Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk over VVD inzichtelijk

126 documenten

Vragen over Woningbouwlocatie De Landerij Rijsoord

VVD VVD Ridderkerk 13-06-2021 05:55

Op 24 november 2017 zond het toenmalige college een zgn. Raadsinformatiebrief inhoudende dat door een marktpartij een plan was ingediend voor de bouw van 30 woningen op een locatie gelegen in het buitengebied van Rijsoord, globaal begrensd door Geerlaan/ Lagendijk/ Rijksstraatweg. Het college heeft in principe ingestemd met deze ontwikkeling die via de zgn. Ruimte voor Ruimteregeling zou moeten worden gerealiseerd. Het plan zou in het landschap passen en het aantal woningen zou nog kunnen toenemen afhankelijk van de door de ontwikkelaar nog te verwerven kassen buiten Ridderkerk. Het is ons bekend dat al sinds 2010 vastgoedhandelaren uit speculatieve overwegingen zijn begonnen in dit gebied gronden te verwerven c.q. daarop optieovereenkomsten te sluiten.

Sinds 2017 heeft de raad niets meer vernomen en plots worden wij geconfronteerd met een Projectbord langs de Geerlaan met de aankondiging dat daar ruim 50 dure landhuizen zullen worden gerealiseerd. Info bij de makelaars levert op dat men deze zomer met de verkoop van de woningen wil beginnen.

Feitelijke planologische situatie

De bewuste gronden zijn gelegen in het buitengebied waar van toepassing is het bestemmingsplan Buitengebied. Deze gronden hebben een agrarische bestemming. E.e.a. houdt in dat hier geen verstedelijking mag plaatsvinden. Ook niet op grond van de Provinciale Omgevingsvisie en de daarbij behorende Verordening Ruimte.

Sanering van verspreid staande kassen heeft in het provinciaal beleid geen prioriteit meer maar het wordt gemeenten toegestaan de voormalig provinciale regels omtrent Ruimte voor Ruimte in haar ruimtelijk beleid toe te passen onder dezelfde voorwaarden zoals die voorheen binnen de provincie golden.

Toepassing van de Ruimte voor Ruimteregeling in dit gebied zou het volgende betekenen. Voor iedere 5000m2 kas mag 1 woning worden teruggebouwd. Voor iedere 1000m2 agrarische bedrijfsopstal geldt ook dat daarvoor in de plaats 1 woning mag worden gebouw. Dit alles onder de voorwaarde dat die woningen zoveel als mogelijk om de plaats van de bestaande kassen worden gebouwd. In het betreffende gebied gaat het om max 5 ha glas dat gesaneerd zou kunnen worden. Dit houdt in dat er maximaal 10 woningen mogen worden gebouwd. Glas wat de ontwikkelaar elders heeft gekocht kan hier niet worden gecompenseerd. Doelstelling van de RvR-regeling is immers het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van een gebied. De RvR regeling is een instrument dat de provincie de gemeenten biedt om een beleid van ruimtelijke kwaliteit te voeren. Derden kunnen daar geen beroep op doen. De gemeente is dus ook niet verplicht de RvR toe te passen.

Daarom hebben onze fracties op dit moment de volgende vragen:

