Nieuws van politieke partijen in Dantumadiel over SGP inzichtelijk

6 documenten

Bijdrage aan behandeling Nota Reserves en Voorzieningen in Raad van 17 december 2019.

SGP SGP Dantumadiel 17-12-2019 00:00

 

 

Voorzitter,

Volgens gedeputeerde Sander de Rouwe zit onze gemeente minder royaal in de reserves. En daar heeft hij zonder meer gelijk in.

Als het gaat om onze reserves dan moeten we volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (het BBV) onderscheid maken tussen de algemene reserve en de bestemmingsreserves. Het verschil zit hem in de besteedbaarheid. De algemene reserve is volledig vrij besteedbaar. Die kun je dus gebruiken om onvoorziene tegenvallers op te vangen. De bestemmingsreserves zijn in principe niet meer vrij besteedbaar. Daar hebben wij als Raad al een bestemming voor bedacht.

Als dit het kader is, hebben wij hier in Dantumadiel een probleempje. In het verleden hebben we verschillende keren een bestemming bedacht voor de algemene reserve. En dat kan eigenlijk helemaal niet. Zo hebben wij bedragen bestemd voor de financiering van de Regiodeal en ook voor de financiering van de implementatie van de Omgevingswet. Om onszelf en anderen niet voor het lapje te houden, verdient het op zijn minst overweging om voor dergelijke bestemmingen een bestemmingsreserve te vormen. Wij hebben het hierover gehad in de Audit Commissie en mede naar aanleiding daarvan stellen wij voor het College te vragen om te komen met een voorstel voor de vorming van een bestemmingsreserve voor die bestanddelen van de algemene reserve waarvoor de Raad eerder al een bestemming heeft vastgelegd. Dit voorstel hebben wij vastgelegd in een motie, die wij hierbij indienen (later op de avond is deze met algemene stemmen aangenomen, TB).

Overigens willen wij hier opmerken dat het de Raad ten allen tijde vrij staat de bestemming van een bestemmingsreserve te wijzigen of een bestemmingsreserve op te heffen en toe te voegen aan de algemene reserve. Dat mag wat ons betreft ook worden overwogen voor de bedragen die wij in het verleden bestemd hebben voor de Regiodeal, de implementatie van de Omgevingswet en de andere delen van de algemene reserve waarvoor wij in het verleden bestemmingen hebben vastgelegd.  

Een ander punt is dat de nota die voorligt, de Nota Reserves en Voorzieningen, een onderscheid maakt tussen een deel van het eigen vermogen dat vrij beschikbaar is en een deel dat niet vrij beschikbaar is. Hoewel wij begrijpen wat de achterliggende gedachte is, namelijk dat altijd een bepaald bedrag aan algemene reserves nodig is om onvoorziene tegenvallers te kunnen opvangen, vinden wij een onderscheid tussen een vrij beschikbaar deel van de algemene reserve en een niet vrij beschikbaar deel van de algemene reserve toch minder gepast. Voor de duidelijkheid stellen wij voor vast te houden aan de algemeen gangbare lijn dat de algemene reserve vrij beschikbaar is. Eigenlijk per definitie. Wat overigens natuurlijk niet betekent dat een algemene reserve helemaal niet nodig is. Een vrij beschikbare algemene reserve blijft nodig voor het opvangen van onverwachte tegenvallers. Ook deze zaak is in de Audit Commissie aan de orde geweest. Mede naar aanleiding daarvan stellen wij voor de Nota zodanig te amenderen dat het onderscheid tussen een vrij besteedbaar deel van de algemene reserve en een niet vrij besteedbaar deel van de algemene reserve te laten vallen. Wij hebben dat voorstel neergelegd in een Amendement, dat wij hierbij indienen (later op de avond is ook deze met algemene stemmen aangenomen, TB).

Voorzitter, tenslotte wil ik het College nog even te complimenteren met het feit dat het door daadkrachtig handelen preventief provinciaal toezicht tot nu toe heeft weten te voorkomen. Wij wensen het College ook verder succes op dat pad en wij hebben er vertrouwen in dat wij samen als College en Raad de gemeentefinanciën weer op orde kunnen krijgen.

