Nieuws van politieke partijen in Heerlen over PvdA inzichtelijk

12 documenten

Algemene Beschouwing 07-11-2018 ...

PvdA PvdA Heerlen 07-11-2018 21:11

Algemene Beschouwing 07-11-2018 Geachte voorzitter, Een jaar geleden gloorde er nog hoop aan de horizon. Hoop op een herindeling met de gemeente Landgraaf. Hoop op de erkenning dat de problemen in de regio groter zijn dan die van Heerlen alleen. Het was een domper in december vorig jaar toen het bericht kwam dat de herindeling niet door zou gaan. De minister durfde het niet aan. In aanloop naar de mogelijke herindeling heeft de gemeente bewust een aantal interne processen rondom de reorganisatie stopgezet. Deze zijn afgelopen periode weer opgestart. Kan het college ons bijpraten over waar de organisatie nu staat met betrekking tot de eerder gestelde doelen? We moeten constateren dat het goed gaat met de gemeente Heerlen in financiële zin. Want blijkbaar was het niet nodig om een aanvraag in te dienen voor een bijdrage uit het “fonds tekort gemeenten”, om de tekorten op de WMO en jeugdzorg te compenseren. Uit dit fonds ontvangt de gemeente Kerkrade € 1.4 mln, Brunssum € 1.9 mln, Landgraaf € 2,5 mln, Maastricht €12,5 mln en de gemeente Venlo zelfs € 21,7 mln. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat we buiten alle normen vallen. Maar als we constateren dat de problemen in Parkstad voor elke gemeente dezelfde zijn dan begrijpen we dit als fractie niet. De gemeente Landgraaf had een tekort van € 7 mln terwijl wij een tekort hebben van € 13 mln, over 2016 en 2017. In de krant staat dat u een brief heeft gestuurd, terwijl andere gemeenten ervoor gekozen hebben om toch de aanvraag in te dienen. Daar willen we als fractie graag een toelichting op hebben. 1) Heeft het college deze brief gestuurd? 2) Zo ja wanneer? 3) En heeft u al een reactie op deze brief gehad? 4) Waarom is de raad niet geïnformeerd over deze briefwisseling? 5) Wanneer worden we als raad inhoudelijk geïnformeerd over deze brieven? 6) Hoeveel heeft de gemeente bijgedragen aan het “fonds tekort gemeente”? 7) Waarom hebben we de aanvraag niet eens ingediend? 8 ) Wat maakt de situatie in omliggende gemeenten zoveel anders dat zij wel een bijdrage ontvangen hebben? 9) Als fractie willen we graag het totaaloverzicht van de format “fonds tekort gemeente” (het laatste blad van de Excel spreadsheet) ontvangen, uiterlijk morgen voor 12.00 uur, om mijn fractie (en misschien de hele raad) te overtuigen dat we geen motie van treurnis moeten indienen. Want als we als gemeente hier niet adequaat op gehandeld hebben, dan is een motie van treurnis wel het minste dat we kunnen doen als raad. De regiodeal is ingediend bij het ministerie. Hierin staat helder beschreven wat de uitdagingen zijn voor onze regio. Men hoopt dat de minister deze maand de gevraagde € 40 mln toezegt. De verbonden partijen (Provincie, IBA Parkstad, Stadsregio Parkstad en de 8 Parkstad gemeenten) stellen zich garant voor ten minste € 100 mln euro in het kader van cofinanciering. Een goed voornemen, zeker als je het ambitieniveau van de regiodeal leest. We hebben er als fractie toch een paar vragen over: 1) Hoeveel geld heeft de gemeente Heerlen toegezegd binnen dit project en waar kunnen we dit “geoormerkt” terugvinden in de begroting? 2) Is de gemeente, gezien de financiële situatie, wel in staat om te co financieren? 3) Hoeveel van de € 40 mln zou er voor de projecten in Heerlen ter beschikking moeten komen? 4) Hoe zeker is het dat het geld er ook komt? 5) Wat is plan b, als het geld er niet komt en moet de gemeente dan wel nog steeds co financieren? De gemeente gaat inzetten op het bieden van gelijkwaardige onderwijskansen aan jeugdigen en volwassenen. Zoals u weet hebben we dit als fractie steeds nagestreefd. Door mensen basisvaardigheden, onder meer op het gebied van taal, te bieden, krijgen ze de kans om volwaardig te functioneren in de maatschappij. We hadden als fractie de indruk gekregen dat deze populatie volledig in kaart was gebracht. We zijn wat verbaasd dat er nieuw onderzoek naar de “autochtone laaggeletterden” plaats vindt. Kan de