Nieuws van politieke partijen in Haaksbergen over GroenLinks inzichtelijk

17 documenten

Ondersteuning in het huishouden bieden, met minder geld | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 03-07-2020 00:00

Bij het behandelen van de begroting 2020-2023 werd duidelijk dat er geen mogelijkheden meer waren om sommige bezuinigingsvoorstellen tegen te houden, die invloed hebben op (kwetsbare) inwoners. Een geplande besparing op ‘Ondersteuning Huishouden’ (OH) is daarvan een voorbeeld. Achterliggende oorzaak: de zorgvraag neemt toe, terwijl het (rechtse) Rijksbeleid tot steeds grotere tekorten leidt. Vorig jaar is een GroenLinks motie aangenomen die uitsprak dat een besparing niet ten koste mag gaan van de kwaliteit van de zorg. Gesprekken maken duidelijk: er zijn geen makkelijke oplossingen.

22 juni mocht ik met collega-raadslid Hadassa Meijer een tweetal gesprekken leiden, met zorgaanbieders en met enkele leden van de WMO-Raad. Dit n.a.v. mogelijkheden (zie ook bij meer lezen, rapport als PDF) die adviesbureau BMC al eerder met hen had verkend, voor het goedkoper organiseren van de OH. (Helaas is het niet gelukt ook zorgcliënten bereid te vinden mee te doen met ons gesprek, in een kamer in het stadhuis, die was ingericht op 1,5 meter afstand.) Ik wil een paar zaken noemen die me zijn opgevallen.   Er is brede steun voor de gedachte dat de toegang tot de OH, die volgens de filosofie van de ‘participatiesamenleving’ na een uitgebreid (keukentafel)gesprek plaatsvindt, goedkoper georganiseerd kan worden. In alle nuchterheid wordt geconstateerd: de zorg wordt nu bijna altijd toegekend. Het zou goed zijn als inwoners eerder een beroep zouden doen op hulp, zodat er nog andere oplossingen besproken kunnen worden, maar men wacht daarmee het liefst vaak zo lang mogelijk. De toegangsgesprekken zoals ze nu worden gevoerd zijn daardoor niet erg zinvol – ook omdat de zorgaanbieders (vanzelfsprekend) uitgebreid kennismaken met de cliënt en kijken wat er nodig is.   Daarnaast is er redelijk wat steun voor de gedachte om met een beperkter aantal zorgaanbieders en welzijnswerk te gaan samenwerken per gebiedsdeel. Inhoudelijk betekent dat hopelijk meer effectieve preventie van zorg en een hoger welzijn, organisatorisch kan het tot meer efficiëntie leiden (o.a. door te besparen op reistijd en door medewerkers te delen). Daarbij kan ook het combineren van OH met verzorging voor efficiency zorgen: als zorgontvangers minder vaak de voordeur hoeven open te doen, kost het minder geld.   Het is nog niet duidelijk of hiermee voldoende besparingen worden behaald, maar waarschijnlijk niet. De zoektocht zal zich ook moeten richten op meer praktische oplossingen. Zo kan hulp bij de zwaarste klussen door studenten – uitsoppen van de keukenkastjes bijvoorbeeld –de noodzaak van reguliere OH (een tijdje) wegnemen. Ook is berekend dat het ‘uitbesteden’ van de was, een ophaaldienst die de was doet voor cliënten, een flinke besparing op kan leveren – zeker als ook een besparingsbijdrage van cliënten wordt gevraagd, die anders zelf de wasmachine moeten laten draaien. Mede gezien ervaringen elders, waren sommigen hier in de gesprekken sceptisch over.   Ook is o.a. gesproken over strikter omgaan met het strijkwerk. ‘Schone en draagbare kleding zijn ook te bereiken door wasgoed slim te drogen en/of door gebruik te maken van strijkvrije kleding’, zo wordt het door BMC geformuleerd. Over dit soort zaken wordt verschillend gedacht, maar je voelde in de gesprekken ook: als zorgvragers een maatje krijgen dat hen op een prettige manier helpt om oplossingen te vinden en te wennen, dan scheelt dat een stuk.   De gesprekken hebben mij geholpen om beter te begrijpen wat er kan en wat het betekent als we met de gemeenteraad keuzes gaan maken, zoals ik hierboven beschreef. Wilt u hierop reageren? Stuur mij dan gerust een mailtje: j.kort@enschede.nl Na de zomer kan de gemeenteraad aan de wethouder meegeven welke wensen en bedenkingen er zijn rond dit belangrijke onderwerp.   

Zomerse doe-tips tijdens het reces | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 03-07-2020 00:00

Zomerse doe-tips tijdens het reces

Zomer in Enschede, na vandaag eindigt dit politieke jaar en begint het zomerreces voor de raad.

De laatste maanden waren anders door de lockdown, alles ging ineens digitaal, dit is niet minder intensief ondanks dat je vanuit huis kunt werken. Maar we gaan nu heerlijk genieten van de zomer, dit betekent dat er de komende weken vanuit de raad geen activiteiten plaatsvinden. Even rust, geen digitale-vergaderingen en webinars, geen virtuele debatten of schrijven van moties & amendementen, even niets (na) te vragen. Op 31 augustus gaat de eerste Stedelijke Commissie weer van start. Het is tijd om op te laden zodat we straks weer fris aan te slag kunnen. 

Dit opladen doe je vooral door ontspanning te zoeken en gezellige dingen doen. Wij hebben een paar leuke corona-proof doe-tips in de regio voor je gevonden; voor in huis maar ook buitenshuis.

Naturesketching Misschien kan je goed tekenen, misschien ook niet en lijkt het je leuk om het te proberen. Hiervoor hoef je namelijk niet perse voor op pad, dit kan in je eigen tuin of eigen balkon! Mirja bijvoorbeeld van Mirja Naturejournal haalde tekeninspiratie uit haar eigen tuin. De natuur, hoe klein of groot om je heen er is altijd wat te beleven en je blijft je verwonderen. Hoe leuk is dit als je dit kunt vastleggen met een illustratie.