Dank u wel.

/r/7c6aea510e9587e17cc2ad3e65503b77?url=http%3A%2F%2Fwww.dantumadiel.sgp.nl%2Factueel%2Fbijdrage-aan-behandeling-nota-reserves-en-voorzieningen-in-raad-van-17-december-2019%2F11544&id=2881cdbda8f04a5e6eeee8e3a8d5ca4b47f6b2d9

Motie

Agendapunt: 3

 

Onderwerp: Nota Reserves en Voorzieningen

 

De raad van de gemeente Dantumadiel, in vergadering bijeen op 17 december 2019;

 

Gehoord de beraadslaging;

 

Kennisgenomen hebbend van:

-          Het Raadsvoorstel;

-          Het Verslag van de vergadering van de Audit commissie van 9 december 2019;

 

Overwegend dat:

-          Artikel 43 van het BBV binnen de reserves alleen een onderscheid voorschrijft tussen de Algemene reserve en de Bestemmingsreserves;

-          Artikel 43 van het BBV een Bestemmingsreserve omschrijft als “een reserve waaraan […] de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven”;

-          Onder de Algemene reserve meestal wordt verstaan “het deel van het eigen vermogen waaraan geen bepaalde bestemming is gegeven; dat nog volledig vrij besteedbaar is” (het citaat is van de CBS-site: https://www.cbs.nl/nl-nl/artikelen/nieuws/2018/44/eigen-vermogen-provincies-stijgt-met-0-8-miljard/reserve);

-          Onder de Bestemmingsreserves meestal wordt verstaan “het deel van het eigen vermogen waaraan een bepaalde bestemming is gegeven; die niet zo vrij besteedbaar zijn als de algemene reserve, maar waarvan de bestemming in principe altijd kan worden aangepast” (het citaat is van genoemde CBS-site);

-          In de Begroting 2020 toekomstige onttrekkingen aan de Algemene reserve zijn opgenomen voor Campus Damwâld, Implementatie Omgevingswet, Onderhoud kerktorens, Regiodeal en Ambtelijke frictiekosten PPN;

 

Van mening dat:

-          Toekomstige onttrekkingen aan de Algemene reserve in strijd zijn met het vrij besteedbare karakter van de Algemene reserve;

 

Verzoekt het college:

-          Onderzoek te doen naar de wenselijkheid van het creëren van bestemmingsreserves naar aanleiding van door de Gemeenteraad genomen besluiten die in 2020 en in latere jaren beslag leggen op de Algemene Reserve;

-          Vóór 1 april 2020 daarover aan de Gemeenteraad te rapporteren.

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Toelichting: -

 

Ondertekening en naam:

 

SGP: Tom Bakker

 

 

 

 

 

 

 

/r/7c6aea510e9587e17cc2ad3e65503b77?url=http%3A%2F%2Fwww.dantumadiel.sgp.nl%2Factueel%2Fbijdrage-aan-behandeling-nota-reserves-en-voorzieningen-in-raad-van-17-december-2019%2F11544&id=2881cdbda8f04a5e6eeee8e3a8d5ca4b47f6b2d9

Amendement

Agendapunt: 3

 

Onderwerp: Nota Reserves en Voorzieningen

 

De raad van de gemeente Dantumadiel, in vergadering bijeen op 17 december 2019;

 

Gehoord de beraadslaging;

 

Kennisgenomen hebbend van:

-          Het Raadsvoorstel;

-          Het Verslag van de vergadering van de Audit commissie van 9 december 2019;

 

Constaterend dat:

-          In de Nota Reserves en Voorzieningen een onderscheid gemaakt wordt tussen een Algemene reserve – vrij besteedbaar en een Algemene reserve ter dekking van risico’s;

-          In de desbetreffende nota over de Algemene reserve ter dekking van risico’s gesteld wordt dat de gemeente hier niet uit kan putten;

 

Overwegend dat:

-          Artikel 43 van het BBV binnen de reserves alleen een onderscheid voorschrijft tussen de Algemene reserve en de Bestemmingsreserves;

-          Artikel 43 van het BBV een Bestemmingsreserve omschrijft als “een reserve waaraan […] de raad een bepaalde bestemming heeft gegeven”;

