Nieuws van politieke partijen in Echt-Susteren over GroenLinks inzichtelijk

25 documenten

Zienswijze van gemeente Echt-Susteren op ontwerp-PIP Uitbreiding VDL Nedcar | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 29-08-2020 00:00

Samen met alle andere partijen stemde GroenLinks in met de gemeentelijke zienswijze op het ontwerp-PIP Uitbreiding VDL Nedcar. Hier leest u een samenvatting en de volledige zienswijze als PDF.

 

De zienswijze van de gemeente Echt-Susteren bevat de volgende punten:

Infrastructuur Geluid Leefbaarheidsfonds Nieuwstadt en PIO Natuurcompensatie en landschappelijke inpassing Regels mbt gewijzigde ‘geluidzone-industrielawaai’ in bestaande plannen Afspraken en procedure

 

SAMENVATTING:

Infrastructuur

De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om voorschriften en/of voorwaarden in de ontwerpvergunning op te nemen met de strekking dat de kap van het Sterrebos, de kap van de goudgroene zone bij het Geleenbeekdal en de aanleg van de randweg alleen uitgevoerd mag worden wanneer zeker is dat de fabriek uitgebreid wordt.

De gemeente Echt-Susteren hecht zeer aan de realisatie van een eenzijdig dubbel fietspad aan de oostzijde en verzoekt dit eenzijdige fietspad tussen de Dr. Nolenslaan in Sittard en de Oude Rijksweg Zuid in Susteren op te nemen in de plannen en gelijktijdig met de aanleg van de randweg te realiseren.

 

Geluid

Uit de berekeningen blijkt dat bij 13 van de 65 woningen in Nieuwstadt niet voldaan kan worden aan de beleidsregels van de provincie omdat er geen geluidluwe gevel aanwezig is. Vandaar dat nader gemotiveerd dien te worden waarom van de beleidsregels kan worden afgeweken.

De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om in elk geval de aanleg van de randweg volledig met geluidreducerend asfalt uit te voeren en waar mogelijk maatregelen te treffen teneinde het bestaande woon- en leefklimaat in Nieuwstadt zo goed mogelijk te kunnen handhaven.

 

Leefbaarheidsfonds Nieuwstadt en PIO

De gemeente Echt-Susteren vindt het bedrag van €300.000 in het Leefbaarheidsfonds voor Nieuwstadt om projecten, waarmee de leefbaarheid en woonkwaliteit geborgd kan worden, absoluut onvoldoende. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om ófwel het budget van de Leefbaarheidsfondsen voor Nieuwstadt en Holtum met elk €600.000 te verhogen ófwel een bijdrage van €600.000 te doen aan de uitvoering van de projectenkaart LPS voor wat betreft de gemeente Echt-Susteren.

 

Natuurcompensatie en landschappelijke inpassing

De gemeente Echt-Susteren vindt de voorgestelde groenbuffer tussen de nieuwe randweg bij Nieuwstadt (grondwal aan de zuidzijde) en de bebouwing van Nieuwstadt (Aan de Linde en Limbrichterstraat) te beperkt en niet voldoen als goede ruimtelijke inpassing op basis van leefbaarheidscriteria. Als goede ruimtelijke inpassing dient de driehoek ten zuiden van de grondwal, als onderdeel van de landschappelijke inpassing/natuurcompensatie, aangeplant te worden met bos. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie deze aanplant definitief in de plannen (het compensatieplan en in het beeldregieplan) op te nemen.

De huidige boombeplanting van Op de Baan (N276) is van groot belang als vliegroute voor vleermuizen. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om zowel op de verbeelding als in de rapportages de laanbeplanting van Op de Baan op te nemen als te behouden beplanting tot het moment dat de laanbeplanting van de randweg deze functie overneemt.

De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie de toegezegde ecologische voorzieningen ter hoogte van de kruising Geleenbeek met Op de Baan ten behoeve van de doelsoort ree in de plannen op te nemen.

De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om de natuurtoets uit te breiden met het Geleenbeekdal bij Nieuwstadt, aangrenzend aan het plangebied én een aanvulling op te nemen ten aanzien van de akkerpercelen van de Yard. Beiden ontbreken namelijk, volgens de gemeente Echt-Susteren. Eventuele consequenties daarvan dienen te worden gerapporteerd en vertaald in de inpassings- en compensatieplannen.

De gemeente Echt-Susteren vindt de inpassing van het zuidelijk geplande Warehouse on Wheels (WOW) onvoldoende. Gezien de dynamiek van het gebruik en de beperkte afstand t.o.v. woningen aan de Limbrichterstraat en Kruisweide dient het gedeelte Op de Baan tussen Limbrichterweg en Aan de Linde voorzien te worden met een afdoende omvangrijke en robuuste groene inpassing/groenbuffer. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie dit aspect op te nemen in het beeldregieplan.

Er dient een goede ruimtelijke en landschappelijke inpassing voor de zuidzijde (zijde Gelders Eind) te worden uitgewerkt en gerealiseerd op basis van de natuurtoetsinvulling. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie een robuuste inpassing voor de zuidzijde in het beeldregieplan op te nemen en de wens voor het realiseren van de directe recreatieve verbinding Nieuwstadt - Limbrichterbos hierin mee te nemen.

 

Regels mbt gewijzigde ‘geluidzone-industrielawaai’ in bestaande plannen

Er dient een aanvulling plaats te vinden in artikel 30 lid 1.2 van de regels. Artikel 30 lid 1.1 regelt de bestemmingsplannen die partieel worden herzien met het inwerkingtreden van het PIP als gevolg van de hierin opgenomen nieuwe ‘geluidzone - industrie’. Daardoor komt de oude geluidzone te vervallen. In de gemeente Echt-Susteren zijn de bestemmingsplannen ‘Stedelijk buitengebied’, ‘Buitengebied’ en ‘Fietspad Heerdstraat Sint Joost’ al in de tabel opgenomen. Daar komt het d.d. 4 juni 2020 vastgestelde bestemmingsplan ‘Susterderweg-Schoolstraat Nieuwstadt’ bij. De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie dit plan aan de tabel toe te voegen.

 

Afspraken en procedure

Voor de gemeenteraad is het onaanvaardbaar dat, door een financieringsprobleem, het PIP en PIO niet gezamenlijk naar de eindstreep gaan. In diverse overleggremia werd die belofte wel gedaan. Maatregelen/projecten uit PIO zouden ervoor zorgen dat de uitbreiding van VDL een ‘zachte landing’ zou maken voor de omgeving.

Daarnaast geeft de gemeenteraad aan dat het in procedure brengen van een dergelijk groot en belangrijk plan in het zomerreces geen goede ontwikkeling is; zeker niet nu blijkt dat na de jarenlange voorbereiding, waarin het nodige vertrouwen en de nodige verwachtingen zijn ontstaan, nu het plan erdoorheen ‘geduwd’ wordt met onvoldoende waarborgen voor een goed woon- en leefklimaat voor de inwoners van Nieuwstadt.

De gemeente Echt-Susteren verzoekt de provincie om de wettelijke en bovenwettelijke compensatie concreet - in overleg met de gemeenten en belanghebbenden - uit te werken, rekening houdend met deze ingediende zienswijze en vervolgens te komen tot een concreet plan met afspraken vóór vaststelling van het PIP.

 

Voor de volledige zienswijze, verwijzen we naar de eerste PDF-bijlage.

Meteen daaronder vindt u de zienswijze die de gemeente Sittard-Geleen indiende.

Antwoord op vragen art. 33 over 5G: gezondheid, kosten en Omgevingswet | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 11-07-2020 00:00

Recent ontvingen we van het college de beantwoording over vragen m.b.t. 5G in relatie tot gezondheid, kosten en de Omgevingswet.

