Nieuws van politieke partijen in Mook en Middelaar over PvdA inzichtelijk

5 documenten

Opvattingen Lob van Gennep

PvdA PvdA Mook en Middelaar 17-02-2020 19:17

Opvattingen PvdA Lokaal-Sociaal over LOB van Gennep

Bij de keuze die eind 2020 gemaakt moet worden zijn voor ons de volgende punten leidend:

Wettelijk beschermingsniveau of hoger. Voldoende draagvlak bij de inwoners. Schadevergoeding dient aan de voorkant goed geregeld te zijn.

Op 9 september was er een informatieavond in De Koppel te Middelaar over de Lob van Gennep (LvG). De projectgroep informeerde ons over de stand van zaken van het onderzoek en haalde informatie op bij, veelal verontruste inwoners en beantwoordde vragen.

Van verschillende kanten kreeg ik te horen ‘wat is de lokale politiek stil’. Inderdaad, rond dit thema is de politiek even stil, ze is nu niet aan zet. Maar stil zijn is niet hetzelfde als stil zitten. Mijn fractie luistert in deze fase van het onderzoek naar wat iedereen te zeggen heeft: de actiegroepen, de inwoners, de agrariërs, de projectgroep enz.

Opvallend was dat het er vaak over ging dat men onwetend was over de status van het gebied als overloop bij hoog water. Uitspraken als ‘we wonen niet aan de Maas, maar in de Maas, onderstreepten dat. Ook de inwoners die vaak al generaties wonen binnen het Lob-gebied bleken niet op de hoogte. Inwoners die zich hier vanaf 1996 gevestigd hebben of hier hun huis bouwde bleken meestal niet op de hoogte. Niet gewaarschuwd door de gemeente bij de vergunningaanvraag, niet op de hoogte gesteld door de makelaar of notaris. Ja, het heeft in de staatcourant gestaan. Maar is dat voldoende? Wellicht formeel wel, maar heeft de gemeente dan geen informatieplicht? In ieder geval nog een hoop vragen. Wij zullen proberen te achterhalen hoe e.e.a. verlopen is. (hierover inmiddels schriftelijke vragen gesteld)

Uit de media blijkt inmiddels dat makelaars potentiele kopers gaan wijzen op het feit dat ze nooit helemaal gevrijwaard zijn van overstroming.

Meer dan over het beschermingsniveau werd gesproken over een eventuele schadevergoeding. Vanuit de ervaring die men in 1993 en 1995 heeft toen het betreffende gebied onder water stond zeer begrijpelijk. De projectgroep van het waterschap Limburg zal uitzoeken hoe het zit met de schaderegelingen. Wij hebben een motie klaarliggen voor het college van B&W in geval de uitkomsten van dit onderzoek niet bevredigend zijn.

Er ligt een wettelijke opgave het waterbergend vermogen in ons gebied te verbeteren. De gemeenteraad heeft op 13 september 2018 unaniem ingestemd met deelname aan het vervolg in het MIRT[1]-proces voor de Lob van Gennep. Die instemming betreft uitsluitend nader onderzoek en absoluut geen keuze voor het een of ander scenario. Dat kan ook niet. Die scenario’s met varianten worden nu juist onderzocht. Voor PvdA Lokaal-Sociaal zullen we de opties die gepresenteerd worden zorgvuldig bekijken. Juist omdat we graag ideeën van iedereen horen zijn we als politieke partij ook aanwezig bij bewonersbijeenkomsten.

De politiek is nog lang niet toe aan keuzes maken. De verwachting is dat dit pas eind 2020 aan de orde is. Nu is het waterschap/projectgroep aan zet. Zij halen overal informatie op, bij dorpsraden, op bijeenkomsten met inwoners, enz. Aan de hand daarvan ontwikkelt zich een plan, worden vragen beantwoord, ideeën opgehaald, enz. Het scenario waarbij op een bepaald moment een schuif opengezet wordt ondervindt veel weerstand, ook al is dit de variant met het hoogste beschermingsniveau. Heel begrijpelijk. Immers ‘willens en wetens’ wordt totaal anders beleefd dan ‘natuurlijk’ onder water lopen. Ook zijn er tussen beide varianten naar verwachting allerlei juridische verschillen. Zoals we het nu taxeren ondervindt de schuif-variant niet het noodzakelijke draagvlak.

