Nieuws van politieke partijen in Moerdijk over VVD inzichtelijk

35 documenten

De 5 prioriteiten van Dilan ...

VVD VVD Moerdijk 24-10-2023 06:27

Lees ze hier: https://www.vvd.nl/mijn-prioriteiten-voor-nederland/

VVD-verkiezingsprogramma

VVD VVD Moerdijk 24-10-2023 05:52

Lees hier het verkiezingsprogramma van de VVD: https://www.vvd.nl/wp-content/uploads/2023/10/Verkiezingsprogramma-VVD-2023-2027.pdf Ben je op zoek naar een bepaald standpunt? Ga dan naar ... https://www.vvd.nl/standpunten/

Kandidatenlijst voor de TK-verkiezingen 2023 vastgesteld.

VVD VVD Moerdijk 07-09-2023 06:22

De leden van de VVD hebben onlangs de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen 2023 vastgesteld. Dit zijn onze kandidaten: https://www.vvd.nl/afdeling/kandidatenlijst-tweede-kamer/

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/46390/kandidatenlijst-voor-de-tk-verkiezingen-2023-vastgesteld
Ruimte geven. Grenzen stellen.Kies VVD!

Simon Eland ontvangt de Thorbecke Penning

VVD VVD Moerdijk 14-01-2022 02:29

Het landelijk hoofdbestuur van de VVD heeft aan Simon Eland de Thorbecke Penning toegekend. Dit is een hoge landelijke VVD-onderscheiding voor iemand met grote verdiensten, gedurende lange tijd, voor de VVD als vrijwilliger. Namens het hoofdbestuur heeft Hans Beljaars voorzitter van het VVD Netwerk Marklanden, waar Moerdijk onder valt, deze hoge onderscheiding op vrijdagmiddag 14 januari in Zevenbergen uitgereikt, Dat deed hij, gezien de situatie, aan Simon's kleinzoon Ismel Eland. [NASCHRIFT REDACTIE: Ons bereikte het droevige bericht dat Simon enkele dagen na de uitreiking, op woensdag 19 januari is overleden. Wij condoleren zijn familie en wensen hen heel veel sterkte toe.]

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/47180/simon-eland-ontvangt-de-thorbecke-penning

Het gedachtegoed van Simon Eland is vooral: “Je kunt wel kritiek hebben, maar dan moet je wel zorgen dat je iets in de samenleving doet om het te veranderen.” Dit heeft Simon ook altijd gedaan, voortdurend actief in de samenleving. Tot op heden is hij nog steeds actief bij de stichting Vrienden van de Westhoek in Zevenbergen. Zelf is hij niet iemand die veel op de voorgrond treedt. Hij is vooral de ‘stille kracht’, iemand die graag achter de schermen bezig was, zaken regelde en adviezen gaf.

Simon heeft veel betekend voor de VVD. Hij is meer dan 50 jaar lid van de VVD. Eerst voor de afdelingen in Breda en Roosendaal, waar Zevenbergen toen onder viel. Daarna heeft hij er samen met anderen voor gezorgd dat er in Zevenbergen een eigen afdeling werd opgericht. De VVD afdeling Zevenbergen zag het levenslicht ruim 40 jaar geleden met een oprichtingsbijeenkomst bij Van der Hooft. Deze vergadering werd opgeluisterd door de aanwezigheid van toenmalig VVD-coryfee Ed Nijpels. Maar liefst 70 leden telde de afdeling toen. Volgens Simon was het destijds  niet altijd gemakkelijk om er voor uit te komen dat je lid was van de VVD, zeker niet voor ondernemers.

Hij heeft daarin de VVD op zijn eigen wijze in goede en mindere tijden gesteund. Onder andere als bestuurslid en rondom de herindeling (01-01-1997) ook als raadslid. Melt de Haas, nu nog steeds bestuurslid voor de VVD, memoreert: “In de jaren tachtig hielden we vergaderingen van het bestuur bij Simon op kantoor. Het waren naast goede inhoudelijke vergaderingen, ook gezellige vergaderingen, waarbij de wijnvoorraad van Simon (als goede gastheer) goed gevuld was.”