-          Onder de Algemene reserve meestal wordt verstaan “het deel van het eigen vermogen waaraan geen bepaalde bestemming is gegeven; dat nog volledig vrij besteedbaar is” (het citaat is van de CBS-site: https://www.cbs.nl/nl-nl/artikelen/nieuws/2018/44/eigen-vermogen-provincies-stijgt-met-0-8-miljard/reserve);

-          Onder de Bestemmingsreserves meestal wordt verstaan “het deel van het eigen vermogen waaraan een bepaalde bestemming is gegeven; die niet zo vrij besteedbaar zijn als de algemene reserve, maar waarvan de bestemming in principe altijd kan worden aangepast” (het citaat is van genoemde CBS-site);

-          Artikel 6 van het BBV bepaalt dat de risico’s van de gemeente vergeleken moeten worden met de Weerstandscapaciteit van de gemeente;

-          De Weerstandscapaciteit meer omvat dan alleen de Algemene reserve;

-          De Algemene reserve als geheel onderdeel uitmaakt van de Weerstandscapaciteit;

 

Van mening dat:

-          Het onderscheid tussen een Algemene reserve – vrij besteedbaar en een Algemene reserve ter dekking van de risico’s kan leiden tot het misverstand dat een deel van de Algemene reserve niet vrij besteedbaar is respectievelijk dat een deel van de Algemene reserve niet dient ter dekking van de risico’s;

-          De stelling dat de gemeente niet kan putten uit een deel van de Algemene reserve, namelijk de Algemene reserve ter dekking van de risico’s, op zichzelf niet correct is;

-          Het de taak van de gemeenteraad is, alvorens uitgaven te financieren uit de Algemene reserve, de omvang van de Weerstandscapaciteit (en daarmee de ook de omvang van de Algemene reserve) te beoordelen in het licht van de geïnventariseerde en gekwantificeerde risico’s van de gemeente (zoals beschreven in de paragraaf Weerstandsvermogen van de Jaarrekening/Begroting);

 

Besluit:

-          Van sub-paragraaf 1. “Minimale omvang algemene reserve” van paragraaf 3.2. “Reserve- en voorziening specifieke beleidsuitgangspunten” op pagina 4 van de notitie te schrappen het tweede deel, te beginnen bij “Het bedrag aan risico’s is” tot “onderdeel van de Algemene reserve – vrij besteedbaar.”

-          Aan de desbetreffende sub-paragraaf toe te voegen een tweede alinea als volgt: “Het is de taak van de gemeenteraad, alvorens uitgaven te financieren uit de Algemene reserve, de omvang van de Weerstandscapaciteit (en daarmee de ook de omvang van de Algemene reserve) te beoordelen in het licht van de geïnventariseerde en gekwantificeerde risico’s (zoals beschreven in de paragraaf Weerstandsvermogen van de Jaarrekening/Begroting). In principe dient de Weerstandscapaciteittenminste gelijk te zijn aan het bedrag van de geïnventariseerde en gekwantificeerde risico’s.”

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Toelichting: -

 

Ondertekening en naam:

 

SGP: Tom Bakker

 

 

 

 

Bijdrage aan debat onderwijshuisvesting 26 november 2019

SGP SGP Dantumadiel 27-11-2019 00:00

 

BIJDRAGE SGP-FRACTIE AAN DEBAT ONDERWIJSHUISVESTING IN GEMEENTERAAD DANTUMADIEL 26 NOVEMBER 2019

Voorzitter,

Wat mooi dat wij ook als gemeente een bijdrage mogen leveren aan het onderwijs aan onze kinderen.

Ik wil iets zeggen over de vrijheid van onderwijs, over de ontwikkelingen rond het onderwijs, over de plaats van het onderwijs in onze dorpen en over de huisvesting van het onderwijs en de financiering ervan.

Vooraf merk ik nog even op dat de Botkeskoalle een Roobol-school is en niet een PCBO-school zoals op bladzijde 7 staat.