Inmiddels zijn drie voorkeursvarianten gekozen om diepgaander onderzocht te worden.

Begin 2020 verschijnen er weer regelmatig berichten in de lokale pers. Op 12 februari 2020 ontvingen de politieke partijen een open brief van ‘neen tegen de vloedgolf’. Daarin wordt een hard, maar onjuist oordeel uitgesproken over de loklale politiek. Het is niet muisstil, PvdA durft zich wel uit te spreken, we keren ons niet tegen de bevolking en we laten ons geen zand in de ogen strooien door de ‘meekoppelkansen’.

De input van welke actiegroep of burgerinitiatief dan ook houdt de politiek wel scherp. Hierdoor kunnen we alle aspecten wegen en ons herhaaldelijk kritisch de vraag stellen ‘zien we het goed, zijn we geen punten vergeten. Bij de uiteindelijke besluitvorming zullen feiten zwaarder wegen dan meningen.

Buitengewoon merkwaardig is dat niemand zich druk schijnt te maken over het huidige beschermingsniveau. Bedrijven zeggen failliet te gaan en huizen worden goedkoper bij een hoger beschermingsniveau. Dit is de Lobse paradox.

Te verwachten is dat er rond eind 2020 pas een stuk ter besluitvorming ligt. Dat stuk zal naar verwachting deze drie voorkeursvarianten bevatten. De politiek kan dan haar voorkeur kenbaar maken.

Bij de keuze die eind 2020 gemaakt moet worden zijn voor ons de volgende punten leidend:

Wettelijk beschermingsniveau of hoger. Voldoende draagvlak bij de inwoners. Schadevergoeding dient aan de voorkant goed geregeld te zijn.

We blijven ons oriënteren op dit ingewikkelde dossier en volgen alles zo goed mogelijk wat er hieromtrent gebeurt.

We luisteren met oprechte interesse naar iedereen die er iets over te zeggen heeft en hopen dat anderen dat ook doen. Een standpunt innemen dat in beton gegoten is belemmert het goed luisteren naar elkaars argumenten en blokkeert een dialoog.

Door op de gemeentelijke site ‘MIRT’ als zoekterm in te toetsen krijg je de nodige stukken over dit onderwerp.

Reken maar dat wij als partij dit dossier blijven volgen om straks tot een goed gewogen oordeel te komen op basis van eerdergenoemde criteria.

De politiek moet niet volgend zijn, maar leidend.

Uiteindelijk is het echter de minister die de beslissing neemt over wat er gaat gebeuren.

Acties:

Bezoeken inwonersbijeenkomsten (continu). Veel individuele gesprekken met inwoners (continu). Gesprek met statenlid PvdA Aleida Berghorst en projectorganisatie (20/9) Vragen gesteld aan projectorganisatie over de juridische status van het gebied (10/9). Ten aanzien van de schadevergoedingsregeling hebben we schriftelijke vragen aan het college gesteld (27/9). Afspraak met burgerinitiatief ‘neen tegen de vloedgolf’ (afspraak 23/10)

Lee Tonnaer, fractieleider PvdA Lokaal-Sociaal Mook en Middelaar

[1] MIRT: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.

Het bericht Opvattingen Lob van Gennep verscheen eerst op Mook en Middelaar.

Algemene beschouwingen begroting 2020

PvdA PvdA Mook en Middelaar 11-11-2019 19:50

Algemene beschouwingen 2020

“Geen vet meer op de botten”

De kernboodschap van deze begroting is: we komen een miljoen te kort. Dat is € 135 per inwoner. Hoe gaan we dit te lijf?

Er zijn twee oplossingen:

De financiële verplichtingen verlagen. De inkomsten verhogen.

Eerst kijk ik naar de belangrijkste oorzaken van het tekort.