Simon is een actief mens en geeft graag adviezen als hij kansen ziet, of als hij denkt dat dingen beter konden of hij steunde gewoon iemand als het even niet goed ging. Thomas Zwiers, voormalig VVD-wethouder: “Simon belde met enige regelmaat of kwam langs op het gemeentehuis. Dan ging het vaak over allerlei zaken. Kansen die hij zag vanuit zijn vastgoedverleden, of praktische dingen die hij zag op straat en die beter konden. Zijn adviezen waren vaak waardevol. Hij wist wat er speelde.”

De VVD Moerdijk is zeer erkentelijk voor wat Simon voor de VVD heeft betekend als grondlegger van de afdeling Zevenbergen, als bestuurslid, als raadslid, maar ook later in zijn rol als actief en betrokken VVD-lid.

[NASCHRIFT REDACTIE: Ons bereikte het droevige bericht dat Simon enkele dagen na de uitreiking, op woensdag 19 januari is overleden. Wij condoleren zijn familie en wensen hen heel veel sterkte toe.]

Fotograaf: Marcel Otterspeer

Pilot 'Nieuw vergadermodel gemeente Moerdijk'

VVD VVD Moerdijk 13-01-2022 11:42

Op dit moment kent Moerdijk een vergadermodel met drie commissies (functionele typering) waar oordeelsvorming plaatsvindt (A, B of C-stuk) en een besluitvormende raad. De vergaderingen van informatieavonden, commissies en raad vinden plaats in een cyclus van 6 weken (met uit zondering van het zomerreces waar sprake is van een cyclus van 10 weken). De huidige vergadercyclus wordt als druk ervaren. Daarom draait er sinds 01-01 een pilot met een vergadercyclus van 4 weken.

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/47147/pilot-nieuw-vergadermodel-gemeente-moerdijk

Op dit moment kent Moerdijk een vergadermodel met drie commissies (functionele typering) waar oordeelsvorming plaatsvindt (A, B of C-stuk) en een besluitvormende raad. ln de commissie is ook de mogelijkheid opgenomen voor beeldvorming (procesmatige typering): Het gaat dan om zaken, die (nog) niet aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd, maar waar van de commissie een richtinggevende uitspraak wordt gevraagd (‘stukken ter bespreking’). Deze uitspraak wordt verkregen door het uitwisselen van de fractiestandpunten. Daarnaast vinden er (op verzoek van college of raad) informerende raadsinformatieavonden plaats.

De vergaderingen van informatieavonden, commissies en raad vinden plaats in een cyclus van 6 weken (met uit zondering van het zomerreces waar sprake is van een cyclus van 10 weken). Naast deze reguliere vergaderingen komen er nog vergaderingen bij van de commissievoorzitters, presidium, rekeningcommissie, werkgeverscommissie en werkgroepen. Ook zijn er nog regionale bijeenkomsten en fractieoverleggen. Daarnaast kennen we het gebruik van aanvullende informatieavonden indien daar aanleiding toe is.

De huidige vergadercyclus wordt als druk ervaren. Zowel bij de raad, college als ook de ambtelijke organisatie, bestaat de wens hier kritisch naar te kijken en suggesties voor aanpassingen te doen. Dit ook in het licht van veranderingen die op ons afkomen met de Omgevingswet en de wens vanuit de raad minder te vergaderen en meer zichtbaar te zijn als raad bij de inwoners. De huidige vergadercyclus laat hiertoe weinig ruimte. Daarnaast is er de wens om te zorgen voor een betere spreiding van voorstellen. De ene commissie zijn er weinig onderwerpen en de volgende commissie kunnen wel twee avonden gevuld worden.