‘Op zoek naar watervogels’ Voor deze zoekopdracht hoef je niet ver te reizen, in je woonomgeving zijn deze watervogels namelijk meestal wel te zien. Deze vogels snateren, snebbelen, slobberen, keffen en kwaken. Overal in sloten en plassen kan je ze tegenkomen.

Knutsel your own Tiny Forest Mis je het bos? Verzamel wat takjes en blaadjes en maak jouw eigen mini Tiny Forest voor thuis!

Natura Docet Wonderrijck - Denekamp Als bezoeker maak je kennis met de wonderen van de natuur en ervaar je de unieke en bijzondere kanten van het Twentse landschap en de dierenwereld. Elke zaal heeft z’n eigen verhaal bij Wonderryck. Zo zie je bijvoorbeeld Twente door de ogen van een torenvalk en loop je door de Wonderkamers die vol staan met dieren, van ijsvogel tot paradijsvogel en van vogelbekdier tot zeekrokodil.

Fietstip: ‘Bergen verzetten in Twente’! Door heel Nederland liggen knooppuntenroutes en in Twente zijn ze er te kust en te keur. Dat is ook logisch, want de mooiste manier om van Twente te genieten is per fiets. In het landschap van Twente wisselen landgoederen, weilanden en bossen elkaar af. Twente is een unieke plek om te fietsen en biedt veel mogelijkheden, want er ligt maar liefst 1500 kilometer aan fietsroutes in dit mooie gebied. 

De fietsroute Bergen verzetten in Twente!

En-Hoe Natuurwerkgroep Bij EnHOe kun je meehelpen bij het onderhoud van de natuur. Iedereen is welkom om mee te doen. Je kunt werken in je eigen tempo en naar eigen vermogen. Men werkt met handgereedschap, zoals zagen, snoeischaren en spaden, op deze manier wordt lawaai en onrust in de natuur vermeden. Daarnaast organiseert EnHOe jaarlijks ruim 80 ochtenden natuurbeheer voor en door vrijwilligers. Meestal in natuurgebieden in de buurt van Enschede, Hengelo en Oldenzaal. Hoe vaak en bij welke van onze drie groep(en) je wilt meedoen bepaal je zelf. De groepen werken meestal van 9 tot ongeveer 13 uur.

Wil je meedoen? Kijk dan even op EnHoe 

-----------------------------

En krijg je na al dat ‘doen’ trek en wil je verantwoord (vegan)eten in Enschede? Dan kan dat! Check it out!   - Lovely Local Restaurant  - Het Paradijs  - ProefPuurPlaza   - ETN  - Forelderij, ook een hele leuke en lekkere biologische pluktuin!

Voor nog veel meer leuke, interessante en verfrissende doe-tips verwijzen wij je naar de volgende websites: FietsnetwerkVisit TwenteIVN en haar lokale afdeling Enschede 

Wij wensen jullie allen een hele fijne zomer!

Hetty, Marianne, Robin, Jelle, Bart en Ank   P.S.: per email blijven wij altijd bereikbaar: info@groenlinksenschede.nl

Thema-avond 19 mei jl. 'Culturele Broedplaatsen in Enschede' | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 28-05-2020 00:00

Op een doorsnee dinsdag avond rond half 8 schuif ik achter mijn laptop. De eerste digitale thema-avond. BYOB. Natuurlijk was ik dat vergeten en zat ik aan de thee. Super begin. 

De opstart verliep zoals een eerste keer technisch hoort te verlopen: foutje - opnieuw, even wachten, en Go. Als theatertechnicus herken ik als geen ander de stress van een eerste uitvoering, maar Bart (en Arris als stille kracht) doorstond alles glansrijk.

Het (letterlijke) kijkje in de keuken wordt door mij erg gewaardeerd, dankzij de interviews en de toffe korte filmpjes kreeg ik snel een goede indruk wat een broedplaats zoal inhoudt. Al snel wordt dan de waarde van deze plekken overduidelijk. Zo divers als ze zijn, allen zijn een onderdeel én afspiegeling van de samenleving.

Na een korte pauze is het dan tijd voor een kort gesprek met enkele van de geïnterviewden. Daarbij is het zaak je niet af te laten leiden door de chat, maar dat lukt mij maar slecht moet ik eerlijk zeggen. Mij leek dat de roep om samenwerking voor enkelen een brug te ver was en je kunt je ook afvragen of dat nodig is. Het lijkt mij bij uitstek een groep die je níets oplegt.

Na de afronding is het dan tijd voor de borrel. Dat bleek ook het moment voor mijn router om het wel prima te vinden voor de dag.... Dan maar een extra kop thee alleen op de bank, maar wel na kennis gemaakt te hebben met 4 prachtige stukjes Enschede.

Voor diegene die de uitzending gemist hebben, klik de button hier onder ↓

 

Interview met Yara Hümmels, beleidsmedewerkster bij Humanitas Onder Dak | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 29-11-2019 00:00

Leden van GroenLinks Enschede werkgroepen Milieu & Omgeving en Zorg & Welzijn interviewen professionals en inwoners. In dit interview, Yara Hümmels aan het woord, in haar hoedanigheid van beleidsmedewerkster bij Humanitas Onder Dak. Dit in het kader van het onderzoek van de werkgroep Zorg & Welzijn naar de 'problematiek rond 18-23 jarigen'. Yara is geïnterviewd door: Jeanine Molleman en Stans Bakker.  

Zou je jezelf willen voorstellen ‘Ik kom uit een rood nest en ben daar trouw aan. Voor mijn beleidswerk heb ik als opleiding eerst de hogere hotelschool gedaan, in het kort, je leert er oa naar een bedrijf en organisatie te kijken, verbeterpunten te ontdekken en daar beleid op te schrijven’. “Dat wereldje kun je redelijk loslaten” zegt ze en is via de Stichting Surplus in het beleidswerk van Humanitas Onder Dak gekomen toen ze iemand zochten, voor project Kamer-Raad, die niet uit de zorg kwam. Dit is zo’n 8 jaar geleden.

