Nieuws van GroenLinks in Zeist inzichtelijk

10 documenten

Fietstunnel Utrechtseweg | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 08-03-2020 00:00

Er komt een fietstunnel tussen de Kromme-Rijnlaan en de Dreef onder de Utrechtseweg door. GroenLinks wil natuurlijk dat steeds meer mensen de fiets pakken, dus dat klinkt als een goed idee. Maar die tunnel komt aan de verkeerde kant van de Kromme-Rijnlaan.

De tunnel komt aan de verkeerde kant van de Kromme-Rijnlaan waardoor fietsers alsnog de drukke Kromme-Rijnlaan moeten oversteken richting Noordweg, Bisschopsweg en Uithof. Ronald pleit voor een beter, integraal plan. Want veiligheid en doorstroming van de fietser moet voorop staan!

Meer ruimte voor de fiets | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 26-01-2020 00:00

Zeist en de Regio Utrecht groeien. Meer woonruimte is een goed idee, maar moeten we dan ook veel meer verkeer voor lief nemen? Ronald pleit voor meer ruimte voor de fiets. Met de fiets of e-bike kom je snel, schoon en gezond in heel de gemeente en regio.

Evaluatie Centrumvisie | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 20-10-2019 00:00

De evaluatie van de centrumvisie is verschenen. Er komt een divers beeld uit. Er gaat minder doorgaand verkeer door het centrum, wat ruimte geeft voor meer gezelligheid. Winkelend publiek is dan ook best tevreden, ook over de bereikbaarheid van het centrum.

De bereikbaarheid voor de bewoners van het centrum kan beter. Ronald roept op om samen het de wijken te werken aan bereikbaarheid.

Verder hoeven er geen grote aanpassingen meer te worden gedaan; zo kan het busstation gesloten blijven voor auto’s. Laten we weer naar de toekomst kijken: hoe maken we van de Slotlaan het gezellige winkelhart van Zeist?

Wat vinden de bewoners van Den Dolder van het sluiten van de spoorwegovergang? | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 15-09-2019 00:00

De spoorovergang Den Dolder gaat sluiten voor gemotoriseerd verkeer vanwege de veiligheid. GroenLinks ging huis aan huis in Den Dolder om eens mensen te vragen dat ze er eigenlijk van vinden. Het beeld is een beetje fiftyfifty: voor-tegen.

Eigenlijk zijn veel mensen ook genuanceerd in hun verhaal: ja, ze vinden het vervelend als ze moeten omrijden maar zij zien ook wel dat het gewoon niet veilig is.  Maar wat doet dat voor de directe woonomgeving? Woonstraten mogen niet extra belast worden. Dus GroenLinks vindt: ja afsluiten, maar ook goed oog hebben voor de consequenties die dat heeft in allerlei straten en buurten, in eigenlijk het hele dorp. 24 September is er een debat. Daar zullen wij onder andere dit punt inbrengen.

Spoorwegovergang Den Dolder | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 21-07-2019 00:00

De Spoorwegovergang Den Dolder gaat dicht voor auto's. Deze Spoorwegovergang is een van de gevaarlijksten in Nederland. Ronald vindt dat de veiligheid voorop moet staan.

Het wordt daarmee iets lastiger voor auto's om het spoor te kruisen. Voor fietsers zijn er straks twee routes, voor auto's komt er een omleidingsroute. Door een andere inrichting wordt het voor iedereen veiliger en uiteindelijk ook beter voor het dorp.

Verkiezingsuitslag en Doelgroepenvervoer | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 24-03-2019 00:00

We zijn superblij met de verkiezingsuitslag. Dank voor je steun! GroenLinks is de grootste geworden in de Provincie Utrecht en de coalitie in Zeist heeft de brede steun weten te behouden.

Dinsdag is er een ronde tafel over Doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer verzorgt vervoer voor mensen die zelf niet mobiel zijn. De gemeente wordt hiervoor vanaf 2023 volledig verantwoordelijk. GroenLinks vindt dat Doelgroepenvervoer belangrijk voor de kwaliteit van leven. Dinsdag kun je meedenken en meepraten (na aanmelding bij de griffie) hoe we dit goed kunnen gaan regelen.