wethouder een toelichting geven? Tijdens de algemene beschouwingen van 2017 hebben we het uitgebreid gehad over laaggeletterdheid. We hebben toen gepleit dat de gemeente communiceert met haar burgers op B1 niveau. Dat leek op dat moment een logische keuze. Prof. Dr. Moonen heeft in een presentatie over Licht Verstandelijk Beperkten een schema getoond over laaggeletterden. Het schema is in ibabs geplaatst. Hieruit moeten we constateren dat, zélfs als we als gemeente ervoor zouden kiezen om op B1 niveau te communiceren, we met meer dan 20% van onze inwoners niet goed/of onvoldoende communiceren. In de begroting is hierover opgenomen dat “ingezet wordt op een begrijpelijk taal gebruik”. Wij zou daar graag een toelichting, in helder taalgebruik, van de wethouder op willen hebben wat hier mee bedoeld word. In het voorjaar van 2018 is de weekeindschool in het Eikenderveld van start gegaan. In de begroting heeft u het over het project “gelijke kansen alliantie” op 8 scholen. 1) Is dit vergelijkbaar met de weekendschool? 2) Zo nee, wat is dan het verschil met de weekeind school? 3) Zo ja om welke 8 scholen gaat het? 4) Hoelang gaat dit project lopen? 5) Wat betekent dit voor het vervolgtraject van de weekeindschool? In de begroting lezen we dat we gaan voorbereiden op de wettelijke plicht om het VVE- programma uit te breiden met onder andere de voorleesexpres. Vanuit onze contacten in het veld begrijpen we dat dit uitgevoerd zal gaan worden door Humanitas. 1) Is dit correct? Humanitas, is bij ons weten, niet de enige aanbieder van kinderopvang in de gemeente Heerlen. 2) Hoeveel andere kinderopvang organisaties zijn er in de gemeente met hoeveel kinderen onder hun zorg? 3) Hoeveel kinderen sluit u uit door exclusief te kiezen voor Humanitas? De nieuwbouw van Tarcisius staat voor 6.1 mln in de begroting van volgend jaar. Over deze nieuwbouw zijn we al een aantal jaar aan het praten. Kan de wethouder aangeven wanneer hij met verdere informatie komt over dit project? In deze begroting komt de “schooltandarts” om de hoek kijken. In de begroting wordt benoemd dat 27% van de kinderen niet naar de tandarts gaan. Waarop dit getal is gebaseerd, is voor ons onduidelijk. In de indicatoren op pagina 107 staat vermeld dat de meting nog moet plaats vinden. Los van de vraag of het getal klopt, vinden wij als fractie dat elk kind dat niet naar de tandarts gaat, er één te veel is De oorzaken van géén tandartsbezoek zijn voor ons niet altijd duidelijk. Wij weten wel dat de tandarts kosten voor kinderen (tot 18 jaar) vergoed worden vanuit de basisverzekering. In de begroting staat (op pagina 109) dat u een plan gaat maken waarbij de samenwerking met kinderartsen en de zorgverzekering wordt opgezocht. De fractie van de Partij van de Arbeid mist nog 2 zeer belangrijke partners in dit geheel; namelijk de tandarts zelf en de ouders, die misschien wel de grootste verantwoordelijkheid hebben. Dus ook hier graag een nadere toelichting op deze plannen en hoe het college de rol van de ouders ziet. Er zal door dit sportieve college een nieuwe toekomstvisie op zwemmen gemaakt worden. Dat lijkt de fractie van de PvdA een uitstekend idee. Door het afketsen van de herindeling is het nodig om tot een goede herverdeling van het zwemwater komen. Of dat in de vorm van een Centrum-bad is, of dat we de aansluiting zoeken bij het bestaande zwembad bij Mondriaan, is voor mijn fractie nog geen uitgemaakte zaak. We begrijpen wel dat het collegeonderzoek laat doen naar de haalbaarheid, marktconsultatie, financiering en locatieanalyse. Wat zijn de kosten voor deze adviezen? En ook bij deze begroting blijven we vragen naar de stand van zaken rondom een volwaardig mijnmuseum. Als fractie vragen we ons af of er überhaupt nog een mijnmuseum komt op de huidige locatie. 1) Kan de wethouder nu daadwerkelijk zeggen wat hiermee het afgelopen jaar mee is gedaan? 2) Per wanneer wordt de eerste steen gedolven/gelegd? 3) Waar kunnen wij in de begroting het gereserveerde budget voor het museum terugvinden? 