 

Inleiding van GroenLinks:

Na bestudering van uw raadsinformatiebrief (RIB) Telecommunicatiewet / 5G van 19 mei 2020, blijven er nog een aantal zorgen en onduidelijkheden. Voor de volledigheid som ik hier de inhoud van die RIB op:

de RIB begint met een kijk van het college op 5G: samenvatting, achtergrond / geschiedenis, de rol van de gemeente, wetgeving, gezondheid en tot slot communicatie (het college verwijst door naar het Antennebureau en de GGD); vervolgens komt een antwoordbrief (dd. 19 mei 2020) van het college op vragen en klachten over 5G vanuit de bevolking; dan is de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 33 van raadslid Wagemans opgenomen, dd. 18 oktober 2019; de RIB sluit af met een brief (dd. 16 april 2019) van staatssecretaris Keijzer (EZK) en minister Bruins (MZS). Het betreft een kabinetsreactie aan de Tweede Kamer ten aanzien van mogelijke gezondheidsrisico’s van 5G.

 

Ik vraag uw aandacht voor de elektrogevoelige inwoners in onze gemeente. Op dit moment lijdt circa 3% van de Nederlanders aan EHS: Elektro Hyper Sensitiviteit. Je bent dan overgevoelig voor allerlei soorten straling door elektromagnetische velden. De klachten die zo iemand heeft vallen vaak onder SOLK: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten. Voorbeelden van SOLK zijn:

slaapproblemen, ernstige vermoeidheid concentratie- of geheugenproblemen maagklachten, zoals misselijkheid buikpijn of buikkrampen darmklachten, zoals diarree, verstopping, winderigheid (lage) rugpijn en andere spier- en/of gewrichtspijnen, tintelingen hoofdpijn of nekpijn duizeligheid of evenwichtsproblemen hartritmestoornissen, benauwdheid of pijn op de borst oorsuizen (tinnitus)

Als het percentage van 3% juist is, dan zou het circa 1.000 inwoners van Echt-Susteren betreffen die lijden aan EHS. Het vervelende aan EHS is dat het in de nabije toekomst steeds moeilijker wordt om straling te ontvluchten én de hoeveelheid straling alleen maar toeneemt. Bij een voedselintolerantie kun je daar nog rekening mee houden bij boodschappen doen of je keuze van een restaurant. Als je maar niet kunt wennen aan verkeerslawaai kun je je huis (nog) beter isoleren of zelfs een verhuizing overwegen, et cetera. Echter, als ik het goed heb begrepen, zijn er straks om de 100-200 meter 5G-antennes nodig bij de uiteindelijke voltooiing van het 5G-netwerk. Dit zal vooral zichtbaar worden na de veiling van de 3,5 GHz-band, begin 2022. Vele lantaarnpalen, verkeerslichten, bushokjes, reclamezuilen, et cetera zullen dan worden voorzien van een kleine antenne (zgn. small cells), inwendig of gemonteerd aan de buitenkant. 98% van Nederland zal een 5G-dekking krijgen. Kortom: zelfs in een ‘hutje op de hei’ ontkom je dan niet meer aan straling. Ietwat oneerbiedig gesteld: de elektrogevoeligen gaan voor ons de kanarie in de kolenmijn zijn. Zij zullen het als eersten merken als de straling toeneemt. Mogelijk wordt de groep die hinder ondervindt dan groter. Ik vind het een verantwoordelijkheid van het college om hier op zijn minst alert op te zijn door monitoring.

Ik verwacht dat u als college de uitrol van 5G in onze gemeente niet kunt tegenhouden. Dat ga ik u dan ook niet vragen. Ook zal ik geen wetenschappelijke onderzoeken over gezondheidsrisico’s betwisten, of die nu positief, neutraal of negatief uitpakken voor 5G. Maar er zijn wel zorgen om de inwoners met EHS en er zijn nog enkele onduidelijkheden.

 

Vragen ten aanzien van de gezondheid:

Vraag 1: Is het college bereid om - als nulmeting - het aantal inwoners met SOLK op te vragen met medewerking van huisartsen en/of de GGD? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Metingen naar Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK) en eventueel nieuw onderzoek naar stralingsgevoeligheid is naar oordeel van het college in de eerste plaats een taak van de Rijksoverheid. Desalniettemin heeft het college bij de GGD gegevens opgevraagd met betrekking tot inwoners en SOLK. De GGD koppelt terug dat zij geen informatie hebben over het aantal personen dat SOLK heeft.

 

Vraag 2: Is het college bereid om vanaf de activering van de honderden 5G-antennes in en aan straatmeubilair in onze gemeente omstreeks 2023, minimaal vijf jaar lang jaarlijks het aantal inwoners met SOLK op te vragen met medewerking van huisartsen en/of de GGD? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Zie het antwoord op vraag 1. Monitoring van gezondheid in het kader van 5G is een taak van de Rijksoverheid.

 

Vraag 3: Is het college bereid om EHS te erkennen als grond voor toekenning van vergoedingen, in dit geval voor stralingwerende voorzieningen? Denk aan bepaalde kleding, gordijnen, verf, raamfolie, et cetera. Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee, (eventuele) kosten voortvloeiend uit Rijksbeleid zijn naar oordeel van het college voor rekening van het Rijk.

Toelichting van het college:

Het college volgt het Rijksbeleid als het gaat om straling en gezondheid. Het Rijk baseert zich op de WHO en de Gezondheidsraad, die stellen dat gebruik van mobiele communicatie, inclusief 5G, veilig is zolang we ons aan de ICNIRP-blootstellingslimieten houden die in Nederland gehanteerd worden. De Gezondheidsraad werkt op dit moment aan een update van het advies over de mobiele communicatie en gezondheid. De Tweede Kamer heeft hier eind 2019 om gevraagd vanwege de naderende introductie van 5G. Het advies van de Gezondheidsraad wordt in het derde kwartaal van 2020 verwacht. Dit neemt niet weg dat er mensen zijn die klachten ervaren in de buurt van bronnen van elektromagnetische straling. Klachten die in de SOLK-categorie vallen en voor deze mensen belastend zijn. Wetenschappelijk onderzoek heeft tot nog toe geen direct verband kunnen aantonen tussen deze klachten en antennes en/of frequenties voor mobiele communicatie. Eventueel nieuw onderzoek naar stralingsgevoeligheid is in de ogen van de gemeente in de eerste plaats een taak van de Rijksoverheid.

 

Vragen t.a.v. de kosten:

Vraag 4: Welke kosten ten aanzien van de infrastructuur voor 5G komen in de toekomst - vooral vanaf de realisering van het 3,5 GHz-netwerk - voor rekening van de gemeente? Hoe hoog zijn die kosten eenmalig en daarna  jaarlijks, indien deze voor rekening van de gemeente zijn?

Antwoord: Het onderhoud aan en het energieverbruik van antenne-installaties komt voor rekening van de eigenaar van de antenne. Dat is nu zo en dat blijft zo. Overheidsinfrastructuur blijft eigendom van de overheid, ook na eventuele plaatsing van antenne-installaties. Als meerdere partijen gebruik maken van overheidsinfrastructuur - denk ook aan sensoren die luchtkwaliteit meten - is voorstelbaar dat verplaatsing of verwijdering van infrastructuur in goed onderling overleg zal gaan, maar uiteindelijk blijft de infrastructuur eigendom van de gemeente. Hiervoor zullen privaatrechtelijke contracten moeten worden opgesteld. Daarin zal ook aandacht geschonken moeten worden aan zaken zoals verzekeringen en aansprakelijkheid. De VNG zal hier modelverordeningen en modelcontracten voor ontwikkelen. Gemeenten mogen een marktconforme vergoeding vragen voor het toestaan van antenne-installaties op de gemeentelijke publieke infrastructuur. Daarnaast mag de gemeente voor de vergunningverlening van de werkzaamheden die met antenneplaatsing (bijvoorbeeld graafwerkzaamheden) gepaard gaan, leges heffen.

 

Vraag 5: Komen straks de kosten van het energieverbruik van de honderden 5G-antennes voor rekening van de gemeente? Ja of nee?