Vlog 28 over verwarring, humor, voortschrijdend inzicht en uitstel. | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 09-12-2018 00:00

28e Vlog van Ronald Camstra van 9 december 2018 over verwarring, humor, voortschrijdend inzicht en uitstel. Een terugblik op de zitting van de gemeenteraad met o.a. het grofvuil tientje, tekorten bij de RDWI een motie over verkeer en een doorgeschoven motie over vuurwerk.

Autovrije Slotlaan kan rekenen op steun Wilhelminaparkbuurt | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 09-11-2018 00:00

Op 26 en 27 oktober hebben 15 vrijwilligers van GroenLinks de Wilhelminaparkbuurt bezocht. Zij hebben bij ruim 500 deuren aangebeld en 116 gesprekken gevoerd. 16% van de bewoners is ronduit tevreden en heeft geen wensen of klachten.   

Steun voor autovrije Slotlaan

Van de inwoners die wij gesproken hebben over de Slotlaan is een meerderheid voorstander van een autovrije Slotlaan, een minderheid vindt dit geen goed idee. Voorstanders denken dat een autovrije Slotlaan gezelliger is en ook veiliger voor fietsers. Tegenstanders zijn bang voor sluipverkeer door de wijk en vrezen dat ondernemers omzet gaan mislopen. Voorstanders zien het risico van sluipverkeer ook en vragen hier aandacht voor. Ook vinden zij dat ondernemers vroeg bij planvorming moeten worden betrokken. 

Verkeersproblemen grootste ergernis

Van de overige opmerkingen die zijn geplaatst, gaat ruim 41% over verkeer. De ergernissen zijn divers: betere en veiliger fietsroutes en betere en meer fietsenstallingen; te hard rijden en geluidsoverlast van auto’s en scooters; het ontbreken van handhaving op snelheid; parkeerproblemen, onder andere vanwege de ABN Amro vestiging en tot slot de wens om in de eigen straat eenrichtingverkeer in te voeren. De 2e Hogeweg werd relatief vaak genoemd met betrekking tot meerdere problemen: te hard rijden, tekort aan parkeerplaatsen voor abonnees, onveilig voor fietsers.

Zorgen over leegstand winkelcentrum

Verschillende bewoners maken zich zorgen over de leegstand in het winkelcentrum. Ze suggeren lagere huren en een compacter centrum.

De fractie van GroenLinks zal de resultaten van dit bezoek gebruiken bij haar raadswerk. Daarnaast ontvangt de wijkmanager van de gemeente de rapportage om zich een beter beeld te vormen van de knelpunten in de buurt en  met urgente problemen aan de slag te gaan.

Verslag huis-aan-huis in Huis ter Heide Zuid | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 04-07-2018 00:00

Eén van de nieuwe werkwijzen van GroenLinks is dat wij graag van bewoners zelf willen horen wat er speelt in hun wijk of stad. Dit beperkt zich niet tot verkiezingstijd, maar zien wij als een permanente missie. In de komende periode gaan wij iedere laatste vrijdag en zaterdag van de maand langs de deuren, met een uitzondering voor de zomerstop (juli en augustus). Ons uitgangspunt is hierbij niet dat wij als missionarissen onze visie willen uitdragen, maar juist een luisterend oor willen bieden en concrete punten op willen halen waar wij als leden en fractie mee aan de slag kunnen.

Vrijdag 25 en 26 mei hield GroenLinks Zeist, voor het eerst na de gemeenteraadsverkiezingen, weer een huis aan-huisbezoek. Campagneleider Hans Snel organiseert deze huis aan-huisbezoeken gedegen en enthousiast. Gekozen werd voor de wijk Huis ter Heide Zuid. Reden hiervoor is dat het bisdom Dijnselburg in de aandacht staat vanwege de verkoop aan een projectontwikkelaar. Ook wilden we graag weten wat de bewoners meegekregen hebben van de verkiezingsuitslag, de coalitie, het coalitieakkoord en het nog te sluiten inwonersakkoord.

Onze hoofdvraag was daarom: wat heeft u mee gekregen van de verkiezingsuitslag en het coalitieakkoord? Wilt u betrokken worden bij het nog te sluiten inwonersakkoord?

Onze raadsleden Falco, Ronald en Kees en actieve leden Patrick, Noureddine, Hans en Linda liepen tijdens dit Huis aan Huis-weekend in totaal langs 184 deuren, waarvan we bij 53 deuren gesprekken hebben gevoerd. Dit leverde leerzame punten op die we graag met jullie delen.

