Nieuws van politieke partijen over DorpsVISIE inzichtelijk

4 documenten

Begroting 2020 van de gemeente Son en Breugel

DorpsVISIE DorpsVISIE Son en Breugel 31-10-2019 19:23

Algemene Beschouwingen DorpsVISIE

Voorzitter,

Bij de kadernota spraken wij uit dat het goed gaat in onze gemeente Son en Breugel.

Dat vinden wij als DorpsVISIE en veel van onze inwoners nog steeds.

Van afstand bekeken zijn er enkele uitdagingen maar zeker geen grote zorgen.

In tegenstelling tot bij de kadernota zeg ik nu dat niet alles in financiële zin op orde is maar veel wel.

We hebben geen financiële storm maar we moeten wel aan de slag met elkaar.

Ook onze fractie is geschrokken van de boodschap dat we dit jaar een substantieel tekort hebben op ons sociale domein zorg en welzijn.

Aan de andere kant waren we gezien en gehoord de landelijke en regionale geluiden over de WMO, Jeugdwet etc. hier al lang bang voor.

Op z’n minst voor een deel van deze kosten.

Niet voor niets geven we als DorpsVISIE bij de begrotingsdebatten en binnen de raad en de commissie Burgerzaken al jaren aan om het financiële risico van achteraf komende rekeningen (waar met name toenmalig wethouder Frenken en zijn ambtenaren al op attendeerden) dat te ondervangen met een geoormerkte reserve gevormd vanuit toen nog de overschotten op het sociale domein.

De meerderheid van onze collega’s in de raad en commissie oordeelden met de toenmalige colleges van B&W echter dat dat niet nodig was.

Dus dat is niet gebeurd en de overschotten zijn naar de algemene reserves gegaan.

Daarom is het nu geheel vanzelfsprekend dat we dat deel van het tekort dit jaar ook daar weer uit halen.

We kijken uit naar de resultaten van het onderzoek van het college naar de oorzaken van het andere deel.

Een bedrag van € 700.000,00 kan en mag niet als onverklaard blijven.

Verstandig om het bedrag in de begroting wel mee te rekenen en daar ook al een financiële outline voor te creëren om dat de komende jaren op te lossen.

Wat onze fractie betreft mag dat in de begroting gezocht worden.

Scherp en kritisch kijken naar mogelijke besparingen is prima, maar deze mogen wat DorpsVISIE betreft niet ten koste gaan van zorg en welzijn.

Bovenaan staat dat we iedereen mee willen laten blijven doen en dat iedereen de zorg krijgt die nodig is.

Net als in juni jl. blijven wij er ook bij dat de inkomsten op riool en afval in balans moeten worden gebracht met de uitgaven.

Het bijpassen uit een reserve, zoals de afgelopen jaren is gebeurd, is niet houdbaar. Reserves raken ook op.

Daarmee zijn er nog geen inkomsten om het in stand houden van uitgaven op welzijn, zorg, onze verenigingen en voorzieningen te financieren.

We zijn het dan ook met het college eens, dat de huidige OZB meer in lijn met het regionale gemiddelde percentage gebracht mag worden.

Om deze lasten in drie categorieën anders te verdelen en daarbij woningeigenaren nog het meest te ontzien is in onze ogen een goede en juiste manier.

Voorzitter, dan de verenigingen.

Als we de financiële vragen tackelen, nog de opmerking dat onze reserves stevig zijn.

We zullen ze voor de komende jaren nodig hebben om o.a. de uitgaven op het sociaal domein aan te vullen maar nog belangrijker is dat we de daarvoor bestemde doelreserves aanspreken om echt aan de slag te gaan met de centra van Breugel en Son.

Breugel Bruist en het Dorpshuis staan daarbij centraal.

Wij zijn blij dat we voor beide projecten in de komende maanden naar het begin van komend jaar toe besluiten nemen en aan de slag gaan.

Die processen lopen nu en daar ga ik dan ook niet veel over zeggen nu.

Wel vragen we met een motie aandacht voor het groen in onze beide centra.

Niet alleen het onderhoud, daar willen we sowieso het resultaat van onze motie van afgelopen jaar zien, maar vooral de hoeveelheid groen moet omhoog.

Het centrum van Son is behoorlijk versteend

Er is veel ruimte voor auto’s.