Eerst iets over de vrijheid van onderwijs. Wij hebben in Nederland een uniek onderwijsbestel waar veel landen jaloers op zijn. In ons land hebben ouders de vrijheid om voor hun kinderen zelf een school uit te kiezen, een school die bij hen past. Dat doet recht aan de natuurlijke verantwoordelijkheid van ouders voor hun kinderen en zorgt voor een stukje veelkleurigheid in onze maatschappij. Het is dan ook goed dat het College uitdrukkelijk uitspreekt dat schoolbesturen de vrijheid hebben om eigen accenten te leggen. Dat is een grondwettelijk recht dat we als gemeentebestuur natuurlijk moeten respecteren.

Terecht merkt wethouder Wiersma in zijn voorwoord wel op dat dat niet betekent dat wij op allemaal eilandjes moeten gaan leven maar dat samenwerking en afstemming van groot belang zijn voor een goed functionerende samenleving. OK. Eens. De gemeente mag daar best aandacht voor vragen. Maar onze fractie vindt wel dat samenwerking en afstemming niet mag worden afgedwongen. Punt 1 is dat niet in overeenstemming met de vrijheid van onderwijs en punt 2 werkt dat ook contraproductief. Je bereikt er niets mee. Met onwillige honden is het slecht hazen vangen.

Dan enkele ontwikkelingen in het onderwijs. Het College noemt er vier: krimp, duurzaamheid, ruimtelijke flexibiliteit en multifunctionaliteit. Ik ga ze even langs. Het College noemt als eerste krimp. Volkomen terecht. Daar moeten we rekening mee houden. Als tweede duurzaamheid. We kunnen niet ontkennen dat dat een maatschappelijke trend is. Maar wij zien het nogal eens ontaarden in een hype. Onze fractie wil pleiten voor een stukje nuchterheid. Als derde ontwikkeling noemt het College ruimtelijke flexibiliteit. Al weer: overdrijf het niet. Voorlopig wordt het onderwijs op onze scholen nog gedomineerd door klassikale lessen. Trouwens, dat is nu echt iets dat wij als gemeentebestuur gewoon aan de schoolbesturen over moeten laten. Laten zij bepalen hoe les moet worden gegeven, dan moeten wij zorgen voor een gebouw dat dat mogelijk maakt. Als laatste ontwikkeling noemt het College multifunctionaliteit. Onze fractie erkent dat dat voor ons als gemeentebestuur voordelen kan hebben. Maar, zoals gezegd, wij vinden dat je dat niet mag afdwingen. Multifunctionaliteit OK, maar alleen op basis van vrijwilligheid. Op bladzijde 14 lezen wij:  “Basis van verbinding met maatschappelijke partijen, is dat alle betrokken partijen er baat bij hebben: het moet een win-win situatie zijn.” Daar mag wat ons betreft een streep onder.

Als derde willen wij het even hebben over de plaats van het onderwijs in onze dorpen. Op bladzijde 14 zegt het College: “De school gaat het dorp in en het dorp komt de school in.” Dat is mooi. De kinderen leren tenslotte niet voor de school, maar voor het leven. Laat ze dat leven dan ook maar zien. Daar komt bij dat kinderen moeten leren dat zij ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Dat is een van de doelen van het burgerschapsonderwijs. Maar moet je dat doen door het schoolgebouw in gebruik te geven bij de fanfare, bij de damclub of bij de plattelandsvrouwen? Goed burgerschapsonderwijs bereik je niet door een multifunctioneel gebouw. Daar hebben de scholen veel betere manieren voor verzonnen. Onze fractie wil er dan ook voor pleiten aan te sluiten bij wat de scholen zelf al hebben ontwikkeld. Wij willen het College vragen te inventariseren wat de scholen al doen om de kinderen in contact te brengen met het dorp en het dorp met de kinderen en hoe zij die contacten gebruiken voor hun burgerschapsonderwijs. Wij hebben deze vraag verwoord in een motie die wij hierbij indienen.