4) Kan de wethouder een nadere toelichting geven op de zin “op de huidige locatie of een andere locatie in het centrum”? Als gemeente stimuleren we dat de inwoners zelf met ideeën komen over hun wijk of hun buurt. Daarvoor hebben we in de afgelopen jaren de buurtdeal opgericht. Een goed (te goed) lopend fenomeen. Het spreekt de inwoners van de stad aan om eigen ideeën om te zetten in realiteit. Op pagina 77 constateert het college dat het budget voor de buurtdeals voor 2018 en 2019 volledig benut is. Dat is een resultaat waar we trots op mogen zijn. De betrokkenheid van de burger is een groot goed voor de Partij van de Arbeid. Als we echter verder lezen staat er, dat bij een stijgend aantal buurtdeals de grenzen van het beschikbare budget in zicht komen. We hebben net geconstateerd dat het budget op is, maar de tekst doet vermoeden dat het niet zo is. Het bijzondere is dat we op pagina 49 hebben kunnen lezen dat het college voorstelt dat we het budget voor de buurtdeals gaan verlagen met € 10.000,--. Ook hier graag antwoord op de volgende vragen: 1) Is het budget op of niet? 2) Als het op is hoe kan het dan verlaagd worden? 3) Als het niet op is, waarom wordt een succesvol initiatief weer beperkt? In de begroting van 2017 konden we (op pagina 16) lezen dat de inspanningen van de gemeente, bij de bijstandsgerechtigden, vooral gericht zijn op het inventariseren en categoriseren van ons klantenbestand. In de begroting van 2018 lezen we (op pagina 63) dat er een externe partij ingehuurd is/wordt om een gedeelte van de bijstandsgerechtigden in kaart te brengen. In de begroting van 2019 lezen we (op pagina 93) dat we van alle klanten (voor 31-12- 2019) alle competenties in beeld willen brengen. We zijn als gemeente nu al 3 jaar alle mensen in de bijstand aan het doorlichten, in kaart brengen en aan het categoriseren. In de verschillende jaarverslagen van de gemeente is te lezen dat de medewerkers van de sociale dienst alle bijstandsgerechtigden (+/- 6500) elk jaar spreken. We mogen er als gemeenteraad van uitgaan dat de medewerker zijn klant kent. Of niet? Wij zouden graag van het college een antwoord willen op de volgende vragen: 1) Wanneer hebben we nu welk zicht op onze klant? 2) Wij zijn als fractie heel benieuwd naar de evaluatie van het externe bedrijf dat de bijstandsgerechtigden in kaart heeft gebracht. Wanneer kan de raad hiervan kennisnemen? In de begroting lezen we alleen lovende woorden over Heerlen Stand By. We hebben het eerder als fractie over de verstrekking van de PGB’s gehad. Er is duidelijk een principieel verschil tussen hoe wij, als fractie aankijken tegen de vertrekking van het PGB en de uitvoering van het college. We lezen dat het college voornemens is om de volgende contractperiode voor te bereiden met HSB. Als fractie mogen we er toch vanuit gaan dat er eerst een evaluatie plaats vindt en dat deze met de raad besproken wordt alvorens er een nieuw contract komt met HSB! Graag een reactie. Als afsluiting hebben we nog een aantal vragen waarvan we ons afvragen of we soms niet de verkeerde zuinigheid aan de dag stellen. Ik verwacht van het college en toelichting op de keuzes. We gaan extra cameratoezicht een jaar uitstellen. Besparing van €15.000,--. In de commissie en binnen de buurtveiligheidsplannen zijn nu al locaties aangewezen. We vragen ons af of het verstandig is om het plaatsten van de extra camera’s uit te stellen. Bovendien kunnen we de uitgestelde investering in de nieuwe camera’s niet terugvinden in de tabel van 2020 en verder. Graag een toelichting. We stoppen met kwaliteits- en seizoenschouwen zoals voorgesteld in het Kwaliteitsplan Integraal Beheer openbare ruimte. Hiermee bezuinigen we structureel € 14.000,--. Het bezuinigen op de ibor schouwen is een goed plan als de gemeente op een andere wijze de kwaliteit van de openbare ruimte kan meten. Maar dat is niet terug te vinden in deze begroting. We zeggen de verkeerseducatieconvenanten eenmalig in 2019 op. We besparen €22.000,--. We willen graag een toelichting van het college willen hebben op wat we nu precies doen binnen de verkeerseducatieconvenanten en wat is het effect van het eenmalig opzeggen? Henk Verreck Fractievoorzitter PvdA