Welke toezeggingen heeft het huidige college aan de projectontwikkelaar gedaan en heeft u daarbij een uitdrukkelijk voorbehoud gemaakt dat een dergelijke medewerking een bevoegdheid is van de gemeenteraad? Wij ontvangen graag de correspondentie tussen u en de ontwikkelaar. Uit welke beleidsdocumenten van de provincie Zuid-Holland maakt u op dat kassen die elders worden gesloopt hier kunnen worden gecompenseerd in RvR woningen? Kunt u gemotiveerd aangeven waarom de raad zou moeten meegaan in uw redenatie om die elders gesloopte kassen in Rijsoord te compenseren?Welke garanties hebt u dat de elders aangekochte kassen daadwerkelijk zullen worden gesloopt? Heeft u van de gemeenteraden van die betreffende gemeenten een raadsbesluit waaruit blijkt dat wanneer die kassen zijn gesloopt de ter plaatse vigerende bestemmingsplannen zodanig zullen worden aangepast dat bebouwing op die percelen in welke vorm dan ook in de toekomst wordt uitgesloten.? Onderschrijft u de gedachte dat de bouw van 10 RvR woningen minder afbreuk doet aan de kwaliteiten van deze agrarische polder dan de bouw van 50 woningen en daarom landschappelijk beter inpasbaar zijn? Bent u met ons van mening dat bebouwing van deze polder met ruim 50 woningen een uitbreiding is van het bestaand stedelijk gebied en derhalve ten koste gaat van het toch al onder druk staande buitengebied van de gemeente. Kunt u gemotiveerd aangeven waarom tegen de achtergrond van door de raad vastgestelde beleidsstukken zoals de Omgevingsvisie, Groenvisie, Woonvisie, Gebiedsvisie Deltapoort 2025 alsmede de Provinciale Omgevingsvisie u tot de conclusie komt dat de bouw van plm. 50 luxe dure landhuizen in ons buitengebied noodzakelijk c.q. wenselijk is? Graag ontvangen wij een overzicht van de percelen met kassen die de ontwikkelaar elders zegt te hebben aangekocht met vermelding van kadastrale aanduiding, gemeente, oppervlakte en aantal m2 kas per perceel.

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Lees dan hier het artikel over dit onderwerp in het Ridderkerks Dagblad.

Opdat we niet vergeten: Vrijheid nooit vanzelfsprekend

VVD VVD Ridderkerk 04-05-2021 08:00

Voor radiozender Ridderkerk FM heeft ons burgerlid Michel Borst een bijdrage geschreven ter gelegenheid van 4 en 5 mei. Het gaat over de herinneringen aan de oorlog, het belang van herdenken en het voorrecht om in vrijheid te leven. Lees hier het stuk van Michel.

De herdenking op 4 mei in Ridderkerk zal dit jaar doorgaan met een kleine groep mensen bij het monument op begraafplaats Rusthof. De meesten van ons kunnen dus opnieuw niet bij de herdenking aanwezig zijn. Vorig jaar voelde die leegte nog bijzonder aan. De speech van de koning op de lege Dam was indrukwekkend. Nu roept diezelfde leegte vooral frustratie op.

Het afgelopen jaar hebben we met elkaar ook een deel van onze vrijheid moeten missen. Hoewel de lockdown deed denken aan de oorlog van 1940-1945, is dat geenszins te vergelijken met die bezettingsjaren. Nu hebben wij er zelf voor gekozen onze vrijheid op te geven in het belang van onze eigen gezondheid en die van onze naasten. Toen werd die keuze voor ons gemaakt door een bezetter met een meedogenloze ideologie.

Ondanks dat die tijd achter ons ligt, zijn de gebeurtenissen uit de Tweede wereldoorlog nog steeds zichtbaar in onze samenleving. Hoewel ik hem zelf niet heb meegemaakt, leven de herinneringen van aan die oorlog in mij voort door de verhalen van mijn oma. Mijn oma heeft mij bijvoorbeeld verteld dat haar vader te werk werd gesteld in Duitsland en hoe zij het einde van de oorlog en de hongerwinter die daarop volgde, heeft beleefd. Dat na de oorlog het schaarse eten alleen te krijgen was met speciale bonnen.

De dodenherdenking gaat niet alleen om het herdenken van én het uiten van respect voor hen die voor onze vrijheid hun leven hebben gegeven. Het gaat voor mij ook om leren van het verleden en het besef dat het verleden zich kan herhalen. Met vrienden praat ik over de gebeurtenissen van toen en de verhalen van hun opa’s en oma’s. Dat maakt mij steeds weer bewust van het feit dat vrijheid niet van zelfsprekend is en nooit vanzelfsprekend zal worden.