Door de cyclus van 6 naar 4 weken te krijgen zal er naar verwachting ook een betere spreiding van stukken mogelijk zijn. Ook vraagt de komst van de omgevingswet per 01-07-2022 ook om meer snelheid in de besluitvorming of advisering door de raad bij ruimtelijke ontwikkelingen. Dit speelt met name rondom aanvragen omgevingsvergunning die in strijd zijn met het Omgevingsplan. ln deze gevallen is onder de Omgevingswet geen instemming van de gemeenteraad meer nodig, maar geeft de raad een advies aan het college van burgemeester en wethouders. Het zou mooi zijn dit in de reguliere (nieuwe)vergadercyclus een plek te kunnen geven en hier geen aparte besluitvormende raadsvergaderingen voor in te hoeven plannen.

Sinds 1 januari draait er daarom een pilot met een vergaderschema van 4 weken. Er vinden geen separate  commissievergaderingen meer plaats op dinsdag, woensdag en donderdag, maar een (zo mogelijk) gecombineerde commissievergadering op donderdagavond.

Zie hier het nieuwe vergaderschema van de gemeente:

https://ris2.ibabs.eu/Calendar/Index/Moerdijk

Onze fractie heeft de planning van haar fractieberaad aangepast aan dit nieuwe schema. De pilot wordt verderop in dit jaar geëvalueerd. Alsdan wordt besloten om de 4 weken cyclus te behouden of terug te gaan naar de 6 weken cyclus.

Kandidatenlijst voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2022 vastgesteld.

VVD VVD Moerdijk 26-11-2021 07:22

De leden van de VVD Moerdijk hebben tijdens de ALV van 26 november 2021 de kandidatenlijst voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2022 vastgesteld.

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/46390/kandidatenlijst-voor-de-gemeenteraadsverkiezingen-2022-vastgesteld

Tijdens de ALV werd de concept-kandidatenlijst toegelicht door de Selectiecommissie. De lijst werd bij stemming ongewijzigd vastgesteld en aldus zijn dit onze kandidaten bij de komende Gemeenteraadsverkiezingen, die op 16 maart 2022 plaatsvinden:

Kandidatenlijst VVD Moerdijk GRV22

Nr.

Naam

M/V

Woonplaats

1

Danny Dingemans

M

Noordhoek

2

Erik van der Linden

M

Zevenbergen

3

Jolijn Koevoets

V

Noordhoek

4

Ben Vos

M

Fijnaart

5

Pitricia Koomans-Schreuders

V

Klundert

6

Remco Heus

M

Zevenbergen

7

Guido van der Plas

M

Zevenbergen

8

Diman Kamp

M

Willemstad

9

Bo Broekman

M

Willemstad

10

Marco Dusseldorp

M

Moerdijk

11

Piet Andreae

M

Zevenbergen

12

Hans den Hollander

M

Klundert

13

Kim de Haas

V

Zevenbergen

14

Ruud van Steen

M

Zevenbergen

15

Riet Gerla-van Wijlen

V

Zevenbergen

16

Déjan van de Merbel

M

Willemstad

17

Wouter den Dubbelden

M

Zevenbergen

18

Remco Benneker

M

Zevenbergen

19

Dylan Vogelaar

M

Heijningen

20

Martijn van de Corput

M

Zevenbergen

21

Simon Eland

M

Zevenbergen

22

Louis Koevoets

M

Standdaarbuiten

23

Monika van der Wyck-Helmer

V

Zevenbergen

 

Hoe nu verder met de gym- en sportaccommodaties in Zevenbergen?

VVD VVD Moerdijk 12-09-2021 06:20

Sporthal De Borgh is 'op' en zal al snel plaats gaan maken voor appartementen. De gymzaal aan de Droge Mark en de hal van De Lindonk moeten op termijn ook vervangen worden. Wat komt ervoor in de plaats?

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/45303/hoe-nu-verder-met-de-gym-en-sportaccommodaties-in-zevenbergen

Binnen Zevenbergen wordt voor het gymonderwijs en door enkele sportverenigingen gebruik gemaakt van sportaccommodatie De Borgh, de gymzaal in de Neerhof, de gymzaal in sportcentrum Lindonk en de gymzaal Droge Mark. Met het op korte termijn (naar verwachting 1 oktober 2022, maar uiterlijk 1 oktober 2023) wegvallen van de sportaccommodatie in De Borgh vervalt een groot deel van de binnensportaccommodatie voor scholen en verenigingen. Hiernaast zijn de gymzaal Droge Mark en de gymvoorzieningen in de Lindonk in (redelijk) goede onderhoudstechnische staat, maar gedateerd.