Alliantie Sociaal verzet | Heerlen

GroenLinks GroenLinks PvdA Heerlen 26-10-2018 00:00

Peter Heuperman / secretaris FNV lokaal schrijft:

“Afgelopen maandag was ik namens Lokaal FNV Parkstad als onderdeel van de Alliantie Sociaal Verzet Kerkrade op gesprek bij Wethouder Leo Jongen (PvdA). Hij vroeg zich af waarom de FNV zich mengde in een discussie in de gemeente Kerkrade over een besparingsmaatregel van de coalitie. Deze vraag zullen als het aan ons ligt de komende tijd veel wethouders, burgemeesters en politieke partijen in de Parkstadgemeenten gaan stellen.

 

De netwerken van Lokaal FNV houden zich niet alleen bezig met werk en inkomen, hetgeen primair binnen de sectoren door de sociale partners moet worden geregeld. Nee, ook kwesties in het sociaal domein zullen door het netwerk worden opgepakt. Immers door de decentralisatie van ooit centraal uitgevoerde regelingen in het kader van de Participatiewetgeving naar de gemeenten, worden onze leden steeds vaker geconfronteerd met onaanvaardbare uitkomsten. Het netwerk, Lokaal FNV Parkstad treedt dan op als belangenbehartiger. Uiteraard bemoeien wij ons niet met de partijpolitiek en beperken ons tot de rol van aanjager, verbinder en initiatiefnemer. Daarbij sluiten wij samenwerking met politieke partijen en maatschappelijke organisaties (zoals ouderenverenigingen, etc.) niet uit. Echter, we bedrijven geen partijpolitiek. 

Zo vinden wij, dat de Kerkraadse coalitie ooit heeft uitgesproken de WTCG-gelden zeker dit jaar ongemoeid te laten. Nu gebleken is, dat zij dit niet gaan doen, zijn wij genoodzaakt om in actie te komen. 

De verdere besparingen in het sociaal domein is aan de Kerkraadse politiek voorbehouden om hierover in debat te gaan. 

Zorgwekkend vinden wij als FNV, dat in de gemeente Kerkrade kennelijk de democratische spelregels naar eigen inzicht worden geïnterpreteerd. Zo wordt wel het traject van het raadplegen van de Kerkraadse cliëntenraden gevolgd. Denk daarbij aan de WMO-raad, de Ouderenraad, etc. Echter, het traject van de raadscommissievergaderingen wordt kennelijk geschrapt. Hier wordt de Kerkraadse burger het recht ontzegd, via bijvoorbeeld inspreektijd, een mening/standpunt kenbaar te maken. Wij vragen ons hardop af of dit staatsrechtelijk allemaal wel mogelijk is. In ieder geval tast de gang van zaken het democratisch gehalte van het besluitvormingsproces binnen de gemeente Kerkrade ernstig aan.

