Nieuws van politieke partijen in Beverwijk inzichtelijk

7 documenten

Vrij! zet zich in voor beperking overlast transformatorstation

VRIJ ! VRIJ ! Beverwijk 07-08-2019 15:21

Vanwege de landelijke opgave om meer windenergie op te wekken komen er voor de kust van Noord-Holland een aantal windmolenparken. De energie die opgewekt wordt komt via kabels aan land in Wijk aan Zee, vanwaar dit doorgeleid wordt naar een Tennet transformatorstation dat gerealiseerd wordt op het terrein van Tata Steel. Transformatorstations kunnen een bromtoon, zogenaamd Laag Frequent Geluid veroorzaken, waar omwonenden veel last van kunnen hebben. De afgelopen tijd heeft Vrij! zich door het indienen en ondersteunen van meerdere moties ingezet om geluidsoverlast te voorkomen, dan wel zoveel mogelijk te beperken. In de telegraaf van 3 augustus jongstleden komt onze fractievoorzitter aan het woord in een artikel over dit onderwerp. Ook de dorpsraad Wijk aan Zee en bewonersinitiatief Bandebrom komen aan het woord.

Raadsvergadering d.d. 28 maart 2019: Motie betreffende Transformatorstation Beverwijk (4 muren en een dak)

PvdA PvdA Beverwijk 28-03-2019 21:10

 

 

In de Raadsvergadering is de volgende motie met algemene stemmen aangenomen:

 

De raad van de gemeente Beverwijk, in vergadering bijeen op 28 maart 2019.

constaterende dat:

er voor de aanlanding aan de kust van het kabeltracé voor het project Net op zee Hollandse Kust (Noord), bij Wijk aan Zee een groot transformatiestation wordt ingericht. de kwaliteit van de leefomgeving van Wijk aan Zee en Beverwijk-West reeds fors is belast wordt door de aanwezigheid van industriële activiteiten In de bouwplannen voor het transformatorstation, onvoldoende voorzieningen worden getroffen die voorkomen dat het (laag frequent) geluid de bebouwde omgeving van Wijk aan Zee en Beverwijk-West bereikt en belast. Om de ongerustheid bij de bewoners van dit dichtbevolkte gebied weg te nemen, zou men het zekere voor het onzekere moeten nemen.

Overwegende dat:

de vrees is dat het geluid van dit transformatorstation aanzienlijk zal zijn elders transformatorboxen worden uitgevoerd als een gesloten transformatorbox (4 muren en een dak) in plaats van de standaard open transformatorbox (3 muren) Er in Wijk aan Zee en Beverwijk/West grote onrust is over deze geluidsbelasting en het daarom noodzakelijk is om op voorhand deze geluidsbelasting een halt toe te roepen Het niet in het belang van de energietransitie is dat de daarbij benodigde infrastructuur overlast en/of maatschappelijk onrust veroorzaak en daarmee het maatschappelijk draagvlak daarvoor ondermijnt.

Verzoekt het College de volgende intentie bij de minister kenbaar te maken:

Tennet opdracht te geven de transformatoren uit te voeren als gesloten transformatorbox (4 muren en een dak) waardoor er zowel in Wijk aan Zee als Beverwijk-West helemaal geen extra geluidsbelasting op de reeds bestaande te verwachten is of zal optreden.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Deze motie is door alle partijen in de Raad van Beverwijk ondertekend.

 

 

 

Het bericht Raadsvergadering d.d. 28 maart 2019: Motie betreffende Transformatorstation Beverwijk (4 muren en een dak) verscheen eerst op PvdA Beverwijk.

Ook de PvdA Beverwijk/Wijk aan Zee roept TenneT op geen extra geluidsbelasting te veroorzaken door het bouwen van het nieuwe transformatorstation

PvdA PvdA Beverwijk 09-03-2019 15:34

Er komt een transformatorstation aan de weg van Beverwijk/Wijk aan Zee. Gevreesd wordt dit transformatorstation extra geluidsoverlast zal geven (een grote brom).

Bij de bewoners van  Wijk aan Zee en Beverwijk-west leeft grote onrust  over deze extra geluidsoverlast.

In de Raadsvergadering van 28 februari is een motie aangenomen waarin deze problematiek aan de orde is gesteld.

