Nieuws van politieke partijen in Oirschot inzichtelijk

5 documenten

Behoudt de eenvoud, de waarde van de rotonde

Dorpsvisie Dorpsvisie Oirschot 18-01-2024 15:25

Waar het college van Burgemeester en wethouders lyrisch zijn over de aanleg van een ovonde bij de Lidl zijn wij als Dorpsvisie erg terug houdend. We zijn zelfs ervan overtuigt dat een ovonde meer schade aanbrengt aan de ruimtelijke kwaliteit dan dat het goed zal doen aan de doorstroming en de verkeersveiligheid van alle verkeersdeelnemers. Oh ja, een ovonde is een verkeersknooppunt dat elementen van een rotonde en een kruispunt combineert.

Zoals eerder te lezen was in het weekjournaal is het college voornemens en ervan overtuigd dat de ovonde een goede oplossing is voor de verkeersproblematiek bij de Lidl Rotonde. Hoewel we als Dorpsvisie eerder pleitten om zo snel mogelijk tot een veilige oplossing te komen, zijn we er zeker van dat dit op een andere manier bereikt kan worden. Ook de omwonenden hebben zich laten horen en pleiten voor een verbetering van de huidige rotonde en willen géén groot verkeersplein voor hun deur en dat begrijpen wij helemaal. Hopelijk wil de wethouder de overwegingen van de omwonende serieus laten mee wegen in het besluit.

Samen met de omwonende zijn we het eens dat een verbeterde rotonde genoeg veiligheid biedt voor alle verkeersdeelnemers. Ja, misschien dat auto’s in de spits iets langer geduld moeten hebben met oprijden, maar het voordeel is dat dit de totale snelheid omlaag brengt en de fietsers en voetgangers hiermee een veilige oversteekplek hebben.

Daarbij hoeven er geen parkeerplaatsen te verdwijnen bij de nu al te krappe Lidl parkeerplaats en kunnen er meer bomen behouden worden zoals een historische eik. Ook zal er onderzocht worden hoe fietsers, die nu van de bult afkomen, het beste de rotonde kunnen benaderen. Het is een gegeven dat er twee nieuwe wijken met zo’n 450 woningen in de komende jaren gerealiseerd gaan worden op Moorland en de Kemmer. Dit is  aan de andere zijde van het kanaal en zal fors meer verkeersdeelnemers opleveren. Het lijkt ons daarom ook goed om eerst het totale verkeersplan uit te werken en dat dit breder wordt getrokken dan hoe het nu gebeurd; alléén rotonde Lidl en zijn problematiek.

O ja, bent u het met ons eens dat een groene veilige rotonde een mooier aangezicht biedt dan een groot massaal asfalt houdend verkeersplein wat een ovonde heet? De rotonde bij de Lidl is immers de entree van ons mooie en gezellige Oirschot en dat willen we zo houden.

Laat het ons weten via Dorpsvisie@live.nl Of kom met ons meepraten op het fractieoverleg van 24 januari, aanvang 20.00 uur bij de Kemphaan aan de Willibrordstraat in Middelbeers.

Aanleg rotonde bij de Klep is gestart.

De Gewone Man De Gewone Man Oirschot 17-02-2022 17:05

Aanleg rotonde bij de Klep is gestart. Mooi dat we dat voor elkaar hebben gekregen

. Op naar een betere verkeersveiligheid! #GEWOON DOEN

Aanleg rotonde bij de Klep is gestart.

"Leefomgeving A58": een gezamenlijk pact!

CDA CDA Oirschot 23-11-2018 19:30

De verbreding van de A58 blijft de gemoederen bezig houden. Het CDA Oirschot - de Beerzen heeft een oproep gedaan aan alle fracties in de gemeenteraad van Oirschot om een pact te vormen om gezamenlijk op te trekken op dit onderwerp. Een oproep die bij de afgelopen raadsvergadering van 30 oktober jl. unanieme steun heeft gekregen van onze collega partijen. Inmiddels is het pact "Leefomgeving A58" samen met omwonenden, belangenverenigingen en college uitgewerkt. Op vrijdag 23 november is het pact aangeboden aan Rijkswaterstaat, de Provincie en het college van Oirschot. Bij de verbreding van de A58 heeft Rijkswaterstaat aan de gemeente Oirschot tot op heden een prima partner. Een partner die zich in een eerder stadium neer heeft gelegd bij het feit dat een meer dan honderd miljoen kostende tunnel of aquaduct te veel van het goede was. Tot op heden heeft Rijkswaterstaat echter wél de belofte uitgesproken bij de verbreding van de A58 uit te gaan van het principe "Saldo-0". Dit betekent dat de uitbreiding niet mag leiden tot extra overlast. Dit in tegenstelling tot de wetgeving die een beperkte groei wel toestaat. Uit de laatste informatie die wij hebben ontvangen van Rijkswaterstaat lijkt er echter terug te komen op dit "Saldo-0" principe. Veel inwoners blijven zich zorgen maken over de verbreding en de impact op hun leefomgeving. Doel van het gesloten pact is om daarom nu duidelijk stelling nemen! Wij hebben daarom samen met alle fracties, college en burgergroeperingen die zich druk maken over de verbreding en de leefomgeving een pact opgesteld, waarmee we met één duidelijk geluid richting Rijkswaterstaat en de Provincie zijn gegaan. Als het aan het CDA ligt houden we Rijkswaterstaat aan de belofte van het principe "Saldo-Nul". Daarnaast zien we dat de Minister aan InnovA58 10 miljoen Euro extra heeft gegeven om innovaties tussen Eindhoven en Tilburg op gang te brengen. De CDA fractie is van mening dat na het zuur van de verbreding in onze gemeente, onze inwoners recht hebben dat een groot deel van deze 10 miljoen Euro gaat landen in Oirschot. Om dit te bewerkstelligen is er door het CDA een motie opgesteld welke gesteund is door alle fracties. De lobby om deze gelden is ook onderdeel van het te sluiten pact. We houden u op de hoogte! Artikel Eindhovens Dagblad, 23 november 2018 Artikel Eindhovens Dagblad, 1 november 2018