Op andere plekken in de wereld worden op dit moment mensen opgesloten vanwege hun geloof, politieke voorkeur of geaardheid. Mensen zijn op de vlucht, omdat hun vrijheid en soms zelfs hun leven, ernstig bedreigd wordt. Het minste wat we kunnen doen, is niet wegkijken en niet onverschillig zijn over vrijheid. Niet normaal maken wat niet normaal is. Het is een groot goed om in vrijheid te mogen leven. Wij moeten met elkaar onze vrijheid en democratie koesteren en blijven verdedigen.

Laten we daarom iedere dag de vrijheid vieren en niet alleen op 4 en 5 mei beseffen dat vrijheid nooit vanzelfsprekend is.

Bron: RidderkerkFM

Vragen over 'het Ridderkerk gevoel'

VVD VVD Ridderkerk 14-03-2021 08:45

Vraag 1

Is het college van Ridderkerk het met Leefbaar Ridderkerk en WD Ridderkerk eens dat huisvesting van Ridderkerkse BOA’s in Barendrecht, een waarschuwing van BOA’s gemeente Albrandswaard op een aanhangwagen op Ridderkerks grondgebied en een Barendrechtse jaaropgave i.v.m. een Ridderkerkse TOZO uitkering geen recht doet aan bevordering van optimale service met een Ridderkerks karakter? Indien u het met onze zienswijze niet eens bent, waarom niet?

Antwoord: In de beantwoording van uw overige vragen kunt u opmaken dat uw stelling bij deze vraag niet klopt of leunt op een enkel incident. Hiermee doet u naar onze mening onze organisatie tekort. De medewerkersstreven ernaar om iedere dag een optimale service te bieden aan onze inwoners en ondernemers. Zo worden TOZO aanvragen ruim binnen de termijn afgehandeld en verstrekt. Daar waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Als er fouten geconstateerd worden, dan worden deze verholpen en waar nodig procedures aangepast.

Vraag 2

Is het inderdaad correct dat de Ridderkerkse BOA’s hun hoofdstandplaats in Barendrecht hebben?

Antwoord: Nee dit is niet correct. De BOA’s zijn niet in Barendrecht gehuisvest, ze werken zoveel mogelijk vanuit het gemeentehuis in Ridderkerk. Het BOA-team komt periodiek samen in Barendrecht om met collega’s af te stemmen over het werk. Op die manier wordt voorzien in adequate handhaving waarbij ook vervangingen ondersteuning is geborgd. Daarbuiten zijn de collega’s zoveel mogelijk in de wijken aanwezig.

Vraag 3

Indien de Ridderkerkse BOA’s hun hoofdstandplaats in Barendrecht hebben, wat is daar dan de reden van?

Antwoord: Zoals bij vraag 2 beschreven hebben de Ridderkerkse BOA’s geen hoofdstandplaats in Barendrecht.

Vraag 4

Wij zien onze BOA’s graag (zoveel als mogelijk) zichtbaar in Ridderkerk op straat en in onze nabijheid als aanspreekpunt voor onze inwoners en uiteraard voor handhaving van de regels. Elke minuut aan onnodig reisverkeer vinden wij zonde. Welke mogelijkheden zijn er eventueel om de (hoofd)standplaats in (het centrum van) Ridderkerk te vestigen en op welke termijn zou dat gerealiseerd kunnen worden?

Antwoord: Met de uitbreiding van het BOA-team en het feit dat er vaker op de fiets wordt gesurveilleerd is de zichtbaarheid van de BOA’s in Ridderkerk verhoogd. Daarnaast kunnen door de aangeschafte digitalehandhavingssoftware een groot deel van de zaken op straat worden afgedaan in plaats van op kantoor. Het wegvallen van tijd in de wijk (door reistijd) is in principe beperkt omdat deze beweging alleen aan het begin en aan het eind van de dienst plaatsvindt. Het BOA-team kan door de centrale aansturing vanuit één locatie wisselingen en tekorten door ziekte opvangen. Ook kan op een adequate wijze worden opgeschaald als ondersteuning van het team wenselijk/noodzakelijk is.