Wat is dat voor een organisatie? “Humanitas is een landelijke vrijwilligersorganisatie, Humanitas Onder Dak is een zelfstandige stichting die de humanistische grondwaarden onderschrijft en vooral werkzaam is in Twente. Door de samenwerking met de landelijke vereniging is het mogelijk geweest dat ik de transitie van de zorg van het rijk naar de WMO van de gemeenten volledig heb mee gemaakt”. “Dat blijf ik doen als de doordecentralisatie van de specifieke taken, zoals maatschappelijke opvang en beschermd wonen, in de loop van de komende jaren van de 42 centrumgemeenten naar de circa 400 zelfstandige gemeenten gaat gebeuren. Dit gaat zich allemaal uittekenen de komende tijd. Beleidsmatig staat er daarom nog veel te gebeuren”.

We horen over veel problemen van jongeren tussen 18 en 23, wat doet Humanitas Onder Dak voor hen? “Humanitas Onder Dak vangt thuisloze jongeren op, die zijn vastgelopen, gedurende 3 tot 9 maanden, om ze op de rails te helpen in onze maatschappij, en we blijven hen daarna nog maximaal een jaar volgen. We werken met Krachtwerk, een goed wetenschappelijk onderbouwde methode (Radboud UMC, prof. Judith Wolf et al.) en worden daar ook nog steeds in gevolgd. Humanitas Onder Dak is zo’n vijf jaar geleden als een van de eerste pilots met deze methode begonnen en inmiddels werkt een ruime meerderheid van de opvang in Nederland met deze beproefde werkwijze”.

Wie zijn deze jongeren eigenlijk? “Jongeren uit Twente die er wat in zien om hun leven op orde te krijgen, nadat ze dat eerst zelf hebben geprobeerd, maar zijn vastgelopen in de buitengewoon ingewikkelde systemen, waar ze op hun 18e plotseling in moesten stappen, komen hiervoor in aanmerking. Het is ernstig te zien dat, in ieder geval landelijk gezien, 70% van deze jongeren voorheen al een vorm van jeugdzorg kende. Verder zijn het meestal voortijdige schoolverlaters. Zij missen vaak door hun levensomstandigheden een steunend sociaal netwerk, hebben vaak geen bezorgde ouder die bereid is hen raad te geven, hetzij door een sociaal zwakke positie, problemen binnen het huwelijk, ziekte of middelengebruik. Jeugdzorg is daarbij onvoldoende effectief geweest en in de normale overmoed van de 18-jarige was al eerder besloten om te stoppen met de hulpverlening. Bij velen speelt ook een gebrek aan in- en overzicht een belangrijke rol, en vaak ligt dat ook niet binnen hun mogelijkheden, hun leven ligt immers in puin. Na hun 18ehebben ze een half tot driekwart jaar zelf geprobeerd op eigen benen te staan en dat pakt ellendig uit. Daarnaast speelt psychische kwetsbaarheid een grote rol, regelmatig is er bij deze jongeren sprake geweest van middelengebruik. Financiële problemen zien we eigenlijk bij alle jongeren, vaak doordat ze langere tijd geen inkomen hebben maar wel kosten maken, waardoor er op jonge leeftijd vaak hoge schulden zijn,  tot zelfs €20.000 zien we hier, het is dan wel te snappen dat jongeren geen toekomst meer zien".

Waar lopen jongeren tegen aan als ze hier binnen komen?

De eerste plek waar jongeren vaak komen is het T-team van Jarabee. Dat is de meest laagdrempelige hulp, waar jongeren zo kunnen binnenlopen en waar zij via via weten dat daar mensen zitten die hen wel begrijpen en kunnen helpen; Ze kunnen ook via het wijkteam of school komen, maar dan zijn ze soms al bekend omdat ze als thuisloze van bank naar bank hoppen, geen woonruimte en geen stabiele steun vinden

Yara vertelt: “De instroom bij Humanitas gaat altijd door middel van een intake. Op basis hiervan wordt een plan gemaakt en wordt aan de gemeente om toestemming gevraagd, dit gaat via het CIMOT, centraal-intake- orgaan-maatschappelijke opvang Twente. Zij geven akkoord voor 3 maanden plaatsing”.

Hoe gaat het dan verder als ze eenmaal binnen zijn? “Dan volgt inschrijving in de gemeente zodat bijstand kan worden aangevraagd. Enschede doet het hier opvallend goed omdat de medewerkers die de bijstand moeten beoordelen in staat zijn werkelijk op maat toe te kennen én ze onze jongeren kennen. Beter ook dan in Hengelo waar vooral de regeltjes worden aangehouden zonder naar de specifieke situatie te kijken”.

Hoe is de zorg dan verder ingericht? “De jongere krijgt een eigen kamer op de jongeren-etage en ze ontvangen €45,- leefgeld per week om voor zichzelf te koken en ander zaken te kopen. Ze houden zich aan de dagstructuur en woonregels. Als bijstand is toegekend worden de verdere financiële zaken met een schuldhulpverlener van de Stadsbank opgepakt. Er wordt gekeken of zij dat zelf kunnen hanteren of dat het weekgeld effectiever blijft of een langzame opbouw naar zelfbeschikking over het geld met het zicht op de kosten die betaald moeten worden. De rest van de begeleiding wordt gedaan door een generalistisch opgeleide professional met wie zij een klik hebben. Met deze professional worden de lijnen in de praktijk uitgezet en het beste is als dat zou kunnen op alle levensterreinen. Helaas is er vaak zoveel aan de hand en maar weinig tijd, dus samen met de jongere worden prioriteiten aangebracht. Als het nodig is verwijzen we door naar gespecialiseerde zorg, rondom middelengebruik of geestelijke gezondheid. Wij hebben zelf geen behandelaars in dienst”.

