Nieuws van politieke partijen in Meppel over CDA inzichtelijk

5 documenten

Erfgoedbeleid

CDA CDA Meppel 27-05-2021 18:00

Erfgoedbeleid opstellen is onderdeel van het Coalitieakkoord voor deze raadsperiode. Inde raadsvergadering van 27 mei 2021 is dit beleid vastgesteld. De CDA-fractie heeft met dit beleid ingestemd omdat we daarmee laten ziendat we zuinig zijn opkarakteristieke gebouwen en elementen uit het verleden, koesteren wat voor moois er allemaal is in onze gemeente en dat we dit op een zorgvuldige manier door willen geven aan de volgende generaties (rentmeesterschap). Bovendien wordt eigenaren, gebruikers, inwoners en belanghebbenden duidelijk gemaakt waar de gemeente aan toetst op de vraag of een gebouw, landschapelement, enzovoorts, als erfgoed wordt bestempeld.

Circulaire havenontwikkeling

CDA CDA Meppel 28-05-2020 20:01

De CDA-fractie is voorstander van ontwikkeling van onze haven én van inzet op een circulaire economie, dus wij worden enthousiast als beide aan elkaar worden gekoppeld. Dit gebeurde in het raadsvoorstel over deelname vanuit Meppel in het onderdeel ‘Circulaire havenontwikkeling’ in de regiodeal Regio Zwolle. Wij hechten sowieso veel belang aan onze haven. En waar we het mede door corona op andere terreinen als gemeente moeilijk hebben of krijgen, biedt de haven economisch mooie kansen. Zeker nu vinden we het daarom erg belangrijk om de mogelijkheden van de regiodeal te benutten. Om met de woorden van de wethouder te spreken: daar willen wij geen kans op mislopen! Het is wat de CDA-fractie betreft heel waardevol om stappen te zetten in het circulair maken van de haven, samen met NICE en de provincie. Daarom zien wij graag dat het college hiermee aan de slag gaat en hebben we van harte ingestemd met dit raadsvoorstel.

Circulaire havenontwikkeling

CDA CDA Meppel 28-05-2020 20:01

De CDA-fractie is voorstander van ontwikkeling van onze haven én van inzet op een circulaire economie, dus wij worden enthousiast als beide aan elkaar worden gekoppeld. Dit gebeurde in het raadsvoorstel over deelname vanuit Meppel in het onderdeel ‘Circulaire havenontwikkeling’ in de regiodeal Regio Zwolle. Wij hechten sowieso veel belang aan onze haven. En waar we het mede door corona op andere terreinen als gemeente moeilijk hebben of krijgen, biedt de haven economisch mooie kansen. Zeker nu vinden we het daarom erg belangrijk om de mogelijkheden van de regiodeal te benutten. Om met de woorden van de wethouder te spreken: daar willen wij geen kans op mislopen! Het is wat de CDA-fractie betreft heel waardevol om stappen te zetten in het circulair maken van de haven, samen met NICE en de provincie. Daarom zien wij graag dat het college hiermee aan de slag gaat en hebben we van harte ingestemd met dit raadsvoorstel.