De financiering van de overheid aan gemeenten is erg ingewikkeld We hebben gegrasduind in de septembercirculaires van de afgelopen jaren. In vergelijking met 2015 was het bedrag integratie uitkering WMO ieder jaar €k 200 lager dan in 2015. Over 4 jaar is dat €k 800. Voorwaar geen kattenpis. Met het extra geld van het Rijk worden de tekorten in de jeugdzorg, WMO en doelgroepenvervoer bij lange na niet gecompenseerd.

De Morap-1 en uw brief van 2 juli 2019 waarschuwen voor flinke tekorten binnen WMO en jeugd. In de zomerrapportage wordt de noodklok geluid. Hoe groot zijn die tekorten nu en wat verwachten we in 2020?  Ik kan me niet voorstellen dat u geen zeer recente 3 kwartaalcijfers heeft over een dossier dat om aandacht vraagt en om maatregelen schreeuwt.

In de zomerrapportage 2019 geeft u aan: Op de terreinen doelgroepenvervoer, hulp bij het huishouden, jeugdzorg en de inkomensvoorzieningen gaan we op zoek naar mogelijkheden om de uitgaven te beperken en de ondersteuning betaalbaar te houden, met behoud van kwaliteit. Zijn daar al resultaten van te vermelden, in het bijzonder bij de jeugdzorg? Worden ook verwijsstromen meegenomen in uw zoektocht? Als sociaaldemocraten hechten we zeer aan dit onderzoek. Het geld moet immers goed terecht komen.

Wat vinden collega-raadsleden en college ervan als we in de begroting de tekorten ook inboeken als inkomsten. Dat zal gunstig uitpakken op de OZB.

We mogen er toch van uit gaan dat het kabinet de tekorten bijpast! Op Prinsjesdag werden enorme overschotten gepresenteerd. Het is onverteerbaar dat het Rijk geld als water lijkt te hebben, maar dat gemeenten sinds de start van het kabinet honderden miljoenen minder hebben gekregen dan was afgesproken. Aan de nieuwe verdeelsystematiek van 2021 hebben we nu niks.

Bezuinigen op welke post dan ook doet altijd ergens pijn, ook waar het niet pijn mag doen. In het sociale domein bezuinigen, zoals armoedebestrijding of eenzaamheid te lijf gaan leidt tot een negatieve spiraal. Problemen worden groter en op termijn is meer zorg nodig. Maar alle middelen naar het sociaal domein kan ook niet. Dan komen andere beleidsterreinen er bekaaid af. Dit alles leidt tot een neerwaartse dienstverlening aan onze inwoners. De beleidsvrijheid van gemeenten om tot meer inkomsten te komen is zeer beperkt. We zien een paar pogingen hiertoe in het dekkingsplan.

De zorgplicht en de plicht tot een sluitende begroting te komen botsen met elkaar.

Sinds de decentralisaties puzzelen we om de begroting sluitend te krijgen: door te bezuinigen, de uitgaven te beperken en in te teren op onze reserves. Elk jaar is dat nog gelukt. Den Haag concludeert hieruit dat er nog steeds wat te halen valt bij de gemeenten. Maar de grenzen zijn duidelijk dan ooit in zicht.

Om de begroting weer sluitend te krijgen zijn forse maatregelen nodig.

We kunnen niet aan de gang blijven met budgetneutraal kruidenieren.

We snoepen met onttrekking van €k 118 weer royaal uit de reservepot. De bodem komt in zicht, het vet is van de botten. Onvermijdelijk moeten we ook een beroep op onze inwoners doen.

Genoeg is genoeg

Wanneer zeggen gemeenten ‘genoeg is genoeg’ en trekken samen op tegen het kabinet. Belachelijk dat de brief van de G40 niet door andere gemeenten ondertekend mocht worden. We laten ons alles overkomen en kijken naar Den Haag. Terwijl het andersom moet zijn: Den Haag moet vragen wat wij nodig hebben. Nu is het bijna onderdanig gedrag.’ Moet je trekkers en graafmachines hebben om gehoord te worden in plaats van argumenten?

Landelijk vinden vrijwel alle raadsleden ongeacht politieke kleur het onacceptabel dat gemeenten zwaar beknot worden op het sociale domein.