Met algemene stemmen is de motie aangenomen waarin:

TenneT opgeroepen wordt:

. zich er voor in te spannen dat er door het transformatorstation geen extra geluidsbelasting kan en mag optreden naar de naastgelegen woonomgeving.

. de transformatoren daarom uit te voeren als gesloten transformatorbox (vier muren en een dak) in plaats van de standaard open transformatorbox (drie muren), waardoor er zowel in Wijk aan Zee als Beverwijk-west geen extra geluidsbelasting te verwachten is.

Dit uitvoeringsbesluit betreffende TenneT valt niet onder de verantwoordelijkheid van gemeente/provincie. Landelijk wordt dit vastgesteld.

De fracties van PvdA in de gemeenteraad/Provincie zullen wel actief actie voeren om de bovenstaande motie uitgevoerd te krijgen.

De fractie van de PvdA in de Tweede Kamer is gevraagd actief op dit onderwerp te willen zijn. Zij zullen door Lodewijk Asscher vragen laten stellen aan de verantwoordelijke minister .

 

Toelichting: met de publicatie van het voornemen van TenneT om te komen tot een ondergrondse hoogspanningsverbinding tussen een nieuw aan te leggen windmolenpark (West Beta) en het transformatorstation tussen Wijk aan Zee en Beverwijk een een voorstel van participatie waarbij de omgeving wordt uitgenodigd hierop de reageren wil de gemeenteraad op deze manier niet alleen haar zorg uitspreken over de mogelijke extra milieu belasting (geluid) maar op voorhand TenneT op te roepen om gesloten transformatorboxen te bouwen. De Raad zal dit middels een brief aan TenneT kenbaar maken.

 

 

 

Het bericht Ook de PvdA Beverwijk/Wijk aan Zee roept TenneT op geen extra geluidsbelasting te veroorzaken door het bouwen van het nieuwe transformatorstation verscheen eerst op PvdA Beverwijk.

Vervolg A8-A9: Op 8 januari 2019 antwoord ontvangen van het College B.&W. op de vragen, die door de PvdA Beverwijk op 21 december 2018 zijn gesteld. De antwoorden waren niet geheel bevredigend. Dus hierbij nieuwe vragen. De antwoorden van het College zijn ook in dit stuk opgenomen.

PvdA PvdA Beverwijk 12-01-2019 20:10

 

Geacht college,

De PvdA heeft op 8 januari 201 de antwoorden ontvangen op de vragen, die wij 21 december hebben gesteld aan het college over de A8-A9.

Uw beantwoording roept bij ons de nodige vragen op. Zo geeft u bij de beantwoording aan dat het college inhoudelijk samen optrekt met Heemskerk. Dan blijft onze vraag nog steeds onbeantwoord waarom Beverwijk dan niet samenwerkt met Heemskerk op het punt van de vertegenwoordiging in de stuurgroep A8-A9, dus over de bestuurlijke opstelling in deze. Twee gemeenten, 1 belang voor de Broekpolderbewoners, maar men kan blijkbaar niet tot 1 standpunt komen. Hoe kan het nu dat Heemskerk en Beverwijk hier niet samen één lijn trekken? U verschilt van mening, maar op het moment dat Heemskerk u belde met hun plan om zich terug te trekken uit de stuurgroep, heeft u er niet aan gedacht om de Beverwijkse raad te consulteren. In het kader van samenwerking in de IJmond en zeker op dit dossier is dat een gemiste kans. Wellicht had de raad u geadviseerd hetzelfde standpunt in te nemen als Heemskerk, juist in het kader van de samenwerking op dit dossier. Nu heeft de Beverwijkse gemeenteraad pas in de krant van vrijdag 21 december kunnen lezen dat Heemskerk de wethouder terugtrekt uit de stuurgroep, terwijl Beverwijk dit vooralsnog niet doet .

In uw beantwoording van 8 januari geeft u daarover het volgende aan. Het college van Heemskerk heeft u in telefonisch overleg gevraagd om Heemskerk de tijd te geven om eerst de eigen raad te informeren. Maar ook daarna heeft u  de gemeenteraad van Beverwijk dus helemaal niet uit eigen beweging geïnformeerd. Dat vond u blijkbaar niet nodig.  U heeft dus niet de kans benut om de Beverwijkse raad en de inwoners van de Broekpolder mee te nemen in deze nieuwe ontwikkeling. Dat is op zijn minst merkwaardig, zeker aangezien de PvdA fractie al veel eerder gevraagd had de wethouder van Beverwijk terug te trekken uit de stuurgroep A8-A9, als duidelijk statement naar de provincie en de doordenderende gedeputeerde, die keihard op de Golfbaanvariant afstuurt. U wist dus wel degelijk dat dit onderwerp leeft in de Beverwijkse politiek. De PvdA fractie vindt de stap van Heemskerk een duidelijk en krachtig signaal naar provincie en inwoners en we vragen ons af wat Beverwijk hier nu eigenlijk tegenover stelt.