Tenslotte willen wij aandacht vragen voor de financiering van de onderwijshuisvesting. De komende 14 jaar moet heel wat worden gebouwd. Dat is wel duidelijk. Het huisvestingsplan bevat een hele agenda: dan dit, dan dat. Maar wie gaat dat allemaal betalen? Dat is, zeker gezien de financiële positie van onze gemeente, best een prangende vraag. Vroeger hadden we een reserve onderwijshuisvesting. Die hebben we nu niet meer. Die was ook niet bedoeld voor de financiering van nieuwbouw, maar voor de financiering van onderhoud. Enkele jaren geleden zijn de schoolbesturen zelf verantwoordelijk geworden voor het onderhoud en toen hadden wij die reserve niet meer nodig. Een reserve voor onderhoud niet. Maar zou het niet verstandig zijn een reserve in te stellen voor nieuwbouw van scholen? Je kunt toch niet zeggen: dit is de agenda, maar hoe we het gaan financieren, weten we nog niet. Schoolbesturen begrijpen best dat op dit moment niet alles kan en dat investeringen moeten worden uitgesteld. Maar wij mogen ze niet aan het lijntje houden. Als we een investeringsagenda vaststellen, OK, dan mogen scholen daar niet gelijk rechten aan ontlenen, dat zal zo zijn, maar onze fractie vindt dat we er dan wel alles aan moeten doen om ons aan die agenda te houden. En daar hoort zeker bij dat we nadenken over de financiering van de investeringen.

Ik vergelijk het maar even met de riolering. Daar is ook een investeringsplan voor opgesteld, het verbreed GRP4. Tegelijk is gekozen om te sparen voor toekomstige rioleringsinvesteringen.

Wij willen het College vragen dit integraal huisvestingsplan onderwijs aan te vullen met een financieringsplan en daarbij te overwegen of het niet verstandig is te gaan sparen voor toekomstige investeringen in onderwijshuisvesting. Wij hebben ook deze vraag verwoord in een motie, die wij hierbij indienen.

Dank u wel.

 

/r/4533928976c79db3337410c37148f226?url=http%3A%2F%2Fwww.dantumadiel.sgp.nl%2Factueel%2Fbijdrage-aan-debat-onderwijshuisvesting-26-november-2019%2F11455&id=e02b06c88140997c032d1cd92db6fad70599faff

Motie

Agendapunt: 3

 

Onderwerp: Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP Onderwijs)

 

De raad van de gemeente Dantumadiel, in vergadering bijeen op 26 november 2019;

 

Gehoord de beraadslaging;

 

Constaterend dat:

-          In het IHP Onderwijs wordt geconstateerd dat in de komende 14 jaar verschillende nieuwe schoolgebouwen moeten worden gebouwd;

-          In het IHP Onderwijs wel een investeringsagenda wordt gegeven, maar niet wordt aangegeven hoe de investeringen zullen worden gefinancierd;

 

Overwegend dat:

-          Passende onderwijshuisvesting een wettelijke taak is;

-          Op de balans van de gemeente per 31 december 2018 geen reserve onderwijshuisvesting of voorziening onderwijshuisvesting is opgenomen;

-          Op de balans van de gemeente per 31 december 2018 wel een Voorziening Gemeentelijk Rioleringsplan staat voor de financiering van toekomstige rioleringsinvesteringen;

 

Van mening dat:

-          Enerzijds van schoolbesturen begrip gevraagd mag worden voor het feit dat de financiële situatie van de gemeente noodzaakt tot uitstel van investeringen;

-          Anderzijds schoolbesturen van het gemeentebestuur mogen verwachten dat het gemeentebestuur er alles aan doet om zich aan de vastgestelde investeringsagenda te houden;

-          Daar ook zeker bij hoort het zorgen voor voldoende financiering, bijvoorbeeld door het instellen van een reserve of het treffen van een voorziening ter zake (naar analogie van de Voorziening Gemeentelijk Rioleringsplan);

 

Verzoekt het College om:

-          Vóór 1 april 2020 een financieringsplan op te stellen voor de investeringen die zijn aangegeven in het IHP Onderwijs;

-          Daarbij desgewenst een voorstel te doen voor het instellen van een reserve nieuwbouw onderwijshuisvesting dan wel een voorziening nieuwbouw onderwijshuisvesting;

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Ondertekening en naam:

 

SGP: Tom Bakker

 

 

 

 