Fiets- en voetgangerstunnel - rotonde Watertoren

CDA CDA Meppel 28-03-2019 20:00

Zowel in de raadscommissie als in de raadsvergadering hebben we het belang van een goede en veilige fietsverbinding onderschreven. Er er viel wat te kiezen! Wij hebben voor het voorstel van het college gestemd, die op basis van een aantal criteria met 7 varianten kwam. De raad moest nu kiezen voor een variant. In de loop van 2019 worden de plannen voor de aanleg (inclusief bestemmingsplan) uitgewerkt en aan de raad voorgelegd. Dat de gehele oppositie tegen stemde, omdat zij dit voorstel qua kosten integraal willen afwegen bij de Perspectievennota, heeft onze fractie dan ook zeer verbaasd. Een belangrijke reden om positief te zijn is de bijdrage van de provincie. Die is volgens het college zeker en bestuurlijk “vastgetimmerd”.Deze kan krijgen wij mogelijk niet weer, en dat maakt creatief. De CDA-fractie heeftexpliciet aandacht gevraagd voor de ontsluiting van Nijeveen en de buurten rondom de Watertoren. Er moet een nieuwe ontsluiting komen en ook die moet nog verder worden uitgewerkt, maar is wel gekoppeld aan de bijdrage van de provincie. De CDA-fractie vindt het belangrijk dat bij de verdere uitwerking goed gekeken wordt naar de afwikkeling van het verkeer. Er moet niet alleen gekeken worden naar de afwikkeling van het verkeer vanuit Nieuwveense Landen, maar ook naar de afwikkeling van het verkeer van en naar Nijeveen. Het College heeft op onze vraag duidelijk aangegeven dat zij de belanghebbenden zullen betrekken bij het uitwerken van de plannen. Daar maakten wij ons best wel een beetje zorgen om. Vooral omdat wij al van meerdere kanten daarover vragen hebben ontvangen. En in de communicatie hierover in de kranten en door het college, was voor dit aspect tot nu toe geen of weinig aandacht. Maar het college geeft dus aan hier voldoende oog voor te zullen hebben. De CDA-fractie zal daar ook op toezien. Heeft u de indruk dat u niet wordt gehoord? Laat het ons weten! -

Uitvoeringsplan GVVP

CDA CDA Meppel 18-10-2018 21:00

Na de vaststelling van het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan was het nu de beurt aan het uitvoeringsplan. In dat plan staan alle zaken die de komende 4 jaren worden op- en aangepast op het gebied van verkeer en vervoer in Meppel. In het plan stond een aantal onderwerpen die wat ons betreft aangepast moesten worden. En ook mistten wij nog het een en ander. Daarom hebben wij 2 amendementen ingediend en andere amendementen gesteund: 1. De CDA-fractie heeft een amendement ingediend om de geplande vangrail langs de Drentse Hoofdvaart van Paradijssluis tot de Pijlebrug, alleen aan te leggen in de bocht na de spoorwegovergang (noordzijde). Dat is echt een gevaarlijk punt dat om maatregelen vraagt. Dit amendement is unaniem aangenomen door de gemeenteraad. 2. De CDA-fractie heeft samen met Sterk Meppel een amendement ingediend om een landbouwontsluitingsweg mogelijk te maken aan de zuidzijde van Nijeveen. Hierdoor kunnen de percelen landbouwgrond achter Danninge Erve en Het Nijeveen goed bereikt worden, zonder door de woonwijken te moeten rijden met grote landbouwwerktuigen. De gesprekken zijn hierover al gaande, maar het voornemen was nog niet in het plan opgenomen. 3. Het amendement om de rotonde op de kruising Handelsweg-Setheweg te schrappen, hebben wij van harte gesteund. Dit is een relatief dure oplossing voor een probleem dat veel eenvoudiger opgelost kan worden. Wij hebben voorgesteld om een verkeersdrempel of flitspaal neer te zetten op het weggedeelte tussen de Eshuisbrug en de kruising. Want alleen op dat weggedeelte wordt te hard gereden, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Ook dit amendement is met grote meerderheid door de gemeenteraad aangenomen. 4. Een amendement om voor maximaal 4 jaar € 80.000 per jaar beschikbaar te stellen om te onderzoeken en goed voor te bereiden en dat over 2 jaar te evalueren , heeft onze fractie ook gesteund. In het oorspronkelijke voorstel was er geen einddatum genoemd en dat is met dit amendement gecorrigeerd. 5. Tenslotte heeft de CDA-fractie een motie mede ingediend om de herinrichting van Rogat naar voren te halen of, beter gezegd, voortvarender op te pakken. Deze motie is met een grote raadsmeerderheid aangenomen. Met al deze aanpassingen konden wij instemmen met het Uitvoeringsplan GVVP.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.