Vanaf 2019 is de raad meegenomen in het proces om te komen tot een weloverwogen besluit. Er is een raadswerkgroep geformeerd die nauw betrokken is geweest bij het uitgebreide onderzoek naar de (on)mogelijkheden.

Om te komen tot toekomstbestendige gymaccommodaties in de kern Zevenbergen zijn meerdere varianten en locaties in beeld gebracht.

 

De gemeenteraad is nu voorgesteld hierin een keuze te maken en de gekozen variant verder uit te werken. Variant D kon rekenen op een groot draagvlak binnen de raadswerkgroep (en daardoor ook binnen de gemeenteraad).

Dit is ook de variant die door het College aan de gemeenteraad wordt voorgesteld. Variant D betekent gefaseerd ontwikkelen, waarbij in de eerste fase een sporthal wordt gerealiseerd met 3 zaaldelen. Deze kan binnen enkele jaren worden gebouwd ter vervanging van de gymaccommodatie in De Borgh.

De beoogde locatie is bij zwembad De Bosselaar en dat zou ook zo maar eens de redding kunnen zijn voor het zwembad, omdat er de mogelijkheid bestaat van een gecombineerde exploitatie. Enkele partijen hebbe nhun ineteresse al kenbaar gemaakt.

Daarnaast kan in die periode inzicht worden verkregen in de

woningbouwontwikkeling met de daarbij behorende voorzieningen en de ontwikkelingen binnen de scholen en verenigingen in Zevenbergen. In fase 2 kan dan een gymaccommodatie voor het basisonderwijs worden gerealiseerd, onder meer ter vervanging van de Lindonk en Droge Mark.

De exacte invulling van fase 2 is afhankelijk van inwoneraantallen en leerlingenaantallen als gevolg van woningbouw en vergrijzing en ook van ontwikkelingen binnen sportverenigingen.

In de commissie heeft de VVD aangegeven voor Variant D te zijn. Ineens bleken er echter fracties te zijn, die hun standpunt vanuit de raadswerkgroep los hebben gelaten en zich nu hard maken voor variant B2. Dat is de variant waarbij een sporthal (voor met name Groene Ster handbal en het gymonderwijs (vooral Markland)), turnhal (voor AZTV) en danszaal (voor dansschool Tien Koevoet) worden gebouwd aan de Knip en later een (kleine) sporthal voor het basisonderwijs elders in Zevenbergen. De variant D sluit een dergelijke voorziening aan de Knip echter niet uit, maar dat zal mede afhangen van de eerder geschetste ontwikkelingen (toename inwonertal). Toch willen sommige fracties niet meer gaan voor variant D.

Hoe nu verder?

Enkele partijen hebben zich voorgenomen om een amendement (= wijziging van een voorstel) op te stellen, waarin de fasering wordt losgelaten en er dus direct wordt ingezet op het realiseren van 2 locaties voor gymonderwijs en sport, waaronder variant B2.

De VVD staat op voorhand niet erg positief tegenover een dergelijk amendement, maar zal het uiteraard op zijn merites beoordelen.

In de raadsvergadering van 30 september zal er een besluit vallen over welke variant verder wordt uitgewerkt en gerealiseerd.

380 kV ja, maar niet over De Kattenkraam!

