste regels waaraan men moet voldoen. Huisvesting bij het bedrijf Steeds vaker kiezen werkgevers voor huisvesting bij het bedrijf. Om dit in de praktijk te zien, zijn we onlangs als CDA-fractie op bezoek geweest bij Willy en Maria Geurts in Milheeze. Samen met hun zonen telen ze op het familiebedrijf champignons voor de versmarkt. Bij de start van hun bedrijf, begin 1986, werd het werk gedaan door huisvrouwen en schooljeugd die wat wilde bijverdienen. Door de groei van het bedrijf en de schaarste aan goed personeel zagen ze zich in toenemende mate gedwongen arbeidsmigranten aan te nemen. Op dit moment werken er ongeveer veertig. Ze wonen bij het bedrijf, op het erf. De huisvesting is goedgekeurd door de SNF, dus veilig en de faciliteiten zijn goed. De kantine is van alle gemakken voorzien, zodat de medewerkers zelf kunnen koken als ze dat wensen. De gemeenschappelijke ruimtes zijn ruim opgezet. Werkt het? Willy Geurts geeft aan dat het belangrijk is dat de omgeving geen overlast ervaart. Strikte huisregels en het feit dat de familie op hetzelfde erf woont zorgen ervoor dat er met respect voor elkaar en de omgeving gewoond en gewerkt wordt. Nu de werknemers op het erf wonen is er meer sociale controle. In het verleden verbleven de werknemers vaak op campings. Daar keek verder niemand naar ze om, zolang ze maar op tijd op het werk kwamen. Daar ging het dan ook vaak mis. En nu: beleid! Het CDA heeft het college gevraagd zo snel mogelijk aan te geven hoe zij de migrantenhuisvesting vorm wil geven. Waar wel en waar niet. Zodat het voor iedereen duidelijk is en het huisvestingsprobleem kan worden aangepakt. Dat kan op verschillende manieren. De familie Geurts liet ons zien dat huisvesting op het erf van de ondernemer een solide en verantwoorde oplossing kan zijn voor alle partijen. CDA Gemert-Bakel, Wim Meulenmeesters gemertbakel.cda@gmail.com

Huisvesting arbeidsmigranten

CDA CDA Gemert-Bakel 25-10-2018 07:42

De economie floreert in Oost-Brabant. Daarom is er veel vraag naar personeel. Ook in Gemert-Bakel, met name in de bouw, maak-industrie en de agrarische sectoren. Steeds vaker worden Europese arbeidsmigranten ingehuurd. Die komen naar Nederland om een goede baan te vinden, die beter betaalt dan in eigen land. Hier een toekomst opbouwen willen de meeste niet. Wil de arbeidsmigrant wel blijvend in Nederland wonen dan verwachten wij dat deze integreert. Als ze hier tijdelijk zijn dan zullen ze gehuisvest moeten worden, veilig, zonder overlast voor anderen. Maar door wie? Waar? En hoe? Huisvesting, een zaak van werkgever en overheid. In het verleden liep de situatie uit de hand: veel arbeidsmigranten woonden in slechte, vaak zelfs onveilige panden. Daarom is er overleg gestart tussen het Rijk, gemeenten, woningcorporaties, werkgevers en vakbonden, want alleen door samenwerking kan het huisvestingsprobleem worden aangepakt. De gemaakte afspraken zijn vastgelegd in de Nationale verklaring huisvesting EU-arbeidsmigranten. Ook is de SNF (Stichting Normering Flexwonen) opgericht om normen op te stellen (denk aan ruimte en privacy, sanitair, hygiëne en veiligheid), te controleren en te keuren. Iedereen mag huisvesting aanbieden, maar er zijn nu tenminste regels waaraan men moet voldoen. Huisvesting bij het bedrijf Steeds vaker kiezen werkgevers voor huisvesting bij het bedrijf. Om dit in de praktijk te zien, zijn we onlangs als CDA-fractie op bezoek geweest bij Willy en Maria Geurts in Milheeze. Samen met hun zonen telen ze op het familiebedrijf champignons voor de versmarkt. Bij de start van hun bedrijf, begin 1986, werd het werk gedaan door huisvrouwen en schooljeugd die wat wilde bijverdienen. Door de groei van het bedrijf en de schaarste aan goed personeel zagen ze zich in toenemende mate gedwongen arbeidsmigranten aan te nemen. Op dit moment werken er ongeveer veertig. Ze wonen bij het bedrijf, op het erf. De huisvesting is goedgekeurd door de SNF, dus veilig en de faciliteiten zijn goed. De kantine is van alle gemakken voorzien, zodat de medewerkers zelf kunnen koken als ze dat wensen. De gemeenschappelijke ruimtes zijn ruim opgezet. Werkt het? Willy Geurts geeft aan dat het belangrijk is dat de omgeving geen overlast ervaart. Strikte huisregels en het feit dat de familie op hetzelfde erf woont zorgen ervoor dat er met respect voor elkaar en de omgeving gewoond en gewerkt wordt. Nu de werknemers op het erf wonen is er meer sociale controle. In het verleden verbleven de werknemers vaak op campings. Daar keek verder niemand naar ze om, zolang ze maar op tijd op het werk kwamen. Daar ging het dan ook vaak mis. En nu: beleid! Het CDA heeft het college gevraagd zo snel mogelijk aan te geven hoe zij de migrantenhuisvesting vorm wil geven. Waar wel en waar niet. Zodat het voor iedereen duidelijk is en het huisvestingsprobleem kan worden aangepakt. Dat kan op verschillende manieren. De familie Geurts liet ons zien dat huisvesting op het erf van de ondernemer een solide en verantwoorde oplossing kan zijn voor alle partijen. CDA Gemert-Bakel, Wim Meulenmeesters gemertbakel.cda@gmail.com