Bijdrage aan debat Regionale Energie Strategie (RES) 26 november 2019

SGP SGP Dantumadiel 27-11-2019 00:00

 

BIJDRAGE SGP-FRACTIE AAN DEBAT REGIONALE ENERGIE STRATEGIE IN GEMEENTERAAD DANTUMADIEL 26 NOVEMBER 2019

Voorzitter,

Het College stelt voor om deel te gaan nemen aan de Regionale Energie Strategie (RES), een proces om gezamenlijk met de provincie, het waterschap, de andere Friese gemeenten, netbeheerders, bedrijven en andere organisaties te komen tot een volledig duurzame energievoorziening in 2050. Dat gaat dan € 800 duizend kosten. Een en ander heeft te maken met Nederlandse klimaatakkoord en de klimaatafspraken van Parijs in 2015.

Ik ga u eerst vertellen dat onze fractie een warm pleitbezorger is van energiebesparing, hergebruik van restenergie, afvalscheiding en hergebruik van grondstoffen uit afvalstromen. Prachtig hoe bijvoorbeeld Omrin daarmee bezig is. Belangrijk is waarom wij dat vinden. Wij hebben deze aarde gekregen om er als rentmeesters mee om te gaan. Dat betekent dat we goed op de aarde moeten passen en dat we de aarde moeten gebruiken in dienst van de rechtmatige eigenaar, God, de Schepper van hemel en aarde. Daarom, als het gaat om besparing, hergebruik, soberheid, enzovoorts, dan vindt u in de SGP altijd een medestander.

Dat neemt niet weg dat ik u ook moet vertellen dat onze fractie niets heeft met de klimaatafspraken van Parijs en het Nederlandse klimaatakkoord. Belangrijk is waarom wij daar niets mee hebben. Achter de klimaatafspraken van Parijs en het Nederlandse klimaatakkoord zit de gedachte dat wij, mensen, de aarde moeten redden. Dat het voortbestaan van de aarde van ons, mensen, afhangt. Die gedachte, daar nemen wij afstand van. Wij gaan niet over het voortbestaan van de aarde. Eens is de aarde geschapen, eens zal de aarde vergaan. Daar is de Bijbel duidelijk over. En dat houden wij, mensen, met onze klimaatafspraken echt niet tegen. Als wij dat denken, dan overschatten wij onszelf en dan onderschatten wij God. Als wij denken dat wij met ons Nederlandse klimaatakkoord kunnen bijdragen aan een lagere temperatuur op aarde, dan denken wij dat wij onze invloed schromelijk overschatten. En ook dat wij de invloed van God, de Schepper en Onderhouder van alle dingen, schromelijk onderschatten.

Dit gezegd zijnde zijn wij reëel genoeg om te zien dat er op dit moment ontwikkelingen gaande zijn waar wij ons niet aan kunnen onttrekken. Als heel Friesland meedoet met de Regionale Energie Strategie, dan denken wij dat het niet verstandig is als Dantumadiel aan de kant blijft staan. Het is zoals het staat in het raadsvoorstel: “Als we niet deelnemen, kunnen we ook niet bepalen wat de uitkomst van de RES is.”

Wij zouden het College mee willen geven: wend uw invloed aan om in alle nuchterheid de kansen te pakken die dit tijdsgewricht biedt om te komen tot energiebesparing, hergebruik van restenergie, afvalscheiding en hergebruik van grondstoffen uit afvalstromen. En geef geen geld uit omdat dat moet van het klimaat, of iets dergelijks. Want het klimaat krijgt steeds meer de trekken van een afgod.

Dank u wel.

 

Dantumadiel en MynSkip

SGP SGP Dantumadiel 06-11-2019 00:00

 

 

Dantumadiel en MynSkip

Het bestuur van Doarpshûs MynSkip is zwaar teleurgesteld. En dat is begrijpelijk. Immers, voorzitter Roel Dijkstra, secretaris Oege Hiddema en de andere bestuursleden zijn al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van plannen voor de realisatie van een MFC in Feanwâlden. Voor de financiering van die plannen had de gemeenteraad van Dantumadiel een bedrag gereserveerd van ruim een miljoen euro. Maar in haar vergadering van 4 en 5 november heeft de raad besloten de desbetreffende reservering te laten vrijvallen. Dat is natuurlijk niet leuk, want als de gemeente het niet doet, wie moet de plannen dan financieren? Kunnen de plannen dan überhaupt wel doorgaan?