VVD VVD Moerdijk 08-04-2021 02:47

Minister Wiebes heeft in 2019 besloten om niet het advies van de Samenwerkende overheden (betrokken gemeenten, provincie Noord-Brabant en netbeheerder Tennet) te volgen voor de omgeving Zevenbergschen Hoek. Hij hield vast aan het voorkeurstracé zoals dat in 2017 was vastgesteld. Dit tot grote woede van het College van B&W, de voltallige gemeenteraad en de getroffen bewoners van De Kattenkraam. Ook de samenwerkende overheden begrepen niets van het besluit van de Minister. De meerkosten van de variant bedragen netto € 3 mio (op een totale investering van ruim € 900 mio!), waarmee wordt voorkomen dat de nieuwe 380 kV hoogspanningslijn te dichtbij buurtschap De Kattenkraam komt te liggen, met alle desastreuse gevolgen van dien. Toch wilde de Minister er niet aan. Nu het Voorontwerp Inpassingsplan ter inzage ligt, is er nog een laatste mogelijkheid voor de gemeente om de Minister op andere gedachten te brengen. Mocht dat niet lukken, rest de bewoners van De Kattenkraam nog slechts de rechtsgang naar de Raad van State.

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/43777/380-kv-ja-maar-niet-over-de-kattenkraam

KLIK HIER voor het artikel in BN/DeStem van 08-04-2021.

En lees hieronder de eerste termijn in het debat door woordvoerder Remco Heus, namens de VVD Moerdijk.

Voorzitter, ik ben nu 15 jaar raadslid en in al die jaren heb ik mooie ontwikkelingen mogen meemaken en het gevoel gehad iets voor de Moerdijkse gemeenschap te kunnen betekenen. Helaas zijn er ook enkele hoofdpijndossiers, dan wel dramadossiers voorbij gekomen. Dossiers die maar niet wilden vlotten of die niet leidden tot een acceptabele uitkomst en waarbij ik onmacht ervoer of zelfs onrecht. Voorzitter, dit dossier is er zo één.

 

Hoe is het toch mogelijk dat eerst Minister Kamp na uitgebreide tracéstudies in al zijn wijsheid en zorgvuldigheid in 2017 besluit om de nieuwe 380 KV zuidelijk aan te leggen, diens opvolger Wiebes vervolgens plotsklaps besluit om de lijn toch noordelijk te laten lopen en als extra verrassing ingaat tegen alle adviezen als het gaat om een tracé-aanpassing bij De Kattenkraam?

Voorzitter, ik herinner mij de raadsvergadering van 10 oktober 2019 nog heel goed. Een delegatie van De Kattenkraam die inspreekt om te vertellen welk een menselijk leed dit besluit van Wiebes teweegbrengt.

Een boze gemeenteraad die unaniem een motie indient en aanneemt om daarmee het College te steunen en om krachtig uit te spreken dat het voltallige bestuur van de Gemeente Moerdijk dit besluit onacceptabel vindt.  

Een wethouder die ik nog nooit zo boos heb gezien en zelfs roept dat er met dit besluit van de Minister sprake is van onbehoorlijk bestuur.

 

Voorzitter,

We zijn nu weer bijna 2 jaar verder. Inmiddels is de gewraakte Minister opgevolgd door Minister Van ’t Wout, die inmiddels op zijn beurt demissionair is.

 

In de wetenschap dat de gemeente, als gevolg van toepasselijkheid van de Crisis- en herstelwet, in deze zaak niet de mogelijkheid heeft om zelf naar de rechter te stappen, richten wij ons enerzijds op een uitgebreide reactie op het voorontwerp Inpassingsplan. Deze ligt nu voor.

Anderzijds heeft het College vanuit de motie van 10-10-2019 de opdracht om de belangen van de betrokken bewoners van De Kattenkraam te beschermen. Overigens... dat is iets waar het College zelf al mee was gestart. De bewoners zullen zelf de gang naar de rechter moeten maken, maar de gemeente zal hen waar nodig alle mogelijk ondersteuning bieden.

 

Kom ik nu dus bij de brief met daarin de Moerdijkse reactie op het voorontwerp.

Deze richt zich op enkele aspecten van de ontwikkeling, waaronder het voorgenomen besluit van de Minister om vast te houden aan het tracé, zoals in paragraaf 3.11.2 van het Inpassingsplan is verwoord.