Wat DorpsVISIE betreft mag er meer aandacht en ruimte voor groen.

Niet alleen om naar te kijken, maar ook als plek om te recreëren.

Een mooie groene plek met een speeltuin bijvoorbeeld.

Verwijzen naar “Motie Vergroening Centrum Son en Breugel”

Voorzitter.

Tenslotte zijn wij blij met de behandeling van de begroting dit jaar.

DorpsVISIE kijkt uit naar een vruchtbare discussie en vooral naar het overbruggen van verschillen.

Wij willen gezamenlijk optrekken om Son en Breugel een fijn dorp te houden voor te wonen naar school te gaan te werken en te recreëren.

Daar zet iedereen van DorpsVISIE zich graag voor in.

fractie DorpsVISIE Son en Breugel.

Portefeuilleverdeling college van burgemeester en wethouders

DorpsVISIE DorpsVISIE GroenLinks PvdA Son en Breugel 16-05-2019 14:33

Het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel is weer compleet. Donderdagavond 9 mei 2019 heeft de gemeenteraad Paul van Liempd (fractie PvdA/GroenLinks) en Jos de Bruin (fractie DorpsVISIE) benoemd tot wethouders in het college van burgemeester en wethouders. Beide heren volgen Tom van den Nieuwenhuijzen op, die op 18 januari jl. zijn functie als wethouder neerlegde.

Het nieuwe college heeft naar aanleiding van het coalitieakkoord en de benoeming van de twee nieuwe wethouders besloten om de portefeuilles als volgt te verdelen:

Burgemeester Hans Gaillard

Algemene beleidscoördinatie

Bestuurlijke aangelegenheden

Intergemeentelijke samenwerking

Openbare orde en veiligheid

Dienstverlening

Handhaving

Ondersteuning en faciliteiten

Juridische zaken

Informatie en automatisering

Wethouder John Frenken (DorpsVISIE)

Omgevingswet (w.o. pilot Ekkersrijt)

Ruimtelijke ordening

Gebiedsontwikkeling

Sonniuspark

Volkshuisvesting

Bouw en woningtoezicht

1e loco burgemeester

Financiën

Belastingen

Wijkbeheer (openbare werken)

Water

Mobiliteit en infrastructuur

Centrumvisie en dorpshuis

Economische zaken en Ekkersrijt

Toerisme en recreatie

Centrale inkoop

Grondzaken en grondbeleid

Monumentenbeleid

Archeologie

2e loco burgemeester

Wethouder Paul van Liempd (PvdA/GroenLinks)

Duurzaamheid

Sociaal domein, (w.o) WMO, jeugdzorg en sociale zaken

Nieuwe bestuursstijl en burgerparticipatie

Personeel en organisatie

Communicatie

Bossen, landbouw en natuur

Dierenwelzijn

3e loco burgemeester

Wethouder Jos de Bruin (DorpsVISIE)

Breugel Bruist

Kunst en cultuur

Zorg en welzijn

gezondheidsbeleid

Sport

Onderwijs

Accommodatiebeleid

Subsidiebeleid

4e loco burgemeester

Presentatie DorpsVISIE Meerjarenbegroting 2019-2022

DorpsVISIE DorpsVISIE Son en Breugel 25-10-2018 13:42

Beslispunten voor de raadsvergadering van 8 november a.s.

Het vast te stellen van de meerjarenbegroting 2019-2022 en het Investeringsprogramma als ook het instemmen met de inhoud van het collegeprogramma en de werkwijze.

In de commissie Burgerzaken van 23 oktober 2018 krijgen de fracties vooruitlopend op de raadsvergadering een eerste gelegenheid voor het geven van een reactie en wel over de onderdelen:

– de thema’s Nulde lijn samenleving, Breugel Bruist

– de programma’s: 5 Onderwijs sport en cultuur, 7 Sociale zaken, 8 Zorg en welzijn

Voorzitter,

Een nieuwe raad, een nieuw college, en nu een nieuwe begroting.

In de begrotingskrant schreef DorpsVISIE vorige week een nieuw college, nieuw elan.

Onze fractie, nu sinds jaren weer als coalitiepartij, heeft de ons voorgelegde begroting en meerjarenbegroting bekeken met het oog op dat nieuwe elan; of dat wel daadwerkelijk aanwezig is.