U stelt in uw beantwoording: “Het gezamenlijke belang van onze inwoners staat voorop. Het college van Beverwijk kiest ervoor om bestuurlijk vertegenwoordigd te blijven in de stuurgroep, ondanks dat wij het niet eens zijn met de keuze van de provincie om het Golfbaanalternatief uit te werken. In de stuurgroep stellen wij ons standpunt hieromtrent herhaaldelijk en luid en duidelijk aan de orde.”

De stuurgroep is een besloten groep, van waaruit de notulen niet naar buiten komen. Kunt u ons dan eens uitleggen wat u precies in de stuurgroep naar voren brengt, waardoor de provincie zich misschien door u laat bijsturen? Heeft u er vertrouwen in dat als u op deze weg doorgaat de provincie het standpunt aanpast en afstapt van de Golfbaanvariant, zoals de gemeenteraden van Beverwijk en Heemskerk graag zien? Zo ja, waar is dat vertrouwen op gebaseerd? Heeft u concrete signalen dat uw inbreng in de stuurgroep de provincie op andere gedachten brengt? Was de gedeputeerde onder de indruk? Heeft zij aangegeven dat zij rekening houdt met uw standpunt? Zo nee, waarom blijft u dan volharden dat het zin heeft in de stuurgroep bestuurlijk vertegenwoordigd te blijven? De PvdA fractie hoort graag uw motivering in deze. De gemeenteraad van Beverwijk heeft al eerder aangegeven niet voor de Golfbaanvariant te gaan. Dit is voor ons onacceptabel. Net als voor de gemeenteraad van Heemskerk.

De stuurgroep stuurt vanaf 2018 alleen nog maar op het realiseren van de Golfbaanvariant. U kiest ervoor deel te blijven maken van deze stuurgroep, terwijl de gemeente Heemskerk het wel nodig vindt een heel duidelijk statement te maken. Zij hebben er blijkbaar geen vertrouwen in dat de wethouder bestuurlijk in de stuurgroep nog iets kan bereiken en sturen de gemeentesecretaris om aangehaakt te blijven qua informatie.

Het terugtrekken van de wethouder van Heemskerk lijkt een bijzonder verstandige, strategische zet, zo vlak voor de Provinciale Statenverkiezingen. Juist door het terugtrekken van de wethouder uit de stuurgroep, geeft Heemskerk een heel duidelijk signaal af aan de provincie en aan de gedeputeerde dat de grens nu echt bereikt is. De stuurgroep stuurt de verkeerde kant op, namelijk de Golfbaankant. De kant, die Heemskerk en Beverwijk niet willen, in het belang van de inwoners van de Broekpolder.

Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat, na de provinciale Statenverkiezingen van maart, juist door het statement van Heemskerk de nieuwe gedeputeerde alsnog tot bezinning komt en stopt met het sturen op de Golfbaanvariant. Die kans wordt groter als Beverwijk dezelfde lijn volgt als Heemskerk. Daarom zal de PvdA fractie in de raadsvergadering van januari 2019 een motie vreemd aan de orde van de dag indienen om de gemeenteraad te vragen alsnog de wethouder op te roepen zich terug te trekken uit de stuurgroep.

U geeft in uw beantwoording aan dat u graag met de gemeenteraad in gesprek gaat als daar vanuit de raad behoefte aan is. Bij onze fractie is die behoefte er zeer zeker. We gaan graag met u het gesprek aan bij de behandeling van onze motie in de gemeenteraad, maar hopen wel dat we de antwoorden op de vragen uit deze brief eerder zullen ontvangen.