 

Vraag 5

Hoe kan het dat een schriftelijke AIbrandswaards waarschuwing van een BOA hangt aan een aanhanger, die langer dan de toegestane termijn geparkeerd staat op openbaar terrein in Ridderkerk?

Antwoord: De BOA’s vanuit de BAR-organisatie vervangen elkaar bij ziekte en ondersteunen waar nodig. Zo blijft de handhaving binnen de gemeente Ridderkerk geborgd. Ook wisselen de BOA’s zo nu en dan van werklocatie en lopen ze mee met een Ridderkerkse BOA. Bij het uitdelen van een waarschuwing is per abuis de verkeerde sticker/kaart gebruikt.

Vraag 6

Is de waarschuwing genoemd onder punt 5 gegeven door een BOA uit Albrandswaard of uit Ridderkerk? Indien het een BOA uit Albrandswaard betreft, betekent dit dan dat we in Ridderkerk nog niet genoeg capaciteit aan BOA’s hebben of was deze inzet een noodgeval?

Antwoord: Zoals beschreven ondersteunen de BOA’s uit het gehele BAR-gebied elkaar. In dit specifieke geval is een Albrandswaardse BOA bijgesprongen in Ridderkerk. De BOA’s zijn bevoegd om in het hele BAR-gebied te handhaven. Dit is van belang bij grootschalige of onveilige situaties waarbij bijstand geleverd moet (kunnen) worden aan collega’s. Gezien de huidige ontwikkelingen vanwege corona is het BOA-team met taakaccent Ridderkerk tijdelijk uitgebreid met 2 fte. Hierdoor is het team in staat adequaat handhavend op te treden. Bij noodsituaties of ondersteuningsvragen wordt opgeschaald vanuit het BOA-team

Vraag 7

Omdat de aanhanger er vele dagen na die waarschuwing nog steeds staat, hebben inwoners ons gevraagd op welk moment na een formele (schriftelijke) waarschuwing actie wordt ondernomen. Wij moesten hen het antwoord schuldig blijven. Hoeveel dagen na een aankondiging wordt er actie ondernomen en op welke wijze wordt dit gemonitord?

Antwoord: Conform de APV krijgt een inwoner na de waarschuwing 7 dagen de tijd om de aanhanger te verwijderen. Na 7 dagen zal de gemeente dit doen, waarbij de kosten worden verhaald op de eigenaar. Vanwege de coronamaatregelen en de hiermee gepaard gaande prioritering in de handhavingswerkzaamheden nemen sommige zaken wat meer tijd in beslag

Vraag 8

Wanneer een in Ridderkerk wonende ondernemer een TOZO uitkering in Ridderkerk heeft aangevraagd en gekregen, hoe kan het gebeuren dat meerdere ondernemers een jaaropgave, i.v.m. deze uitkering, van de gemeente Barendrecht ontvangen en niet van de gemeente Ridderkerk?

Antwoord: De TOZO uitkering wordt betaald door de gemeente waar de ondernemer op dat moment stond ingeschreven volgens BRP. De laatst genoemde gemeente verzorgt de jaaropgaaf. Uit controle is gebleken dat in 2 huishoudens van de circa 800 huishoudens waar er een Tozo-jaaropgave is verstrekt, het is voorgekomen dat een ondernemer woonachtig is in Ridderkerk en een jaaropgave heeft ontvangen waar een andere gemeente (Barendrecht / Albrandswaard) is genoemd als inhoudingsplichtige gemeente. Daar waar wel sprake is geweest van een onjuiste jaaropgave, zijn hierover individuele afsprakengemaakt met de betrokkenen.