Ik voel wel wat voor de oproep van de raad van Enschede om – los van de VNG – zelf naar het Malieveld of Tweede Kamer te gaan. We zijn met meer dan 8.500 (8619) raadsleden. Burgemeesters en wethouders moeten mee. Dat zijn er ook een royale 1500 (1524).

Een niet-sluitende begroting indienen is een mooi signaal. Maar dat doe je niet graag. Je wordt dan artikel 12-gemeente, waarin het Rijk het roer in belangrijke mate overneemt. Daar worden de inwoners de dupe van omdat schraalhans dan keukenmeester wordt.

We maken nu duidelijke keuzes! Of gaan we weer knibbelen aan de randjes van deze begroting?

Waar vinden we het geld:

Risico- en weerstandsvermogen kunnen en willen we niet aantasten. Verbonden partijen zijn nu weinig beïnvloedbaar. Al jaren achtereen letten we scherp op de overheadkosten. Wat daar te halen valt wordt ook steeds minder. Dan rest ons alleen te kijken naar het profijtbeginsel en de lastendruk. In het dekkingsplan van deze begroting zien we daar voorbeelden van.

Onze keuzes:

Wij maken keuzes op basis van ons sociaaldemocratisch kompas: Betalen voor de minst draagkrachtigen en een krachtig profijtbeginsel voor anderen; kwetsbare mensen helpen zich staande te houden en sterker te worden en inzetten op een duurzame samenleving. Als we nog meer bezuinigen op de jeugd, op groenvoorzieningen, op speelveldjes, dan wordt de solidariteit uitgehold. Bezuinigen op dorpsraden, muziekonderwijs via fanfare en harmonie willen we niet. We zullen middelen moeten hebben om onze schoolgebouwen te vernieuwen en te onderhouden. Bedragen weghalen bij mantelzorgers en mensen die om niet adviesfuncties bij de gemeente vervullen zal een slecht begrepen en demotiverend signaal zijn.

Dekkingsplan en suggesties:

Het overnemen van gemeentelijke taken door burgerinitiatieven wordt verankerd in artikel 150 van de Gemeentewet. We maken er geen of nauwelijks gebruik van. Nodig inwoners uit ook mee te doen bij uitvoering van gemeentelijke taken. Denk bijvoorbeeld aan speelplaatsen. Wellicht kunnen zij het goedkoper en zorgzamer.

Het installeren/revitaliseren van de gemeentelijke monumentencommissie en het samenstellen van een nieuwe lijst met gemeentelijke monumenten hoeft niet veel extra geld te kosten.

De dubbele oriëntatie kost extra geld. Vooral op gebied van zorg en veiligheid. De provincie heeft een aantal jaren bijgedragen. We adviseren het college om met kracht van argumenten en steun van de raad voor voortzetting hiervan bij de provincie te pleiten.

Vanuit de ideeënfabriek in Molenhoek komt het voorstel om OV-fietsen bij station beschikbaar te stellen. Kan het college hiervoor gaan lobbyen bij NS?

Het is heel mooi dat we bij handhaving meer planmatig en preventief gaan werken, maar handhaving achteraf, repressie zo u wilt blijft nodig. Kunt u productiecijfers van de BOA beschikbaar stellen in de vorm van aantal verbalen enz.

We maken een hele grote stap om energieneutraal te worden als we één kloeke windmolen plaatsen en twee forse zonneweiden aanleggen. Naar we begrepen hebben is er overleg met Bergen om daar onze windmolen(s) te plaatsen. Hoe is de stand van zaken? Bij ons moeten zonneweiden achter in de rij aansluiten Deze komen pas in beeld als we eerst alle beschikbare daken hebben benut.

Het grootste pijnpunt is natuurlijk de extra verhoging ozb. Maar 20% is wel een forse stap en schrikken als het met chocoladeletters in de krant staat. Het gaat over een verhoging van

± 0,12 naar ± 0,15. De juiste percentages hangen ook samen met de totale WOZ-waarde van het woningenbestand. Een stijging van het tarief leidt dus niet tot een gelijke lastenstijging.