Wij vinden van wel maar het zal de komende 4 jaren wel waar gemaakt moeten worden bij de uitvoering van de plannen en ideeën die nu voorliggen.

Deze begroting laat zien dat de inwoner meer dan ooit de ruimte krijgt om te kunnen meepraten met de politiek over de plannen van Son en Breugel die hen aangaan.

Vanavond bespreken we die onderwerpen van de begroting die ons als commissie Burgerzaken aangaan.

Het gaat hierbij om:

Nulde lijn samenleving – Wonen, welzijn en zorg

Het college geeft hier onder meer aan:

• Wonen is een primaire levensbehoefte

• Aandacht voor degenen die het niet redden

• Toenemende gezinsverdunning en vergrijzing hebben vaak eenzaamheid tot gevolg

• Voorkomen dat er een tweedeling in de samenleving ontstaat

• Zoveel mogelijk doelgroepen een kans geven

Vervolgens wordt een proces geschetst om te komen tot besluitvorming.

Het college heeft het daarin over verwachtingsmanagement, dat dit belangrijk is.

Is er voor de diverse doelgroepen ruimte beschikbaar en zo ja waar en op welke manier.

Onze fractie wil echter van het college zo spoedig mogelijk horen welke daadwerkelijke aanpak zij voorstaat, welke acties.

Want van deze maatregelen merkt de inwoner nog niet veel.

Wat is het college echt van plan.

Kan de wethouder al een tipje oplichten van de sluier wat er echt gaat gebeuren.

Wanneer komt het college met voorstellen richting onze of andere commissies om de problemen met wonen of eenzaamheid op te lossen.

En, wanneer, op welk moment en hoe, betrekt het college de inwoner hierbij.

Dit plan lag bij het vorige college al bijna op de tekentafel.

Echter spontane acties van betrokken inwoners en de uitslag van de verkiezingen hebben duidelijk aangeven dat er vooral vanuit de directe omgeving veel bedenkingen waren en bovendien heel andere wensen.

Wat vindt ons nieuwe college hiervan en nog belangrijker hoe gaat ons nieuwe college hier mee om?

Uit het programma blijkt dat het college veel goede bedoelingen heeft maar wanneer worden die gerealiseerd.

Wanneer is de betrokken inwoner of ouder effectief aan zet.

Waar blijft de communicatie met betrokkenen burger?

In het coalitieakkoord is immers vastgelegd dat de schoollocaties heroverwogen zouden worden.

In deze begroting op pagina 56 kunnen we lezen dat nieuwbouw van basisschool De Regenboog inclusief kinderopvang zal worden gerealiseerd in het plan Breugel Bruist.

Uit oogpunt van de leerlingenprognoses wellicht een gerechtvaardigd besluit.

In het kader van Breugel Bruist informeert het college alle stakeholders; echter vallen hier ook niet de betrokken ouders onder?

Van die kant en van direct omwonenden horen fractieleden van DorpsVISIE dat zij met smart wachten om hun ideeën omtrent het project Breugel Bruist met de gemeente te delen.

Veel gehoord is de opmerking “We zien maar zeer weinig en horen van de gemeente enkel: We zijn bezig”.

Onze fractie wil graag weten met wie, hoe en wanneer er contact opgenomen zal worden met deze inwoners want belofte maakt schuld.

Bovendien wethouder wanneer komt het college richting de commissies met plannen/voorstellen die zoals het nieuwe beleid aangeeft van tevoren zijn besproken met de betreffende inwoners.

Dit programma geeft aan dat het college goed bezig is met de voorschoolse educatie en meteen inspeelt op de vragen van het basisonderwijs in onze gemeente om uitbreiding.

Wat de bibliotheek betreft heeft de fractie veel positieve signalen ontvangen over de huisvesting in het Vestzaktheater.

Met name de faciliteiten van de leeszaal zijn sterk verbeterd.

Wij zijn ook blij dat alle faciliteiten die in het oude gebouw werden aangeboden zijn gecontinueerd in het Vestzakgebouw maar zien tot onze spijt ook dat er nog veel ruimte in het Vestzak niet of nauwelijks gebruikt wordt.

Wij wensen ook het nieuwe bestuur van het Vestzaktheater veel succes bij de exploitatie en hopen dat de huidige bijdrage van de gemeente voldoende zal zijn voor een gezonde exploitatie.