Vraag 9

Stel dat een in Barendrecht wonende ondernemer een jaaropgaaf voor zijn TOZO uitkering door Ridderkerk verstrekt krijgt, welke gevolgen heeft dit voor de vergoedingen van het Rijk aan Ridderkerk voor deze uitgekeerde TOZO-uitkering?

Antwoord: In de 2 gevallen waarop de verkeerde gemeente de uitkering verstrekt heeft, is ondertussen administratief gecorrigeerd. Er zijn dus geen gevolgen voor de vergoedingen van het Rijk aan Ridderkerk.

Vraag 10

Een aantal ondernemers heeft aangegeven het vermoeden te hebben een onjuiste “TOZO- jaaropgaaf gekregen te hebben. Bij vragen hierover bij de gemeente wordt gezegd dat telefonisch niet gereageerd mag worden op deze vragen. Op mails met dezelfde vragen wordt ook niet gereageerd. Zijn deze signalen bij u ook bekend en zo ja, welke actie(s) gaat/gaan er ondernomen worden om ondernemers, voor wie deze tijd toch al stressvol is, van de juiste antwoorden te voorzien? Zo nee, waar kunnen de ondernemers alsnog met deze vragen terecht?

Antwoord: Wij herkennen dit signaal niet, wel kan het voorkomen dat op sommige momenten er dusdanig veel telefoontjes binnenkomen, dat deze niet beantwoord kunnen worden. Wij zien juist dat er veel vragen over de TOZO binnenkomen en ook beantwoord worden. Veel vragen gaan over het feit dat gehuwden ieder een jaaropgave ontvangen , en niet alleen de aanvrager. De reden hiervan is dat de TOZO, net als de bijstandsuitkering, een gezinsuitkering is. Dit betekent dat de uitkering voor beide partners is en ook beide partners een jaaropgave ontvangen. Een andere veel voorkomende vraag is dat op de jaaropgaaf een ander bedrag staat dan de ondernemer netto heeft ontvangen. De reden hiervan is dat de TOZO-uitkering wordt gefiscaliseerd, dit wil zeggen dat de gemeente Ridderkerk hierover loonheffing en Zvw afdraagt.

Vragen over Stageplekken in Ridderkerk

VVD VVD Ridderkerk 14-03-2021 08:34

Vraag 1

Door de Corona crisis is het voor studenten moeilijk een stageplaats te vinden. Stageplekken voor bepaalde sectoren zijn, met name voor MBO studenten al moeilijk te vinden. Nu zijn er, mede door de tweede lockdown, in de regio Rijnmond ongeveer 4000 MBO studenten die nog geen stage plek hebben. Is de portefeuillehouder op de hoogte van deze situatie?

Antwoord: Nee, aangezien wij geen MBO instelling in Ridderkerk hebben zijn deze cijfers niet bekend. Individuele leerlingen die geen stageplek kunnen vinden, worden niet aan de gemeente gemeld

Vraag 2

Ziet de portefeuillehouder mogelijkheden binnen de gemeentelijke organisatie, eventueel na versoepeling van de corona maatregelen, stageplekken te creëren?

Antwoord: Nee, de Corona crisis is ook voor ons een beperkende factor in het aanbieden van stageplaatsen. Het is functiegroep afhankelijk. De functie/beroepsgroepen waarbij nog wel fysieke aanwezigheid op de werkplek noodzakelijk is , hebben over het algemeen genomen wel mogelijkheden voor stageplaatsen (op dit moment zijn er 21 stagiaires werkzaam binnen de BAR-organisatie). Het overgrote deel van de organisatie bestaat echter uit beroepsgroepen waarbij uitsluitend vanuit huis wordt gewerkt om te kunnen voldoen aan de richtlijnen van de overheid. Het uitgangspunt van het aanbieden van een stageplaats is immers de stagiair kennis te laten maken of voor te bereiden op het werkveld waar hij/zij voor opgeleid wordt. Het werken op afstand maakt het goed begeleiden van een student dan vrijwel onmogelijk. Afhankelijk van de individuele doelstellingen per stagiair of opleidingsrichting zou er door het onderwijs gekeken kunnen worden naar maatwerkoplossingen.