Antwoord: Nee.

 

Vraag 6: Als er kosten voor rekening van de gemeente zijn, ontvangt de gemeente dan een vergoeding of tegemoetkoming van de Rijksoverheid en/of telecomproviders, of kunt u een declaratie indienen? Als u dit niet met 100% zekerheid weet, is het college dan bereid om hier proactief naar te informeren? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Zie de antwoorden op de vragen 4 en 5.

 

Vraag 7: Op welke momenten en in welke vorm(en) heeft het college tot op heden gereageerd op de aanpassing van de Telecommunicatiewet bij de Rijksoverheid en/of de VNG? Indien u dit (nog) niet heeft gedaan: waarom niet? Voorbeeld: gemeenten hadden tot begin september 2019 een consultatiemogelijkheid waar bijvoorbeeld de gemeente Maastricht gebruik van heeft gemaakt.

Antwoord: Het college heeft geen aanleiding gezien om te reageren op de aanpassing van de Telecommunicatiewet. De VNG behartigt de belangen van de gemeenten in de aanpassing van de Telecommunicatiewet. Het college volgt de ontwikkelingen van 5G via de VNG. Zie ook: https://vng.nl/rubrieken/onderwerpen/5g.

Toelichting van het college:

In het algemeen draagt Echt-Susteren geen kosten die verband houden met antenneplaatsingen. Wij zijn ook niet voornemens hiervoor kosten voor onze rekening te nemen.

 

Vragen t.a.v. de Omgevingswet:

Vraag 8: Kan het college de Omgevingswet (vanaf dat deze ingaat) gebruiken om de gezondheid van onze inwoners te beschermen tegen 5G-straling en dan met name de straling van de honderden 3,5 GHz-antennes? Zo nee, waarom niet? Bepaalde artikelen uit de Omgevingswet bieden overheden kansen om de leefomgeving op een gezonde manier te beïnvloeden. Door de integrale benadering van de leefomgeving via de instrumenten van de Omgevingswet kan gezondheid eerder een plek krijgen in de ruimtelijke afweging. Daarmee kan gezondheid een meer sturende rol krijgen. Ik denk aan de volgende artikelen:

In artikel 1.3 van de Omgevingswet staan de maatschappelijke doelen van de wet. Een van die doelen is een gezonde fysieke leefomgeving. Een gezonde leefomgeving ervaren bewoners als prettig, nodigt uit tot gezond gedrag en biedt bescherming tegen negatieve omgevingsinvloeden. In artikel 3.3 van de Omgevingswet staat dat het bevoegd gezag in de omgevingsvisie rekening moet houden met het voorzorgsbeginsel en andere milieubeginselen. In artikel 2.1 lid 4 van de Omgevingswet staat dat het bevoegd gezag bij de evenwichtige toedeling van functies (in het omgevingsplan) in ieder geval rekening houdt met het belang van het beschermen van de gezondheid. Over gezondheid in de omgevingsvergunning gaan de artikelen 5.32 en 5.42 lid 3 van de Omgevingswet en de artikelen 8.101 en 8.102 van het Besluit kwaliteit leefomgeving.

Antwoord: De gemeente stelt gezondheid voorop. De gemeenteraad zal met betrekking tot de Omgevingswet een Omgevingsvisie en Omgevingsplan vaststellen. Hierin kan de gemeenteraad overwegen om het thema Gezondheid en specifiek straling te prioriteren in het vaststellen van haar visie en beleid. Als college zien we geen aanleiding te veronderstellen dat de huidige en aangekondigde voorzorgsmaatregelen van het Rijk voor 5G onvoldoende zijn. Antenne-installaties tot 5 meter hoogte zijn vergunningsvrij. Zolang het niet gaat om een monumentaal pand, heeft de gemeente geen bevoegdheid over de plaatsing.

 

Vraag 9: Heeft het college de mogelijkheid om stralingsvrije of stralingsluwe gebieden aan te wijzen bij de uitrol van de honderden 3,5 GHz-antennes, bijvoorbeeld bij basisscholen en kinderdagverblijven? Zo ja, is het college bereid om van deze mogelijkheid gebruik te maken? Zo nee, waarom niet?

Antwoord: Nee, in veel gevallen zijn antenne-installaties vergunningsvrij, wat betekent dat het college geen wettelijke instrumenten in handen heeft om antennes op veel plekken in de gemeente te verbieden. Dit maakt het creëren van stralingsluwe gebieden praktisch onmogelijk. Het college kan via het zogenaamde Plaatsingsplan van Providers wel aandacht vragen voor stralingsarme gebieden rondom maatschappelijke voorzieningen.

 

Vraag 10: Hoeveel antennes van telecomproviders bevinden zich op dit moment in Echt-Susteren? Hoeveel van dit aantal zijn vergunningsvrij geplaatst?

Antwoord: Er zijn 52 antenne-installaties in onze gemeente, waarvan er 38 vergunningsvrij zijn. Zie ook de bijlage uit het Antenneregister.

Vragen art. 33 over 5G: gezondheid, kosten en Omgevingswet | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 11-06-2020 00:00

Na bestudering van de raadsinformatiebrief (RIB) Telecommunicatiewet / 5G van 19 mei 2020, bleven er nog een aantal zorgen en onduidelijkheden. We stelden schriftelijke vragen aan het college.

 

Voor de volledigheid som ik hier de inhoud van die RIB op:

de RIB begint met een kijk van het college op 5G: samenvatting, achtergrond / geschiedenis, de rol van de gemeente, wetgeving, gezondheid en tot slot communicatie (het college verwijst door naar het Antennebureau en de GGD); vervolgens komt een antwoordbrief (dd. 19 mei 2020) van het college op vragen en klachten over 5G vanuit de bevolking; dan is de beantwoording van de schriftelijke vragen ex art. 33 van raadslid Wagemans opgenomen, dd. 18 oktober 2019; de RIB sluit af met een brief (dd. 16 april 2019) van staatssecretaris Keijzer (EZK) en minister Bruins (MZS). Het betreft een kabinetsreactie aan de Tweede Kamer ten aanzien van mogelijke gezondheidsrisico’s van 5G.

 

Ik vraag uw aandacht voor de elektrogevoelige inwoners in onze gemeente. Op dit moment lijdt circa 3% van de Nederlanders aan EHS: Elektro Hyper Sensitiviteit. Je bent dan overgevoelig voor allerlei soorten straling door elektromagnetische velden. De klachten die zo iemand heeft vallen vaak onder SOLK: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten. Voorbeelden van SOLK zijn:

slaapproblemen, ernstige vermoeidheid concentratie- of geheugenproblemen maagklachten, zoals misselijkheid buikpijn of buikkrampen darmklachten, zoals diarree, verstopping, winderigheid (lage) rugpijn en andere spier- en/of gewrichtspijnen, tintelingen hoofdpijn of nekpijn duizeligheid of evenwichtsproblemen hartritmestoornissen, benauwdheid of pijn op de borst oorsuizen (tinnitus)

Als het percentage van 3% juist is, dan zou het circa 1.000 inwoners van Echt-Susteren betreffen die lijden aan EHS. Het vervelende aan EHS is dat het in de nabije toekomst steeds moeilijker wordt om straling te ontvluchten én de hoeveelheid straling alleen maar toeneemt. Bij een voedselintolerantie kun je daar nog rekening mee houden bij boodschappen doen of je keuze van een restaurant. Als je maar niet kunt wennen aan verkeerslawaai kun je je huis (nog) beter isoleren of zelfs een verhuizing overwegen, et cetera. Echter, als ik het goed heb begrepen, zijn er straks om de 100-200 meter 5G-antennes nodig bij de uiteindelijke voltooiing van het 5G-netwerk. Dit zal vooral zichtbaar worden na de veiling van de 3,5 GHz-band, begin 2022. Vele lantaarnpalen, verkeerslichten, bushokjes, reclamezuilen, et cetera zullen dan worden voorzien van een kleine antenne (zgn. small cells), inwendig of gemonteerd aan de buitenkant. 98% van Nederland zal een 5G-dekking krijgen. Kortom: zelfs in een ‘hutje op de hei’ ontkom je dan niet meer aan straling. Ietwat oneerbiedig gesteld: de elektrogevoeligen gaan voor ons de kanarie in de kolenmijn zijn. Zij zullen het als eersten merken als de straling toeneemt. Mogelijk wordt de groep die hinder ondervindt dan groter. Ik vind het een verantwoordelijkheid van het college om hier op zijn minst alert op te zijn door monitoring.