Met vriendelijke groeten, woordvoerder Rene Moelee en fractievoorzitter Jaqueline Dorenbos

 

https://beverwijk.pvda.nl/nieuws/vervolg-a8a0/

 

 

Hieronder voegen wij nog voor de duidelijkheid de memo, die wij van uw college dinsdag 8 januari ontvangen hebben:

Memo

aan        : de raad:

van        : Brigitte van den Berg

onderwerp  : Antwoord op vragen PvdA over A8-A9 d.d. 21-12-2018  documentnummer : INT-19-47422

Op 21 december 2018 hebben dhr. Moelee en mevr. Dorenbos namens de fractie PvdA enkele schriftelijke vragen gesteld aan het college over de A8-A9. Deze vragen staan hieronder, inclusief een antwoord van het college.

Vraag 1:  Wist het college voor het verschijnen van Dagblad Kennemerland op vrijdag 21 december van het voornemen van het Heemskerkse college om de wethouder terug te trekken uit de stuurgroep?

Antwoord: Ja, het college is hierover vooraf telefonisch geïnformeerd.

Vraag 2: Zo ja, waarom heeft het Beverwijkse college zich niet aangesloten bij dit statement en deze handelwijze van de gemeente Heemskerk? En waarom heeft het college de gemeenteraad dan niet geïnformeerd over deze stap van Heemskerk?

Antwoord: Het college trekt inhoudelijk samen op met Heemskerk. Samen strijden wij voor realisering van het Heemskerkalternatief en wijzen wij het Golfbaanalternatief af. Het college van Beverwijk vindt het belangrijk om deel te blijven nemen aan de stuurgroep om zo onze inwoners bestuurlijk te vertegenwoordigen.

Het college van Heemskerk heeft het college van Beverwijk verzocht om Heemskerk de tijd te geven om de eigen raad eerst te informeren. Dit heeft het college van Beverwijk gerespecteerd. Mocht hier behoefte aan zijn in de Beverwijks gemeenteraad dan gaat het college graag met u in gesprek 

Vraag 3: Zo nee, is het college bereid alsnog dezelfde stap als Heemskerk te nemen en de interim gemeentesecretaris af te vaardigen naar de stuurgroep A8/A9?

Antwoord: Het college van Beverwijk vindt het belangrijk om bestuurlijk vertegenwoordigd te blijven in de stuurgroep om de belangen van onze inwoners te kunnen inbrengen.

Vraag 4: Hoe denkt het college zich op te stellen als gesprekspartner voor de provincie nadat Heemskerk zich terugtrekt bestuurlijk uit de stuurgroep? Beverwijk heeft toch dezelfde belangen van haar Broekpolderinwoners als Heemskerk? Heemskerk stelt dat het afvaardigen van de wethouder ervoor zorgt dat je als bestuurder (wethouder) politiek en bestuurlijk deelgenoot wordt van de keuze van de Golfbaanvariant? Vindt het college het niet belangrijk om 1 lijn te trekken met Heemskerk in deze? Of is het college het niet eens met het Heemskerkse college?

Antwoord: De colleges van Heemskerk en Beverwijk blijven inhoudelijk samen optrekken in het dossier A8-A9. Het gezamenlijke belang van onze inwoners staat voorop. Het college van Beverwijk kiest ervoor om bestuurlijk vertegenwoordigd te blijven in de stuurgroep, ondanks dat wij het niet eens zijn met de keuze van de provincie om het Golfbaanalternatief uit te werken. In de stuurgroep stellen wij ons standpunt hieromtrent herhaaldelijk en luid en duidelijk aan de orde. Het college van Beverwijk hecht eraan om binnen de stuurgroep de belangen van onze inwoners bestuurlijk te vertegenwoordigen bij het realiseren van de A8-A9. Het college van Beverwijk wil deze bestuurlijke taak blijven vervullen, tenzij de  gemeenteraad besluit om het college een andere opdracht te geven.

 

 

 

Het bericht Vervolg A8-A9: Op 8 januari 2019 antwoord ontvangen van het College B.&W. op de vragen, die door de PvdA Beverwijk op 21 december 2018 zijn gesteld. De antwoorden waren niet geheel bevredigend. Dus hierbij nieuwe vragen. De antwoorden van het College zijn ook in dit stuk opgenomen. verscheen eerst op PvdA Beverwijk.

Schriftelijke vragen en antwoorden grafietregens

VRIJ ! VRIJ ! Beverwijk 14-11-2018 13:03

Op 15 oktober heeft VRIJ! schriftelijke vragen gesteld over de overlast die in Wijk aan Zee wordt ervaren door grafietregens van TATA Steel. Inmiddels hebben wij van het college een beantwoording mogen ontvangen. Hieronder kunt u de vragen en antwoorden teruglezen.