"Leefomgeving A58": een gezamenlijk pact!

CDA CDA Oirschot 23-11-2018 19:30

De verbreding van de A58 blijft de gemoederen bezig houden. Het CDA Oirschot - de Beerzen heeft een oproep gedaan aan alle fracties in de gemeenteraad van Oirschot om een pact te vormen om gezamenlijk op te trekken op dit onderwerp. Een oproep die bij de afgelopen raadsvergadering van 30 oktober jl. unanieme steun heeft gekregen van onze collega partijen. Inmiddels is het pact "Leefomgeving A58" samen met omwonenden, belangenverenigingen en college uitgewerkt. Op vrijdag 23 november is het pact aangeboden aan Rijkswaterstaat, de Provincie en het college van Oirschot. Bij de verbreding van de A58 heeft Rijkswaterstaat aan de gemeente Oirschot tot op heden een prima partner. Een partner die zich in een eerder stadium neer heeft gelegd bij het feit dat een meer dan honderd miljoen kostende tunnel of aquaduct te veel van het goede was. Tot op heden heeft Rijkswaterstaat echter wél de belofte uitgesproken bij de verbreding van de A58 uit te gaan van het principe "Saldo-0". Dit betekent dat de uitbreiding niet mag leiden tot extra overlast. Dit in tegenstelling tot de wetgeving die een beperkte groei wel toestaat. Uit de laatste informatie die wij hebben ontvangen van Rijkswaterstaat lijkt er echter terug te komen op dit "Saldo-0" principe. Veel inwoners blijven zich zorgen maken over de verbreding en de impact op hun leefomgeving. Doel van het gesloten pact is om daarom nu duidelijk stelling nemen! Wij hebben daarom samen met alle fracties, college en burgergroeperingen die zich druk maken over de verbreding en de leefomgeving een pact opgesteld, waarmee we met één duidelijk geluid richting Rijkswaterstaat en de Provincie zijn gegaan. Als het aan het CDA ligt houden we Rijkswaterstaat aan de belofte van het principe "Saldo-Nul". Daarnaast zien we dat de Minister aan InnovA58 10 miljoen Euro extra heeft gegeven om innovaties tussen Eindhoven en Tilburg op gang te brengen. De CDA fractie is van mening dat na het zuur van de verbreding in onze gemeente, onze inwoners recht hebben dat een groot deel van deze 10 miljoen Euro gaat landen in Oirschot. Om dit te bewerkstelligen is er door het CDA een motie opgesteld welke gesteund is door alle fracties. De lobby om deze gelden is ook onderdeel van het te sluiten pact. We houden u op de hoogte! Artikel Eindhovens Dagblad, 23 november 2018 Artikel Eindhovens Dagblad, 1 november 2018

De Eindhovensedijk, feiten en fabels

CDA CDA Oirschot 07-03-2018 06:12

Over de Eindhovensedijk en de Groene Corridor doen steeds meer fabels de ronde. Daarom hierbij de feiten: De Eindhovensedijk is én blijft vanaf Oirschot open voor doorgaand autoverkeer.Er is én blijft naast de A58 een alternatieve route naar EindhovenEr verandert wel wat: de Oirschotsedijk tussen Beatrixkanaal en A.Fokkerweg wordt afgesloten voor autoverkeer door de gemeente Eindhoven. Daar staat tegenover dat er nieuwe verbindingswegen komen over Westfields/GDC Acht en de Spottersweg. De afsluiting op Eindhovense grond vindt pas plaats nádat er een nieuw alternatief is via Westfields/GDC. Het CDA heeft ten tijde van de besluitvorming over dit onderwerp opgetrokken met onze collega's van CDA Eindhoven. Een motie om het gedeelte van de Oirschotsedijk op Eindhovens grondgebied open te houden voor autoverkeer heeft het helaas niet gehaald in de raad van Eindhoven. Wel hebben we weten te bereiken dat de afsluiting op Eindhovens grondgebied pas plaatsvindt nádat het alternatief (via Wesfields/GDC) gereed is. We kunnen ons heel goed voorstellen dat dit onderwerp toch vragen bij u oproept. A.s. vrijdag 9 maart vanaf 21.00 zijn wij met alle kandidaten bijeen in Café 't Vrijthof te Oirschot. Loop eens binnen en wij geven u graag tekst en uitleg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.