Ik verwacht dat u als college de uitrol van 5G in onze gemeente niet kunt tegenhouden. Dat ga ik u dan ook niet vragen. Ook zal ik geen wetenschappelijke onderzoeken over gezondheidsrisico’s betwisten, of die nu positief, neutraal of negatief uitpakken voor 5G. Maar er zijn wel zorgen om de inwoners met EHS en er zijn nog enkele onduidelijkheden.

 

Vragen ten aanzien van de gezondheid:

Is het college bereid om - als nulmeting - het aantal inwoners met SOLK op te vragen met medewerking van huisartsen en/of de GGD? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om vanaf de activering van de honderden 5G-antennes in en aan straatmeubilair in onze gemeente omstreeks 2023, minimaal vijf jaar lang jaarlijks het aantal inwoners met SOLK op te vragen met medewerking van huisartsen en/of de GGD? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om EHS te erkennen als grond voor toekenning van vergoedingen, in dit geval voor stralingwerende voorzieningen? Denk aan bepaalde kleding, gordijnen, verf, raamfolie, et cetera. Zo nee, waarom niet?

 

Vragen t.a.v. de kosten:

Welke kosten ten aanzien van de infrastructuur voor 5G komen in de toekomst - vooral vanaf de realisering van het 3,5 GHz-netwerk - voor rekening van de gemeente? Hoe hoog zijn die kosten eenmalig en daarna  jaarlijks, indien deze voor rekening van de gemeente zijn? Komen straks de kosten van het energieverbruik van de honderden 5G-antennes voor rekening van de gemeente? Ja of nee? Als er kosten voor rekening van de gemeente zijn, ontvangt de gemeente dan een vergoeding of tegemoetkoming van de Rijksoverheid en/of telecomproviders, of kunt u een declaratie indienen? Als u dit niet met 100% zekerheid weet, is het college dan bereid om hier proactief naar te informeren? Zo nee, waarom niet? Op welke momenten en in welke vorm(en) heeft het college tot op heden gereageerd op de aanpassing van de Telecommunicatiewet bij de Rijksoverheid en/of de VNG? Indien u dit (nog) niet heeft gedaan: waarom niet? Voorbeeld: gemeenten hadden tot begin september 2019 een consultatiemogelijkheid waar bijvoorbeeld de gemeente Maastricht gebruik van heeft gemaakt.

 

Vragen t.a.v. de Omgevingswet:

Kan het college de Omgevingswet (vanaf dat deze ingaat) gebruiken om de gezondheid van onze inwoners te beschermen tegen 5G-straling en dan met name de straling van de honderden 3,5 GHz-antennes? Zo nee, waarom niet? Bepaalde artikelen uit de Omgevingswet bieden overheden kansen om de leefomgeving op een gezonde manier te beïnvloeden. Door de integrale benadering van de leefomgeving via de instrumenten van de Omgevingswet kan gezondheid eerder een plek krijgen in de ruimtelijke afweging. Daarmee kan gezondheid een meer sturende rol krijgen. Ik denk aan de volgende artikelen: In artikel 1.3 van de Omgevingswet staan de maatschappelijke doelen van de wet. Een van die doelen is een gezonde fysieke leefomgeving. Een gezonde leefomgeving ervaren bewoners als prettig, nodigt uit tot gezond gedrag en biedt bescherming tegen negatieve omgevingsinvloeden. In artikel 3.3 van de Omgevingswet staat dat het bevoegd gezag in de omgevingsvisie rekening moet houden met het voorzorgsbeginsel en andere milieubeginselen. In artikel 2.1 lid 4 van de Omgevingswet staat dat het bevoegd gezag bij de evenwichtige toedeling van functies (in het omgevingsplan) in ieder geval rekening houdt met het belang van het beschermen van de gezondheid. Over gezondheid in de omgevingsvergunning gaan de artikelen 5.32 en 5.42 lid 3 van de Omgevingswet en de artikelen 8.101 en 8.102 van het Besluit kwaliteit leefomgeving. Heeft het college de mogelijkheid om stralingsvrije of stralingsluwe gebieden aan te wijzen bij de uitrol van de honderden 3,5 GHz-antennes, bijvoorbeeld bij basisscholen en kinderdagverblijven? Zo ja, is het college bereid om van deze mogelijkheid gebruik te maken? Zo nee, waarom niet? Hoeveel antennes van telecomproviders bevinden zich op dit moment in Echt-Susteren? Hoeveel van dit aantal zijn vergunningsvrij geplaatst?

 

In de genoemde RIB verwijst u naar de GGD en het Antennebureau voor meer informatie. Als raadslid wens ik voor de beantwoording van mijn vragen niet doorverwezen te worden naar deze instanties maar wil ik zo volledig mogelijke antwoorden van het college. Sterker nog: ik verwacht dat het college zélf ook antwoord wenst op de vragen over de kosten, toch?! Ook een monitoring van het aantal inwoners met SOLK lijkt mij zeer zinvol. Ongeacht of de SOLK (deels) te wijten zijn aan straling kan een nulmeting in 2020 nuttig blijken in de toekomst. Meten is weten.

 

Ik zie uw antwoorden met belangstelling tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

Thijs Wetemans

GroenLinks Echt-Susteren

Antwoord op vragen art. 33 Stimuleren duurzame mobiliteit onder ambtenaren | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 09-01-2020 00:00

Het college presenteerde onlangs elektrische auto’s en E-bikes voor ambtenaren om naar afspraken te gaan dus onder werktijd. Wij vragen ons af welke stimuleringsmogelijkheden het college inzet om vooral het woon-werkverkeer van ambtenaren te ‘vergroenen’. De fractie stelde hierover vragen en recent ontvingen we een reactie.

 

Vraag 1: Graag ontvang ik een overzicht van alle middelen die de rijksoverheid op dit moment aanbiedt om het gebruik van openbaar vervoer, emissieloze auto’s en fietsen (al dan niet elektrisch) onder (gemeente)ambtenaren te stimuleren.

Antwoord: Het college heeft begrip voor uw vraag. Dit is echter veel uitzoekwerk, waarvan het vooralsnog niet geheel duidelijk is of dit het doel dient.

 

Vraag 2: Welke middelen mag u zelf aanbieden, dus buiten de rijksoverheid om?

Antwoord: Duurzaamheid is een van de vijf kernwaarden van onze Cittaslow-gemeente. Dit blijkt onder meer uit het feit dat de gemeente haar eigen elektriciteit opwekt met de zonnepanelen op het gemeentehuis en dat inmiddels alle verlichting in het gemeentehuis vervangen is door led-verlichting. Ook op het gebied van vervoer draagt de gemeente haar steentje bij. Sinds enkele maanden beschikt de gemeente over een aantal elektrische auto’s en elektrische fietsen voor gebruik tijdens werktijd. Daarnaast is er eind oktober in de organisatie een start gemaakt met de zogeheten fietsactie, juist voor het woon-werkverkeer. Het doel van deze actie is om in een jaar tijd minimaal 5000 kg CO2 te besparen. Dit doel kan worden gehaald door vaker met de fiets naar het werk te komen in plaats van met de auto. Zie verder het antwoord op vraag 6.