De opvang is heel begrensd, hoe moet het dan verder? “Het eerste dat in feite gevonden moet worden is woonruimte voor na 3 maanden en dat is direct ontzettend moeilijk. Deze jongeren hebben te weinig inkomen voor de woonruimte die zij nodig hebben en je wilt ze niet opnieuw in de handen van een of andere huisjesmelker hebben. Op studentenkamers zijn ze ongewenst en komen bijna niet door de ballotage, particuliere verhuurders die op een goede manier kamers verhuren zijn er weinig. Wel is er een goede samenwerking met bijvoorbeeld de woningbouwvereniging Domijn. “Ik geloof er niet in dat er mensen zijn die echt dakloos wíllen zijn, dat impliceert een keuze. Wij hebben de wereld zo ingewikkeld gemaakt, met allerlei wetten en regels, dat er mensen zijn die zeggen  ‘nou toe maar, dan slaap ik zo wel ergens’. Maar of je dat nu een vrijwillige keuze kan noemen. Voor jongeren bij wie het lukt een opleiding te starten en te blijven volgen op het ROC is er het woonproject Kamer-Raad die ondersteund woonruimte aanbiedt. Hiervan zijn zo’n 40 a 50 huizen van in heel Twente en jongeren kunnen er wonen zolang hun opleiding loopt. Voor de groep die even niet naar school gaat is het altijd passen en meten. Doordat zo snel geen woonruimte kan worden gevonden moet er meestal verlenging worden aangevraagd en praktisch verblijven de jongeren 6 a 7 maanden in de opvang”.

Je zei dat deze jongeren met torenhoge schulden komen. Hoe gaan jullie daarmee om? “sinds de zomer hebben we een nauwe samenwerking met De Stadsbank. Er is één vaste schuldhulpverlener in ons team aanwezig om deze buitengewoon ingewikkelde materie met de jongeren en de begeleiders op te pakken. Het beleid t.a.v. de schuldhulpverlening behoort ook tot mijn werkgebied. Gelukkig zijn meerdere betrouwbare partijen geïnteresseerd in wat Humanitas Onder Dak probeert te bereiken en proberen we samen te werken waar dit kan en wenselijk is. Direct samenhangend met de schulden is de weg naar een diploma”.

Ja, hoe doen jullie dat? waar loop je tegenaan? “Een beroepsopleiding is voor deze jongeren, die bijna nooit een diploma hebben, noodzakelijk om werk te krijgen. Een van de hinderpalen daarbij zijn de schulden omdat schuldhulpverlening betekent dat er maandelijks bijvoorbeeld 7 tientjes moeten worden afgelost. Dat moet van het kleine inkomen dat deze jongeren hebben met de jongerenbijstand, dat gaat niet, jongeren komen maandelijks al geld te kort voor de vaste lasten. Een opleiding beginnen kan dan niet want dan wordt het levensonderhoud betaald door het DUO, terwijl de bijstand vervalt, en DUO is geen inkomen. Schuldeisers zeggen dus dat ze niet accepteren dat er geen budget is om af te lossen. Het kan wel anders, kijk maar naar Den Haag! De gemeente koopt alle schulden van de jongere op en is dan gedurende de opleiding (of enige andere tegenprestatie) de enige schuldeiser die geen eisen stelt zolang de jongere zich aan een flink pakket afspraken houdt zoals een maatschappelijke stage, studeren, werk zoeken en pas als iemand dan een beetje aflosvermogen heeft gebeurt dat". Helaas wordt hier wel een duidelijke scheidslijn zichtbaar tussen de jongeren die begrijpen waar ze het voor doen en de jongeren die dat niet begrijpen of simpelweg nog niet zo ver zijn. Voor die laatste grote groep blijken er ook te hoge eisen te bestaan in ons onderwijssysteem dat mikt op de waardering voor steeds hogere opleidingen en sinds jaren handwerkers onderwaardeert en onderbetaalt. Een groep mensen in de opvang heeft een licht verstandelijke beperking en een deel is laaggeletterd. Door alles wat al gedaan moet worden, kunnen wij dat in de opvang helaas niet oplossen. “De jongeren komen met hun leven in puin, en dan komen wij weer met: je moet wat gaan doen met een opleiding en met je schulden en met…. dat is teveel voor deze jongeren. Andere leefgebieden kunnen pas worden opgepakt als er een stabiele woonsituatie is ontstaan”.

Je hebt gezegd dat deze jongeren in feite geen steunend sociaal netwerk hebben, en de opvang stopt op een gegeven moment. Doen jullie daar wat aan? "Het ontbreken van een steunend sociaal netwerk is vaak het moeilijkst op te lossen. Wij werken samen in het project “We have a dream” samen met Humanitas Match en krijgt haar financiën van het landelijke Kansfonds. De vrijwilligers zijn opgeleid door Humanitas Match en die zijn bereid een vaste steunende volwassene te zijn voor een jongere met wie dit klikt. Dat gaat dus over de grenzen van alle hulpverlening heen. De jongere kan contact opnemen met deze mensen zoals een kind met zijn ouders zou doen. Hiervoor is het ook noodzakelijk dat de jongere het nut daarvan inziet, terwijl inzicht en zelfreflectie juist vaak nog niet binnen het vermogen liggen van de grote groep. Het afgelopen jaar is het maar twee keer gelukt om echt een match te vinden, maar een vaste helper is nodig".

Je hebt nu verschillende frustraties genoemd, wat zou een taak van de politiek kunnen zijn? Als we politiek naar deze groep jongeren kijken is dat voor de gemeente:

Het stimuleren van woonruimte voor deze doelgroep. “Housing first” zodat ze een stabieler uitgangspunt hebben De schuldenproblematiek aanpakken zoals in Den Haag, het beperken van de mogelijkheden voor jongeren om schulden te maken en het ophogen van de jongerenbijstand. Jongeren komen elke maand ruim €600 euro tekort om hun vaste lasten te betalen. Dan is het niet gek dat ze schulden maken; Zorgen dat de jongeren een betrouwbare contactpersoon hebben, een soort casemanager, vervangende ouder Ambtenaren beter toerusten voor zorg op maat ook op de andere onderwerpen dan de bijstand Onderzoek naar jongeren in kwetsbare posities stimuleren om betere preventieve maatregelen te kunnen nemen.