Kennis van coalitieakkoord en inwonersakkoord

Veel bewoners die wij spraken, wisten niet of niet precies wat de verkiezingsuitslag is en welke coalitie er is gevormd. Ook was over het algemeen niet bekend dat het getekende coalitieakkoord inzichtelijk is voor publiek (o.a. via de website van Zeist en van GroenLinks Zeist).

Veel bewoners hebben via de buurtvereniging wel te horen gekregen over de inspraakavonden die er worden gehouden worden, bv. over de invulling van Dijnselburg.

Natuurlijk zijn er daarnaast ook bewoners die geen interesse hebben de politiek te volgen, of de politiek wel zouden willen volgen maar hier geen tijd voor vinden in hun drukke agenda.

Zorgwekkend is dat wij ook mensen spraken die het geloof in politiek en inspraakavonden hebben verloren. Die het gevoel hebben dat de politiek toch zijn zin wel zal doen. Deze scepsis komt bv. door alle handtekeningen die werden verzameld tegen de autoboulevard, waarna deze er toch kwam.

Verkeer en parkeren het vaakst genoemd

Verreweg de meeste zorgen die wij ophaalden gaan over verkeer en parkeren. Bewoners benoemen last te hebben van het vele verkeer op de doorgaande wegen, dat bovendien te hard rijdt. Ook het busverkeer is storend (5 lijnen met 50 ritten op een dag). Eén bewoner benoemt zelfs scheuren in de gevel te hebben door het harde rijden van de bussen. Door het hardrijdende verkeer is het gevaarlijk oversteken op sommige plekken, bijvoorbeeld op de Amersfoortseweg. Bewoners ergeren zich daarnaast aan de schaarse parkeerplekken in de wijk, onder andere door het parkeren van bezoekers van kleine bedrijven in de wijk en de caravans die (volgens sommige bewoners) langdurig op de Korte Bergweg geparkeerd staan.

Het geluid van de A28 brengt overlast en een geluidswand zou daarom erg gewenst zijn. Ook het terugschroeven van de 130 km per uur naar bv. 100 km per uur (voor in ieder geval een deel van de A28) wordt door sommige bewoners als een optie gezien om het geluid van de A28 in de wijk te dempen.

Ook de autoboulevard wordt genoemd. Bewoners vragen zich af of het bestemmingsplan hiervoor gewijzigd is. Er is de angst dat de nu doodlopende weg straks een doorgaande weg wordt. Dit omdat het paaltje er al regelmatig uit wordt gehaald. Ook zou er een groene wal komen rond de autoboulevard, maar deze is nog niet gerealiseerd. Eén bewoner zegt 's nachts wakker te liggen van de lampen van de autoboulevard. Ook is de fietsverbinding niet goed afgemaakt vanaf einde Alexanderweg linksaf naar de autoboulevard toe, waardoor dit een gevaarlijke situatie creëert.

Meerdere bewoners geven aan dat zij de communicatie over de verkeersplannen in hun wijk naar de bewoners toe niet voldoende vinden en willen graag beter op de hoogte worden gehouden.

Gebied Dijnselburg

Het tweede meest aangekaarte onderwerp is Dijnselburg. Iedere bewoner die Dijnselburg heeft genoemd, zou graag willen dat dit gebied zoveel mogelijk groen blijft. Bewoners komen er graag, om te wandelen bijvoorbeeld. Er heerst de angst dat Dijnselburg vol gebouwd gaat worden wat ook toename van verkeer met zich mee zal brengen. Eén bewoonster zegt dat ze het jammer vindt dat de plek verkocht is aan een projectontwikkelaar en niet bv. aan een stichting, die er een culturele of kunstzinnige bestemming aan had kunnen geven.

Overige aangehaalde punten

Over het algemeen zeggen bewoners erg gelukkig te wonen in zo'n groene omgeving. Wel wordt genoemd dat het onderhoud aan het groen beter kan en er wat meer kleur in de groenstroken mag komen door bijvoorbeeld bloembakken. Een ergernis is het zwerfafval in de buurt, vooral van McDonalds maaltijden. Drie bewoners zeggen tegen een houtverbrandingsinstallatie te zijn, vanwege de schadelijke milieueffecten en de ongezonde houtrook.