 

Vraag 3: Welke van bovengenoemde middelen (vraag 1 en 2) biedt u actief aan aan uw ambtenaren, al dan niet in MER-verband? Graag een motivering waarom bepaalde regelingen NIET actief worden aangeboden indien dit het geval is.

Antwoord: Deze zijn allemaal genoemd in het antwoord op vraag 2.

 

Vraag 4: Indien uw motivering in de sfeer van ‘kosten’ ligt, zie ik graag een (geschatte) financiële onderbouwing van de kosten voor de gemeente EchtSusteren, per stimuleringsmiddel waarop deze reden van toepassing is.

Antwoord: Dit is niet het geval.

 

Vraag 5: Indien uw motivering in de sfeer ligt van ‘beperkingen in de arbeidsovereenkomst / arbeidsomstandigheden’, lees ik graag of en hoe u uw invloed gaat aanwenden om bepaalde regelingen aan te kunnen bieden aan uw ambtenaren, uiteraard ook voor de ambtenaren die in MER-verband op een andere locatie werken.

Antwoord: Dit is niet het geval.

 

Vraag 6: Afzonderlijk vraag ik uw aandacht voor de mogelijkheid om werknemers een fiets te laten leasen. Deze regeling wordt per 1-1-2020 van kracht voor de private sector. Is deze regeling ook beschikbaar voor de publieke sector? Zo ja, wil het college haar invloed dan aanwenden om deze regeling aan te kunnen bieden aan de ambtenaren, uiteraard ook voor de ambtenaren die in MER-verband op een andere locatie werken?

Antwoord: Graag zouden we dit als gemeente willen doen. Echter, voor onze gemeente is dit (fiscaal) onmogelijk. De werkkostenregeling biedt geen ruimte om dit zonder grote fiscale consequenties te doen. Het zou hierbij gaan om een eindheffing van maar liefst 80%. Dat neemt niet weg dat we de mogelijkheden die we wél hebben, uiteraard aanwenden. Zo hebben we in de organisatie een fietsactie opgezet (zie eveneens het antwoord op vraag 2). Ruim 50 enthousiaste medewerkers van de gemeente Echt-Susteren en MER doen mee aan deze vrijwillige en informele fietsactie. Deze is gestart op de (beoogde) nationale dag van de duurzaamheid op 24 oktober 2019 en duurt 1 jaar. De uitdaging is om in één jaartijd minimaal 5000 kg CO2 te besparen op het woon-werkverkeer. Dit betekent 25.000 km. fietsen. In minder dan twee maanden tijd staat de teller al op 3435 km, dus een CO2- besparing van 685 kg!

Raadsvergadering 18 december 2019 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 19-12-2019 00:00

De inbreng van GL tijdens de raadsvergadering van 18 december 2019 omvatte drie agendapunten: 2e Bestuursrapportage 2019, Herontwikkeling voormalige schoollocatie Nieuwstadt en Armoedebeleid 2020-2025.

 

15. 2e Bestuursrapportage 2019

Voorzitter, wat GL betreft laat de 2e Bestuursrapportage geen gekke dingen zien. Wat wij ons wel afvragen is wat de grote financiële bedreigingen zijn voor de komende jaren. Het wispelturige (samen met het Rijk) trap-op-trap-af systeem bijvoorbeeld en het abonnementstarief van €19 per maand voor het gebruik van WMO-voorzieningen, voor zowel arm als rijk. Maar misschien kan de portefeuillehouder nog een aantal zaken noemen waar wij, als raad, alert op moeten zijn.

Wethouder Frische ging in op de twee genoemde voorbeelden én voegde daar nog Afval aan toe: het inzamelen en verwerken van met name restafval zal steeds duurder worden in de toekomst. Beter scheiden is dus broodnodig hoewel de gescheiden afvalstromen ook steeds minder gaan opbrengen. Het wordt nog een hele uitdaging om de afvalstoffenheffing beheersbaar te houden. Om het trap-op-trap-af systeem gewijzigd te krijgen, is al de nodige druk op het Rijk uitgeoefend (o.a. ook door een raadsbrede motie vanuit Echt-Susteren). Deze methodiek houdt in dat als het Rijk minder geld uitgeeft, de rijksuitkeringen aan gemeenten deels worden teruggedraaid. Dus teveel gekregen geld in 2018 moet dan in 2019 of 2020 alsnog worden terugbetaald aan het Rijk. Ook om het abonnementstarief voor arm en rijk (dus ongeacht vermogenssituatie) terug te draaien loopt het nodige overleg met het Rijk, o.a. door de VNG. Arm en rijk kan in 2020 voor €19 per maand de woning laten poetsen. De WMO was bedoeld om hulpbehoevenden en minima te ondersteunen maar komt nu financieel onder druk te staan door deze hulp voor iedereen beschikbaar te stellen.

 

17. Herontwikkeling voormalige schoollocatie Nieuwstadt

Voorzitter, GL is zeer te spreken over deze herontwikkeling. Vooral de variatie aan woningen laat zien dat het college goed heeft geluisterd naar de wensen die inwoners hebben ingediend. 10 eengezinswoningen, 6 levensloopbestendige woningen, 5 sociale huurwoningen en 2 kavels voor eigenbouwers. En met een grote kans op nog eens 3 woningen op de locatie van het fitnesscentrum. Samen met de 6 patiowoningen op de voormalige tennislocatie mogen we spreken van een flinke impuls voor de kern Nieuwstadt en ook nog eens in de kern zelf. Inbreiding dus, wat GL graag ziet, en ook nog eens veel aandacht voor groenaanplant. Onze complimenten hiervoor. Tot zover het zoet, dan nu het zuur.

Het moet mij van het hart dat langdurig braakliggende kavels niet of nauwelijks worden benut voor tijdelijke natuur. In het verleden hebben we daar al eens aandacht voor gevraagd met als voorbeelden Bocage - waar inderdaad een strookje werd ingezaaid - en de locatie van de oude huishoudschool die in 2014 werd gesloopt en nu - 5 jaar later - nog steeds braak ligt. Ook op de voormalige schoollocatie en tennislocatie in Nieuwstadt had makkelijk een jaar of 4-5 benut kunnen worden voor de bloemetjes en de bijtjes. Voor het St. Maartensvuur hadden we vast en zeker een andere locatie gevonden want die zullen we nu uiteindelijk ook moeten zoeken. We maakten ons tijdens de Kadernota allemaal zorgen over de opmars van de eikenprocessierups. We willen nu meer nestkastjes voor bijvoorbeeld koolmezen. Prima. Maar het probleem is groter: de eikenprocessierups laat zien dat de natuur uit balans is. Voorzitter, wat GL betreft moeten we integraler kijken naar biodiversiteit. Laten we kansen benutten die zich voordoen. Laten we langdurig braakliggende kavels daarom vaker en beter benutten voor tijdelijke natuur. Dat wil ik meegeven aan dit college.

Wethouder Pustjens reageerde dat het wel een goede suggeste was om zulke bouwkavels in te zaaien met wat bloemenzaad waarop Thijs Wetemans wees op het coalitieakkoord: Voorts wordt een aantal gemeentelijke bouwkavels ingezaaid met bloemenmengsels zodat deze als tijdelijke natuur met een ecologische functie worden ingezet. In plaats van slechts 'een goede suggestie' is het gewoon uitvoering geven aan het coalitieakkoord. Dat gaf de wethouder ook toe.

 

18. Armoedebeleid Echt-Susteren 2020-2025

Voorzitter, ik wil namens GL een groot compliment geven aan portefeuillehouder Bruijsten, de beleidsambtenaar en vooral ook aan de raadswerkgroep Armoede. Wat is er hard gewerkt zeg! Hier zitten niet alleen veel ambtelijke uren in maar misschien nog wel veel meer uren van leden van de raadswerkgroep. Er is veel onderling overleg gevoerd maar nog belangrijker, ook met organisaties die met armoede en schulden te maken hebben of zich belangeloos inzetten voor huishoudens in armoede. En bepaalde inbreng herken ik duidelijk, bijvoorbeeld de Mobility Mentoring aanpak bij stress, dus ook dank dat u zo goed naar de inbreng van raadsleden heeft geluisterd. Er ligt nu een modern beleidskader voor onze neus en wat GL betreft moeten we daar snel mee aan de slag.