Wij danken Yara voor je uitgebreide uitleg en de rondleiding!

 

Betoog bij gemeentebegroting 2020 - 2023, dd 11-11-2019 | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 12-11-2019 00:00

Voorzitter,

Sinds ik raadslid ben heeft elke begroting in het teken gestaan van bezuinigingen. Ook dit jaar ontkomen we er niet aan. Het Rijk krijgt het geld niet op, maar gemeenten moeten basisvoorzieningen sluiten. We krijgen te weinig geld voor onze taken. Zelfs in Amsterdam wordt gesproken over budgetplafonds en wachtlijsten voor de jeugdzorg. Het gaat zo niet langer. Gelukkig is er een stevige lobby vanuit de gemeenten, waaronder de onze, voor een eerlijker gemeentefonds.

Voor GroenLinks blijft voorop staan dat iedereen de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft. Maar we moeten zoeken naar manieren om de tekorten in de hand te houden. Uit onderzoek van Berenschot blijkt dat de ‘overhead’ in de WMO en jeugdzorg 25% tot 29% bedraagt: Van iedere Euro die hiervoor op onze begroting staat, gaat dus 25 tot 29 cent op aan regels, bureaucratie, verantwoording, management, gebouwen, noem maar op. Dat moet minder. GroenLinks dient daarom een motie in waarin we willen laten onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de apparaatskosten in het sociale domein te beperken.

We hebben het vaak gehad over hoe de gemeente omgaat met bewoners die ondersteuning nodig hebben, met name in de bijstand. Wachttijden, voorschotten, sanctiebeleid: het was vaak kil en harteloos. GroenLinks vraagt al lang om een warmere benadering. Het doet ons dan ook goed dat wethouder Kampman voor een minder stringent sanctiebeleid gaat en dat punten uit onze motie ‘krap bij kas’ worden opgepakt. Het college laat hier haar menselijke gezicht zien.Toch moeten het Sociaal Hart en Diaconaal Platform ons er nog vaak op wijzen hoe bewoners met een hulpvraag worden vermalen tussen regels en bureaucratie. Bewoners die bezwaar moeten indienen of zelfs een rechtszaak moeten voeren om hun recht te krijgen: Dan ben je geen overheid meer die in dienst staat van de bewoners, maar een overheid die zich opstelt als tegenstander. Dat kan en mag nooit het geval zijn. GroenLinks roept het College op om de signalen van het Sociaal Hart, Diaconaal Platform en anderen ècht ter harte te nemen en de problemen die zij aankaarten aan te pakken.

We moeten een aantrekkelijke stad zijn om 'talent aan te trekken en vast te houden’, horen we keer op keer. Maar vergeet daarbij vooral niet onze huidige bewoners. Als je vraagt wat zij belangrijk vinden, worden voorzieningen als een zwembad, bibliotheek of speeltuin steevast genoemd. Voorzieningen waar het college het moeilijk mee lijkt te hebben. Na lang aandringen is de nijpende situatie van de speeltuinen tot het college doorgedrongen, maar het belang van voldoende zwemwater dringt nog niet door. Het college blijft vasthouden aan een forse bezuiniging met ingrijpende gevolgen. De hoeveelheid zwemwater in Enschede is al minimaal, verenigingen betalen al de hoofdprijs en een middagje met je gezin naar het zwembad is voor minima al nagenoeg onbetaalbaar. Wat de voorgestelde bezuiniging extra pijnlijk maakt is dat deze helemaal niet nodig is. GroenLinks dient daarom samen met het CDA en de rest van de oppositie een amendement (5.01) in om de bezuiniging op zwembaden te schrappen.

Essentieel voor een aantrekkelijke stad, is een breed cultuuraanbod. Kunst en cultuur bieden onze bewoners afleiding en ontspanning, zetten mensen aan het denken en bevorderen innovaties. Er is al fors op cultuur bezuinigd en we zijn dan ook opgelucht dat de coalitie op het laatste moment heeft besloten een nieuwe bezuinigingsronde op subsidies te schrappen. Cultureel erfgoed blijft een bron van discussie: Ariënsklooster, Melkhal, Sandersfabriek, BATO-terrein, Harberinksweg. Zomaar wat onderwerpen uit de afgelopen jaren. Soms heeft de raad door ingrijpen een gebouw kunnen redden, maar helaas gaan er nog steeds waardevolle panden verloren. Panden die de geschiedenis van onze stad zichtbaar maakten en daarmee onze stad karakter gaven. GroenLinks pleit al lang voor extra budget zodat we ons erfgoedbeleid eindelijk op orde kunnen krijgen. Wij steunen daarom het amendement van EnschedeAnders (5.04).

Een aantrekkelijke stad is ook een groene stad. Groen kan bijdragen aan een schonere lucht, maar ook aan een aantrekkelijk leefklimaat en aan biodiversiteit. Het gaat slecht met veel (insecten)soorten en tegelijk vormt de Eikenprocessierups een ware plaag. Juist de afname van biodiversiteit geeft plagen meer ruimte. Nu doet de gemeente, mede op ons initiatief, al het één en ander aan biodiversiteit. Maar er kan meer. De groene bushokjes uit Utrecht zijn een wereldwijde hit. Ook kunnen we bijvoorbeeld natuur-inclusief bouwen stimuleren, geveltuintjes meer promoten en bermen, akkerranden, restruimten en tijdelijk braakliggende terreinen natuurlijker beheren. Met de motie Groen Enschede roepen we het College op hier extra stappen in te zetten.