Verder wordt de totale lastendruk ook bepaald door zaken als rioolheffing. Hierover ontvingen we vandaag een interessant memo. Model 2 kan de totale lastendruk behoorlijk verminderen. De werkelijke tarief OZB komt binnenkort aan bod. Maar een verhoging achten wij onafwendbaar. Ook onze reserves moeten weer op peil blijven.

Meer woningen levert ook meer op. Ga net als Heumen onderhandelen met de regio en provincie over uitbreiding van wat we mogen bouwen. Het zou kortzichtig zijn van de provincie als ze hiervoor geen begrip hebben. College, maak hier een topprioriteit van.

Het nader uitwerken van een invoering van parkeerbelasting, precariobelasting en reclamebelasting steunen wij. Maar voor daaraan te beginnen adviseren we u e.e.a. te sonderen bij de raad. Dat kan richting geven aan het onderzoek en kosten besparen.

Met het verhogen van de toeristenbelasting kunnen we akkoord gaan mits gegarandeerd is dat dit ten goede komt aan Masterplan Plasmolen. In de commissievergadering van 31 oktober hoorden we over een gesloten convenant met ondernemers over de toeristenbelasting. Inmiddels duidelijk waar dat over ging. Jammer dat die informatie niet meteen werd gegeven. Hierdoor ontstond onnodig geheimzinnigheid. De kwestie speelt al sedert eind 2018 naar aanleiding van een gerechtelijke uitspraak. U heeft toen verzuimd de raad te informeren. Immers het raakt aan onze verordening over toeristenbelasting die we nota bene in december hebben vastgesteld.

Wat de toeristenbelasting betreft bestuderen we het inspreekdocument van de ondernemers, de opvattingen van college en raad en komen in december met ons oordeel bij het vaststellen van de tarieven.

Wij willen blijven meedenken over bezuinigingen. Over 2021 willen we er alert op zijn vroeger in het begrotingsproces actief te zijn.

Nu kunnen we op grond van de Verordening “Ambtelijke bijstand en fractieondersteuning” een verzoek tot het verlenen van ambtelijke bijstand doen om detailgegevens achter de begroting te kunnen achterhalen, inzien en bespreken en op basis hiervan eventueel met begrotingswijzigingen te komen.

Tot slot:

Dank aan ambtenaren en college voor het vele werk dat is verzet. Als we allemaal samenwerken om meer vet op de botten te krijgen dan kunnen we in de toekomst ook weer een beleidsrijke programmabegroting presenteren.

Om de begroting sluitend te krijgen……komen er trajectcontroles op de N 271

Het bericht Algemene beschouwingen begroting 2020 verscheen eerst op Mook en Middelaar.

Opvattingen Lob van Gennep

PvdA PvdA Mook en Middelaar 27-09-2019 09:40

Opvattingen PvdA Lokaal-Sociaal over LOB van Gennep

Bij de keuze die eind 2020 gemaakt moet worden zijn voor ons de volgende punten leidend: 

Wettelijk beschermingsniveau of hoger. Voldoende draagvlak bij de inwoners. Schadevergoeding dient aan de voorkant goed geregeld te zijn.

Op 9 september was er een informatieavond in De Koppel te Middelaar over de Lob van Gennep (LvG). De projectgroep informeerde ons over de stand van zaken van het onderzoek en haalde informatie op bij, veelal verontruste inwoners en beantwoordde vragen.

Van verschillende kanten kreeg ik te horen ‘wat is de lokale politiek stil’. Inderdaad, rond dit thema is de politiek even stil, ze is nu niet aan zet. Maar stil zijn is niet hetzelfde als stil zitten. Mijn fractie luistert in deze fase van het onderzoek naar wat iedereen te zeggen heeft: de actiegroepen, de inwoners, de agrariërs, de projectgroep enz.