Want er is inmiddels een schuldenindustrie ontstaan. Google maar eens op de woorden schuldmachine, schuldenindsutrie en incassoindustrie, je wordt er niet vrolijk van. Net als de No Cure No Pay bureautjes die met groot gemak facturen naar de BsGW sturen omdat ze bezwaren aan de lopende band indienen, waar ik het in de vorige raadsvergadering over had, zo is er ook een groot aantal bureautjes die profiteren van huishoudens met schulden. En die huishoudens raken vaak van de regen in de drup: schulden nemen soms zelfs toe in plaats van af. Laten we proberen die profiteurs de wind uit de zeilen te nemen. Laten we ervoor zorgen dat inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium worden opgemerkt.

Wat die vroegsignalering betreft gaan we gebruik maken van de methodiek ‘Vroeg erop af’ die in andere gemeenten al succesvol is gebleken. Aan het rijtje partners als woningcorporaties, energiebedrijven, ziektekostenverzekeraars en de BsGW heeft u zeer recent nog de Rechtbank Limburg toegevoegd. Super dat u zich nog snel gevoegd heeft bij de gemeenten Weert, Roermond, Maastricht en Sittard-Geleen die samen met de Kredietbank Limburg en Plangroep minimaal een jaar lang mensen met schulden helpen of doorverwijzen.

Voorzitter, ik wil deze gelegenheid ook aangrijpen om enkele initiatieven van Menswel onder de aandacht te brengen, namelijk Wijkkarwei en het Klapperproject. Wijkkarwei is een initiatief waarbij vrijwilligers klussen uitvoeren voor ouderen, hulpbehoevenden en minima. Het Klapperproject wordt  genoemd in het Beleidsplan. Vrijwilligers komen dan bij mensen thuis om de administratie op orde te brengen en te leren hoe je die dan zelfstandig moet bijhouden. Ook kunnen vrijwilligers uitleg geven als men niet wijs wordt uit ingewikkelde brieven. Overigens kan ook de gemeente zelf ok eens kijken naar het hanteren van makkelijk taalgebruik, zeker voor bepaalde doelgroepen. Wat deze initiatieven van Menswel betreft, kan het college eens overwegen om hier een artikel aan te wijden op de gemeentepagina van ‘t Waekblaad. Ik hoop dat de portefeuillehouder dit kan inbrengen tijdens het collegeoverleg.

Wethouder Bruijsten wil in de toekomst nadrukkelijk aandacht voor makkelijk taalgebruik, bijvoorbeeld het B1-niveau, bij communicatie met bepaalde doelgroepen. Ook probeert ze het Klapperproject en Wijkkarwei van Menswel een plek in het NIBUD-krantje te laten krijgen dat in 2020 huis aan huis verspreid zal worden.

Vragen art. 33 Stimuleren duurzame mobiliteit onder ambtenaren | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 16-12-2019 00:00

Het college presenteerde onlangs elektrische auto’s en E-bikes voor ambtenaren om naar afspraken te gaan dus onder werktijd. Wij vragen ons af welke stimuleringsmogelijkheden het college inzet om vooral het woon-werkverkeer van ambtenaren te ‘vergroenen’. De fractie stelde hierover vragen.

Echt-Susteren zet steeds meer in op duurzame mobiliteit. Zo werden onlangs elektrische auto’s en E-bikes in gebruik genomen. Deze vervoersmiddelen zijn bedoeld om kilometers onder werktijd op een milieubewuste wijze af te leggen. Heel mooi natuurlijk maar GroenLinks wil ook eens kijken naar de manier hoe ambtenaren naar hun werk komen. Wij vragen ons bijvoorbeeld af welke stimuleringsmogelijkheden u inzet om vooral het woon-werkverkeer van ambtenaren te ‘vergroenen’. Goed voor hun gezondheid indien men vaker de fiets neemt, minder uitstoot van uitlaatgassen en een mooie invulling van uw voorbeeldrol. Vandaar dat ik de volgende vragen stel.

Graag ontvang ik een overzicht van alle middelen die de rijksoverheid op dit moment aanbiedt om het gebruik van openbaar vervoer, emissieloze auto’s en fietsen (al dan niet elektrisch) onder (gemeente)ambtenaren te stimuleren. Welke middelen mag u zelf aanbieden, dus buiten de rijksoverheid om? Welke van bovengenoemde middelen (vraag 1 en 2) biedt u actief aan aan uw ambtenaren, al dan niet in MER-verband? Graag een motivering waarom bepaalde regelingen NIET actief worden aangeboden indien dit het geval is. Indien uw motivering in de sfeer van ‘kosten’ ligt, zie ik graag een (geschatte) financiële onderbouwing van de kosten voor de gemeente Echt-Susteren, per stimuleringsmiddel waarop deze reden van toepassing is Indien uw motivering in de sfeer ligt van ‘beperkingen in de arbeidsovereenkomst / arbeidsomstandigheden’, lees ik graag of en hoe u uw invloed gaat aanwenden om bepaalde regelingen aan te kunnen bieden aan uw ambtenaren, uiteraard ook voor de ambtenaren die in MER-verband op een andere locatie werken. Afzonderlijk vraag ik uw aandacht voor de mogelijkheid om werknemers een fiets te laten leasen. Deze regeling wordt per 1-1-2020 van kracht voor de private sector. Is deze regeling ook beschikbaar voor de publieke sector? Zo ja, wil het college haar invloed dan aanwenden om deze regeling aan te kunnen bieden aan de ambtenaren, uiteraard ook voor de ambtenaren die in MER-verband op een andere locatie werken?

We schreven hier op 14 juli al over ...

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 07-08-2019 07:14

We schreven hier op 14 juli al over en laten het nu rusten gezien de fusieperikelen van RD Maasland en RWM. Echt-Susteren ligt precies tussen de regio’s van deze twee afvalinzamelaars. Vandaar dat het verstandig is om deze ontwikkelingen eerst af te wachten. Zie ook https://echt-susteren.groenlinks.nl/nieuws/reactie-college-op-vraag-gl-om-berekening-eigen-milieupark

Reactie college op vraag GL om berekening eigen milieupark | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 14-07-2019 00:00

Tijdens de raadsvergadering van 11 april 2019 vroeg GL om een nieuwe berekening voor een eigen milieustraat. Na een afwijzende reactie van de portefeuillehouder ging ons raadslid Thijs Wetemans zelf aan de slag. Het college reageert nu op de vraag: wel of geen eigen milieupark in Echt-Susteren.

 

GroenLinks kreeg signalen uit de samenleving dat een eigen milieustraat gewenst is. Uiteraard kost dit veel geld en vandaar dat GL om een herziene berekening van 2015 vroeg. Portefeuillehouder Meuwissen wilde aan dit verzoek niet voldoen en daagde ons raadslid uit om zelf met een rekenexercitie te komen. Een week later leverde GL een berekening af bij het college en de overige politieke partijen. Via een raadsinformatiebrief (RIB) komt het college nu met een reactie:

Het inzamelen van grof huishoudelijk afval is conform de Wet Milieubeheer verplicht. Dit kan via een eigen milieupark of via deelname aan een samenwerkingsverband. De wens voor een goed geoutilleerd milieupark past binnen het nieuwe beleid Van Afval Naar Grondstoffen (VANG). Uit een onderzoek in 2015 is gebleken dat de eenmalige uittreedkosten voor de Gemeenschappelijke Regeling RD Maasland op €650.000 zijn geraamd. Wij hebben uw raad in december 2015 middels een raadsinformatiebrief hierover geïnformeerd. Op dit moment zijn voor een eventuele uittreding geen financiële middelen gereserveerd.