Vraag 3

Zo ja,  welke en hoeveel? Zo nee, waarom niet? is de portefeuillehouder bereid een oproep bij Ridderkerkse bedrijven te doen om (extra) stageplekken voor studenten te creëren? Graag nadere uitleg van uw antwoord.

Antwoord: Ja, we zijn bereid om een oproep te doen. Wij begrijpen het knelpunt van het onderwijs en de studenten in deze tijden van crisis. Vanuit onze maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid denken we hier graag in mee. We zijn te allen tijde bereid om in gesprek te gaan met het onderwijs, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven en te zoeken naar een eventuele maatwerkoplossing, welke aansluit bij de opleidings-/stagedoelstellingen. Tevens zijn wij bereid een oproep te doen in de periodieke economische nieuwsbrief.

Leegstand winkelcentrum en tekort aan woningen

VVD VVD Ridderkerk 01-10-2020 04:15

COVID-19 houdt ons al maanden in de greep. Een groot aantal mensen heeft zijn baan door dit coronavirus verloren, ondernemers hebben het zeer zwaar en de gezondheid van veel mensen loopt nog steeds gevaar. We verlangen allemaal naar een vaccin om ons “oude” leven weer op te kunnen pakken. Totdat het vaccin gevonden is, zal het geduld van een ieder nog wel op de proef worden gesteld. Zoals de minister-president al een paar keer heeft gezegd: “Houd vol”. 

Sommige uitdagingen waren ook al voor de uitbraak van COVID-19 aanwezig, maar deze crisis heeft de effecten versterkt. De leegstand in het Winkelhart Ridderkerk is niet vandaag ontstaan en een tekort aan woningen is ook niet van gisteren. Een paar maanden geleden heeft de gemeenteraad het Ontwikkelperspectief Centrum 2035 vastgesteld om het centrum op te knappen en aantrekkelijker te maken. De inzet lijkt niet te zijn om het winkelcentrum te promoten als een gebied met een regionale functie. We moeten dan ook niet de illusie hebben, dat na de coronacrisis de winkelpanden weer volstromen met nieuwe ondernemers. Het zou verstandiger zijn om dit winkelcentrum af te schalen naar een realistischere omvang. Een kleiner, bruisender en toekomstbestendiger winkelcentrum met een hoge belevingswaarde en een goede lokale functie. Wellicht geen gemakkelijke keuze, maar keuzes moet je durven maken!

De vrijkomende winkelpanden zouden bestemd kunnen worden voor woningen. Voor veel Ridderkerkers is het op dit moment moeilijk om een geschikt en betaalbaar huis te vinden en nieuwe woningen kunnen een beetje lucht verschaffen op de woningmarkt. In Ridderkerk hebben we niet veel bouwgrond meer en dus moeten we efficiënt met onze ruimtes omgaan. Iedereen verdient het tenslotte op een fijne plek te wonen. Om dit te realiseren zou een deel van het winkelcentrum afgebroken kunnen worden. De gemeente zal dit in samenspraak met de vastgoedeigenaren en ondernemers vorm moeten geven. Wanneer het eerste deel van de Geerlaan daarbij betrokken wordt, kan er een mooi nieuw woninggebied ontwikkeld worden. De in deze gebieden gevestigde (lokale) ondernemers moeten dan uiteraard ondergebracht worden in het ‘nieuwe’ bruisende winkelcentrum.

Hoe mooi zou het zijn om in het centrum weer een levendiger winkelgebied te krijgen en ook nog eens een fiks aantal woningen erbij. Het is in elk geval de hoogste tijd om echt knopen door te hakken en geen afwachtende houding aan te nemen.