Echte zorgen maakt GroenLinks zich om de energietransitie. Om in 2050 klimaatneutraal te zijn moeten we ieder jaar ruim 3% méér van onze energie duurzaam opwekken. Deze coalitie gaat voor slechts 2% per jaar en rekent niet-duurzame energie uit afval daarin mee. In het coalitieakkoord staat dat de voortgang nauwkeurig wordt gemonitord, maar op technische vragen krijg ik nog steeds de gegevens van 2017. Waar staan we nu? En hoe weten we zonder actuele cijfers over een half jaar of we op schema lopen, of toch die extra zoekgebieden voor windmolens moeten openstellen?

GroenLinks mist het gevoel van urgentie bij dit college. We zitten in een klimaatcrisis! De tijd van wachten, onderzoeken en plannen van aanpak schrijven is voorbij. In de begroting staat dat de middelen beperkt zijn en dat het tempo van realisatie omhoog moet. Dat heeft GroenLinks ook meermaals gezegd. Maar helaas blijft het in de begroting bij woorden en ontbreken de daden, het college doet geen boter bij de vis. Eigenlijk zouden we al in 2030 klimaatneutraal moeten zijn om binnen de 1,5 à 2° temperatuurstijging te blijven, zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs. Dus als de energievisie in 2020 wordt vastgesteld moeten we als de wiedeweerga aan de slag met de uitvoering. Het mag dan niet zo zijn dat een gebrek aan middelen remmend werkt. Nu, bij de begroting, verdelen we het geld en nu is dus hèt moment om te zorgen dat er budget klaarligt als de energievisie wordt vastgesteld. Daarom dient GroenLinks bij deze een amendement in voor een bestemmingsreserve duurzaamheid.

Dat de vrijblijvendheid er af is, bijkt ook uit de uitspraak van het Hof van Den Haag: zij gaf Urgenda definitief gelijk in haar rechtszaak tegen de Staat, en hield de overheid daarmee aan haar eigen belofte om de uitstoot van broeikasgassen in 2020, t.o.v. 1990 met 25% te verminderen. Om te laten zien hoe dat kan, heeft Urgenda, met steun van een 700-tal organisaties, een 40-puntenplan opgesteld. Dit plan bevat allerlei concrete maatregelen, van ‘zorgen dat bedrijven en instellingen hun verlichting na werktijd uitzetten’ tot ‘het vergroenen van daken.’ Een deel van de maatregelen kan goed op lokaal niveau worden uitgevoerd. GroenLinks dient daarom hierbij een motie in om die punten op te pakken die in Enschede met beperkte middelen uitvoerbaar zijn en van de andere punten in beeld te brengen wat de mogelijkheden voor Enschede zijn.

De klimaatcrisis wacht niet op ons, we moeten aan de slag, nu!

 

 

Motie Gemeenteraad betrekken bij aanpassen kaders voor indiceren | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 09-11-2019 00:00

Motie ingediend in de raadsvergadering van 5 november 2019 Motie ingediend door GroenLinks Motie verworpen

De raad van de gemeente Enschede, gehoord de beraadslagingen over: Raadsvoorstel ‘Ondersteuning bij het huishouden’

Constaterende dat:

Sinds afgelopen juli de module ‘extra hygiëne’ onder het normenkader HHM wordt geïndiceerd; Dit een substantiële vermindering betekent voor de hoeveelheid zorg die wordt verleend; Het aanpassen van normenkaders en protocollen op basis waarvan WMO zorg wordt geïndiceerd door het college wordt beschouwd als uitvoering van beleid, die in voorkomende gevallen wordt gecontroleerd door de rechter;

Overwegende dat:

Gezien de soms grote gevolgen van wijziging van normenkaders en protocollen niet vaststaat dat het hier gaat om uitvoering van beleid of technische aanpassingen; Het hier ook kan gaan om wijziging van beleid of beleidsregels en de gemeenteraad daarbij betrokken moet worden; Het van belang is dat het college de gemeenteraad een onderbouwing geeft voor voorgenomen wijziging van normenkaders en protocollen; De gemeenteraad inzicht moet krijgen in de objectiviteit van normenkaders en protocollen onder de WMO;

Draagt het college op:

Invoering of wijziging van normenkaders en protocollen onder de WMO in het vervolg onderbouwd aan de gemeenteraad voor te leggen via een raadsvoorstel of, mits gemotiveerd, via een zienswijzeprocedure..

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Omgang met erfgoed nog steeds moeizaam | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 26-09-2019 00:00

Nadat er het afgelopen voorjaar in en buiten de gemeenteraad veel is gesproken over het BATO-terrein, staat met de herbestrating van de Harberinksweg opnieuw de manier waarop de gemeente omgaat met ons cultuurhistorisch erfgoed hoog op de agenda. Hoewel het op andere plekken in onze gemeente ook goed gaat met erfgoed, denk aan de Melkhal, Ambachtsschool of het fabriekspandje aan de Getfertweg, gebeurt het in de ogen van GroenLinks nog te vaak dat de waarde van erfgoed onvoldoende in beeld is bij ruimtelijke ingrepen. Het blijft dan ook van belang in de raad, maar ook vanuit de maatschappij, alert te blijven als het gaat om ons erfgoed. Want juist ons erfgoed maakt onze geschiedenis tastbaar en geeft onze stad eigenheid karakter.  

De Harberinksweg is een authentiek klinkerstraatje op de Usseler Es. Een klinkerstraatje waarvan er nog maar weinig in onze gemeente zijn, en dat hier ook nog in een cultuurhistorisch zeer waardevol gebied ligt. Als je hier de oude klinkers (‘waaltjes’) vervangt door standaard moderne straatstenen, dan doet dit afbreuk aan de karakteristieke, historische uitstraling van het gebied. Een uitstraling die je juist zou moeten willen behouden. GroenLinks is daarom één van de partijen die op 9 september mondelinge vragen heeft gesteld. De vele aandacht die er nu voor de Harberinksweg is gekomen heeft ertoe geleid dat er deze week nieuw overleg met bewoners en erfgoeddeskundigen plaatsvindt over de wijze waarop de weg moet worden herbestraat. Voor GroenLinks is het daarbij van belang dat de oospronkelijke uitstraling in stand wordt gehouden, bij voorkeur zoveel mogelijk met de originele klinkers.