In de startnotitie VANG is een onderscheid gemaakt tussen de ingezamelde hoeveelheden fijn en grof restafval. De hoeveelheid grof restafval (milieupark) bedraagt ongeveer 3% van het fijn restafval (minicontainer). Uw raad heeft er voor gekozen om de hoeveelheid fijn restafval in de komende jaren terug te dringen om een milieu- en financieel rendement te behalen. Een eigen milieupark draagt niet bij aan de doelstellingen.

De kostenstijging bij de milieuparken van RD Maasland en Reinigingsdienst Westelijke Mijnstreek (RWM) wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door stijgende kosten voor de verwerking van het grof restafval. Deze stijging was ook van toepassing geweest als Echt-Susteren een eigen milieupark had geëxploiteerd. In de huidige situatie worden de risico's en kostenstijging door alle deelnemende gemeenten van RD Maasland en RWM gedeeld. Verder loopt een onderzoek naar de schaalvergroting van de inzamelorganisaties RD Maasland en RWM. De resultaten van dit onderzoek zijn eind 2019 gereed.

Gezien de bovenstaande ontwikkelingen is het thans niet opportuun uw raad een voorstel te doen over een eigen milieupark.

 

Samengevat:

een eigen milieupark betekent uittreding uit de GR RD Maasland en de uittredingskosten worden geraamd op €650.000; volgens het college draagt een eigen milieustraat niet bij aan de doelstelling om het aandeel fijn restafval terug te dringen; in de huidige situatie worden de risico's en kostenstijging door alle deelnemende gemeenten van RD Maasland en RWM gedeeld; er loopt op dit moment een onderzoek naar de schaalvergroting van de inzamelorganisaties RD Maasland en RWM.

Ons raadsid Thijs Wetemans vindt dit valide redenen om op dit moment geen plannen te maken en geld te reserveren voor een eigen milieupark. Gezien de fusieperikelen van RD Maasland en RWM - én het feit dat Echt-Susteren tussen beide regio's is gesitueerd en derhalve mogelijk kan aansluiten - is het zinvol om het onderzoek naar samenwerking eerst af te wachten.

Inbreng GL voor Kadernota 2020 | Echt-Susteren

GroenLinks GroenLinks Echt-Susteren 12-07-2019 00:00

Op 9 en 11 juli werden drie financiële stukken behandeld: Jaarrekening 2018, de 1e Bestuursrapportage 2019 en de Kadernota 2020. Hier leest u de inbreng van ons raadslid Thijs Wetemans.

 

"Voorzitter, op de agenda staan drie financiële stukken, te weten de Jaarrekening 2018, de Eerste Bestuursrapportage 2019 en de Kadernota 2020.

Ten aanzien van de Jaarrekening 2018 zien we een overschot van 433 duizend euro. Het college doet een voorstel om dit geld over enkele posten te verdelen en GroenLinks kan daar mee instemmen.

In de Jaarrekening 2018 lezen we over een Werkgroep bermen en biodiversiteit. GroenLinks is zeer te spreken over de afvaardiging in deze werkgroep, namelijk het Groene Taillecomité, de Vogelwacht Limburg, Natuurvereniging Pepijnsland en natuurlijk de gemeente zelf. Deze werkgroep onderzoekt vijf locaties op de aspecten inrichting en het beheer van de berm en het eigendom (wat ik voorheen wel eens heb bestempeld als ‘landje pik’). Na dit onderzoek zal de werkgroep advies uitbrengen en naar wij hopen zal uitvoering van die adviezen ten goede komen aan de biodiversiteit. Dat die biodiversiteit enorm belangrijk is, bewijst de plaag van de eikenprocessierups wel. Onder andere sluipwespen en koolmezen zijn de natuurlijk vijanden dus als we goed voor hen zorgen, zorgen zij op hun beurt voor minder eikenprocessierupsen.

In de 1e Bestuursrapportage 2019 lezen we onder andere over het voorstel om 75 duizend euro beschikbaar te stellen voor een pilot om bij twee huisartsen een jeugdpraktijkondersteuner GGZ beschikbaar te stellen, om zo meer grip te krijgen op het verwijzen van jeugdigen die zorg nodig hebben. Verwijzingen gaan nu voor 80% via het CJG en 20% via huisartsen terwijl de kosten fiftyfifty zijn, met andere woorden, doorverwijzingen door huisartsen kunnen wel eens onnodig duur uitvallen. Door een jeugdpraktijkondersteuner GGZ te laten doorverwijzen, kunnen hier kosten in de Jeugdzorg bespaard worden zonder die zorg geweld aan te doen. GroenLinks vindt dit een goed voorbeeld om controle proberen te houden op de kosten in de Jeugdzorg wat veel andere gemeenten om ons heen maar zeer moeilijk lukt.

En dan de Kadernota 2020 waarin we lezen dat het onderhoudsbudget voor bomen incidenteel van 116 duizend euro naar 146 duizend euro wordt verhoogd. Bomen hebben nu eenmaal onderhoud nodig en zeker door droge zomers, ziekten en plagen is dit steeds belangrijker maar daarmee ook duurder. Dus prima dat hier 30 duizend euro extra voor beschikbaar is in 2020. Voor 2021 en verder wordt bekeken of dit geld structureel nodig is. Wat GroenLinks betreft komen er steeds meer bomen in onze gemeente en in dit kader vraag ik naar de stand van zaken omtrent de 500 extra bomen die worden genoemd in het Hoofdlijnenakkoord. Wat GroenLinks betreft moeten we eens nadenken over een visie op groen: vinden we het parkeren van auto’s belangrijk of vinden we bomen en struiken belangrijk? Maar misschien kunnen er ook combinaties worden gemaakt zoals een half open bestrating oftewel grasbetontegels. Het belang van bomen en struiken zien we ook steeds vaker terug komen in het nieuws in het kader van de klimaatverandering. Vandaar ook dat ik een motie indien om te onderzoeken wat er aan de buitenkant van het gemeentehuis en op de Nieuwe Markt aan vergroening mogelijk is. Wij zien dit plein met het gemeentehuis als een sterk versteende omgeving. Het dictum van de motie luidt als volgt:

De raad verzoekt het college:

onderzoek te doen naar mogelijkheden om het groen rondom het gemeentehuis te herinrichten; onderzoek te doen naar mogelijkheden om het plein aan de Nieuwe Markt te voorzien van semi-permanente of verplaatsbare groenelementen, eventueel in combinatie met straatmeubilair; de uitkomsten van beide onderzoeken, inclusief kosten en dekkingsvoorstel, aan de raad kenbaar te maken voor de eerste commissievergadering Omgeving in 2020.

Op het gebied van de energietransitie is dit college uit de startblokken gevlogen. Vorig jaar december passeerde in de raad de Energievisie waarmee we instemden met de ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn. GroenLinks diende toen een amendement in om jaarlijks voor 50 duizend euro, meer formatie in te zetten op het gebied van duurzaamheid. In de Kadernota lezen we dat half maart 1 extra fte is ingevuld. Afsluitend over de energietransitie: we zijn benieuwd naar de beleidskaders omtrent windmolens en zonneparken: wanneer kunnen we een raadsvoorstel verwachten?