Vragen ex artikel 41 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad inzake de grafietregen die een aantal malen in Wijk aan Zee is terecht gekomen.

Geachte leden van de raad,

In antwoord op de vragen van het raadslid Kelly Uiterwijk namens Vrij!, over bovenvermeld onderwerp berichten wij u het volgende.

De kleine glinsterende deeltjes die afgelopen periode zijn neergeslagen in de omgeving van Wijk aan Zee zijn grafietdeeltjes. Deze grafietdeeltjes zijn afkomstig van Harsco Metals Holland B.V. (hierna: Harsco). Harsco is gelegen op het bedrijventerrein van Tata Steel B.V. en betreft een zelfstandige inrichting (bedrijf). Harsco heeft zich gespecialiseerd in het recyclen van staalslakken en restanten uit het ijzer- en staalproces welke voornamelijk afkomstig zijn van Tata Steel.

Gedeputeerde Staten zijn bevoegd gezag voor dit bedrijf en heeft Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (hierna: OD NZKG) te Zaandam gemandateerd voor het toezicht, de handhaving en de vergunningverlening van de milieutaken.

Voor de beantwoording van de raadsvragen hebben wij contact gehad met OD NZKG en GGD Kennemertand voor wat betreft de vragen over gezondheid.

Voor de goede orde hebben wij eerst de vragen vermeld en vervolgens ons antwoord.

1. Heeft het college kennisgenomen van de overlast van deze ‘glitters’ de afgelopen maanden?

Antwoord: Ja, het college heeft een aantal klachten ontvangen van inwoners uit Wijk aan Zee over overlast van stofdeeltjes afkomstig van Harsco. Deze klachten zijn ter afhandeling doorgestuurd naar OD NZKG. Daarnaast heeft het college actief navraag gedaan bij OD NZKG, Tata Steel en GGD Kennemerland over deze stof uitstoot, mogelijke gezondheidseffecten en de maatregelen die worden getroffen om deze overlast te voorkomen.

2. Is het college in contact getreden met TATA steel over de toedracht van deze uitstoot?

Antwoord: Ja, wij hebben intensief overleg met alle betrokken partijen Tata Steel, OD NZKG en GGD Kennemerland en met de gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland als zijnde het bevoegd gezag, over de toedracht van deze uitstoot.

3 .Is het college bereid een onafhankelijk onderzoek in te stellen naar de gevolgen van deze uitstoot?

Antwoord: Hoewel de provincie Noord-Holland het bevoegd gezag is, heeft het college intensief bestuurlijk overleg met de gedeputeerde. Het college hecht aan een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van deze uitstoot en heeft hiertoe de Provincie NoordHolland aangestuurd.

4. Deelt het college met VRIJ! de zorgen over het inademen van deze deeltjes voor de volksgezondheid?

Antwoord: Het college is bekend met deze zorgen. Het college heeft daarom naar alle betrokken partijen de wens uitgesproken om een onafhankelijk onderzoek te laten verrichten door een objectieve, deskundige en derde partij.

5. Is het college bekend met de signalen dat het rendement van zonnepanelen in Wijk aan Zee ruim 10% lager is door bedekking door uitstoot?

Antwoord: Het is bekend dat zand, vogelpoep en bladeren ervoor kunnen zorgen dat zonnepanelen minder energie opwekken. Het is ons onbekend dat dit ruim 10% lager is door bedekking van grafietdeeltjes. Tata Steel vergoedde al de kosten van glazenwassers en de autowasstraat. Tijdens de bewonersbijeenkomst op 22 oktober jl. heeft Tata Steel laten weten dat ook huizen zowel binnen als buiten kunnen worden schoongemaakt. Hiervoor kan een melding worden gemaakt via: www.tatasteel.nl/nl/

6. Wat gaat het college er samen met TATA steel aan doen om de uitstoot van ‘glitters’ in de toekomst te voorkomen?

Antwoord: Het college wacht de uitkomsten van een onafhankelijk onderzoek af maar heeft voortdurend overleg met alle partijen. Op 31 oktober heeft overleg tussen het college en de gedeputeerde plaats gevonden, in dit overleg is aangegeven dat er maatregelen op de korte termijn en op de lange termijn genomen zullen worden. Welke maatregelen op de korte termijn worden genomen heeft de gedeputeerde nog niet kenbaar gemaakt. Op de kortst mogelijke termijn zal in ieder geval een overkapping over de grafietopslag worden aangebracht. Verder zal een handhaver van OD NZKG dagelijks toezicht op de activiteiten van Harsco houden. Op 28 november 2018 zal de provincie met betrokken partijen een bijeenkomst organiseren voor de inwoners van Wijk aan Zee.