Helaas is de Harberinksweg niet het enige erfgoed dat momenteel onder druk staat. Op 17 september is in de stadsdeelcommissie Noord een bestemmingsplan besproken voor de nieuwbouw van een appartementencomplex op de hoek van de Hulsmaatstraat met de Stroinksbleekweg. Een locatie die deel uitmaakt van het TETEM-complex. Een oude textielfabriek waarvan meerdere delen behouden zijn gebleven en twee gebouwen zijn aangewezen als gemeentelijk monument. Eén van die monumenten is de portiersloge. Een bijzonder karakteristiek gebouwtje dat de oorspronkelijke toegang tot het fabrieksterrein markeert. Volgens vastgesteld cultuurhistorisch beleid moeten ontwikkelingen op dit soort locaties de cultuurhistorische waarden behouden, herstellen en versterken. Het besproken bestemmingsplan maakt het echter mogelijk om vrijwel tegen de portiersloge aan een flatgebouw van 40 meter hoog te bouwen. Hoe dat de cultuurhistorische waarden van het TETEM-terrein in het algemeen en van de portiersloge in het bijzonder zou versterken, wordt in het bestemmingsplan ook niet toegelicht. GroenLinks is van mening dat hiermee het tegendeel gebeurt, dat het bouwen van een 40 meter hoge gevel direct naast de portiersloge buitenproportioneel is en de waarde en uitstraling van het terrein aantast. GroenLinks zal daarom met een voorstel komen om het bestemmingsplan aan te passen zodat meer recht wordt gedaan aan de waarden van het TETEM-complex.

Bovenstaande voorbeelden bevestigen dat cultuurhistorische waarden nog lang niet altijd voldoende aandacht krijgen. GroenLinks zal daarom blijven pleiten voor meer aandacht en voldoende budget voor cultuurhistorie binnen de gemeente.  

Sociaal domein nog niet het sterke vangnet dat nodig is | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 26-09-2019 00:00

Onlangs merkte dat ik eraan begin te wennen dat er te weinig geld is om sociaal- en zorgbeleid goed vorm te geven. Gemeentelijk beleid dat ‘senioren’ raakt, wordt in Enschede op de voet gevolgd door het seniorenplatform Enschede. Vragen, opmerkingen en kritiek deelt het platform met plezier met wethouders en raadsleden. Een gesprek tussen seniorenplatform en enkele raadsleden op 23 september jl. leverde een redelijk goed beeld op van de actuele situatie. In dat gesprek betrapte ik mezelf erop hoe ik braaf uitlegde dat financiële keuzes voor de gemeente Enschede intussen onvermijdelijk zijn geworden. Toch besef ik wel degelijk dat er nog veel moet gebeuren om van het sociaal domein het vangnet te maken dat we nodig hebben (al heeft een gemeente dit niet helemaal zelf in de hand).  

Veel gaat al goed. Zo zijn inwoners die thuiszorg ontvangen via de gemeente vaak behoorlijk tevreden. Voorliggende voorzieningen nemen in toenemende mate (vroegtijdig) de rol over van ‘dure’ specialistische zorg. Maar al met al roepen diverse kwesties een zorgelijk beeld op. Denk aan ouderen die nog steeds te lang moeten wachten op hulp vanuit de WMO of niet terecht kunnen in het verzorgingshuis als het zover is. Denk aan ouderen (en mantelzorgers) die onvoldoende wegwijs zijn in de mogelijkheden die er voor hen zijn en soms pas veel te laat hulp inroepen (vaak van de huisarts). De wijkteams hebben nog niet op alle fronten hun bezetting en deskundigheid op orde. Ook sommige wijkwijzers kunnen nog een stukje professioneler. Eenzaamheid is een groot probleem, met name onder ouderen. Voor oudere werkzoekenden biedt het Werkplein de komende jaren geen extra ondersteuning, terwijl daar waarschijnlijk wel (en in toenemende mate) behoefte aan is. 

GroenLinks legt zich er zeker niet bij neer dat er nog zoveel aan schort in het sociaal domein. We zullen de knelpunten kritisch volgen en in de gemeenteraad blijven bepleiten dat het sociaal domein financieel prioriteit krijgt om die knelpunten ook op te kunnen lossen. Bij de zomernota hebben we voor elkaar gekregen dat in de behoefte aan extra respijtzorg voor mantelzorgers zal worden voorzien. Met het seniorenplatform heb ik afgesproken te vragen naar de stand van zaken. 

Motie onderzoek parkmanagement BIZ/Kennispark | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 20-06-2019 00:00

Motie ingediend in de raadsvergadering van 17 juni 2019 Motie ingediend door GroenLinks en BBE Motie aangenomen

De raad van de gemeente Enschede, in bespreking bijeen op maandag 17 juni 2019, besprekende het beeldkwaliteitsplan Kennispark

Constaterende dat:

Het beeldkwaliteitsplan Kennispark een ruimtelijke kwaliteit schetst van internationale allure, met hoog-kwalitatieve, samenhangende groene- en verblijfsruimtes tussen de bedrijfspanden; Dit beeldkwaliteitsplan is opgesteld in samenwerking met bedrijven en partners op het Kennispark;

Overwegende dat:

De huidige, deels verbrokkelde en stenige inrichting van het Kennispark een sterk contrast vormt met de in het beeldkwaliteitsplan geschetste ruimtelijke kwaliteit; Deze gewenste kwaliteit alleen kan worden gerealiseerd als alle bestaande en toekomstige bedrijven en partners op het Kennispark hierin samenwerken; Een dergelijke samenwerking in diverse vormen kan worden gegoten, zoals Parkmanagement of een Bedrijven-Investerings-Zone (BIZ); Een dergelijke vorm van samenwerking momenteel niet aanwezig is op het Kennispark;