Vandaag hebben wij in het kader van de samenwerking Alliantie Sociaal Verzet Kerkrade het gesprek met de wethouder geëvalueerd en op basis hiervan actiepunten geformuleerd. Hoe dan ook gaan wij in aanloop naar 5 november, dat is de dag waarop de Kerkraadse cliëntenraden door het college worden geraadpleegd, flyeren en pamfletten in de buurten verspreiden. Daar hoort ook een A3-affiche bij, die mensen kunnen ophangen aan een raam van hun huis, zodat voorbijgangers kunnen zien, dat men het niet eens is met het afpakken van de €. 125,00 WTCG-gelden. Men kan dit tot en met 28 november 2018 laten hangen. Ook zullen wij de burgers van Kerkrade oproepen om op 13 november 2018, om 13.13 uur aanwezig te zijn op de grote markt voor het oude Gemeentehuis en samen met ons uiting te geven aan de afkeuring van het gevoerde beleid.

Dus woon je in Kerkrade kom dan op dinsdag, 13 november 2018, om 13.13 uur naar het oude gemeentehuis op de Markt. We gaan er een mooie actiedag van maken. Actievoeren heeft altijd zin, niets doen en klagen niet.”

Vragen over kostprijs Huishoudelijke Hulp Thuis

PvdA PvdA Heerlen 07-06-2018 19:58

Naar aanleiding van een publicatie in zorgvisie, 30 mei jl, heeft de fractie van de Partij van de Arbeid Heerlen vragen gesteld aan het college van B&W over de kostprijs van de Huishoudelijke Hulp Thuis (HHT).

https://www.zorgvisie.nl/helft-gemeenten-betaalt-thuiszorg-onder-kostprijs

In de publicatie van zorgvisie is een kaart opgenomen over de gemeenten die hun tarieven hebben doorgegeven aan werkgeversorganisatie BTN. Tot grote verbazing, van de fractie, de ontbreken de gegevens van de sociaalste stad van Nederland. Om helder te krijgen waarom de gegevens van Heerlen ontbreken, wat de gemeente nu per uur betaald, heeft de fractie bijgaande vragen gesteld.

Vooraf gaande aan deze publicatie heeft er een artikel in het NRC gestaan over de tarifering mbt de Huishoudelijke Hulp Thuis. De journalisten van NRC hebben op basis van gegevens van de werkgeversorganisatie BTN uitgerekend wat een reële kostprijs is. Als fractie van de Partij van de Arbeid zijn we natuurlijk zeer benieuwd wat de gemeente Heerlen betaald en of dit onder of boven de reële kostprijs ligt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/27/strijd-tegen-onderbetalende-gemeenten-in-de-thuiszorg-a1601148

Vragen:

1) Op 30 mei heeft zorgvisie een rapport gepubliceerd mbt de kostprijs van de HHT. Heeft u hiervan kennis genomen?
2) In de kaart die door BTN is gepubliceerd ontbreekt de gemeente Heerlen. Kunt u een reden aangeven waarom Heerlen ontbreekt?
3) Wat is het afgesproken kostprijstarief dat de gemeente Heerlen betaald per uur HHT?
4) Zit u hiermee onder of boven de berekende uur prijs van het berekende minimumtarief?
5) Indien u onder het tarief zit kunt u hier dan een verklaring voor geven?
6) Indien u onder het tarief zit op welke termijn zult u dit herstellen tot het berekende minimum tarief door BTN?
7) Om hoeveel aanbieders die HHT aanbieden gaat het binnen Heerlen?
8) Hanteert u bij iedereen het zelfde kostprijstarief?
9) Zo nee wat is dan de reden van de afwijking?
10) Wat vind u als gemeente dat het ministerie moet ingrijpen dmv een AMvB om een reële uur prijs af te dwingen?

Het bericht Vragen over kostprijs Huishoudelijke Hulp Thuis verscheen eerst op PvdA Heerlen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.