Wat doen we met de opgehaald punten?

Vooral op het gebied van verkeer is veel genoemd, hier gaan wij dan ook schriftelijke vragen over stellen. Over de invulling van Dijnselburg adviseren we bewoners naar de inspraakavonden te gaan. Wat betreft zwerfafval organiseert GroenLinks tijdens World Cleanup Day (zaterdag 15 september) een Clean Up Day in Zeist. Maar het is vooral het bewustzijn dat moet worden vergroot, en dat is nog een hele klus.

 

Verslag: Linda Ooms

 

 

Interview met Gerard van Vliet | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 07-03-2018 00:00

Waarom een tramverbinding naar Utrecht zo’n gek idee nog niet is

Gerard van Vliet staat op plaats 6 op onze lijst en is daarmee onze hoogste nieuweling. Hij woont al sinds de jaren tachtig in de provincie Utrecht en sinds 2009 in Zeist. We spraken hem over het al langer bestaande idee om de sneltram van Utrecht door te trekken naar Zeist.

Vertel eens, Gerard, waarom is een tramverbinding met Utrecht een goed idee?

Hoogwaardig openbaar vervoer kan extra asfalt voorkomen. Meer asfalt is een heilloze weg en lost ook de verkeersknelpunten niet op. Een oplossing op de ene plaats vergroot het verkeersinfarct op een andere. De toenemende vervoersbewegingen in deze regio kunnen alleen goed worden opgevangen met hoogwaardig openbaar vervoer.

Ik ben niet alleen voorstander van een tramverbinding naar Zeist maar ook van goede fietsverbindingen tussen gemeenten als Utrecht, Zeist en Utrechtse Heuvelrug. Vanuit Zeist op de fiets naar Utrecht is alleen niet voor iedereen een optie. De tram is dan een goed alternatief.

En een goede tramverbinding van Zeist naar Utrecht kan ook helpen om verstokte automobilisten uit hun motorvoertuig te halen. Een tramverbinding blijkt voor velen een aantrekkelijker alternatief dan buslijnen.

Het Akkoord van Parijs maakt dat alle gemeenten, ook Zeist, belangrijke stappen voorwaarts moeten zetten. De rijksoverheid en provincies kunnen het niet alleen, ook gemeenten moeten daarvoor volop aan de slag. Een tramverbinding naar Zeist helpt fors bij het verminderen van het aantal autokilometers en dus de CO2-uitstoot.

Zie je de tram dus als vervanger van de auto?

Ja, een belangrijk deel van het verkeer dat in de ochtend- en avondspits op de Utrechtseweg vast staat, is regionaal verkeer. Met de tram ben je straks vanuit Zeist zo in hartje Utrecht. Bijkomende voordelen zijn trouwens een afname van het parkeerprobleem en een verbetering van de luchtkwaliteit.

Zie je de tram ook als vervanger van busvervoer?

Ja, de tram kan een deel van het busvervoer goed vervangen. Met de aanleg van deze tramverbinding is een hogere en betrouwbaardere doorstroming mogelijk. Door grote aantallen bussen te vervangen door een tramverbinding verlaag je de CO2-uitstoot verder, gaat de luchtkwaliteit erop vooruit en wordt de geluidsoverlast minder.

Aan welk tracé wordt gedacht voor deze tramverbinding en welke gevolgen heeft dit voor Zeist?

Het idee is een verbinding vanaf de Uithof langs de Utrechtseweg naar Zeist. Aanleg van de trambaan dichtbij deze al bestaande infrastructuur heeft de minste impact op de omgeving. Sommige mensen vrezen het doortrekken van deze tramverbinding naar station Driebergen-Zeist, maar dat is om meerdere redenen geen reële optie. Waar het eindpunt van deze tramverbinding in Zeist het beste en met de minste impact op de omgeving kan komen te liggen, moet met de bewoners en met elkaar goed worden bekeken. De bestaande gedachten gaan uit naar een eindpunt in de buurt van het Montessori Lyceum Jordan, al zijn er ook mensen die de tram graag door willen trekken naar Zeist West/Vollenhove, mogelijk zelfs het Handelscentrum. Een tram naar Utrecht is een ingrijpende beslissing. Mmaar gezien de voordelen voor bewoners en milieu is het belangrijk om voor die beslissing te gaan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.