Draagt het college op:

Te onderzoeken of er voldoende animo is onder de op het Kennispark gevestigde bedrijven en aan het Kennispark gelieerde partners, voor het oprichten van een samenwerkingsvorm (bijvoorbeeld Parkmanagement of BIZ) waarmee bedrijven en partners op het Kennispark gezamenlijk verantwoordelijk worden voor inrichting en onderhoud van de openbare en private ruimte, zodat de gewenste ruimtelijke kwaliteit kan worden bereikt en behouden; Uiterlijk in het 4e kwartaal van 2019 de resultaten aan de raad terug te koppelen;

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Onderzoek naar lagere rentetarieven Stadsbank | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks Haaksbergen 28-03-2019 00:00

In deze tijd zijn de rentes zo laag dat je met sparen een verwaarloosbare rente krijgt van ietsje meer dan 0 % en bij een persoonlijke lening hooguit zo’n 4.5 % rente moet betalen. Er is een groep mensen die bij de reguliere banken niet in aanmerking komen voor een persoonlijke lening. Zij hebben een te laag inkomen en dus weinig afloscapaciteit, of hebben schulden. Ook als je geen schulden hebt maar wel bij het BKR staat genoteerd kom je niet in aanmerking voor een lening. Zo ben je dan aangewezen op de enige bank die je nog kan helpen: de Stadsbank Oost Nederland.

De Stadsbank hanteert echter een rentepercentage van 10.9 % voor de Sociale Lening (SL) tot € 2.500,- en 11.9 % voor een combilening van max €  2.500,-. Dit staat in geen verhouding tot de rentes van de commerciële banken en dit vindt GroenLinks buiten alle proportie. Dit moet anders.  

Wat hebben we ondernomen? Eerst hebben we onderzocht hoe het zit. De Stadsbank Oost Nederland is werkzaam in de Twentse en een paar Achterhoekse gemeenten. Het blijkt zo te zijn dat elke gemeente sinds 1 januari 2018 kan afspreken met de Stadsbank welke rentetarieven zij willen voor de SL en Combilening. Het hoge tarief dat de Stadsbank noemt is voor hen kostendekkend. Mocht een gemeente een lager tarief willen hanteren dan moet het verschil door de gemeente worden bijgepast.

Welke tarieven hanteren de buurgemeenten? Bij de Stadsbank is opgevraagd welke gemeenten een lager tarief hanteren en dat zijn er op dit moment al 7. Hiermee erkennen zij dat het ook voor mensen met de kleinste inkomens mogelijk moet zijn om voor een gunstig tarief een lening af te sluiten. Een lagere rente betekent dat er meer bestedingsruimte is voor de lening en dat is gunstig want ook de Stadsbank wijst mensen af gezien hun afloscapaciteit een te hoog bedrag willen lenen. 

Over wie gaat het eigenlijk en waarom moet er een sociale lening worden afgesloten? Er zijn veel gezinnen met kinderen, alleenstaande ouders of alleenstaanden die moeten leven van een inkomen op of net boven bijstandsniveau. In ons rijke land leeft 1 op de 9 kinderen in armoede. Als je zelf ruim boven bijstandsniveau zit is het moeilijk te begrijpen hoe goed deze groep mensen hun stinkende best doen om elke dag, elke maand weer uit te komen met hun inkomen. Het lukt velen toch steeds weer om dit te klaren, vaak door zichzelf of de kinderen veel te ontzeggen. Tot er iets kapot gaat, de wasmachine, de tv, fiets van de kinderen etc. en dan zitten zij met de handen in het haar, hoe ga ik dit betalen???… en zo kom je toch bij de Stadsbank terecht met die hoge rentes.mMee kunnen doen in onze samenleving is voor arme mensen letterlijk een struggle for life. Een lagere rente bij de lening kan betekenen dat je toch die wasmachine kunt kopen of de nieuwe fiets voor je kinderen. Dat je weer zelfredzaam kunt zijn en erbij hoort.

We besluiten om een motie in te dienen met het voorstel de rente te verlagen naar 4 % Om een motie aangenomen te krijgen moet je een meerderheid aan stemmen weten te winnen in de Raad. Dit is een hele toer. Het College moet het vervolgens uitvoeren dus is het verstandig van tevoren de motie te bespreken met de verantwoordelijke wethouder. Gelukkig liet wethouder Arjan Kampman van de PvdA al gauw weten sympathiek te staan tegenover deze motie. Ook hem is dit hoge rentepercentage voor de armste mensen in Enschede een doorn in het oog. Echter het aanpassen gaat extra kosten met zich meebrengen voor de gemeente. Door hierover technische vragen te stellen aan de verantwoordelijke ambtenaren bleek al snel dat dit zo’n 100.000 euro extra kosten met zich mee gaat brengen per jaar voor de gemeente. De wethouder zegt toe zich hiervoor sterk te willen maken. GroenLinks besluit de motie in te dienen, met het verzoek om voor het verlagen van de rente een voorstel op te nemen in de zomernota die we in juni verwachten.

Behandeling in de gemeenteraad Ondanks dat we de wethouder en een aantal oppositiepartijen meehebben komen er veel tegenwerpingen vanuit de coalitiepartijen. Elke coalitiepartij komt met bezwaren of procedurele opmerkingen. Ook de wethouder komt onder vuur te liggen maar hij blijft rustig en consequent. Sommigen vinden het logisch of normaal dat de stadsbank hogere tarieven hanteert. Het lijkt erop dat bij de coalitiepartijen voor dit onderwerp niet het belang van de burger voorop staat. Gelukkig gaat de PvdA om en wordt bij stemming de motie aangenomen. Het compliment hierbij gaat uit naar wethouder Arjan Kampman.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.