Milieueffectrapport N279 toont aan wat het CDA altijd heeft gezegd: geen noodzaak om 50 miljoen extra uit te geven voor lange omleiding

CDA CDA Gemert-Bakel 23-08-2018 06:34

In de laatste raadvergadering voor de vakantie, op 5 juli, is uitgebreid gesproken over de zienswijze van het college over de aanleg en verbreding van de N279 van Veghel naar Asten. Met deze zienswijze heeft de gemeente onder andere bezwaar gemaakt tegen de lange omleiding (om Dierdonk en over Bakels grondgebied). Daarnaast pleitte de gemeente hierin voor een 2 x 2 rijbanen oplossing op het huidige tracé. Het voorstel van het college is in de raadsvergadering overgenomen door de gemeenteraad en ingediend bij de provincie Brabant. Veel bezwaarschriften Als CDA hebben we veelvuldig opgeroepen om je als inwoner te laten horen als je ook vond dat het voorgenomen tracé niet jouw keuze zou zijn. Hier is flink gehoor aan gegeven. Er zijn ruim 450 bezwaarschriften ingediend! Dat geeft wel aan dat het ook bij de bevolking leeft. Conclusie MER-commissie Op 31 juli is het milieueffectrapport van de commissie MER verschenen, een lijvig rapport waarin de voorgestelde scenario’s op het gebied van de milieueffecten met elkaar zijn vergeleken. De commissie vraagt zich in dat rapport dan ook af waarom de provincie kiest voor de lange omleiding en vraagt om een toelichting. De conclusie van de MER-commissie over de lange omleiding is duidelijk. Ik citeer: ‘Het rapport toont aan dat optimalisatie van het gehele tracé, zonder de omleiding de verkeersproblemen even goed terugdringt, deze oplossing is daarnaast milieuvriendelijker en goedkoper’. In de bijlagen vonden we ook een uitwerking van de geluidsoverlast bij de verschillende scenario’s daaruit blijkt dat bij een opwaardering van het huidige tracé het aantal ernstig gehinderde toeneemt met ongeveer 5% (dat betreft 25 personen). Bij het aanleggen van de nieuwe omleiding zal de ernstige geluidshinder met 3% (dat betreft 16 personen) afnemen. Beste mensen, is deze conclusie 50 miljoen en het opofferen van natuur waard? Is deze conclusie het waard dat mensen hun bedrijf moeten achterlaten en verhuizen? Bovendien verwachten we allemaal dat we over enkele jaren massaal elektrische auto’s gaan rijden waardoor de geluidshinder ook verder afneemt. Politieke dwaling In mijn pleidooi in de gemeenteraad heb ik namens CDA Gemert-Bakel gezegd dat als het voorstel van de provincie door zou gaan ik het een politieke dwaling en 50 miljoen geldverspilling zou vinden. Het rapport van de Commissie MER sterkt ons in onze mening en daarom roepen wij onze wethouder Inge Van Dijk en haar collega’s van de andere gemeenten op om zich, net zoals ze nu al doet, vol in te blijven zetten op de verbreding van het huidige tracé. Het voorbeeld is het stuk van Veghel naar Den Bosch wat een verademing is om op te rijden nu deze is aangepast. Mochten zij er niet uitkomen dan overwegen we alsnog om naar de Raad van State te gaan om onze visie te toetsen. Wim Meulenmeesters CDA Gemert-Bakel, gemertbakel.cda@gmail.com

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.