Nieuws van politieke partijen in Asten inzichtelijk

4 documenten

Gigantisch subsidiebedrag voor verkeersveiligheid Asten

CDA CDA Asten 05-02-2021 08:53

Asten krijgt €822.483,50 van het Rijk om op verschillende plekken de veiligheid voor verkeersdeelnemers te vergroten. De bijdrage komt uit de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid, een regeling van de Rijksoverheid voor het veiliger maken van wegen en fietspaden. Naast het geld uit de investeringsimpuls, ontvangt gemeente Asten €111.185,- van de provincie Noord-Brabant voor verkeersveiligheidsprojecten. Het geld wordt onder meer besteed aan de verbreding van fietspaden, de aanleg van rotondes, drempels, plateaus en markering en bebording. Verkeersveiligheid is een van de speerpunten van het verkeersbeleid in onze gemeente. Met het extra geld dat we nu ontvangen, kunnen we versneld deze maatregelen realiseren én maken we verschillende locaties verkeersveiliger. Naast deze maatregelen, wordt een deel van het bedrag ingezet om het gedrag van verkeersdeelnemers te verbeteren. Dit doen we in overleg met bijvoorbeeld de Verkeerswerkgroep Asten, de scholen en de politie. Fietspad Dijkstraat Een deel van het geld wordt in 2021 besteed voor het verbreden van het fietspad aan de Dijkstraat. Tegelijkertijd wordt de markering en bebording bij dat fietspad aangepakt en worden er snelheidsremmende maatregelen gerealiseerd ter hoogte van de aansluiting Dijkstraat – Reeweg en de komgrens op de Dijkstraat. Met deze maatregelen verbetert de verkeersveiligheid voor fietsers op de Dijkstraat aanzienlijk. Veilige oversteekplaatsen voor fietsers bij nieuwe rotondes Naast het verbreden van fietspaden, wordt de rijkssubsidie gebruikt voor de realisatie van een rotonde op de kruising Dijkstraat – Schoolstraat. De aanleg van deze rotonde is onder meer van belang om veiligere fietsroutes te maken naar de basisscholen. Daarnaast kan met de subsidie ook de nieuw te bouwen rotonde Meijelseweg – Buizerdweg een stuk veiliger worden gemaakt voor fietsers. Snelheidsremmende maatregelen Ook verkeersveiligheidsmaatregelen die onderdeel uitmaken van grotere projecten vallen onder de subsidieregeling van Rijk en Provincie. Het gaat vooral om aanpassingen die de snelheid remmen en het oversteken makkelijker maken. Enkele voorbeelden zijn het aanleggen van een zebrapad op de Wilhelminastraat om zo een veiligere oversteek te maken op de schoolroute naar de Beatrixlaan en het veiliger inrichten van de centrumring door de aanleg van fietsstroken. Wethouder Bankers is blij met de subsidie.,We zijn meer dan tevreden met deze toekenning. Voor een kleine gemeente als Asten is het een ongekend hoog subsidiebedrag. Ter vergelijking: Eindhoven heeft uit deze pot 650 duizend euro gekregen.”

Provinciaal besluit N279 lost de problemen niet (echt) op

CDA CDA Asten 08-12-2018 14:01

De Provinciale Staten hebben gisteren ingestemd met een voorstel over de N279. Het stuk weg tussen Asten en Veghel blijft 2x1-rijstroken. Er zou geen directe aanleiding zijn om de weg te verbreden. Pas in 2030 rijdt er dermate veel verkeer, dat waarschijnlijk 2 rijstroken in ieder richting nodig zijn. Er komen wel meer ongelijkvloerse kruisingen op de weg, dat de doorstroming en verkeersveiligheid moet verbeteren. Kandidaat namens Asten voor de PS, John Bankers: “De doorstroming vanaf Asten tot aan Veghel blijft een probleem. Er komt zo mogelijk een ‘flessenhals’ bij Veghel. Onze inwoners en ondernemers zijn hier niet bij gebaat. Het besluit biedt een sub-optimale oplossing.” Het CDA heeft net als andere partijen moeite met de lange omleiding om de Helmondse wijk Dierdonk en door het buitengebied van Bakel. Deze omleiding kost 45 miljoen Euro extra, gaat dwars door een natuurgebied en sluit de Dierdonkers op tussen twee drukke wegen. Bankers: “Het is te hopen, dat de provincie bereid is om op dit onderdeel van het plan de situatie opnieuw te bekijken. Deze oplossing kent alleen maar verliezers.”

Theo Martens bij Hart van Nederland: Gevaarlijke snelweg A67 moet nodig worden aangepakt

CDA CDA Asten 25-05-2018 07:12

Bijna wekelijks is het raak op de A67, de snelweg in het zuiden van ons land die Duitsland en België verbindt. Alleen al deze week waren er drie ernstige ongevallen op rij. Vaak is er een vrachtwagen bij betrokken. Hoewel de rijksoverheid plannen heeft om de weg aan te pakken, zal dat nog vier jaar duren. Onze wethouder vindt dat te lang duren en wil onmiddellijk snelheidsbeperkende maatregelen. Hij vreest dat de weg anders nog veel levens zal eisen. Bekijk hier het fragment met Theo in Hart van Nederland: klik hier

Theo Martens bij Omroep Brabant: A67 moet nu aangepakt worden

CDA CDA Asten 25-05-2018 07:07

“Het is onderhand voor jezelf of het thuisfront de vraag of je heelhuids aankomt als je de A67 oprijdt.” Wethouder Theo Martens van de gemeente Asten is het wachten zat. Hij vindt dat Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur in actie moeten komen.“Het is de gemeente Asten al langer een doorn in het oog dat er zoveel ongelukken gebeuren op deze snelweg en dat maatregelen zo lang op zich laten wachten.” Martens lucht zijn hart na het zoveelste ongeluk van deze week met grote gevolgen.Dit deel van deze snelweg krijgt nog regelmatig te maken met ongevallen en stremmingen. “Ik weet dat er veel geld is uitgetrokken voor een onderzoek om de A67 veiliger te maken. Maar hoeveel doden moeten er op deze weg nog vallen voordat er echt iets gaat veranderen?”, vraagt Martens zich hardop af.Fragment terugluisteren? Klik hier

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.