Dit jaar hebben we met drie aparte raadsbesluiten ook de afvaltransitie in zoverre voorbereid dat die per 1 januari 2020 kan ingaan. De communicatie naar onze inwoners begint op gang te komen. Van GroenLinks mag vooral meer uitleg worden gegeven over de redenen van deze wijzigingen. En naast de redenen mag ook het scenario worden verteld als we niet hadden ingegrepen. Dan was de huidige afvalstoffenheffing zeker niet meer kostendekkend en moesten de tarieven met 50 tot misschien wel 100 euro omhoog binnen enkele jaren. Ten aanzien van zwerfafval dien ik nog een motie in die vooral voor bewustwording en ontmoediging moet zorgen om heliumballonnen en wensballonnen op te laten evenals het gebruik van plastic confetti. Het dictum luidt als volgt:

De raad verzoekt het college:

bij gemeentelijke opleveringen, festiviteiten, openingen, herdenkingen, et cetera geen ballonnen meer op te laten en buiten geen plastic confetti meer te gebruiken; het oplaten van heliumballonnen en wensballonnen en het buitengebruik van plastic confetti actief te ontmoedigen door een dringend beroep te doen op inwoners, scholen, ondernemers, verenigingen en andere organisaties om genoemde producten niet langer op te laten respectievelijk buiten te verspreiden; dit dringende beroep gedurende de geldigheid van de Afvalstoffenverordening 2019 jaarlijks kenbaar te maken via de gebruikelijke communicatiekanalen.

Een ander belangrijk onderwerp voor GroenLinks is het Minimabeleid. Op dit moment wordt geschreven aan een modern en eigentijds beleid dat in december aan de raad zal worden voorgelegd. Wat ons betreft zal er nog meer aandacht komen voor preventie en vroegsignalering. In dit kader is het interessant om te wijzen op een aanstaande wetswijziging van de Wet gemeenten schuldhulpverlening, waardoor informatie-uitwisseling tussen instanties en de gemeente nog meer zal bijdragen aan onze doelstellingen ter voorkoming en bestrijding van schulden en armoede.

Ik sluit af met een aantal algemene vragen en wensen:

Zo vraag ik aandacht voor een robuuste landschappelijke inpassing van logistieke hallen en andere industriële gebouwen. In dit opzicht is de uitspraak van gedeputeerde Joost van den Akker in De Limburger van afgelopen zaterdag te prijzen. Ook hij vindt dat distributie centra met groen moeten worden aangekleed.

Ik ben benieuwd naar de stand van zaken omtrent de integratie van statushouders.

Dan de Huiskamer Extra voor beginnend dementerenden en hun partner. Hoe loopt dit? Is er behoefte aan meer dagdelen of aan een tweede Huiskamer Extra in een andere kern?

GroenLinks kijkt verder uit naar een voorstel voor de afvalinzameling van luiers en medisch afval. Ook wachten we nog steeds op een reactie op onze berekening van de kosten van een eigen milieustraat in onze gemeente.

Ik ben benieuwd naar het oplossen van het knelpunt in de snelfietsroute ter hoogte van de Pissummerweg en de N276. Wat kan daar over worden vermeld?

Dan een aantal items die specifiek de kern Nieuwstadt betreffen: ten aanzien van de uitbreidingsplannen van VDL Nedcar wil ik weten wanneer de raad nog om een mening wordt gevraagd. Ook ben ik benieuwd naar het onderzoek over de infrastructuur rondom Nieuwstadt en dan vooral of de vierpuntsaansluiting op de N297 nog steeds in beeld is. Na de zomervakantie gaat de Haverterstraat in Nieuwstadt op de schop. Veel inwoners zien het terrein van de voormalige basisschool als een ideale plek om in te richten als tijdelijke parkeerplaats. Ik vraag het college om deze optie serieus te onderzoeken. Als de Haverterstraat klaar is, zal die eenrichtingsverkeer worden. Dan is de Markt in Nieuwstadt belangrijk voor de verkeerscirculatie. In dit opzicht moet de kermis niet meer half op de straat staan waardoor die weg moet worden afgesloten. De kermisondernemers willen hun woonwagens best stallen bij de sporthal maar dan moet de gemeente daar voor een stroomvoorziening zorgen. Zo ontstaat er meer ruimte op de Markt en kan de weg open blijven en kan het verkeer de Markt ook tijdens de kermis als een soort grote rotonde gebruiken. Is het college bereid die benodigde stroomvoorziening bij De Sjirp te realiseren?

Ik vraag, net als andere partijen, voor de verdroging van de Middelsgraaf en de Doort. Wat is de stand van zaken?

Tot slot: in het Hoofdlijnenakkoord staat dat bezien zal worden hoe nog meer waardering geuit kan worden aan vrijwilligers. Nu las ik onlangs dat de gemeente Nederweert een vrijwilligersdag heeft georganiseerd. Ik wil het college vragen om minimaal in overleg te treden met Nederweert over hun organisatie, de kosten en hoe ze zo veel als mogelijk vrijwilligers hebben bereikt maar anderzijds ook een limiet aan het aantal deelnemers hebben geregeld.

 

Reacties van het college:

1. Stand van zaken 500 extra bomen: de teller staat op 57 deze raadsperiode. Daarnaast verwijst het college naar de zeer geslaagde fruitbomenactie waardoor inwoners ruim 1.500 bomen planten. En als de provincie start met hun 1 miljoen-bomen-plan, wil de gemeente meeliften op dit initiatief.

2. Motie vergroening aanzicht gemeentehuis en plein aan de Nieuwe Markt te Echt: unaniem aangenomen!

3. Beleidskaders windmolens en zonnepanelen: wordt in september 2019 verwacht. De portefeuillehouder geeft aan dat windmolens in eigen beheer houden, financieel lucratief is waardoor lusten in de gemeenschap blijven en hiermee de lasten kunnen worden gecompenseerd.

4. Motie ontmoediging ballonnen en confetti: aangenomen!

5. Landschappelijke inpassing distributiecentra: is volgens de portefeuillehouder al beleid sinds april 2018 dus bij nieuwe ontwikkelingen moet de gemeente hier rekening mee houden.

6. De integratie van statushouder verloopt voorspoedig. Ook positieve geluiden van ondernemers!

7. Huiskamer Extra bij beginnende dementie: de gemeente wil dit rustig uitbouwen en hier is ook ruimte voor in de toekomst. Op dit moment zijn er 7 inwoners die hier met hun partner gebuik van maken.

8. Luiers en medisch afval: voor luierinzameling zal het college met een voorstel komen. Voor medisch afval zal een tegemoetkoming komen zoals tot 6 jaar geleden ook was.

9. Reactie milieustraat in eigen beheer: het college komt zeer binnenkort met een Raadsinformatiebrief (RIB) maar geeft aan hier geen voorstander van te zullen zijn. Wel spelen er in onze regio ontwikkelingen die kansen bieden tot nauwere samenwerking of zelfs fusie met anderen als RD Maasland en RWM.

10. Knelpunt snelfietsroute Pissummerweg en N276: de provincie heeft dit knelpunt erkent en zal dit oppakkken.

11. Uitbreiding VDL Nedcar: zoals de procedure van het Provinciaal InpassingsPlan (PIP) voorschrijft wordt de Raad in 2020 nog om een zienswijze gevraagd. Het college schrijft op dit moment aan een zienswijze over de Notitie Reikwijdt en Detailniveau (NRD) 'Uitbreiding VDL Nedcar'.

12. Vierpuntsaansluiting N297: deze wens wordt niet meegenmen in de plannen van de uitbreiding VDL Nedcar maar is wel nog steeds in beeld bij andere onderzoeken in de regio.

13. Tijdelijke parkeerplaats voormalige basisschoolterrein Nieuwstadt tijdens werkzaamheden aan de Haverterstraat: wethouder Pustjens zegt toe dit serieus te onderzoeken.

14. Stroomvoorziening voor woonwagens kermisondernemers bij De Sjirp: het college zegt toe dit te willen realiseren mits er dan ook gebruik van wordt gemaakt.

15. Aandacht voor verdroging van de Middeslgraaf en de Doort: het college is continue in overleg met alle actoren te weten visvereniging St. Jan, Staatsbosbeheer en Waterschap Limburg.

16. Vrijwilligersdag à la Nederweert: het college geeft aan dat er nu al zeer veel aandacht is voor vrijwilligers in onze gemeente en dat ook de verenigingen e.d. zelf hiervoor aan de lat staan. Vaak ontvangen ze subsidie van de gemeente waardoor via die weg de gemeente ook bijdraagt aan de waardering voor vrijwilligers.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.