In de brief spreekt het College van en ik citeer: “Deze ontwikkelingen betekenen extra ingrepen in het landschap, terwijl deze omgeving al zo vaak is geraakt door ingrepen van de overheid. Wij doelen op de vergroting van het hoogspanningsstation bij Zevenbergschen Hoek en de realisatie van een

opstijgpunt.” Ik zou daar graag aan toegevoegd zien een opsomming van alle ontwikkelingen die al in dat gebied zijn of komen. Zesbaans A16, vierbaans spoor,  Bosschelijntje, HSL, LPM, incl. stationsgebied Lage Zwaluwe, Windpark A16 en m.b.t. dit inpassingsplan 2 X 380 kV, de vergroting van het hoogspanningsstation en een opstijgpunt.

Verder vind ik het een prima reactie, zeker nu ook een passage is toegevoegd over de recente vreemde uitspraak van Tennet. Vreemd in die zin dat zij zich blijkbaar heel gemakkelijk neerleggen bij het voorgenomen besluit van de Minister, terwijl Tennet juist ook één van de partijen is die ook voor het alternatief bij De Kattenkraam gepleit hebben. Dan zou je toch mogen verwachten dat zij wederom hun steun zouden uitspreken voor het alternatief. Het is goed om hierover helderheid te krijgen en Tennet nog even te herinneren aan hun eerdere standpunt. Want het nut van Participatie wordt op deze wijze onderuit geschoffeld.

 

Voorzitter, tot slot lijkt het mij zinvol om middels deze brief of separaat de Minister of diens opvolger uit te nodigen voor een werkbezoek aan Zevenbergschen Hoek. Omdat hij vlakbij woont in Hoeven, kan hij zonder veel omwegen met eigen ogen komen aanschouwen wat de nieuwe ontwikkeling betekent voor De Kattenkraam.

 

Tot zover voorzitter.

Nieuwbouw De Niervaert in Klundert

VVD VVD Moerdijk 29-03-2021 05:08

Jarenlang al is er spanning rondom het behoud van De Niervaert. Nieuwbouw? Sluiten? Renoveren? Aan deze spanning en onzekerheid lijkt nu een eind te komen. Nieuwbouw is wat het College voorstelt en wat door de VVD omarmd wordt.

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/43638/nieuwbouw-de-niervaert-in-klundert

De VVD steunt het voorstel van het College van B&W voor nieuwbouw van 'De Niervaert '.

Raadslid Pitricia Koomans zegt hierover:

"Het is van groot belang dat een goede zwemvoorziening in stand gehouden wordt. De Niervaert ligt in de kern Klundert, maar wordt door inwoners uit de gehele regio bezocht. Zwemmen is gezond, in het zwembad ontmoet men elkaar en in ons waterrijk land is het belangrijk dat kinderen de gelegenheid krijgen te leren zwemmen. In complex De Niervaert bevindt zich het MFC waar tal van activiteiten plaatsvinden. Sport, cultuur, verenigingen en scholen maken gebruik van de accommodatie. Zoals benoemd in het coalitieakkoord, zetten we in op een samenhangend aanbod van sport en cultuur. Dat komt allemaal samen in de Niervaert.

Jarenlang al is er spanning rondom het behoud van De Niervaert. Nieuwbouw? Sluiten? Renoveren? De huidige staat van het complex dwingt nu tot het maken van verstandige keuzes. Belangrijk doel is,  naast de instandhouding,  het verduurzamen van het complex. Wat zou het mooi zijn als er bij De Niervaert zelf energie kan worden opgewekt, of dat het complex aangesloten kan worden op een warmtenet.

Er wordt gevraagd om een principe-uitspraak over de toekomst van het complex. Sluiten is volgens ons geen optie. Renovatie zorgt voor slechts een korte periode voor een lagere jaarlast. Voorkeursscenario van het College is vervangende nieuwbouw zonder instructiebad. Een budget van €100.000 is nodig om het scenario volledig uit te werken. In 2022 kan de raad zich dan buigen over een definitief voorstel.