Er van uitgaande de vragen hiermee te hebben beantwoord.

Vragen PvdA fractie (René Moelee) betreffende Stuurgroep A8-A9 en redactioneel bericht Dagblad Kennemerland+ antwoorden B&W Beverwijk

PvdA PvdA Beverwijk 29-09-2018 08:52

Geacht college,

Naar aanleiding van het stuk in het Noordhollands Dagblad van donderdag 27 september, heeft de PvdA fractie de volgende vragen, die wij graag door het college beantwoord willen zien.

1. Ondanks het feit dat de stuurgroep ‘ geheim’ is , is duidelijk geworden dat de email van Icomos volgens gedeputeerde Post verwerkt is in de redeneerlijn, die met de stuurgroep is besproken. A. Kan het college aangeven waar de raadsleden dat advies van Icomos ergens terug kunnen vinden in de redeneerlijn? B. Is het niet juist zo dat de redeneerlijn loodrecht ingaat tegen het advies in de mail van Icomos?

Antwoord: Wij beschouwen de inhoud van de redeneerlijn als een verantwoordelijkheid van de provincie. Wij wijzen u er daarbij op dat in de Provinciale Staten ook vragen zijn gesteld, waarvan de beantwoording op de website van de provincie staat (links naar vragen 1192, 1193, 1194).

2.     Vindt het college het een goede handelwijze om een wethouder namens Beverwijk uit te vaardigen in de stuurgroep nu duidelijk is geworden dat de gedeputeerde belangrijke informatie voor de stuurgroepleden heeft achtergehouden? De PvdA vindt dat Beverwijk een statement moet maken door onze wethouder terug te trekken uit de stuurgroep. Wij vragen het college om met een gemotiveerd antwoord hier op te komen.

Antwoord: Onze wethouder zit in de stuurgroep om het Beverwijkse perspectief en de belangen van de Beverwijkers te vertegenwoordigen. Als de wethouder niet (meer) deelneemt aan de stuurgroep hebben we geen invloed meer en kunnen we niet sturen door advisering aan de gedeputeerde.

3. Wij vragen het college om het initiatief te nemen in IJmondverband om gezamenlijk een duidelijk geluid van ongenoegen te laten blijken bij Gedeputeerde Staten. De PvdA vindt dat de bestuurlijke integriteit van de stuurgroep in het geding is gekomen en vragen het college om dit aan te kaarten.

Antwoord: Het college onderschrijft de mening van de PvdA niet, dat de bestuurlijke integriteit van de stuurgroep als adviesorgaan voor de gedeputeerde in het geding is. In de stuurgroep van 28 september 2018 is afgesproken dat er voortaan na elke vergadering een bericht met de bespreekpunten op de website van de provincie geplaatst wordt. Wij zeggen u toe dat we dit bericht voor alle komende overleggen van de stuurgroep via de griffie aan u doen toekomen.

Met vriendelijke groeten, René Moelee (namens de PvdA fractie)

https://beverwijk.pvda.nl/nieuws/2351/

 

Hieronder: Kopie van redactioneel bericht uit Dagblad Kennemerland van Bart Vuijk

Beverwijk De PvdA in de gemeenteraad van Beverwijk vindt dat het college van B en W een statement moet maken, door wethouder Brigitte van den Berg uit protest terug te trekken uit de Stuurgroep A8-A9 van de provincie. Wat er in deze, in het geheim vergaderende Stuurgroep gebeurt, kan het daglicht niet verdragen, meent de fractie. Beverwijk De PvdA in de gemeenteraad van Beverwijk vindt dat het college van B en W een statement moet maken, door wethouder Brigitte van den Berg uit protest terug te trekken uit de Stuurgroep A8-A9 van de provincie. Wat er in deze, in het geheim vergaderende Stuurgroep gebeurt, kan het daglicht niet verdragen, mee.