Opvallend was dat het er vaak over ging dat men onwetend was over de status van het gebied als overloop bij hoog water. Uitspraken als ‘we wonen niet aan de Maas, maar in de Maas, onderstreepten dat. Ook de inwoners die vaak al generaties wonen binnen het Lob-gebied bleken niet op de hoogte. Inwoners die zich hier vanaf 1996 gevestigd hebben of hier hun huis bouwde bleken meestal niet op de hoogte. Niet gewaarschuwd door de gemeente bij de vergunningaanvraag, niet op de hoogte gesteld door de makelaar of notaris. Ja, het heeft in de staatcourant gestaan. Maar is dat voldoende? Wellicht formeel wel, maar heeft de gemeente dan geen informatieplicht? In ieder geval nog een hoop vragen. Wij zullen proberen te achterhalen hoe e.e.a. verlopen is. (hierover inmiddels schriftelijke vragen gesteld)

Meer dan over het beschermingsniveau werd gesproken over een eventuele schadevergoeding. Vanuit de ervaring die men in 1993 en 1995 heeft toen het betreffende gebied onder water stond zeer begrijpelijk. De projectgroep van het waterschap Limburg zal uitzoeken hoe het zit met de schaderegelingen.

Er ligt een wettelijke opgave het waterbergend vermogen in ons gebied te verbeteren. De gemeenteraad heeft op 13 september 2018 unaniem ingestemd met deelname aan het vervolg in het MIRT-proces voor de Lob van Gennep. Die instemming betreft uitsluitend nader onderzoek en absoluut geen keuze voor het een of ander scenario. Dat kan ook niet. Die scenario’s met varianten worden nu juist onderzocht. Voor PvdA Lokaal-Sociaal zullen we de opties die gepresenteerd worden zorgvuldig bekijken. Juist omdat we graag ideeën van iedereen horen zijn we als politieke partij ook aanwezig bij bewonersbijeenkomsten.

De politiek is nog lang niet toe aan keuzes maken. De verwachting is dat dit pas eind 2020 aan de orde is. Nu is het waterschap/projectgroep aan zet. Zij halen overal informatie op, bij dorpsraden, op bijeenkomsten met inwoners, enz. Aan de hand daarvan ontwikkelt zich een plan, worden vragen beantwoord, ideeën opgehaald, enz. Het scenario waarbij op een bepaald moment een schuif opengezet wordt ondervindt veel weerstand, ook al is dit de variant met het hoogste beschermingsniveau. Heel begrijpelijk. Immers ‘willens en wetens’ wordt totaal anders beleefd dan ‘natuurlijk’ onder water lopen. Ook zijn er tussen beide varianten naar verwachting allerlei juridische verschillen. Zoals we het nu taxeren ondervindt de schuif-variant niet het noodzakelijke draagvlak.

Te verwachten is dat er rond eind 2020 pas een stuk ter besluitvorming ligt. Dat stuk zal een aantal voorkeursvarianten bevatten. De politiek kan dan haar voorkeur kenbaar maken. Nu reeds als lokale politiek een standpunt kenbaar maken zou ook merkwaardig zijn. Een standpunt over…., ja over wat?

Bij de keuze die eind 2020 gemaakt moet worden zijn voor ons de volgende punten leidend:

Wettelijk beschermingsniveau of hoger. Voldoende draagvlak bij de inwoners. Schadevergoeding dient aan de voorkant goed geregeld te zijn.

We blijven ons oriënteren op dit ingewikkelde dossier en volgen alles zo goed mogelijk wat er hieromtrent gebeurt.

We luisteren met oprechte interesse naar iedereen die er iets over te zeggen heeft en hopen dat anderen dat ook doen. Een standpunt innemen dat in beton gegoten is belemmert het goed luisteren naar elkaars argumenten en blokkeert een dialoog.

Door op deze link naar de gemeentelijke site te volgen vindt je de nodige stukken over dit onderwerp: Website gemeente met MIRT-documenten

Reken maar dat wij als partij dit dossier blijven volgen om straks tot een goed gewogen oordeel te komen op basis van eerdergenoemde criteria.

Uiteindelijk is het echter de minister die de beslissing neemt over wat er gaat gebeuren.

Acties:

Bezoeken inwonersbijeenkomsten (continu). Veel individuele gesprekken met inwoners (continu). Gesprek met statenlid PvdA Aleida Berghorst en projectorganisatie (20/9) Vragen gesteld aan projectorganisatie over de juridische status van het gebied (10/9). Ten aanzien van de schadevergoedingsregeling hebben we schriftelijke vragen aan het college gesteld (27/9). Afspraak met burgerinitiatief ‘neen tegen de vloedgolf’ (afspraak 23/10)

Het bericht Opvattingen Lob van Gennep verscheen eerst op Mook en Middelaar.