Ook de SGP heeft gestemd vóór de vrijval van het miljoen voor het MFC in Feanwâlden.

Waarom?

Omdat de SGP het belangrijk vindt dat de financiële positie van de gemeente zo snel mogelijk verstrekt wordt. De schulden van de gemeente zijn de laatste jaren alsmaar toegenomen en de algemene reserve van de gemeente is nagenoeg uitgeput. Die trend moet gebroken worden. De gemeente moet de tering naar de nering zetten.

Het bestuur van MynSkip is niet alleen teleurgesteld, het is ook boos. Het vindt dat de gemeente zich niet aan haar woord houdt. “Beloofd is beloofd.”

Wat vindt de SGP daarvan?

De SGP realiseert zich dat het gemeentebestuur bij het bestuur van MynSkip verwachtingen heeft gewekt. Die verwachtingen waren voor MynSkip de basis om verder te werken aan de plannen. Zo werd een stichting opgericht, ging een architect aan het werk, enzovoort. Aan de andere kant had het bestuur van Mysnkip ook verwachtingen gewekt bij het gemeentebestuur. Dat was voor de gemeenteraad reden om een bedrag van ruim 1 miljoen euro te reserveren voor een MFC in Feanwâlden en dat rustig te bewaren tot de plannen zo ver waren gevorderd dat tot uitvoering kon worden overgegaan. Dat was zelfs reden om bepaalde kosten van MynSkip alvast te vergoeden (de kosten van de notaris, de kosten van de architect, enzovoort).

Normaal gesproken had het bestuur van MynSkip rustig verder kunnen werken en dan had er vast een keer een tijd aangebroken dat het College van B en W had kunnen besluiten tot uitbetaling. Het geld was er, dus als aan de voorwaarden was voldoen, kon het worden overgemaakt. Tot nu toe was dat echter nog niet het geval.

Dit voorjaar werd de gemeente geconfronteerd met grote financiële tegenvallers, zo groot dat de bodem van de algemene reserve in zicht kwam. Daardoor ontstond een noodsituatie. En in een noodsituatie moet je soms dingen doen waar je anders niet over zou piekeren. Hoe vervelend het ook was, de gemeenteraad vond dat ze moest besluiten het eerder gereserveerde bedrag voor het MFC in Feanwâlden vrij te laten vallen.

Had de gemeenteraad niet even kunnen wachten?

Nee. De begroting moet vóór 15 november ingediend zijn bij de provincie en uit gesprekken met de provincie is gebleken dat de provincie geen genoegen neemt met een onvoldoende algemene reserve.

Maar de plannen van MynSkip waren toch al bijna klaar? En ze werden toch breed gedragen?

De SGP heeft daar zo zijn twijfels over. De geluiden die ons daarover bereikten, zijn niet eenstemmig. En een goed onderbouwde begroting hebben wij nog niet gezien.

Heeft de SGP zich wel genoeg in het project verdiept?

Dhr. Dijkstra, voorzitter van MynSkip, neemt het de SGP kwalijk dat wij niet hebben gereageerd op een uitnodiging om langs te komen voor een gesprek. Inderdaad hadden wij beter even kunnen reageren, daar heeft hij een punt. Maar dat betekent iet dat wij niet goed geïnformeerd zijn. Dat zijn wij wel. MynSkip stuurde ons zelf een pleitnota van wel 11 pagina’s, waarvoor overigens niets dan lof. En de situatie ter plekke kennen wij. Wij hebben ons er in de loop van de tijd verschillende keren laten voorlichten.

Neemt de SGP MynSkip wel serieus?

Beslist.

Waarom dan die tweet over een rijke oom?