Wel staat nog steeds de vraag open vanuit onze commissie om na te gaan of het financieel gezien niet aantrekkelijker is om de huidige tijdelijke cabines te kopen in plaats van te huren.

Bovendien onze fractie is uiteraard zeer benieuwd naar de realisering en invulling van het dorpshuis en wat er daarna met het Vestzakgebouw gaat gebeuren.

De recente berichtgeving over sporthal De Landing stemt onze fractie zeer treurig. Wat is hier in het verleden fout gegaan met de aanbesteding c.q. het kiezen van het juiste bedrijf om die sporthal te bouwen.

Laat het een signaal zijn bij de keuzes die we de komende jaren moeten maken bij de realisering van de plannen van Breugel Bruist en het centrum in Son dus o.a. de nieuwe sporthal, het dorpshuis, wellicht nieuwbouw of verbouw van scholen etc.

De fractie van DorpsVISIE heeft echter vertrouwen in het nieuwe college waarbij niet alleen de financiën leidend zijn.

Daarnaast wat dit programma betreft een vraag over het zwembad.

Wij begrijpen dat de aanvullende exploitatiebijdrage, die voor 2 jaren was toegekend, niet automatisch in deze begroting is opgenomen.

Wij hebben er echter vertrouwen in dat het college samen met de exploitant de raad zodanige voorstellen doet dat het zwembad voor de inwoners behouden blijft.

Jammer dat op dit moment nog niets bekend is over de exploitatie van het zwembad en of er draagvlak bestaat bij de directies van de basisscholen om weer over te gaan tot het schoolzwemmen.

Tenslotte nog een opmerking over de verenigingen, hun activiteiten en hun accommodaties in ons dorp.

Son en Breugel mag best trots zijn op wat hier allemaal reilt en zeilt ,ongelooflijk wat een activiteiten voor elke leeftijdscategorie.

Zij zorgen voor veel verbinding en samenhang tussen onze inwoners, zinnige activiteiten, voor een gezonde samenleving en voorkomen ongetwijfeld veel eenzaamheid.

Het is dan ook zonder meer uitstekend dat de gemeente veel van deze activiteiten stimuleert en af en toe geheel en meestal gedeeltelijk mede financiert.

Hier gaat echter veel van ons gemeenschapsgeld naar toe.

Het is daarom goed dat de huidige wijze van subsidiëren en financieren van verenigingen etc. onder de loep wordt genomen.

Immers we moeten er steeds alert op zijn en blijven dat de gelden daar terecht komen waar zij het meest nodig zijn.

Bovendien dient er een eensluidend beleid te komen gericht op gelijke behandeling binnen onze gemeente; oftewel gelijke monniken, gelijke kappen.

Wellicht zouden ook de voorwaarden om in aanmerking te komen beter geformuleerd moeten worden, zodat de gemeente een beter inzicht krijgt in het functioneren en de financiën van subsidieontvangers.

Wij wensen de werkgroep subsidiebeleid veel succes toe bij haar werkzaamheden.

Terecht maakt het college in dit programma de opmerking dat zorg en werk niet apart worden bezien maar in samenhang.

Het inzetten van mensen in hun eigen kracht geeft de meeste garantie dat men kan terugkeren in het arbeidsproces, of als dat niet mogelijk is zinvol een bijdrage te leveren aan de samenleving.

De begroting van dit onderdeel laat duidelijk zien dat de medewerkers van zowel onze eigen CMD, de Dienst Dommelvallei als de WSD in goede samenwerking al het mogelijke doen voor de inwoners van ons dorp.

Over dit onderdeel heb ik geen vragen.

Dit programma raakt het onderdeel Onderwijs sport en cultuur.

Immers jeugdigen, vluchtelingen/vergunninghouders, personen met schulden, mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking, verwarde personen, zij die zich eenzaam voelen, zij allen moeten een beroep kunnen doen op de gemeente en/of de gemeenschap.

Gelukkig is dat mogelijk in Son en Breugel.

Deze begroting geeft aan dat in onze gemeente de voorzieningen en instanties aanwezig zijn waar men een beroep op mag en kan doen.