Als geboren en getogen inwoonster van Klundert ben ik een groot voorstander van het behoud van De Niervaert. Zowel het zwembad als het MFC (Multi Functioneel Complex) zijn van groot belang voor Klundert. Ik kan wel stellen dat bijna iedere inwoner van Klundert De Niervaert regelmatig bezoekt voor een activiteit. Vele verenigingen zijn gehuisvest in het MFC (sport en cultuur), evenementen vinden er plaats en samen met het zwembad maakt het De Niervaert tot een maatschappelijke voorziening met een bindende factor. En daarbij maken ook inwoners van buiten Klundert dankbaar gebruik van de mogelijkheden die het MFC biedt."

Het voorstel 'Voorkeursscenario toekomst Complex de Niervaert' wordt op 6 april besproken in de commissievergadering Sociale Infrastructuur. Raadsbehandeling is vervolgens op 22 april 2021.

Van deze burgerparticipatie lusten de honden geen brood?

VVD VVD Moerdijk 23-02-2021 03:11

Nadat in september 2020 een – in de ogen van de gemeenteraadscommissie Fysieke Infrastructuur – iets te voortvarend voorstel aan haar was voorgelegd, heeft de wethouder gemeend het voorstel mee terug te moeten nemen naar het college en het in een later stadium weer aan de raad voor te leggen. Dat is nu het geval, in de raadscommisie FI van 25-02-2021. En ook nu zien we hoe lastig het is om burgerparticipatie goed uit te voeren...

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/42881/van-deze-burgerparticipatie-lusten-de-honden-geen-brood

Burgerparticipatie... Iedereen binnen de (lokale) politiek heeft er z'n mond van vol. Bij burgerparticipatie gaat het om het betrekken van en de betrokkenheid van burgers bij overheidsbeleid. Maar ook om het nemen van initiatieven, het inspelen op ideeën en denkkracht van inwoners door burgerinitiatieven te faciliteren.

Burgerparticipatie is voor de gemeente een instrument...

om informatie te vergaren: het is ontzettend handig dat via de participatie van burgers informatie kan worden vergaard over wat er leeft onder de mensen zelf. om binding te krijgen: ten eerste omdat bewoners, door direct betrokken te worden bij de wetgeving, zij het in een adviserende rol of in een uitvoerende rol, het gevoel hebben dat er écht naar ze geluisterd wordt. Daarnaast is het ook voor bestuurders zelf, zeker in verkiezingstijd, een hele goede manier om te laten zien dat ze niet boven maar tussen de mensen staan en dat aantonen door middel van burgerparticipatie de wetgeving aan te passen aan de mensen en hun wensen.om problemen op te lossen: veel maatschappelijke problemen hebben hun oorsprong in de maatschappij zelf en om te weten wat de achterliggende oorzaken van die problemen zijn moet je bij de mensen zijn die dagelijks te maken hebben met de problemen in kwestie. Wie weet zijn de burgers wel onderdeel van het probleem – als je ze dan weet te betrekken en samen een oplossing zoekt, benut je de mogelijkheden van burgerparticipatie in zijn volle potentieel.om draagvlak te creëren: door bewoners te betrekken bij de besluitvorming, interactieve beleidsvorming of de totstandkoming van nieuwe wetten en regels creëer je als bestuurder draagvlak in de gemeente. Eventuele bezwaren kunnen meegenomen worden bij het ontwerpen van nieuwe wetten en regels en door uitgebreid te informeren via de mogelijkheden die burgerparticipatie biedt, kunnen bewoners zich optimaal voorbereiden op een eventuele nieuwe situatie.

Uit het bovenstaande mag je terecht concluderen dat burgerparticipatie erg belangrijk is. Overigens beperken we ons daarbij niet tot burgers (in bijv. de rol van omwonende of van gebruiker van een nieuwe voorziening). Ook bedrijven, instanties en verenigingen zijn een doelgroep voor participatie. En we beperken ons niet tot overheidsplannen. Er kunnen ook initiatieven genomen worden vanuit de samenleving zelf: Klik HIER! 