BBQ Lokaal Sociaal

PvdA PvdA Mook en Middelaar 02-08-2019 12:40

BBQ Hoe leuk is dat! Dit jaar zetten we de poort ook open voor iedereen uit de gemeente Mook en Middelaar die zich met onze partij verwant of betrokken voelt. De tuin van Lee en Joke Tonnaer aan de Rijksweg is immers groot genoeg. We verwachten niet dat we verkeersregelaars moeten inzetten, maar we hopen wél dat er meer mensen komen en dat nieuwe aanwas voor onze partij zich aanmeldt. Wat zóu dát leuk zijn! Elkaar weer zien en spreken. Horen hoe het gaat met de fractieleden en in de raad. Wie weet een potje sjoelen? Muziekje, lekker eten en drinken. Kortom: een gezellige middag waarmee we de zomer achter ons laten en ons richten naar herfst en winter en het nieuwe jaar. En bij regen houden we ons goede humeur en vinden we een oplossing.

Voor 19.50 per persoon en leuke en lekkere middag. Vlees? Vis? Vegatarisch? Zegt u het maar. We serveren het PLUS Wim Voet Mook de Luxe menu. Biertje? Wijntje? Fris? Het is er allemaal.

We vinden het leuk als u er ook bij bent. Reageer via Facebook of bel met 06 52 0880 52 om u aan te melden.

Het bericht BBQ Lokaal Sociaal verscheen eerst op Mook en Middelaar.

Uitnodiging: 2 september BBQ PvdA Lokaal Sociaal!

PvdA PvdA Mook en Middelaar 02-07-2018 06:10

Beste leden en sympathisanten van PvdA Lokaal Sociaal Mook en Middelaar,

Ja? Reserveert u die datum? Ontmoeten en lekker eten, meer kennismaken met andere leden, elkaar inspireren en horen hoe na de gemeenteraadsverkiezingen de stand van zaken nu is? Vast een kleine tip van de sluier: de politieke raderen draaien en de sfeer in ons nieuwe team voor en achter de schermen is goed en prettig.

Uw partner, vriend of vriendin is natuurlijk ook van harte welkom. En misschien kent u dorpsgenoten die u graag laat kennismaken met de gekozen PvdA Lokaal Sociaal volksvertegenwoordigers en met onze commissieleden? Campagne voeren houdt nooit op en is niet alleen voorbehouden aan het campagneteam. Vraag ze mee! De tuin is groot genoeg. De tent ook! Die is er voor als er onverhoeds een regenbuitje valt.

Gezellig. Genieten van de nazomer, elkaars gezelschap en de BBQ. En natuurlijk houden we rekening met eetwensen. Wilt u vlees, vis of vegetarisch? Dat willen we graag weten. Nu nog niet hoor. Maar wel of u er op 2 september ook bij wilt zijn in de tuin van Lee en Joke Tonnaer.

In verband met de komende vakantieperiode is het fijn als u deze week laat weten of we op u mogen rekenen. Van harte welkom! Later ontvangt u dan een bevestiging van uw deelname en de vraag of u gaat kiezen voor vlees, vis of vegetarisch.

22.50 euro per persoon. Inclusief consumpties. Frisdrank, wijn, rood en wit, rosé en bier uit het vat!

Fijne zomer(vakantie) gewenst en graag tot ziens op zondagmiddag 2 september.

Stuurt u een berichtje terug? Dan weten wij waar we aan toe zijn en kunnen een en ander verder regelen.

 

Hartelijke groet,

https://mook.pvda.nl/nieuws/uitnodiging-2-september-bbq-pvda-lokaal-sociaal/

campagneteam

Lee Tonnaer, Piet Heisen, Jordy Rutten en Gerie van der Land-Zijderveld

Het bericht Uitnodiging: 2 september BBQ PvdA Lokaal Sociaal! verscheen eerst op Mook en Middelaar.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.