Of dit voldoende is en of deze instanties bij een ieder genoeg bekend en vindbaar zijn, blijft altijd een vraag

In verband daarmee is het goed dat het college in de risicoparagraaf een bedrag heeft opgenomen omdat de eigen bijdrage in het kader van de WMO voor iedereen maximaal € 17,50 per periode gaat bedragen, wat inhoudt dat de kosten op dit onderdeel wel eens aanzienlijk kunnen stijgen.

In tegenstelling tot het vorige college pleit onze fractie er dan ook voor om de rijksgelden, die onze gemeente in het kader van het sociale domein ontvangt, te oormerken zodat eventuele besparingen niet verdwijnen in de algemene reserves maar ten goed blijven komen aan het sociale domein.

Door een administratieve fout zullen een aantal mensen die gebruik moeten maken van voorzieningen geconfronteerd worden met naheffingen.

Niet iedereen zal deze onverwachte kostenpost zondermeer kunnen ophoesten.

Hoe onze gemeente hiermee omgaat zal nog bezien worden, maar het lijkt ons verstandig hier vast gelden voor te reserveren.

De Lev groep neemt steeds meer maatschappelijke taken in ons dorp op zich en heeft onlangs ook meer verantwoordelijkheden van stichting vluchtelingenwerk overgenomen.

De veerkrachtcoördinator blijkt inderdaad steeds meer van waarde bij de gewenste verbinding tussen vrijwilligers onderling en vrijwilligers en professionals.

Wel blijft het zaak hier de vinger aan de pols te houden zodat de hiermee verbonden kosten niet de pan uitrijzen.

De noodzaak van de inzet op welk gebied dan ook dient voortdurend te worden aangetoond

De problematiek van of in verband met de jeugdigen krijgt voldoende aandacht.

Incidenten zullen er altijd zijn of komen en dienen adequaat te worden aangepakt.

Goed dat we momenteel ook werken aan een jeugdbeleidsplan dat voor de gehele jeugd van ons dorp bedoeld is en niet alleen voor jongeren met een bepaalde problematiek.

Wel graag duidelijkheid over de totstandkoming van het beleidsplan en de tijdsspanne.

Wij horen graag van het college of de huidige planning te weten eind dit jaar/begin volgend jaar haalbaar is?

In dit kader plaatsen wij eveneens de opmerking dat we wellicht iets minder gefocust mogen zijn op woonruimte voor jongeren met een beperking en in elk geval evenredig veel aandacht en mogelijkheden om zelfstandig te kunnen wonen, moeten geven aan onze overige jeugd.

Ook de aannames in de tabellen kan de fractie niet altijd plaatsen.

Voorbeeld: slechts 2% van onze jeugd schijnt regelmatig drugs te gebruiken en de prognose voor de komende jaren is dat dat percentage stabiel blijft.

Ons komt met regelmaat de drugsoverlast in ons dorp ter ore.

Waarop is dit percentage gebaseerd?

Het project Automaatje is een voorbeeld van effectieve subsidiëring waardoor de inwoners onderling steeds meer oog voor elkaar krijgen en kunnen helpen.

Het blijkt een effectieve manier van aanpak van het eenzaamheidsprobleem.

Wel bevreemdt ons de opmerking op pagina 84 dat het succes van Automaatje niet leidt tot een afname van beroep op de Deeltaxi van het CVV.

Tot zover mijn reactie in 1e termijn.

Stephen Philippi

Gemeentepolitiek is te belangrijk om alleen aan mannen over te laten…

DorpsVISIE DorpsVISIE Son en Breugel 17-04-2018 21:19

Son en Breugel – Helga Helders is één van de drie vrouwelijke raadsleden in de Gemeenteraad. Ze stond nummer twee op de kandidatenlijst van DorpsVISIE en is na hun glorieuze overwinning met maar lieft 36% van de stemmen onlangs beëdigd als raadslid. Vrouwen zijn schaars in de lokale politiek. Landelijk met 28 procent, maar in Son & Breugel met slechts 19% van de 17 raadszetels. Alle aanleiding om ons eens te verdiepen in de drijfveren van Helga en haar ervaringen als vrouw in dit mannenbolwerk.

