Nieuws van politieke partijen in Stichtse Vecht over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Wethouder Van Dort: '80 km op Zuilense Ring is kwestie van politieke wil in de Provinciale Staten!' | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks Stichtse Vecht 30-01-2019 00:00

De inspraak van onze wethouder Linda van Dort bij de Provinciale Staten  over de plannen van de provincie met de Noordelijke Ring Utrecht (NRU) liet afgelopen maandag niets aan duidelijkheid te wensen over. Zij stelde zich vierkant achter de omwonenden van de NRU (Zuilense Ring),  die al jarenlang strijden voor een gezondere leefomgeving. Volgens Van Dort is een van hun -terechte-   eisen,  een verlaging van de maximumsneldheid op de NRU naar 80 kilometer,  een kwestie van een pot verf.  Ze zei verder:

De motivatie dat trajectcontrole aanbesteed is op 100 km en dat die niet teruggedraaid kan worden naar 80 km/uur is een flutreden. Gelooft u het?  Slechts een keer is de afgelopen periode het lawaai van de Zuilense ring overstemd: door hoongelach van inwoners die zich in de steek gelaten voelen.

Het OM meet, wat de wegbeheerder, u dus als provincie, wil dat er gemeten wordt. Net zoals dat de provincie over de maximale snelheid gaat, en geen andere instantie. Het gaat hier niet om kunnen, maar om willen. Als u net als ik de gezondheid van onze inwoners belangrijk vindt ligt hier de mogelijkheid om zonder veel extra kosten iets concreets te doen en is het zo voor elkaar. Maar u moet dus wel WILLEN.

GroenLinks Stichtse Vecht wil logistieke hub aan de A2 | Stichtse Vecht

GroenLinks GroenLinks Stichtse Vecht 10-10-2018 00:00

GroenLinks Stichtse Vecht stelt onderzoek voor naar een slimme oplossing voor zwaar verkeer in de dorpskernen: een logistieke hub aan de A2. Een logistieke hub is een plek waar vrachtwagens goederen naartoe brengen, waarna deze via kleinere elektrische voertuigen of de vrachtfiets naar de bestemming in de kernen van Stichtse Vecht worden gebracht. Zo’n hub  heeft als doel om de verkeersstromen van zwaar verkeer binnen de dorpskernen van Stichtse Vecht sterk te verminderen.

Neem Breukelen als voorbeeld

Al jaren is de verkeerssituatie in Breukelen rond de Brugstraat, het Zandpad en de Scheendijk onderwerp van discussie. Vrachtwagens, bestelbussen en landbouwvoertuigen zorgen voor (milieu-)overlast, files en onveilige verkeerssituaties. De huidige ideeën om overlast van dit verkeer te verminderen, bestaan vooral uit verkeerstechnische maatregelen: van een tweede Vechtbrug, betonblokken/palen (recent in de Brugstraat) tot regulering (bijvoorbeeld autoluw/autovrij maken van het Zandpad).GroenLinks Stichtse Vecht wil een duurzame oplossing om de problemen bij de bron aan te pakken en vraagt het college de mogelijkheden van een logistieke hub aan de A2 te onderzoeken.

 

Leefomgeving en lokale economie gaan hand in hand

Raadslid GroenLinks Gertjan Verstoep:

“Het is zaak om uit de reflex van verkeerstechnische oplossingen te komen en verder te kijken naar slimme innovatieve oplossingen. Andere gemeenten hebben al succesvolle logistieke hubs langs de snelweg om vrachtverkeer in het centrum te verminderen. Daarnaast durf ik te stellen dat een logistieke hub niet alleen de leefomgeving van dorpskernen verbetert maar ook een positief effect zal hebben op het vestigingsklimaat voor duurzame bedrijven. Wij kiezen voor een toekomstbestendig Stichtse Vecht: duurzaam en fijn wonen voor de volgende generaties”.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.