De oppositiepartij vindt dat Beverwijk zijn wethouder uit die Stuurgroep moet terugtrekken, nu is gebleken dat gedeputeerde Elisabeth Post belangrijke informatie voor de wethouders heeft achtergehouden. Het gaat om een e-mail van Icomos, het adviesbureau van Unesco. Deze instantie gaat over het predicaat ’werelderfgoed’ voor het gebied Stelling van Amsterdam. Icomos beantwoordt in een mail van 22 december een aantal vragen van het ministerie van onderwijs, die een viertal conclusies voorlegt: bijvoorbeeld dat er geen probleem wordt gemaakt voor het predicaat ’werelderfgoed’, als de nieuwe weg en de aansluiting op de A9 verdiept worden aangelegd. Icomos oordeelt hierover dat dit er niet toe doet: alle varianten voor de aanleg van de weg zijn onacceptabel.

Die e-mail heeft de gedeputeerde aan niemand laten zien, maar ze heeft hem naar eigen zeggen wel verwerkt in een ’redeneerlijn’ die precies het tegenovergestelde beoogt. Namelijk aanleg van de weg volgens het zogeheten Golfbaanalternatief. Die redeneerlijn is met de Stuurgroep besproken. Het advies van de wethouders is onbekend. Want wat er wordt besproken in de Stuurgroep is geheim.

De PvdA in Beverwijk is hier grondig klaar mee. ,,De PvdA vindt dat Beverwijk een statement moet maken door onze wethouder terug te trekken uit de stuurgroep.” En: ,,De PvdA vindt dat de bestuurlijke integriteit van de Stuurgroep in het geding is gekomen.”

Het college van B en W moet nog antwoord geven.

Het bericht Vragen PvdA fractie (René Moelee) betreffende Stuurgroep A8-A9 en redactioneel bericht Dagblad Kennemerland+ antwoorden B&W Beverwijk verscheen eerst op PvdA Beverwijk.

Drukbezochte avond VVD IJmond in Heemskerk

VVD VVD Beverwijk 22-02-2017 02:24

https://beverwijk.vvd.nl/nieuws/19502/drukbezochte-avond-vvd-ijmond-in-heemskerk

De VVD IJmond organiseerde maandag 20 februari een avond om met de inwoners van Heemskerk en Beverwijk in gesprek te gaan over lokale en regionale kwesties. Ongeveer 60 mensen waren op het evenement afgekomen. De onderwerpen voor de vragen waren vrij en namens de VVD waren Tweede Kamerlid Barbara Visser en Statenlid Hanneke Kaamer van Hoegee aanwezig om de vragen te beantwoorden. Het gesprek werd door VVD Beverwijk-fractievoorzitter Serge Ferraro geleid.

De aanwezigen waren met name geïnteresseerd in de plannen rondom de A8/A9 verbinding. Voor de discussie nam statenlid Kaamer van Hoegee een petitie van “Houd Broekpolder leefbaar” tegen de Golfbaanvariant aan. Er waren veel vragen en zorgen over de A8/A9 verbinding. Kaamer van Hoegee heeft een duidelijk beeld van het besluitvormingsproces geschetst. Barbara Visser vulde aan met haar ervaring in grootschalige landelijke projecten.  

Na het bespreken van een aantal kritische vragen ontstaat er langzaam meer duidelijkheid over het geheel. Zo wordt de milieueffectrapportage besproken die in mei gepubliceerd zal worden. Veel factoren binnen het besluitvormingsproces hangen hiervan af, stelt Kaamer van Hoegee. Dat er alsnog veel zorgen zijn voor de inwoners van de Broekpolder is volkomen begrijpelijk voor Visser en Kaamer van Hoegee.

VVD Noord-Holland heeft al aangegeven dat de Nulplusvariant voor de VVD geen goede optie is. Ferraro benadrukt dat lokaal de VVD IJmond voorstander van de Heemskerkvariant is. De Golfbaanvariant heeft te veel nadelige gevolgen voor de Broekpolder.

Richting het einde van de avond worden er nog een aantal andere onderwerpen besproken. Zo komen de Kennemerlijn, busvervoer en demografische veranderingen in de stad en de provincie nog aan bod. Tot slot hamert Visser nog op het belang van samen optrekken om belangen duidelijk te maken. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.