De hamvraag bij burgerparticipatie is: op welk moment en hoe betrek je als overheid de 'stakeholders'?

Dat is eigenlijk de allermoeilijkste vraag in een participatietraject voor een nieuwe ontwikkeling. Begin je er in een te vroeg stadium mee, dan is er (vrijwel) niets om over te praten. Er ontbreekt als het ware een 'praatstuk'. Begin je te laat, dan ligt er al een voorgekauwd plan en valt er weinig meer 'mee te praten'. Dus het zou mooi zijn als er een eerste contourenschets ligt, op basis waarvan met de stakeholders van gedachten kan worden gewisseld, om het gesprek op gang te brengen.

In het verleden zagen we bij ontwikkelingen dat er vooral te laat werd begonnen met participatie. We hebben dat bijvoorbeeld bij het afvaldossier meegemaakt. Toen kwam er een volledig uitgewerkt plan op tafel met hoe het nieuwe afvalbeleid tot op 'klikoniveau' moest gaan worden, terwijl dit soort onderwerpen zich juist uitstekend leent om vroegtijdig met alle betrokkenen te bespreken. Er zijn essentiële stappen in het proces overgeslagen. Het is aldus teveel aanbod gestuurd, te weinig vraag/behoefte gestuurd. 

Een voorbeeld van een uitstekend doorlopen participatietraject, is de herinrichting van de Markt in Standdaarbuiten. Daar is precies op tijd begonnen met het betrekken van de inwoners, op basis van een praatstuk met heel voorzichtige denkrichtingen (puur om het gesprek op gang te helpen) en keuzemogelijkheden te kust en te keur. Dit heeft geleid tot een succesvol participatietraject en een prachtig resultaat:

En hoe zit het nu met de hondenlosloopterreinen? Tja, enerzijds zou je kunnen stellen dat er sprake is van burgerparticipatie. In diverse stads- en dorpstafels is het onderwerp op tafel gelegd en besproken (maar bijv. niet in Klundert). En nu ligt er dus een kant-en-klaar plan voor onder meer de uitbreiding van het aantal hondenlosloopterreinen. En zelfs de locaties zijn ingekleurd, hoewel de wethouder daar wel bij aangeeft dat deze locaties slechts als voorbeeld dienen om een berekening te kunnen maken van de kosten van het plan. En het beeld is ontstaan dat het plan al gaat worden uitgevoerd. Maar daar zijn toch vooral de kranten en social media debet aan. 

Ik kan de redenering van de wethouder wel volgen. Hij wil op voorhand weten of er geld beschikbaar is, anders maakt hij de inwoners mogelijk blij met een dooie mus. Persoonlijk denk ik dat het een kwestie is van het participatietraject anders doorlopen en van verwachtingsmanagement.

De VVD is van mening dat het participatietraject anders zou moeten verlopen. Je moet je voor dit onderwerp niet beperken tot de stads- en dorpsraden. Of dit onderwerp nou vanuit de gemeente of vanuit de stads- en dorpsraden komt, het leent zich uitstekend voor een beeldvormende avond. Iedere geïnteresseerde kan hieraan deelnemen. Evalueer het 'hondenbeleid': Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Wat zijn de huidige kosten? Is er sprake van problemen? En van hieruit kan er mogelijk planvorming ontstaan voor nieuwe ontwikkelingen. En mogelijk zijn daar locaties mee gemoeid. Wellicht zullen andere inwoners daarom op dat moment willen aansluiten bij het traject. De gemeenteraad wordt bij dit proces betrokken, met als doel informatie vergaren en beeld vormen. En uiteindelijk ligt er een voorstel op basis waarvan de raad kan inhoudelijk goed kan debatteren en besluiten. 

Over het huidige voorstel is de VVD nou niet bepaald enthousiast.

We zien allemaal het belang in van burgerparticipatie. Tegelijkertijd is het niet eenvoudig om op het juiste moment er op een goede manier vorm aan te geven. Vooropgesteld zij dat we allemaal ons stinkende (nee, geen hondenpoep, want dat ruimen we netjes op, toch?) best doen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.