Tijdens de raadsvergadering ontstond op enig moment onduidelijkheid toen het bestuur van MynSkip plotseling met informatie kwam over een fonds dat mogelijk bereid zou zijn het MFC te financieren zonder een garantie van de gemeente. Wij namen die informatie beslist serieus, maar net als het bestuur van MynSkip zelf waren wij daardoor wel zeer verrast. Een financiering van het MFC zonder een garantie van de gemeente konden wij ons nauwelijks voorstellen. Zoiets leek ons even wonderlijk als het opduiken van de spreekwoordelijke rijke oom. Vandaar. Overigens zijn dat soort verrassingen wat ons betreft meer dan welkom. Wij hebben MynSkip geadviseerd met de desbetreffende partij zeker in gesprek te gaan.

Komt het nog goed tussen het gemeentebestuur en het bestuur van MynSkip?

Hopelijk wel. Maar het demonstratief verfrommelen en verscheuren van het gemeentelijk participatiebeleid door het bestuur van MynSkip doet daar natuurlijk geen goed aan. Evenmin als allerlei negatieve uitlatingen over het gemeentebestuur in de pers. Tot op zekere hoogte hebben wij best begrip voor de frustratie, maar we hopen dat die niet leidt tot een verdere beschadiging van de verhoudingen.

 

De SGP doet mee, ook in Fryslân!

SGP SGP Dantumadiel 02-02-2019 00:00

 

Bij de Statenverkiezingen in Fryslân van 20 maart D.V. doet de SGP zelfstandig mee! Dat is een historisch gebeurtenis, want dat is voor het eerst in de geschiedenis.

Lijstaanvoerder is Haaije de Jong. De Jong, 63 jaar oud, heeft veel politieke ervaring. Hij was namelijk voorheen actief voor de ChristenUnie, maar heeft om principiële redenen gekozen voor de SGP. Na De Jong volgen Sjouke Jacobsen op plek 2 en Jan Wessels op 3.

De Jong woont in Oosterzee (gemeente De Fryske Marren), Jacobsen woont in Feanwâlden (gemeente Dantumadiel) en Wessels woont in Boornbergum (gemeente Smallingerland).

Kieslijst SGP krijgt nummer 5

SGP SGP Dantumadiel 09-02-2018 00:00

 

Op 9 februari 2018 heeft het Centraal Stembureau de kieslijsten vastgesteld. Op zich is zoiets natuurlijk niet zo spannend. De SGP-kandidatenlijst was al lang bekend. Al maanden van tevoren was die vastgesteld. Dat gebeurde door de ledenvergadering van de Gemeentelijke Kiesvereniging.

Wat nieuw was, was het nummer van onze lijst. Bij de vorige verkiezingen hadden we lijst 7. Nu kregen we lijst 5. Dat komt omdat er deze keer twee nieuwe partijen meedoen: Gemeentebelangen Dantumadiel en de VVD. Nieuwe partijen komen altijd achteraan.

De SGP-kandidatenlijst ziet er als volgt uit:

Lijst 5 Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP)

1   Bakker, T. (Tom) (m), Driezum2   de Vries, P.T. (Piter) (m), Feanwâlden3   van der Veen, IJ. (Yke) (m), Rinsumageast4   Jacobsen, S. (Sjouke) (m), Feanwâlden5   Visser, G. (Gerrit) (m), Wâlterswâld6   de Boer, J. (Jannes) (m), Damwâld7   Kommerie, M. (Mark) (m), Wâlterswâld8   de Jong, A. (Oane) (m), Wâlterswâld9   Visser, T.H. (Teus) (m), Wâlterswâld10 van der Sluijs, L.L. (Lodewijk) (m), Damwâld11 Jacobsen, M. (Minne) (m), Feanwâlden12 de Jong, K. (Klaas) (m), Damwâld13 van der Leeuw, J. (Jaring) (m), Damwâld14 van der Zee, A. (Auke) (m), Feanwâlden15 Kooistra, H.J. (Heerke) (m), Damwâld16 Reitsma, A. (Arjen) (m), De Westereen17 Heikamp, J.H. (Jitse) (m), Damwâld18 de Boer, J. (Jelle) (m), Driezum19 Benschop, F.T. (Frans) (m), Damwâld20 Lodewijk, W. (Willem) (m), Damwâld21 Bogerd, K.H. (Karel) (m), Wâlterswâld22 Egas, A.A. (Anton) (m), Damwâld

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.