Herinrichting van deelgebied 1 in het Centrum van Ridderkerk

VVD VVD Ridderkerk 17-09-2020 08:56

De VVD vindt het een goede zaak dat met het voorstel voor herinrichting van deelgebied 1 van het Centrum de veiligheid voor voetgangers en fietsers rondom het laad- en lospunt toeneemt. Ook het verplaatsen van de weekmarkt vinden wij positief omdat dit tot meer bedrijvigheid in het winkelcentrum kan leiden.

Wij hebben wel onze vraagtekens hoe het éénrichtingsverkeer en het afsluiten van de ingang bij de Lagendijk op de marktdag van invloed is op de verkeersstromen van de centrum ring. Dit kan voor een onverwachts waterbed effect zorgen en wij hadden graag gezien dat het effect hiervan was meegenomen in dit voorstel.

Wij hebben moeite met de hoogte van het te investeren bedrag voor een nieuwe bewaakte fietsenstalling, mede omdat we de kosten voor de deelname en bijdrage van Geldmaat en de wijze van het beheer nog niet eens kennen.

Desondanks zal de VVD instemmen met het raadsvoorstel, omdat wij de veiligheid van verkeersdeelnemers heel belangrijk vinden en de verplaatsing van de weekmarkt positieve invloed op het bezoek aan het winkelcentrum kan hebben.

Rapport rekenkamercommissie ‘Informatie in goede handen?’

VVD VVD Ridderkerk 17-09-2020 08:06

De VVD heeft kennisgenomen van het rapport van de rekenkamercommissie over het onderzoek naar privacy en informatiebeveiliging in Ridderkerk. Wij vinden het een kwalijke zaak dat informatiebeveiliging niet goed opgepakt is. Dit is een organisatorisch probleem dat de privacy van onze inwoners raakt. Wij zijn van mening dat er op zeer korte termijn een verbeterslag nodig is. Echter, dit is geen taak voor de raad aangezien wij kaderstellend en controlerend zijn.

Privacy en informatiebeveiliging moeten in de uitvoerende processen van de organisatie worden geïntegreerd en geborgd. Het moet zeker geen papieren exercitie of afvinklijstje worden. De VVD is dan ook geen voorstander van het bespreken van informatiebeveiliging en privacy in aparte commissies, raadswerkgroepen of als apart kopje in een raadsvoorstel. Deze zaken dienen gewoon geregeld te worden en de raad dient er onmiddellijk van op de hoogte gesteld te worden, wanneer het niet goed gaat.

Het is uitstekend dat de rekenkamercommissie dit onderzoek heeft uitgevoerd en op de agenda van de raad heeft gezet. Hartelijk dank daarvoor!

Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar de terugkoppeling van het college eind Q4 2020 over de aanbevelingen die zijn gedaan. Op elk gebied van de aanbevelingen, maar met name op het gebied van toezicht op externe partijen wil de VVD een verbeterslag zien. Het kan niet zo zijn dat door het ontbreken van toezicht de privacy van onze inwoners niet is gewaarborgd!

Langer kwijtschelding huren gemeentelijke (sport)accommodaties

VVD VVD Ridderkerk 02-08-2020 05:35

De VVD Ridderkerk, PvdA Ridderkerk en Partij 18PLUS werken gezamenlijk aan een motie waarin het college wordt verzocht het eerder genomen collegebesluit om de huren van (sport)accommodaties over de periode 16 maart tot 1 juni 2020 niet in rekening te brengen (kwijtschelding), ook voor de maanden juni, juli en augustus toe te passen.

Door de coronacrisis zijn veel (sport)verenigingen in financieel zwaar weer terecht gekomen. De gemeente Ridderkerk was één van de eerste gemeenten in Nederland die besloot de huur over de genoemde periode niet in rekening te brengen. Later besloot het Rijk gemeenten te compenseren voor het kwijtschelden van de huren. 