Foto: Wil Feijen

We ontmoeten haar in haar mooie huis in Breugel en vragen haar zichzelf voor te stellen. “Ik ben Helga Helders-de Bruin. Vrouw van Frits en moeder van Wouter en Kris. Geboren en getogen in Son en voel ik me erg betrokken bij het wel en wee van ons dorp met haar inwoners. Als kind heb in de Breeakker gewoond. Mooie herinneringen aan die tijd. Een gelukkige jeugd, die ik ook voor mijn kinderen, en inmiddels kleinkinderen, voor ogen heb. Dit schetst ook waar mijn voorkeur voor kleinschaligheid vandaan komt. Na enige omzwervingen, waaronder buitenlandse avonturen, hebben we ons weer gesetteld in Breugel en genieten van het fantastische dorpse gebeuren en proberen iets te betekenen voor de inwoners van Son en Breugel. In de hoop dat anderen het hier ook zo naar hun zin zullen hebben. Maar wel met een toekomst en een terugblik naar het verleden, omdat, wat zo slecht nog niet was te koesteren en te bewaren voor een generatie na ons.”

Waarom ben je de politiek ingegaan?

Ze moet even lachen. “Ik ben geen politiek mens, het was een ongelukje. Ik zat zo’n acht jaar geleden op een zonnig terras te kwebbelen met vriendinnen. Waarschijnlijk begonnen we steeds harder te praten. Ik vertelde dat het mij hier weer zo goed beviel maar dat ik het zo zonde vond dat er zoveel karakteristieks was afgebroken en dat het goed was dat er mensen waren die voor het dorp opkwamen. Na afloop kwam een toevallige toehoorder op mij af, die vertelde dat zij het gesprek gehoord had en mij uitnodigde om eens een paar vergaderingen van DorpsVISIE bij te wonen. Dat heb ik toen gedaan en van het één kwam het ander. Ik voelde me thuis bij de filosofie en werkwijze van deze partij. Ik snap wel waarom men mij een graag wilde hebben. Ik ben een vrouw, geboren en getogen in Son, woonachtig in Breugel, actief in het verenigingsleven en een beetje nostalgisch ingesteld. Maar nogmaals ik was geen politiek mens, had geen ervaring, ik doe alleen dingen uit volle overtuiging, hou niet van spelletjes, ben eerlijk in wat ik doe en hou er niet van op de voorgrond te treden.”

“Ik ben begonnen als fractielid en participeerde in de commissie Burgerzaken. Hier komen alle zaken op het sociale domein aan de orde zoals de WMO, jeugdzorg, onderwijs of ouderenzorg. Gemiddeld kost mij dat 15 uur in de week. Het betreft deelname aan allerlei vergaderingen, het lezen van stukken, voorbereiding, mensen ontmoeten en hun standpunten horen, representatieve taken, noem maar op. In het begin was ik vrij onzeker. Ik had totaal geen ervaring en kennis van de politiek. Maar ik ben fantastisch bijgestaan en klaargestoomd door Theo Groenemans, secretaris van onze partij. Hij heeft een gigantische inhoudelijke kennis en was voor mij een baken in het politieke land.

Heerst er in de raad een mannensfeertje, een politieke haantjescultuur?

“Dat speelt zeker. Soms gaat het alleen om macht en persoonlijke dikdoenerij. Het gaat niet om de inhoud, maar om het scoren. Als vrouw word je soms als emotioneel bestempeld. Niet serieus genomen. Ik denk dat daardoor ook veel burgers het vertrouwen in de politiek zijn kwijtgeraakt, omdat ze voelen dat er spelletjes gespeeld worden. Vrouwen snijden andere onderwerpen aan dan mannen. Zo hebben ze meer aandacht voor de zorg, het onderwijs of bijvoorbeeld de verkeersveiligheid. Vergelijk het met vriendengroepen. Een gemengde groep kent een andere cultuur en heeft andere gesprekken dan een groep met alleen mannen of vrouwen.”

Door onze gigantische overwinning voel ik een extra druk op mijn schouders om het vertrouwen van de burger in de politiek te herwinnen door echt te luisteren wat er speelt en hun problemen serieus te nemen. Ik zal me voor 100% inzetten om onze beleidsuitgangspunten te realiseren en de kunde en kwaliteit uit eigen dorp weer een centrale positie te geven. Verder wil ik alle inwoners bedanken voor het uitbrengen van hun stem en hun stem op DorpsVISIE in het bijzonder. Laten we met elkaar het goede behouden en koesteren en het dorpse en unieke laten prevaleren in de ontwikkeling van Son en Breugel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.