De coronamaatregelen zijn sinds 1 juli jongstleden versoepeld voor (sport)verenigingen. Hierdoor zijn ze in staat weer enige inkomsten te genereren. “Ondanks de versoepelingen en de kwijtschelding van de huur over de eerdere maanden, kampen veel (sport)verenigingen met flinke tekorten. Daarnaast kennen veel (sport)verenigingen een zomerstop. In de hieraan voorafgaande maanden hebben ze nauwelijks tot geen buffer op kunnen bouwen om hun vaste lasten in deze periode te kunnen betalen. Door ze nogmaals tegemoet te komen in het kwijtschelden van de huur kan het financiële leed enigszins verzacht worden,” aldus de drie politieke partijen.

De motie kan, gezien het zomerreces, niet eerder ingediend worden dan tijdens de eerstkomende raadsvergadering in september. De drie politieke partijen hopen dan op brede steun in de gemeenteraad, zodat de motie aangenomen wordt.

zwemwaterkwaliteitstrandje Oosterpark

VVD VVD Ridderkerk 08-07-2020 07:41

In het nieuwbericht van de Combinatie op 27 juni wordt vermeld dat er een waarschuwing is uitgegaan omdat veel zwemmers jeuk en uitslag hebben gekregen na het zwemmen in de vijver in het Oosterpark. Ook wordt vermeld dat het water bij het strandje nader wordt onderzocht. De VVD heeft daarover de volgende vragen:

 

1. Bent u bekend met het nieuwsbericht in De Combinatie van zaterdag 27 juni jl. over de zwemwaterkwaliteit bij het strandje in het Oosterpark?

2. Wordt er op dit moment inderdaad onderzoek gedaan naar de zwemwaterkwaliteit? Zo ja, door wie wordt dit onderzoek gedaan? Zo nee, waarom wordt er geen onderzoek gedaan?

3. Indien er onderzoek gedaan wordt, wanneer worden de resultaten van het onderzoek dan verwacht?

4. Wilt u de raad over het resultaat van het onderzoek informeren zodra deze informatie u ter beschikking staat?

De Algemene Plaatselijke Verordening

VVD VVD Ridderkerk 08-07-2020 07:39

Voorzitter,

De VVD vindt het belangrijk dat de Algemene Plaatselijke Verordening inspeelt op veranderingen in de maatschappij. Wij zijn dan ook blij met het toevoegen van het artikel dat het aanwijzen van veiligheidsrisico gebieden mogelijk maakt. Ook staan wij achter het opnemen van het messenverbod in de APV naar aanleiding van de motie die de VVD in februari van dit jaar mede heeft ingediend.

Wij zijn echter tegen overbodige regelgeving, zeker wanneer een verbod op een andere manier geregeld kan worden. Hieronder valt wat ons betreft het artikel over het verbod voor het oplaten van ballonnen. Daarom dienen wij een amendement in om hiervoor géén artikel in de APV over op te nemen.

Voorzitter,

Vrijheid en verantwoordelijkheid zijn twee belangrijke liberale waarden voor de VVD. Keuzevrijheid en eigen verantwoordelijkheid voor inwoners evenement organisatoren om zelf te bepalen of zij een ballon willen oplaten of niet. Daarnaast is in 2017 en 2018 een motie en amendement voor een verbod tot oplaten van ballonnen met een meerderheid van de raad verworpen (de 2e keer zelfs met een ruime meerderheid van 19 stemmen tegen en 7 voor).  Wij vinden het dus hoogst opmerkelijk dat met deze aanpassing van de APV het college tegen de wil van de raad ingaat. Met dit amendement willen wij dat deze wijzing expliciet aan de raad wordt voorgelegd in plaats van het zonder debat in de APV op te nemen. Dit extra artikel in de APV betekent ook weer een extra regel die onze inwoners wordt opgelegd. Terwijl een verbod voor het oplaten van ballonnen ook in de evenementenvergunning kan worden opgenomen. De VVD hoort graag de mening van de andere partijen op dit amendement.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.